Nyinköpta, hängiga tetror, ska jag släppa ut dom i akvariet?????

#1 - 8 februari 2007 17:01
Lade detta inlägg under tetror men kom sen på att det passar ju bättre under sjukdomar, så det blev tyvärr dubbelt [:o]

Köpte idag två st rödmunstetror. De såg friska ut på affären, när jag kom hem och läggde ner påsen i akvariet så såg jag att ena fisken låg på sida (levande) vid ytan den ser dessutom ut att (ev) vara svullen på buken. Den andra ser ok ut, dock lite blek om nosen.

Den ena verkar ju vara på väg att dö...? Vad ska jag göra m den andra? Törs jag släppa ut den i akvariet?
#2 - 8 februari 2007 17:06
Släpp du i dem då de säkert har det bättre där än i påsen;).
En del tetror kan låtsas som om de är döda eller sjuka när man fångar dem och de blir stressade så du kan hoppas att det är något sådant.
Har du fler sedan tidigare eller ska du skaffa fler? Ett stort stim med dessa är inte fel, jag har ca 50 st som stimmar och det gör de riktigt bra!
#3 - 8 februari 2007 17:08
jag har några stycken sen tidigare. tänkte bygga på allt eftersom till ca 20 st (rätt nystartat akvarium)

ska gå och kolla om den som såg ut att dö kanske lever fortfarande då :)
#4 - 8 februari 2007 17:12
Hur går det?
#5 - 8 februari 2007 17:17
den ligger fortfarande på sida vid ytan, ser nästan lite konstig ut i fjällen oxå tycker jag nästan (men det kan vara inbillning)

den andra ser pigg ut men blek (fast bleka var mina tidigare rödmunstetror oxå så länge de var kvar i påsen)

törs jag verkligen släppa ut dem?
#6 - 8 februari 2007 17:24
Du har inget annat kar du kan stoppa dem i så länge?
#7 - 8 februari 2007 17:25
nix, har bara ett
#8 - 8 februari 2007 17:28
Personligen skulle jag släppa i dem, och det är en chansning men såg de bra ut i affären ska det inte vara någon fara tycker jag. Men det är ju jag det;).
#9 - 8 februari 2007 17:29
Hursomhelst så kan de inte gå kvar i påsen[:o] .
#10 - 8 februari 2007 17:31
nej det är ju sant...men tänk om dom smittar ner de andra med något?

Men, men bära eller brista de får väl åka ner i karet nu:)
#11 - 8 februari 2007 17:31
Du får meddela hur det går!
#12 - 8 februari 2007 18:02
Nu är dom i vattnet, ena ser tyvärr ut att lämna jordelivet mkt snart. Den andra har hittat sina artfränder
#13 - 8 februari 2007 18:04
Den kanske har blivit klämd i påsen under transport eller något?
#14 - 8 februari 2007 18:06
Jag funderar oxå på om det är ngt sånt, eller skadad av håven när han plockade upp dom snarare för påsen var spänd så att säga (svår att klämma sig i)
#15 - 8 februari 2007 18:09
Var påsen rundad i botten då? Annars kan de klämma sig i hörnet på dessa.
#16 - 8 februari 2007 18:09
ansjo skrev:
Ett stort stim med dessa är inte fel, jag har ca 50 st som stimmar och det gör de riktigt bra!

Hur stort kar har du till dessa? Det måste vara en rätt mäktig syn:) .

Det här är min favorittetra, det som avhåller mig från att skaffa dem är just att de påstås vara känsliga. Vet inte hur de reagerar på transport (med ev. svalare vatten ett tag etc.) men kanske kan det leda till det som mia73 skriver. Hörde nämligen idag av min fiskhandlare att de är ganska känsliga vid vattenbyten, i synnerhet om man fyller på för mycket kallt vatten.

Men jag säger som ansjo, jag hade också släppt i dem om de såg ok ut i butiken.
#17 - 8 februari 2007 18:10
japp den var rundad
#18 - 8 februari 2007 18:10
Det är ett 960 liters och dessa stimmar ganska bra tillsammans med Kardinalstimmet på ca 50 st de med:D .

OK, då är det bara att hoppas att den klarar sig!
#19 - 8 februari 2007 18:12
det här är mina första rödmunstetror (dagens inköp + 5 sen förut). Du Ansjo somj har många, är dom svåra? Ngr tips för att få dom att trivas?
#20 - 8 februari 2007 18:26
Jag tycker nog att de är lite svårare än tex kardinaler, men något speciellt tips bara för dem har jag inte. Det är nog ca 10 som försvunnit sedan jag köpte dem i höstas, men då var de lite mindre och känsligare. Nu när jag har fått upp dem i storlek verkar de klara sig bättre och de är riktigt snygga!
Jag byter 50% vatten en gång i veckan samt små delvattenbyten på 150-200 liter ytterligare ett par gånger var vecka, inga vattenberedningspreparat, pH:t ligger runt 6,7.
#21 - 9 februari 2007 06:22
Ena tetran är nu död. Den andra simmar runt m de jag hade sen tidigare. Ser pigg ut men ngt blek på nåt vis (inet i ansiktet utan kroppen)

Annons