Nyinköpta ampullarier

#1 - 24 november 2006 17:54
Hej !
Har idag köpt två ampullariesniglar till mitt 250l akvarium.Har ingen erfarenhet alls av sniglar och undrar om det är normalt att en står helt stilla på botten och en flyter på ytan.Behöver dom lite tid för att acklimatisera sej eller är dom döda.I affären kröp dom på rutan och verkade friska.Jag har ca 25 gr i vattnet.
Någon som vet ?
#2 - 24 november 2006 21:19
jag antar att du koppade in dom precis som du gör med dina fiskar eller?
#3 - 25 november 2006 07:49
de kan flyta runt i karet.
i början kan de vara lite försiktiga.
25 grader låter bra.
du kan ju ta upp dem och knacka med pekfingern på plattan som täcker ingången då brukar man höra att de drar ihop sig.
#4 - 25 november 2006 19:21
Hur gick det med dina ampullarier?

mvh Anna
#5 - 25 november 2006 19:24
Jag håller på och koppar in 2 st just nu. De är lika känsliga som fiskar.

Men ibland kan de faktiskt flyta omkring utan att det är några problem med dem.
#6 - 25 november 2006 23:15
Jag trodde att jag förlorat typ 10 stycken, då de inte trivdes allt i det nya karet jag flyttade dem till, utan bara låg ihopdragna på botten. När jag flyttade "hem" dem igen, låg de stilla ett par dagar, men sen var det full fart igen! en eller två åtehämtade sig dock inte, men det är rätt enkelt att se om de är döda, skalet blr nämligen tomt då. (iaf om man har räkor i karet som illa kvickt äter upp allt som är dött)
#7 - 26 november 2006 09:00
Vad jag hört så äter även ampullarior sina artfränders döda kroppar.
admin
Christian Alfredsson
#8 - 26 november 2006 09:12
De jag köpte igår låg stilla hela kvällen och natten men nu på morgonen har de fått igång turbon.
#9 - 26 november 2006 13:53
Hej och tack för svaren jag fått !
Igår var dom (ampullariorna) ute och kröp omkring dom verkar pigga och friska
#10 - 26 november 2006 14:39
jag har inte märkt att mina flyter omkring på ytan.. varför gör dom det?
#11 - 26 november 2006 14:55
har nog bara kommit in lite luft under skalet
#12 - 26 november 2006 16:11
Blir nyfiken vart Admin köpt sina ampullarier är det av sorten pomecia bridgesii?(med reservation för felstavning) Jag har sökt efter sådana i Borås, men inte fått tag på.. Vart köpte du dina? Alingsås är ju inte så långt från mina trakter ändå:-)
#13 - 29 november 2006 21:07
mina 2 har lagt ägg, hur kång tid tar det för bebisarna att bli vuxna?
#14 - 12 december 2006 07:44
Hej!

Har nu köpt tre äppelsnäckor som lär vara av arten Pomacea Bridgesii, hoppas jag - för det var det jag beställde i akvarieaffär'n. (Tips till robinason!) Men dom kallade dom för Ampularia australis, vilket gjorde att vi trodde att om fått in fel snäckor. Men vad jag förstått efter lite surfande på nätet så är det ett gammalt namn på Pomacea Bridgesii, så då åkte jag tillbaka och köpte tre i alla fall.

En av dom började krypa runt direkt. Han har nog haft kalas i natt med tanke på de alger vi hade ;). Men två ligger fortfarande på botten helt stilla :(. Är det normalt tror ni? Dom har "locket" på och ser "intakta" ut, men dom är helt orörliga. Kan dom vara så olika? En jättepigg och nyfiken, och två som inte törs röra sig? Dom har varit i akvariet i en natt nu.
#15 - 12 december 2006 09:01
Koppade du in dem? De är ju lika känsliga som fiskar och de två som ligger stilla kan mycket väl vara shockade.
#16 - 12 december 2006 09:39
När jag köpte min så låg den stilla i ett och ett halvt dygn, sedan var den försvunnen i ytterligare två. Ja, jag koppade in den. Nu kryper den runt för fullt. Angående flyta runt så är det ett helt normalt beteende enligt vad jag läst. De tar in luft under skalet för att reglera sin vikt.
#17 - 12 december 2006 09:40
Påsen fick ligga i vattnet i närmare 3 timmar innan jag släppte i dom. Under tiden fyllde jag på akvarievatten, lite i taget, ner i påsen.

Det var mycket stor skillnad mellan dom då den som rör sig började utforska hela akvariet med en gång. Tog inte en minut ens innan han började ta sig runt på glaset och roten och gruset.

När dom plockade i snäckorna i affärn så upptäckte dom att en var död så då fick jag en ny, och dom hade fler än en död snäcka i akvariet. En del skal var tomma. Det verkar lite oroande så här i efterhand...
#18 - 12 december 2006 09:46
Koppningen låter bra! Vänta några dagar till. Om de är döda så brukar locket bli mjukt och så luktar de.
#19 - 12 december 2006 10:04
Ja, det är väl bara att vänta. Det låter ju lovande det peter ovan berättar att det tog 1 1/2 dygn innan hans började röra på sig. Då har vi 1 dygn kvar hemma hos oss.
#20 - 12 december 2006 16:36
Igår fick jag mina två första snäckor. Dom var jättepigga direkt efter koppningen. Och har under dagen "klättrat" upp till ytan för att sedan släppa taget och sjunka ned till botten.

Dock ser jag att skalen inte är så fina, dvs ser ut som att det är avfrätt (ej hål men nästan). Nu har jag fått dom så jag undrar hur jag kan hjälpa dom att bli sunda i sitt skal.

Två snäckot i 180 l akvarium är inte för trångt hoppas jag.
#21 - 12 december 2006 16:40
Att skalen är lite "frätta" beror på att de förmodligen hållts i lite för surt vatten, eller att det itne funnits tillräckligt med kalk medan de växte. Tillsätt kalk, antingen via ytterfilter, eller kanske lite krossad kalksten, korall eller snäckskal i en nätpåse i akvariet. Kolla gärna ditt pH också, det måste vara över 7.
#22 - 12 december 2006 16:45
Du kan ge dem förvälld broccoli. Det innehåller mycket calcium som de behöver för att bygga upp skalet.
#23 - 12 december 2006 16:50
Tack för svaren. Ska kolla ph, är ny på detta, ska införskaffa lite snäckskal. Skulle det fungera med äggskal?
#24 - 12 december 2006 20:22
yogini skrev:
Hej!

Har nu köpt tre äppelsnäckor som lär vara av arten Pomacea Bridgesii, hoppas jag - för det var det jag beställde i akvarieaffär'n. (Tips till robinason!) Men dom kallade dom för Ampularia australis, vilket gjorde att vi trodde att om fått in fel snäckor. Men vad jag förstått efter lite surfande på nätet så är det ett gammalt namn på Pomacea Bridgesii, så då åkte jag tillbaka och köpte tre i alla fall.

En av dom började krypa runt direkt. Han har nog haft kalas i natt med tanke på de alger vi hade ;). Men två ligger fortfarande på botten helt stilla :(. Är det normalt tror ni? Dom har "locket" på och ser "intakta" ut, men dom är helt orörliga. Kan dom vara så olika? En jättepigg och nyfiken, och två som inte törs röra sig? Dom har varit i akvariet i en natt nu.

Hoppas jag gör rätt nu, har inte svarat med citat förut... Men vill tacka yogini, när jag hörde av mig till min butik idag med namnet Ampularia australis, så sa de att det lät bekant, och de skulle kolla med sin leverantör igen. Håller tummarna den här gången.

/Robert
#25 - 13 december 2006 09:19
Va bra Robinason! Hoppas du får några nu. Här är en referens till det gamla namnet, och så läste jag det i en av inläggen här på zoopet när jag sökte på A.australis.

"I have some common appe snails (Pomacea bridgesi). Please note that this latin name is not the valid one and Ampullaria australis should no longer be used. Unfortunately the Name Ampullarius is very common and widely used in the hobby literature... " http://www.geocities.com/SiliconValley/Garage/3323/pomacea.html

Jag har inte haft lika tur :(. En av snäckorna var definitivt död i morse, locket hade släppt och snigeln var helt vit och börjat lösas upp. Den andra ligger fortfarande helt stilla med locket på. Men den tredje är det full fart på :). Han/hon smaskar på för fullt på alger och gamla blad och fiskmat på botten. Börjar nu bli orolig att den ska föräta sig.
#26 - 13 december 2006 10:45
yogini skrev:
Jag har inte haft lika tur :(. En av snäckorna var definitivt död i morse, locket hade släppt och snigeln var helt vit och börjat lösas upp. Den andra ligger fortfarande helt stilla med locket på. Men den tredje är det full fart på :). Han/hon smaskar på för fullt på alger och gamla blad och fiskmat på botten. Börjar nu bli orolig att den ska föräta sig.

Vad jobbigt med den döda snigeln :( Med tanke på att du koppade in dem låter det nästan som att den redan kan ha varit dålig i affären. Hoppas den andra klarar sig!

Haha, äta ihjäl sig tror jag inte att de gör :p :D
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 13 december 2006 10:57
Det är inte helt enkelt detta med ampullarior.
Jag fick ju med mig några ampullarior från ett zoopetvästmöte - jag spred ut dem i mina akvarier utan någon inkoppning och det gick hur bra som helst.
Sedan startade jag upp ett tavelakvarium i veckan. Vattnet från tavelakvariet var till 75% hämtat från de akvarier jag redan har igång (dvs inte mer färskvatten i det nya akvariet än vid ett vanligt vattenbyte) - plockade sedan upp en ampullaria som satt på rutan i ett akvarium och la den i det nya. Sannolikt dog den direkt eller inom några timmar i alla fall.
#28 - 13 december 2006 11:38
Kan det vara nånting i det nya akvariet som innehöll metall?
Enligt uteslutningsmetode kom jag ju fram till att det måste vara gruset i mitt ena akvarium som de inte tålde, då det var det enda som skilllde de båd karen åt.
#29 - 13 december 2006 12:14
Vad var det för grus då?
#30 - 13 december 2006 12:26
batski skrev:
Vad jobbigt med den döda snigeln :( Med tanke på att du koppade in dem låter det nästan som att den redan kan ha varit dålig i affären. Hoppas den andra klarar sig!

Haha, äta ihjäl sig tror jag inte att de gör :p :D

Ja, det fanns flera döda sniglar i akvarieti affärn redan. Fick en död av misstag redan där som dom såg innan jag betalade. Det dom gick på var om dom hade ett intakt lock eller inte. Jag såg dom inte röra sig i påsen i affär'n.

Jag kan inte komma på några skumma metallar, jag har hårtvatten då vi bor i Uppsala. Men jag gjorde ett vattenbyte 30-40% innan. Men det var ju det vattnet so dom koppades in med så att säga.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 13 december 2006 13:35
Kan det vara nånting i det nya akvariet som innehöll metall?

Enligt uteslutningsmetode kom jag ju fram till att det måste vara gruset i mitt ena akvarium som de inte tålde, då det var det enda som skilllde de båd karen åt.

För min del var det svart grus i det nya akvariet och det är det enda som skiljer detta akvarium från övriga.
Metall finns inget.
#32 - 13 december 2006 13:39
batski skrev:

Såhär är det ofta: Snäckor från grossisterna är ofta halvdöda redan när de kommer till affären då de inte matas ordentligt. Jag har lämnat snäckor i omgångar på "min" djuraffär och där tigger de om fler eftersom de snäckor de får från grossisten oftast dör redan i affären medan mina är hur tjocka och pigga som helst!
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 13 december 2006 13:59
Nitra98 skrev:
Såhär är det ofta: Snäckor från grossisterna är ofta halvdöda redan när de kommer till affären då de inte matas ordentligt. Jag har lämnat snäckor i omgångar på "min" djuraffär och där tigger de om fler eftersom de snäckor de får från grossisten oftast dör redan i affären medan mina är hur tjocka och pigga som helst!

Jag tror inte det alltid är så enkelt - jag var inne i en affär häromdagen och de hade dagen innan fått in en massa ampullarior och nu var nästa alla döda. Hade det berott på att det de hade svultit så skulle de ju inte ha dött så direkt utan en och en alltefterhand.
Samma är ju fallet med den som dog för mig - den var definitivt inte svältfödd men ändå dog den nästan direkt vid en flytt.
Det måste finnas även andra faktorer än att de har svultit bakom när de dör så tvärt.
#34 - 13 december 2006 14:05
Jag tror inte det alltid är så enkelt - jag var inne i en affär häromdagen och de hade dagen innan fått in en massa ampullarior och nu var nästa alla döda. Hade det berott på att det de hade svultit så skulle de ju inte ha dött så direkt utan en och en alltefterhand.

Samma är ju fallet med den som dog för mig - den var definitivt inte svältfödd men ändå dog den nästan direkt vid en flytt.

Det måste finnas även andra faktorer än att de har svultit bakom när de dör så tvärt.

Det finns det säkert, jag vet bara helt säkert att de från grossisterna ofta är i mycket sämre kondition från början än privatuppfödda. Vilka faktorer som kan spela in vet jag inte, men åtminstone är svält ofta en av dem.
#35 - 13 december 2006 14:14
tänkte bara kolla hur ofta ni matar era snäckor mes tex. gurka eller andra grönsaker?
#36 - 13 december 2006 14:15
Broccoli ska det vara :p För skalets skull iaf.
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 13 december 2006 14:16
Nitra98 skrev:
Det finns det säkert, jag vet bara helt säkert att de från grossisterna ofta är i mycket sämre kondition från början än privatuppfödda. Vilka faktorer som kan spela in vet jag inte, men åtminstone är svält ofta en av dem.

Som sagt jag är alltid skpetisk när jag hör ordet "helt säkert" inom akvariehobbyn. Detta eftersom knappast något är helt säkert här:D
En kortare tids svält hos en grossist borde inte påverka negativt i någon större grad.
Jag tror snarare som så att det är som med fisk - dvs att om t.ex. affär A köper vissa fiskarter från grossist C så dör de jämnt medan om de köper samma fiskarter från grossist D så är det inga problem. För affär B kan det vara tvärtom - för denne dör fiskarna från grossist D men inte från grossist C.
Detta är faktiskt rätt vanligt - varför det är så är dock rätt omöjligt att veta. Olika vattenvärden, olika bakteriekulturer - ja alternativen är många.
Skulle inte förvåna mig om det funkar på samma sätt för snäckor - dock självklart vet jag inte helt säkert som du gör;)
#38 - 13 december 2006 14:20
batski skrev:
Broccoli ska det vara :p För skalets skull iaf.

funkar det bra till zebrasnäckor oxå? dom behöver väl samma ämnen antar jag?
#39 - 13 december 2006 14:27
Som sagt jag är alltid skpetisk när jag hör ordet "helt säkert" inom akvariehobbyn. Detta eftersom knappast något är helt säkert här:D

En kortare tids svält hos en grossist borde inte påverka negativt i någon större grad.

Jag tror snarare som så att det är som med fisk - dvs att om t.ex. affär A köper vissa fiskarter från grossist C så dör de jämnt medan om de köper samma fiskarter från grossist D så är det inga problem. För affär B kan det vara tvärtom - för denne dör fiskarna från grossist D men inte från grossist C.

Detta är faktiskt rätt vanligt - varför det är så är dock rätt omöjligt att veta. Olika vattenvärden, olika bakteriekulturer - ja alternativen är många.

Skulle inte förvåna mig om det funkar på samma sätt för snäckor - dock självklart vet jag inte helt säkert som du gör;)

Nä, "helt säkert" är väl kanske ett dumt ordval...:p Men faktum är att jag från ganska många håll, bland annat kunnig personal på djuraffärer, hört att just snäckor ofta är i dålig kondition redan när de kommer till djuraffären, till skillnad från fiskar...Jag har som sagt även hört att svält är inblandat, även om det säkert inte är enda orsaken.

(Och såklart: "Helt säker" kan man förstås bara vara i enskilda fall...Sorry! :p)
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 13 december 2006 14:32
funkar det bra till zebrasnäckor oxå? dom behöver väl samma ämnen antar jag?

Måste inte zebrasnäckor ha alger för att överleva - har för mig att jag hört det
#41 - 13 december 2006 15:17
För min del var det svart grus i det nya akvariet och det är det enda som skiljer detta akvarium från övriga.

Metall finns inget.

Jag är då nästan säker på att det är det svarta gruset som är boven. Dock inte allt svart grus, då jag har grovkornit grus i akvariet som jag fått befolkningsexplosion i. det är finkorning svart rådasand som varit skillnaden mellan liv och död för mina snäckor. Kanske något att skriva om, när artbeskrivningen för äpplesnäckor kommer upp?
#42 - 13 december 2006 15:21
Jag är då nästan säker på att det är det svarta gruset som är boven. Dock inte allt svart grus, då jag har grovkornit grus i akvariet som jag fått befolkningsexplosion i. det är finkorning svart rådasand som varit skillnaden mellan liv och död för mina snäckor. Kanske något att skriva om, när artbeskrivningen för äpplesnäckor kommer upp?

Just det där med den svarta Rådasanden har jag sett många diskussioner om i olika trådar, för en del verkar det inte vara några som helst problem och för andra dör typ allt... Hur kan det vara sån skillnad? Kan det vara sanden som reagerar olika beroende på vatten? Förlåt, blev kanske lite offtopic, men tänk Rådasand+ snäckor...! :p
#43 - 13 december 2006 15:22
Kul att det blev lite liv i en snäcktråd:-) Jag har fortfarande inte hört något från butiken, men det var iofs igår jag ringde dem så man får väl ge dem nån dag till. Men jag hoppas verkligen att jag ska kunna få tag i några denna gången. Till dig jag pratade med som hade snäckor i gbg vill jag bara säga att jag har inte glömt dig:-) Har jag inte fått tag i några när jag har nästa ärende till gbg så hör jag av mig;-)

/Robert
#44 - 13 december 2006 15:22
Grejen är ju att malwicikliderna i samma akvarium mår finfint, växterna likaså.
#45 - 13 december 2006 17:25
Det där med svart sand kan det nog vara nått med. I det karet jag har svart sand är det ofta problem, men i det andra med sjösten är det nästan aldrig något problem.
#46 - 13 december 2006 17:32
Är det inte så att en del svart sand innehåller alldeles för mycket metall? Jag kan tänka mig att det inte är så bra i fall man har lågt pH.
#47 - 14 december 2006 17:59
Parade dom sig ?

Hej !
Jag har två ampullariesnäckor har haft dom i tre veckor.Igår kröp den ena upp på den andra och jag kunde se att den övre stack in något under skalet på den andra.Var detta en parning och om det var det,kommer den att lägga rom och bör jag flytta på dom till ett yngelakvarium för jag har fem praktbotior och dom lär väl äta upp alla eventuella snigelbebisar och malarna
tar väl hand om rommen.Hur länge kan det dröja innan dom lägger sin rom?
Jag har letat men inte hittat någon svenska sida som handlar om snäckor deras fortplantning eller behov.
#48 - 14 december 2006 19:00
Felicia skrev:
Hej !

Jag har två ampullariesnäckor har haft dom i tre veckor.Igår kröp den ena upp på den andra och jag kunde se att den övre stack in något under skalet på den andra.Var detta en parning och om det var det,kommer den att lägga rom och bör jag flytta på dom till ett yngelakvarium för jag har fem praktbotior och dom lär väl äta upp alla eventuella snigelbebisar och malarna

Jag har letat men inte hittat någon svenska sida som handlar om snäckor deras fortplantning eller behov.

På den här sidan kan du välja svenska: www.applesnail.net
#49 - 14 december 2006 20:09
Botiorna kommer garanterat ta bebisara, men att rommen skulle bli tagen behöver du inte oroa dig för, då denna läggs ovanför vattenytan. Se alltså till att de har ett par centimeter ovanför att krypa upp och lägga den på...
#50 - 18 december 2006 07:33
Nu har den tredje snäckan legat orörlig i en hel vecka - med locket på. Nog är väl hopp om liv ute? Kanske dags att ta upp och lukta på den.
#51 - 20 december 2006 19:08
Mina snäckor mår superbra och äter som hästar. Iom att deras skal var fula dvs frätna så har jag kollat ph i båda akvariumen. Det stora har ph 7 och det nyss igångsatta har ph 8.

Så jag hoppas att inom ett par månader kunna se skillnad på deras skal. Hoppas jag.
#52 - 20 december 2006 20:20
Ophelia skrev:
Mina snäckor mår superbra och äter som hästar. Iom att deras skal var fula dvs frätna så har jag kollat ph i båda akvariumen. Det stora har ph 7 och det nyss igångsatta har ph 8.

Så jag hoppas att inom ett par månader kunna se skillnad på deras skal. Hoppas jag.

Ge dem förvälld broccoli. Det innehåller mycket calcium.
#53 - 22 december 2006 17:12
Mina snäckor får broccoli som mat. Sen finns det lite annat smått och gott i form av gamla växtdelar.

På den ena snäckan har det kommit en markant rand med guldgultskal kontra det "gamla'' som är mer orange. Kan skalet växa så fort? eller är det ng som är på tok?

Många frågor då det är mina första snäckor så jag vill att de ska leva ett tag till. De ''swichar'' fram i karet i racerfart. Vilket jag tolkar som ett gott tecken.
#54 - 25 december 2006 18:50
Du behöver inte vara orolig. Det är nytt skal som är på utväxt och det blir tyvärr annorlunda färg eftersom du ger snäckan annorlunda levnadsförhållande jämfört med innan den hamnade hos dig. Ofta bromsas växten i samband med transport och vistelse i djuraffären men accelererar igen då den får gynnsamma levnadsförhållanden.

Variera gärna kosten till dem, döda växtdelar kan de klara av att äta men det är inte den bästa kosten. Ge gärna lite skalade ärtor, bönor, vanlig flingmat eller en liten bit av en fryst räk (du kan behålla lita skal på) som variation.
#55 - 29 januari 2007 18:37
Fick tag i mina snäckor till slut. Köpte två stycken förra veckan. Idag tog jag upp och luktade på dem då de legat orörliga länge. En av dem luktade helt klart skumt. Tog upp lite vatten från karet och lät den ligga i detta i ett mindre kar vid sidan om. Den andra tittade dock ut lite, men verkar inte särskilt pigg... Håller tummarna! Vet inte vad jag har för värden i karet, men har kollat nitrit, och det visar ingenting. Tror inte heller att det är risk för något metallaktigt. Vad mer kan vara lurt? Verkar inte finnas något säkert svar i de trådar jag läst. Men läser man på appelsnail.net så verkar det ju som om de ska vara ganska tåliga vad gäller vattenkvalitén... Tror jag får kompleteringshandla några fler, men vill gärna förbättre förhållanden för dem om jag bara visste vad jag ska göra (innan jag släpper i fler)

/Robert
#56 - 29 januari 2007 22:26
Sabina skrev:
Variera gärna kosten till dem, döda växtdelar kan de klara av att äta men det är inte den bästa kosten. Ge gärna lite skalade ärtor, bönor, vanlig flingmat eller en liten bit av en fryst räk (du kan behålla lita skal på) som variation.

Jag har märkt att mina gillar algtabletter och även andra tabletter som jag ger malarna och som innehåller mest animaliskt.
#57 - 30 januari 2007 07:22
Felicia skrev:
Hej !

Praktbotior och äppelsnäckor är ingen bra kombination då praktbotiorna även kommer att äta upp vuxna äppelsnäckor!

Även små praktbotior kan stressa ihjäl stora äppelsnäckor...

MVH

Sabina
#58 - 30 januari 2007 07:32
robinason skrev:
Fick tag i mina snäckor till slut. Köpte två stycken förra veckan. Idag tog jag upp och luktade på dem då de legat orörliga länge. En av dem luktade helt klart skumt. Tog upp lite vatten från karet och lät den ligga i detta i ett mindre kar vid sidan om. Den andra tittade dock ut lite, men verkar inte särskilt pigg... Håller tummarna! Vet inte vad jag har för värden i karet, men har kollat nitrit, och det visar ingenting. Tror inte heller att det är risk för något metallaktigt. Vad mer kan vara lurt? Verkar inte finnas något säkert svar i de trådar jag läst. Men läser man på appelsnail.net så verkar det ju som om de ska vara ganska tåliga vad gäller vattenkvalitén... Tror jag får kompleteringshandla några fler, men vill gärna förbättre förhållanden för dem om jag bara visste vad jag ska göra (innan jag släpper i fler)

/Robert

Hej,

Äppelsnäckor kan precis som fiskar få problem om det blir för stor omställning i vattenvärdena i samband med flytt. Det kan vara en orsak, ge dem lite tid och se om de återhämtar sig.

Har du kontrollerat så att temperatur och pH är ok? Det är ju bra att du inte har mätbart nitrit men känner du till dina övriga vattenvärden så att det inte är något problem här? Är akvariet nystartat?

Vad har du för sällskap till dem, har du någon/några fiskar som stressar dem så att de inte vill visa sig så mycket?

Såg du om äppelsnäckorna var aktiva i butiken när du köpte dem?

En äppelsnäcka som dött luktar riktigt mycket skunk, det går inte att ta miste på doften, ofta är den då "slapp" i sin "dörr" så den är inte helt stängd.

Vet inte om det kan hjälpa dig på traven men jag tycker absolut du skall vänta köpa fler tills du ser att det ordnat upp sig i akvariet med de du redan har...

Lycka till!

MVH

Sabina
#59 - 30 januari 2007 08:24
Kan meddela att båda snäckorna idag luktade riktig taskig andedräkt. Jag har dödförklarat dem båda två idag. Nu känns det ju naturligtvis inte bra att skaffa nya när de här gick åt på mindre än en vecka. Har som sagt inte koll på alla vattenvärden, men får väl skaffalite fler mätgrejjer. Har bara kollat nitrit och det finns inget. Snäckorna gick tillsammans med ett par slöjstjärtar, men karet innehåller mycket växter så jag upplever inte att fiskarna har stressat snäckorna, då dessa har legat under växterna största delen av tiden (då de inte flöt omkring) Att de levde från början vet jag för de var ute och kröp ordentligt första dygnet jag hade dem. Vad är de optimala värdena för en äppelsnäcka egentligen? VAd behöver jag kolla mer än nitrit och ph?

/Robert
#60 - 30 januari 2007 09:33
Hej igen, tråkigt att höra!

Min erfarenhet är att äppelsnäckorna kan chockas av skillnader i vattenvärde vid flytt, nu kan vi ju tyvärr inte veta vad det är som fått dina två att gå bort.

Men jag tycker du skall fundera att göra följande innan du bestämmer dig för att köpa in fler.

1. Se om du kan hitta någon teststicka som testar nitrit, nitrat, pH och hårdhet (kH, karbonathårdhet är att föredra men ibland får man gH, generell hårdhet). Det finns flertalet fabrikanter som tillverkar detta på en och samma sticka (annars har du ju redan nitrittest...). Jag tycker de håller tillräckligt hög kvalitet även om testvätskor annars kan vara mer noggranna.

2. Testa ditt vatten i akvariet. Skriv ner resultaten.

3. Äppelsnäckorna bör ha temperatur kring 20-25 grader, pH 7-8 (surt pH gör att deras skal skadas), hårt vatten gärna över 7 men det går bra med över 5 dKH.

4. Fråga affären vad de har för vattenvärden i äppelsnäcksakvariet.

5. Jämför värdena och se om du behöver göra några förändringar i ditt kar.

6. När du väl köpt nya äppelsnäckor så "koppar" du försiktigt in dem precis som med fisk. Många transporterar dem utan vatten (vilket går bra) men be då få en påse med vatten med dig.

Lycka till!
#61 - 30 januari 2007 10:54
Sabina skrev:
3. Äppelsnäckorna bör ha temperatur kring 20-25 grader, pH 7-8 (surt pH gör att deras skal skadas), hårt vatten gärna över 7 men det går bra med över 5 dKH.

Jag har mina i pH 6.6 och KH 3, men jag ger dem förvälld broccoli ibland så de i sig calcium. De är pigga och verkar vara nöjda.
#62 - 30 januari 2007 12:08
batski skrev:
Jag har mina i pH 6.6 och KH 3, men jag ger dem förvälld broccoli ibland så de i sig calcium. De är pigga och verkar vara nöjda.

Hej,

De klarar sig i ganska skilda miljöer men för att bla deras skal skall utvecklas och hålla väl så bör man hålla dem i de vattenvärden de trivs bäst i. Jag håller mina i pH ca 7,2-7,5 med kH kring 6. Jag tillsätter kalciumkarbonat (pulverform) i mina akvarium med äppelsnäckor förutom att de får blandad kost med även hemmagjord fryst mix och hemmalagad torkad mat.

MVH

Sabina
#63 - 30 januari 2007 12:22
Sabina skrev:
och hemmalagad torkad mat.

Vadå för torkad mat? *nyfiken*
#64 - 30 januari 2007 14:20
Nitra98 skrev:
Vadå för torkad mat? *nyfiken*

Helt enkelt en hemmagjord blandning av grönsaker och frukt med tillsats av vitaminer, vegetabiliskt protein och extra kalcium som jag gör i lagom stora "kakor" och torkar med hjälp av ugnen....;-)

Kanonfint sjunkfoder till äppelsnäckorna och ger en lagom och stabil tillväxt med fint hårt skal...

Fast min sambo var inte helt förtjust när jag gav mina praktbotior ostron...han har lättare att acceptera att jag fyller kylen med färska grönsaker och frukter för att laga nyttig sjunkmat till äppelsnäckorna.

...är man väl en inbiten snäckälskare så gör man mycket för sina skyddslingar;-).

MVH

Sabina
#65 - 30 januari 2007 16:12
TAck för svar. Ska se om jag kommer över den sortens mätstickor du pratar om innan jag gör nästa inköpstur....

/Robert
#66 - 30 januari 2007 16:28
Sabina skrev:
Helt enkelt en hemmagjord blandning av grönsaker och frukt med tillsats av vitaminer, vegetabiliskt protein och extra kalcium som jag gör i lagom stora "kakor" och torkar med hjälp av ugnen....;-)

Det där lät väldigt intressant. Kan inte du posta receptet?
#67 - 30 januari 2007 17:23
Jag har precis skaffat några Zebrasnäkor (Neritina natalensis), som nu ligger i mitt 2l nanokar. De ska bara vara där under veckan, sen flyttas de till ett 102l (ska bli tanganyika biotop, snäckorna kommer från Afrika, så de räknas som "rätt" :) ). Jag ska ha pH 8.3 och KH 10-20, 23-25grader, passar nog snäckorna perfekt.
Så som jag fattat det så äter Neritina natalensis endast alger. Äter dom Cladophora aleagropholia (stavning?)? Jag tänkte iaf ha sånt i karet sen.

Lycka till med era snäckor, känner att jag själv håller på att bli biten av snäckorna ;)
#68 - 30 januari 2007 17:24
Sabina skrev:
Helt enkelt en hemmagjord blandning

batski skrev:

Håller med, det receptet vill vi ha! :)
#69 - 30 januari 2007 18:55
Funkar Pomacea bridgesi bra i ett växtakvarium med CO2 (pH 6-6.5, KH 4) om man matar med brocoli? Jag har haft 3st i det karet nu i 3dagar och de verkar än så länge trivas bra, men skalet tar väl rätt lång tid att "fräta" sönder? Skulle Brocoli hjälpa? Eller funkar det överhuvudtaget inte i ett växtkar med CO2?
Jag skulle ju kunna ha i bikarbonat eller kalk, men då förändrar jag pH:t och KH:t, så att jag inte kan mäta CO2-värdet, det vill jag inte!
#70 - 31 januari 2007 14:48
Nu har jag mätt ph och kh oxå. Hade pöh 8,1 och kh 8. Detta verkar väl vara ok värden för äppelsnäckor...eller? Det återstår bara ev. koppar. Han jag mätte hos på borås zoologiska hade inte så han kunde hjälpa mig med det. Men köpte något beredningspreparat i affären, och.... Två NYA snäckor. Skam den som ger sig.
#71 - 31 januari 2007 16:04
robinason skrev:
Nu har jag mätt ph och kh oxå. Hade pöh 8,1 och kh 8. Detta verkar väl vara ok värden för äppelsnäckor...eller? Det återstår bara ev. koppar. Han jag mätte hos på borås zoologiska hade inte så han kunde hjälpa mig med det. Men köpte något beredningspreparat i affären, och.... Två NYA snäckor. Skam den som ger sig.

Dina värden låter alldeles utmärkta för snäckorna!

Finns det risk att det finns koppar i vattnet (kopparledningar i huset/lägenheten?), vattenberedningsmedelt du köpte är nog en klok extra säkerhet. En sista sak jag tänkte på är om du har något speciellt grus i akvariet? Har du vanlig sjösten, rådasand eller liknande så är det utmärkt för snäckorna men det finns möjligheter att viss sand som är helsvart kan vara ett problem.

Skam den som ger sig ;-), koppa in dem försiktigt i nya vattnet (speciellt om dins värden skiljer sig mycket från affärens) så skall jag hålla tummarna!

Lycka till!

MVH

Sabina
#72 - 31 januari 2007 16:10
Leonard skrev:
Funkar Pomacea bridgesi bra i ett växtakvarium med CO2 (pH 6-6.5, KH 4) om man matar med brocoli? Jag har haft 3st i det karet nu i 3dagar och de verkar än så länge trivas bra, men skalet tar väl rätt lång tid att "fräta" sönder? Skulle Brocoli hjälpa? Eller funkar det överhuvudtaget inte i ett växtkar med CO2?

Jag skulle ju kunna ha i bikarbonat eller kalk, men då förändrar jag pH:t och KH:t, så att jag inte kan mäta CO2-värdet, det vill jag inte!

Hej,

Dina bridgesi kan tugga på finbladiga växter i brist på annan mat (exempelvis en flytväxt kallad "andmat" kan de äta), men kan inte äta växter i normala fall. För dina växter är det med andra ord ingen fara. I ett mjukt och surt vatten så kommer tyvärr dina snäckor att få eroderat skal med tiden även om du ger dem bästa möjliga kalciumrika mat. Det är det yttre höljet på skalet (proteinhöljet) som skadas och därefter eroderas det underliggande kalket. Egentligen är det mest ett, för betraktaren, utseendemässigt problem såtillvida att skalet inte eroderar så pass att det blir hål igenom (leder till att snäckan dör). Med kalciumrik mat så kan du se till att de hela tiden kan fortsätta bygga på sitt kalklager men proteinlagret (där även snigelns skalfärg syns) kan aldrig återbildas när det väl försvunnit.

MVH

Sabina
#73 - 31 januari 2007 18:00
Ok, det med att de kunde äta växter låter ju inte så kul :S Men jag har inte sett nåt sånt ännu.
Det verkar ju inte vara något bra idee att ha snäckorna där en längre tid, får flytta dom snart (när de ätit av lite alger i växtkaret :))
#74 - 31 januari 2007 20:33
Leonard skrev:
Ok, det med att de kunde äta växter låter ju inte så kul :S

Jag skall förtydliga mig lite ;-), de KAN klara av att äta finbladiga växter i brist på annan mat (med finbladiga växter gav jag exempel på en flytväxt som kallas "andmat"). De har inga "tänder" så att de kan äta vattenväxter annars, såtillvida de inte är förmultnade. Det är tom med så att de kan svälta till döds i ett välplanterat akvarium om de inte får mat...

Så på just den fronten tycker jag absolut inte att du skall vara orolig för växterna i ditt akvarium!

MVH

Sabina
#75 - 31 januari 2007 20:35
batski skrev:

Jag får återkomma i denna frågan, det är ett ganska långt recept med många möjligheter men jag har lite ont om tid då jag åker till franska alperna i övermorgon...

Ni får påminna mig om receptet om jag glömmer bort det!

MVH

Sabina
#76 - 6 februari 2007 16:59
Vill bara meddela att nu när jag tillsatte vattenberedningsmedlet till karet så verkar tillsättningen av mina snäckor ha gått bra. Har en guldgul, och en lite brunrandig. Men tror ändå att båda är bridgesii. Dom knaprar i sig bra av de alger som hunnit bli i karet innan de kom dit. Så glad att tillsättningen lyckats. Nu blir kruxet att vara noga med beredningsmedlet vid varje vattenbyte oxå, har haft för vana att byta ofta och ganska lite, men får kanske tänka om nu. Blir svårt att dosera medlet om jag byter för lite åt gången kanske.

Sammanfattningsvis.... skam den som ger sig:-)
#77 - 6 februari 2007 21:29
Kalk sten e ett måste för snäckorna!
Går även bra men gammla snäckor, allt som avsöndrar kalk får dom att må toppen.och att återbygga skalet.
#78 - 7 februari 2007 08:09
Men med mitt kh har jag fattat det som att kalksten knappast ska vara nödvändigt.... eller?
#79 - 7 februari 2007 19:11
nej, det borde vara perfekta snäck-värden i ditt kar, robinason, utan att du gör någonting annorlunda ifrån vad det är nu =)
#80 - 7 februari 2007 19:58
robinason
vet inte så mycket om jsut vad du har men vad jag lärt mig ska man alltid tillsätta med kalk sten för deras välmående. kan ha fel men mina mår toppen kanske kunde gått utan också de vaet man aldrg .
#81 - 7 februari 2007 20:02
robinason skrev:

det var iaf detta inlägget jag syftade på när jag skrev mitt förra inlägg.
#82 - 10 februari 2007 21:58
det ser ut som att mina också äter toffsalger, dom får stanna kvar i växtkaret, eller så köper jag några till så att de får plats i båda karen =)
#83 - 17 mars 2007 14:10
Borde inte ampullaria vara ypperligt att ha i ett yngelkar? Istället för ancistrusar som blir för stora? Jag tänkte skaffa mig ett par till mitt räkkar men har även funderat på att ha dem i mina yngelkar. Små yngel är väl ok ur bådas synvinkel väl? Ingen som äter upp den andra?
#84 - 19 mars 2007 07:55
Så länge filter och storlek på akvarium går ihop med äppelsnäckan så är de ypperliga att ha i yngelakvarium. Jag har faktiskt använt äppelsnäckorna som extra renhållare i yngelakvarium med ancistrus ;-)...

MVH

Sabina

Annons