Fick tag i mina snäckor till slut. Köpte två stycken förra veckan. Idag tog jag upp och luktade på dem då de legat orörliga länge. En av dem luktade helt klart skumt. Tog upp lite vatten från karet och lät den ligga i detta i ett mindre kar vid sidan om. Den andra tittade dock ut lite, men verkar inte särskilt pigg... Håller tummarna! Vet inte vad jag har för värden i karet, men har kollat nitrit, och det visar ingenting. Tror inte heller att det är risk för något metallaktigt. Vad mer kan vara lurt? Verkar inte finnas något säkert svar i de trådar jag läst. Men läser man på appelsnail.net så verkar det ju som om de ska vara ganska tåliga vad gäller vattenkvalitén... Tror jag får kompleteringshandla några fler, men vill gärna förbättre förhållanden för dem om jag bara visste vad jag ska göra (innan jag släpper i fler)
/Robert
Hej,
Äppelsnäckor kan precis som fiskar få problem om det blir för stor omställning i vattenvärdena i samband med flytt. Det kan vara en orsak, ge dem lite tid och se om de återhämtar sig.
Har du kontrollerat så att temperatur och pH är ok? Det är ju bra att du inte har mätbart nitrit men känner du till dina övriga vattenvärden så att det inte är något problem här? Är akvariet nystartat?
Vad har du för sällskap till dem, har du någon/några fiskar som stressar dem så att de inte vill visa sig så mycket?
Såg du om äppelsnäckorna var aktiva i butiken när du köpte dem?
En äppelsnäcka som dött luktar riktigt mycket skunk, det går inte att ta miste på doften, ofta är den då "slapp" i sin "dörr" så den är inte helt stängd.
Vet inte om det kan hjälpa dig på traven men jag tycker absolut du skall vänta köpa fler tills du ser att det ordnat upp sig i akvariet med de du redan har...
Lycka till!
MVH
Sabina