Nyinköpt till akvariumet

#1 - 31 augusti 2014 17:58
Tänkte starta en tråd för alla nyfikna som undrar vad alla fiskintresserade köper och stoppar ner i akvariet.
#2 - 31 augusti 2014 17:59
Jag köpte idag en VF flaggstjärtstetra till min dotter...

http://forumbilder.se/DDVRU/1409561525805
#3 - 1 september 2014 07:33
Köpte en grupp neontetror(20st) till mig själv haha ,

köpte olika storlekar på alg wafels till malarna , och växtnäring , har ej namnet brevid mig men det var 2 st
en som skulle innehålla 90% av det som behövdes och en annan som innehöll resterande 10% .

Kul tråd ,man kan kolla här när man inte vet vad man ska köpa eller om man missat köpa något kanske .
#4 - 1 september 2014 08:57
blaze1337 skrev:

Kul tråd ,man kan kolla här när man inte vet vad man ska köpa eller om man missat köpa något kanske .

Visst kan det vara intressant och se vad andra köper hem. Så man får se om man är ensam om att handla lite nytt nästan varje gång man är hos någon fiskhandlare...:confused:
#5 - 1 september 2014 08:59
henrikl skrev:
Visst kan det vara intressant och se vad andra köper hem. Så man får se om man är ensam om att handla lite nytt nästan varje gång man är hos någon fiskhandlare...:confused:

kan lugnt säga att du inte är ensam , varje helg eller ledig dag besöker jag kanske en 4-5 st fiskhandlare och varje butik jag går in i kommer jag ut med något om det är en växt , ny mat , frysfoder , någon ny slang eller någon dekoration alltid kul :D gått överbudgeten 2 månader i rad .. hahaha
#6 - 1 september 2014 12:44
blaze1337 skrev:
kan lugnt säga att du inte är ensam , varje helg eller ledig dag besöker jag kanske en 4-5 st fiskhandlare och varje butik jag går in i kommer jag ut med något om det är en växt , ny mat , frysfoder , någon ny slang eller någon dekoration alltid kul :D gått överbudgeten 2 månader i rad .. hahaha

Fan vad avundsjuk jag blir när jag läser ditt inlägg. Jag bor i en mindre stad med endast 3 djuraffärer. Skulle vilja ha många fler att åka runt till :-)
#7 - 1 september 2014 12:46
Live2Ride skrev:
Fan vad avundsjuk jag blir när jag läser ditt inlägg. Jag bor i en mindre stad med endast 3 djuraffärer. Skulle vilja ha många fler att åka runt till :-)

oj förlåt haha var inte meningen o göra någon avundsjuk , men kan säga att dem jag åker till som är utanför malmö i små städer , har mycket bättre och större lager än dem som finns inne i stan enligt mig då , kanske dem 3 har mer än dem 5-6 som finns i malmö ^^
#8 - 2 september 2014 11:17
blaze1337 skrev:
oj förlåt haha var inte meningen o göra någon avundsjuk , men kan säga att dem jag åker till som är utanför malmö i små städer , har mycket bättre och större lager än dem som finns inne i stan enligt mig då , kanske dem 3 har mer än dem 5-6 som finns i malmö ^^

Det varierar nog ganska mycket hur utbudet ser ut beroende på vart man bor...

ingen som köpt något roligt nyligen?
#9 - 2 september 2014 12:51
Live2Ride skrev:

Webshopping?

Igår kom jag ut med näringskulor, filtermatta och catappablad
#10 - 2 september 2014 12:57
HWH skrev:
Webshopping?

Igår kom jag ut med näringskulor, filtermatta och catappablad

Ja det funkar ju. Men inte när det gäller fisk. Det är ju så kul att gå runt och kika på fisk i välsorterade butiker :-)
#11 - 6 september 2014 17:42
#12 - 9 september 2014 09:30
Idag kom ett paket med 13st tigerräkor....sorten med orange ögon som kan ge blå räklingar...

https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=16
#13 - 9 september 2014 09:54
http://www.zooplus.se/shop/akvarium/fiskfoder/bottenfiskar/tablettfoder/278635

köpt åt pansarna , de verkar gilla det , och alla andra fiskar som beter sig som bottenfiskar (mina guppys,guramis) haha
#14 - 9 september 2014 11:00
Jag har något liknande i Tropical till pansarmalar. Blir en del fodersorter när de specificeras på enstaka arter...:)
#15 - 9 september 2014 11:08
henrikl skrev:
Jag har något liknande i Tropical till pansarmalar. Blir en del fodersorter när de specificeras på enstaka arter...:)

haha ja , de alltid lika kul o köpa något åt "en art" fast så fort man lägger in det så ska alla ha :P

lite off topic henrik , haru ngt tips på mat till körsbärsräkor / amanoräkor som jag har i sällskapsakvariet?
#16 - 9 september 2014 11:16
blaze1337 skrev:

lite off topic henrik , haru ngt tips på mat till körsbärsräkor / amanoräkor som jag har i sällskapsakvariet?

Mina räkor bor med malar och de brukar äta av det jag ger malarna. Men jag ger räkorna ibland ifrån en burk räkflingor från Tropical samt finfördelat flingfoder. De gillar även gurka och squash. Har du mycket små räklingar kan det vara bra med finfördelat flingfoder så alla får...
#17 - 9 september 2014 11:22
Nice , ska testa , tackar :D
#18 - 11 september 2014 16:03
Jag köpte ett nytt lysrör och en redwoodrot! På lördag blir det fler fiskar [emoji7]
#19 - 11 september 2014 21:06
köpt ett till akvarium ..

100 liters juwel
doppvärme eheim , fluval filter än så länge , skaffar lysrör etc i helgen ^^
#20 - 12 september 2014 15:44
Bytte ut eheim 2075 till 2078 elektroniskt,började tröttna på avstängningskranen/flödeskranen som gick sönder stött.
Garantin var på väg ut så jag klagade å la mellanskillnaden till ett 2078 istället!
Tror inte jag gjort bort mig,2075 var tyst men det här hörs inte över huvud taget,man tror det inte går så man måste kolla om det krusar sig på vattenytan för att vara säker,helt otroligt!:D
#21 - 12 september 2014 16:10
Decoration , Cesars huve (staty) lite sjöstjärnor om dem heter så ,

samt beställt 20 st white pearl räkor till 100 literns :D
#22 - 12 september 2014 16:12
Köpte idag ytterligare 20 kardinaltetror till mitt 720l.
#23 - 12 september 2014 16:17
Live2Ride skrev:
Köpte idag ytterligare 20 kardinaltetror till mitt 720l.

hur många haru där i nu ?
har 40 st kardinal/neon blandning i mitt 240 liters och det ser lite ut fortfarande :P
#24 - 12 september 2014 16:37
Jag har 30 st nu. Blir fler vid senare tillfälle. :-)
#25 - 15 september 2014 15:49
Köpte idag , here goes

2 Kakaduaciklider (par , dem älskar varandra verkligen )
1 Fjärilciklid hane , standardfärg , redan parat sig med honan av samma färg , han är galet fin.
2 guppyhonor som ska avlas
3 Platyhonor till mina platyhane.
1 Ancistrus till 100 literns.

Rötter ,
3 små mörka/röda rötter
1 konstig rot kan ej namnet som ej vill gå ner till botten.
4 st Vita/kristall liknande stenar
1 Kalksten för höja lite ph i 240 literns
Nytt filtermaterial till Fluval innerfilter
Mer fryst cyclops för yngeln

Växter

Gräsliknande växt , kan ej namnet
Anubias som jag råkade döda när jag skulle lägga ifrån mig sakerna , (satte en av stenarna på den and boom dead)
Mer javamossa

Happy Carbo Flytande Kolkälla
Bactozym (tabletter för filtermattorna när jag rensar dem , lägger in dessa tabletter för få igång bakterierna igen (jag har 2 filtrar i akvarierna , en rensas åt gången , oroa er inte) ^^

och x antal saker till papegojorna men det tror jag inte ska ligga i denna tråd ^^

Sjuk som fan (halsfluss, feber) så orkade ej kolla runt mer i butikerna utan bara tog de första bästa jag hitta orkade ej bära så mycket mer , går själv på multicura (penicillin) just nu så kanske jag borde sätta ner mig sj i en saltbalja för dagen med en luftsten^^
#26 - 16 september 2014 13:56
3 x nya lysrör från sylvana

2x Aquastar (1 till 240 liters 1 till 100 liters,)
1 Grolux till 100 l så nu har varje en aquastar en grolux

glimttändare , silikon , extra breedingboxar ,luftslang till luftpump en 3 meters incase jag behöver köra saltbad på någonfisk i framtiden.
#27 - 22 september 2014 16:48
4x långsträckt pansarmal , prickiga , älskar dem sjukt fina
som tröst för att jag var tvungen o avliva dvärggurami hanen igår.
#28 - 22 september 2014 18:25
Köpte en avfuktare till garagerummet. Kanske inte den roligaste prylen till ett akvarium men ganska nödvändig. Blir lite hög luftfuktighet när 5 akvarium står i ett rum.
#29 - 22 september 2014 18:27
Har också funderat på detta med avfuktare till verkstaden där vi har 9 kar
#30 - 22 september 2014 18:36
HWH skrev:
Har också funderat på detta med avfuktare till verkstaden där vi har 9 kar

Känner att det är bra att ha en avfuktare än att riskera att fukten leder till mögel...
#31 - 28 september 2014 14:59
4 st ancistrus slöj
en flytväxt jag ej kan namnet på :P
vattenpump för få rörelse i 100 literns

Annons