Nygammal akvarieägare startar Sydamerikanskt!

#1 - 10 januari 2011 22:05
God kväll!

Jag är en post 30 småbarnsfar som med stor glädje ägnade flera år åt akvarier i 10-14 års ålder, som nu fått ett infall. Dels tänker jag att mina små treåringar kommer tycka det är roligt, och dels inser jag att jag själv fortfarande fascineras av vätan...

Sagt och gjort. Ett ca 100 liter stort begagnat akvarium med 38 cm bredd införskaffades. Måttet för att kunna husera den BTN-bakgrund jag idag monterat i akvariet. Som syns sitter ett raster nere till höger, och det blir utblås uppe till vänster (Eheim pump). 10-20 liter utrymme för "filtermassa" (dels en "vägg", dels en massa små 30x30 mm kuber). Doppvärmaren åker också ner där bakom.

1,2-2,0 mm sand, Amazonas bakgrund, sydamerikanska växter, rötter - och tanken är även Sydamerikanska fiskar. Jag har ögonen på ett par Kurvciklider som akvariets huvudattraktion, och tänkte komplettera med 10-12 st tetror (fantom, eller en gul/svartrandig som jag glömt namnet på). En trevlig kvinna på akvarielagret tipsade mig om små algätande malar som gick i stim som var väldigt charmiga - någon som har en idé om vad det var? Är även sugen på någon annan, solitär mal typ pleco.

Vad tror ni om det hela?
#2 - 10 januari 2011 22:11
[INDENT]Oj, det ser riktigt trevligt ut[:D]!
Malarna kan vara antingen någon sorts Corydoras elelr Ottocinclus[:)]. [/INDENT]
#3 - 10 januari 2011 22:13
Björnen skrev:
God kväll!

Jag är en post 30 småbarnsfar som med stor glädje ägnade flera år åt akvarier i 10-14 års ålder, som nu fått ett infall. Dels tänker jag att mina små treåringar kommer tycka det är roligt, och dels inser jag att jag själv fortfarande fascineras av vätan...

Sagt och gjort. Ett ca 100 liter stort begagnat akvarium med 38 cm bredd införskaffades. Måttet för att kunna husera den BTN-bakgrund jag idag monterat i akvariet. Som syns sitter ett raster nere till höger, och det blir utblås uppe till vänster (Eheim pump). 10-20 liter utrymme för "filtermassa" (dels en "vägg", dels en massa små 30x30 mm kuber). Doppvärmaren åker också ner där bakom.

1,2-2,0 mm sand, Amazonas bakgrund, sydamerikanska växter, rötter - och tanken är även Sydamerikanska fiskar. Jag har ögonen på ett par Kurvciklider som akvariets huvudattraktion, och tänkte komplettera med 10-12 st tetror (fantom, eller en gul/svartrandig som jag glömt namnet på). En trevlig kvinna på akvarielagret tipsade mig om små algätande malar som gick i stim som var väldigt charmiga - någon som har en idé om vad det var? Är även sugen på någon annan, solitär mal typ pleco.

Vad tror ni om det hela?

det här är mumma för en post 40 åring.......

satan vad snyggt det kan bli.....

kurvciklider...jajamensan....

tetra.....japp.,,,,går rätt ner i....skulle dock tagit någon som lyser upp rejält....ex kardinal eller varför
inte colombiatetra....

den där malen som tjejen pratade om är förmodlogen en ottocinclus, trevlig liten sak, behöver nog vara 6-7 st...

plecon tycker jag dock går bort....

blommor måste vi ha...kanske en klassisk stor svärdsplanta i ena hörnet.....ett gäng med vallisneria (vilken sort som helst)
i andra hörnet....några medium cryptos i mitten....där de omger en bra plcerad rot.....

färdigt.....
#4 - 10 januari 2011 22:17
Tack för svar!

Jag läser att Corydoras blir uppemot 8 cm, den mal den här kvinnan pratade om var ca 2 cm och skulle tydligen bara bli en eller ett par centimeter större. Jag tänkte mig 4-5 st, eftersom de tydligen trivdes i stim och käkade alger för glatta livet. Ottocinclus, det är väl ingen mal? Men det kanske inte är ett problem... Med ett par kurvciklider och 10-12 st tetror tänkte jag att det mest fanns plats åt några som håller sig på botten?
#5 - 10 januari 2011 22:19
Björnen skrev:
Tack för svar!

Jag läser att Corydoras blir uppemot 8 cm, den mal den här kvinnan pratade om var ca 2 cm och skulle tydligen bara bli en eller ett par centimeter större. Jag tänkte mig 4-5 st, eftersom de tydligen trivdes i stim och käkade alger för glatta livet. Ottocinclus, det är väl ingen mal? Men det kanske inte är ett problem... Med ett par kurvciklider och 10-12 st tetror tänkte jag att det mest fanns plats åt några som håller sig på botten?

joooodå...otto är en mal...inte en pansarmal (men dom äter inga alger heller), det ä en harneskmal.

inte den bästa algätaren,,,men ok....

.
#6 - 10 januari 2011 22:21
Jodå, Ottocinclus är en algätande mal, men är tyvärr ganska känslig och ingen fisk man stoppar i karet nu i början.
Kolla in Corydoras pygmaeus om du vill ha en liten mal som tar hand om överblivna matrester och som jag tycker både pryder sin plats och heller inte är så svår:).
#7 - 10 januari 2011 22:28
Vad roligt med feedback! Kensa, visst tänkte jag mig rötter och de fina små skrymslen och spännande gömmor de skapar - inte minst tänkte jag gömma rastret/insuget med hjälp av en sådan. Tog ett par bilder till:

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Kardinaltetran tycker jag är lite tråkig... Kan ha att göra med att jag och alla mina vänner hade karen fulla med dem under alla år när jag höll på förut. Jag vill ha något nytt!
#8 - 10 januari 2011 22:33
ansjo skrev:
Jodå, Ottocinclus är en algätande mal, men är tyvärr ganska känslig och ingen fisk man stoppar i karet nu i början.

Kolla in Corydoras pygmaeus om du vill ha en liten mal som tar hand om överblivna matrester och som jag tycker både pryder sin plats och heller inte är så svår:).

Corydoras pygmaeus, utifrån storlek och utseende undrar jag om det inte var en sådan kvinnan på Akvarielagret tipsade om?

Hur ska jag resonera om malar, visst finns det mängder som är både roliga och fina - men de fyller också en väldigt viktig funktion som städare i akvariet. Som jag förstod finns det både algätare och sådana som äter "rester" på botten. Bör jag inte ha både och?
#9 - 10 januari 2011 22:35
Förresten, vilken cirkulation skulle ni rekommendera i det här karet? Jag har en Eheim Compact 1000 till övers, som går att justera mellan 150 och 1000 liter per timme...
#10 - 10 januari 2011 23:11
Björnen skrev:

Hur ska jag resonera om malar, visst finns det mängder som är både roliga och fina - men de fyller också en väldigt viktig funktion som städare i akvariet. Som jag förstod finns det både algätare och sådana som äter "rester" på botten. Bör jag inte ha både och?
Jepp, det är ingen dum idé:)!

Björnen skrev:
Förresten, vilken cirkulation skulle ni rekommendera i det här karet? Jag har en Eheim Compact 1000 till övers, som går att justera mellan 150 och 1000 liter per timme...

Även här är det en bra idé, den pumpen skulle funka ypperligt till det karet:p...
#11 - 11 januari 2011 00:15
ansjo skrev:
Även här är det en bra idé, den pumpen skulle funka ypperligt till det karet:p...

Men ungefär vilken cirkulation ska jag köra på då, med den "setup" som beskrivs? 1.000 liter per timme är väl jäkligt mycket i ett 100-liters i vilket typ 20 liter är filterutrymme bakom BTN-bakgrunden?
#12 - 11 januari 2011 00:18
Jag skulle tro det blir ganska lagom med runt 4-500 liter/timma, fördelen med den pumpen är att du kan dra på om det skulle behövas:).
#13 - 11 januari 2011 05:45
Köp en sån här;

http://www.pwss.se/product.php?productid=4491&cat=288&page=1

Har själv 2 st Eheim Compact 1000. 150-1000l/h, jäkligt smidigt att kunna ställa hur mycket de ska pumpa. Jag kör exakt samma bakgrund som du med filter bakom. Dessa pumpar låter knappt något heller, och de är sjukt billiga.
#14 - 11 januari 2011 05:47
Oj där läste jag allt mellan raderna. Bra pumpar är det iallafall... ;)
#15 - 11 januari 2011 07:41
Hej Tommy, tack för svar! Jag får inte din länk att fungera?
#16 - 11 januari 2011 09:06
Nä jag länkade till Eheim Compact pump 300 (150-300l/h). Finns också 600 och 1000 och uppåt. Såg att du nämnde att du redan hade en tidigare efter mitt inlägg. Kör med den pumpen du har för att testa. Den borde funka bra.
#17 - 11 januari 2011 12:49
Arbetet fortsätter. Har skurit en del självhäftande plast. Tänker täcka ytan bakom BTN-fronten. Åt sidorna givetvis mycket av estetiska skäl, men jag tänker att obefintligt ljusinsläpp på baksidan betyder obefintlig algtillväxt i filtret. Bakterier behöver ju inte ljus...Se bild:

Bild 1
#18 - 11 januari 2011 12:56
Ska bli spännande att följa!
#19 - 11 januari 2011 13:05
Härligt projekt detta! Jag visste inte riktigt att den där "lilla" BTN-bakgrunden var så "3D", alltså bygger på djupet en del. Jag trodde den var plattare och därför inte kollat in den så noga. Nu när man ser hur fint den bygger (eller tar plats...) i djupled blir man ju sugen på att dra i en likadan i något mindre kar.
Skall bli mycket intressant att följa fortsättningen!:)
#20 - 11 januari 2011 13:36
Ytterligare lite bilder på en gavel, notera hålet för termometerna som givetvis sitter bakom BTN-bakgrunden och därmed inte syns i karet.

Bild 1

Bild 2
#21 - 11 januari 2011 13:45
Där behövs inte så mycket fisk i det karet, jag tror det räcker med ett par mindre ciklider om du föreslog innan, en massa små grenar och löv på botten med fin sand och paret som får gå och valla sina yngel. Låta inredningen tala för hela karet, jag tror det hade blivit riktigt grymt!
Den stora risken med löv är att de sätter igen dina raster, men med lite lägre flöde på pumpen så ska även det funka:).
#22 - 11 januari 2011 13:53
Behövs och behövs... Jag har spanat in ett par, tre olika tetror som jag är riktigt sugen på att ha 10-12 st av (välja en art). Förutom malarna då. Det finns det väl plats till?

Varför har man löv, och hur ter sig de i vattnet - flyter de eller ligger de på botten - och ruttnar de inte?
#23 - 11 januari 2011 20:46
[FONT=Arial][SIZE=2]När det gäller fiskar jag har bestämt mig för ett par Kurvciklider, och det lutar åt 10 st svarta fantomtetror också, även om den förslagna Colombiatetran också är intressant.

Men det här med malar.. 4-6 st av endera[/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2] Otocinclus affinis,[/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2] Otocinclus vittatus eller[/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2] Corydoras pygmaeus är jag inne på, men ska jag inte komplettera med någon ytterligare art om jag vill ha både en "allätare" som städar och en algätare? Behöver rådgivning![/SIZE][/FONT]
#24 - 11 januari 2011 21:08
Jag skulle nog personligen kört på C.pygmaeus först, och sedan se om det blir såpass mycket alger så en renodlad algätare behövs:).
Sedan är det heller inte fel att vänta ett bra tag tills karet är i balans innan man skaffar någon sorts Otocinclus då de är ganska känsliga.
#25 - 11 januari 2011 21:14
hmmmm....

ta det på rätt sett....men förväntar du dig alginvasion redan från början....?

om man inte har alger så bejövs ju ingen algätare (för den sakens skull iaf).
#26 - 11 januari 2011 21:25
Hihi! Ja, jag förväntar mig en alginvation! Jag tänkte fylla akvariet med vatten på fredag (silikonet har då härdat i fyra dagar), hälla i "biofiltermedium" och dra igång pump och värmare. Tänkte väl köra det 2-4 dagar innan jag stoppar i växter, och sedan vänta 3-7 innan jag stoppar i malarna - förstår jag er rätt är det [FONT=Arial][SIZE=2]Corydoras pygmaeus som gäller (är fem stycken lämpligt?). Sedan får jag se, har ingen direkt brådska, kör väl 5-10 dagar och stoppar sedan i tetror om allt är som det ska - och sist av allt ciklidparet.

Några tips kring denna process? Tänk på att jag är helt grön...

[/SIZE][/FONT]
#27 - 11 januari 2011 21:29
Kör i fisken direkt när du börjar med medlet!
Har du i medel för att köra igång karet utan fiskar kommer dessa bakterier inte att få någon mat...och jag skulle börja med 4-5 tetror som får gå i karet en månad innan du börjar köpa in mer fisk:).
#28 - 12 januari 2011 14:46
Nu är tekniken och filter monterat. Det var trångt som fasen att få till pump och doppvärmare i det lilla "fria" utrymmet bakom bakgrunden (bild 1), men efter att ha skiftat till en Eheim Compact 600 (bild 2) gick det vägen utan att värmaren ligger emot något. Detta var viktigt eftersom jag inte vågade sätta värmaren ute bland filtermassan. Jag har fyllt på med sand så det börjar te sig vilket är roligt, bild tre och fyra är "omgivningsbild", på bild fyra syns tydligt den svarta självhäftande plasten som sitter bakom bakgrunden.

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4
#29 - 13 januari 2011 10:33

Bild 1

Nu är det vatten i karet!

Bild 2
Se vilken fin fontän jag gjort av en sked för att syresätta vattnet såhär i början.

Bild 3
En flat sten i vänstra hörnet (så långt från insuget man kan komma) att lägga rom på, och så en sandgrotta bakom...
#30 - 13 januari 2011 18:25
Blir bra :) Det finns ingen anledning att vänta med växter eller fiskar, bådadera kan stoppas i så fort vattnet är varmt nog ;) Ett fåtal fiskar bara och vänta sedan någon vecka eller två.

Otocinclus äter som sagt alger och de ska inte i karet den första månaden, de är löjligt känsliga.
Corydoras dvärgarna (världens minsta mal) är lite småsöta och mer frisimmande än andra pansarmalar, de rensar skit från botten.
Jag skulle stoppat i tetrorna första, du vill ha något som bajsar :)
#31 - 13 januari 2011 20:40
God kväll Danne, tack för glada tillrop! Jag tog ansjo och Kensa på orden och införskaffade eftermiddags fem små Colombiatetror som ska bajsa ner mitt akvarium under några veckor. Jag köpte även två olika echinodorus och hydrocotyle leucocephala och en växt till som jag glömt namnet på - allt Sydamerikanskt... Samt en rot till.

Vad tycks!?

Bild 1

Bild 2
#32 - 13 januari 2011 21:32
Det ser riktigt trevligt ut, ska bli kul att se när det växt till sig:)!

Om du vill ha ärlig kritik så har jag bara ett par små grejer;).
Fyll upp vattennivån så man inte ser vattenytan, det ser bra mycket bättre ut då. Sedan vete tusan om jag personligen inte skulle plockat ut den högra roten, den stjäl för mycket uppmärksamhet från den snygga bakgrunden. Men det är jag det;)...
#33 - 13 januari 2011 21:43
Hej Ansjo och tack för tankar! Att vattennivån inte är fullständig är mer en miss, vattnet tog slut i spannen efter att jag planterat allt, och sedan släcktes timerlampan. Får bli imorgon. När det gäller den högre roten så är det faktiskt två, den större använder jag för tillfället för att tynga ner den mindre. Jag ska laborera lite med det när denna är vattendränkt, kanske kapa av en del "tentakler" på den stora som sänker den lite. Jag vill nog inte slopa den helt för den skapar enormt fina "grottsystem" samtidigt som den täcker insuget...

Har du några idéer på vad jag skulle kunna förbättra - alltså tillföra om jag tar bort roten, eller allmänt?
#34 - 13 januari 2011 21:49
Eftersom karet är ganska litet skulle jag försöka leta upp lite mindre rötter/grenar att stoppa ner, de skulle inte dra till sig blickfånget så markant. Gå till en blomsteraffär och kolla om de inte har Trollhassel, de brukar använda det till olika arrangemang, men de funkar bra i ett akvarium med:). Även Redmoorerötter funkar till en sådan setup, även om man även där kanske får ta fram sågen:).
Med en hel del sådana smågrenar/rötter som ligger huller om buller skapas ett litet lätt kaosstök i karet som jag är väldigt förtjust i, det ser inte så uppstyltat ut.
Men som sagt, det är mina tankar och funderingar, du ska givetvis gå efter vad du själv tycker först och främst då det är ditt kar och du som ser på det:D!
I vilket fall som helst är jag jäkligt impad på BTN-bakgrunden som funkar klockrent i ett så litet kar, det trodde jag aldrig.
Gott jobbat:D!
#35 - 13 januari 2011 21:50
En grej att vara medveten om bara: nya rötter färgar ofta av sig en hel del, så bli inte putt imorgon om du tycker karet ser mycket rödare eller mörkare ut, det är rötternas fel :) Det är helt ofarligt och många gånger gör det bara positivt för karet, så kallat svartvatten är något många eftersträvar och vill uppnå på konstgjord väg med preparat eller torv och annat.

Det kommer att försvinna allt eftersom att du gör vattenbyten, kan ta ett par veckor ibland bara :)
#36 - 13 januari 2011 22:05
Tack för tips! Jag tittade på red moore men hittade inget jag tyckte var passade, det var stort eller kraftigt - eller hade fula sågmärken vilket inte kändes så naturligt. Akvarielagret hävdar att de ska få in några hundra kilo rötter som ska vara något i hästväg kommande veckor - kanske lagom när jag ska köpa på mig lite mer fiskar. Slinker kanske med andra/nya rötter då...

Jag känner till att rötterna missfärgar vattnet en tid, det får man väl ta.

Jag tänkte köra mer växter på lite sikt - några tips?

Vattenbyten, hur tycker ni jag ska resonera kring det kommande veckor, när bara tetrorna går i karet?
#37 - 13 januari 2011 22:10
Ang. vattenbyte råder det delade meningar. Jag brukar köra vattenbyte redan från början, men en del anser att det är bättre at vänta tills karet är inkört. Oavsett vilket så genomgår karet vissa stadier som inte går att komma unden och detta oavsett vilket sätt du kör på:).

De rötter du har nu är inte så farliga på att färga vattnet, Mopanirötter däremot är grymma på att färga och gör det så länge man har dem i karet:p. Intressant det om nya rötter som ska komma in. I Tyskland är det ganska vanligt att affärerna säljer lianer, det ser ut som en skruvad armtjock rot som säkert kan vara snygg bara man har ett kar till den:)...
#38 - 14 januari 2011 16:20
Dagens mätning:

Ph: 7,2 – 7,6
KH: 0-3
GH: >4 grader
NO2: 0
NO3: 0

Jag noterar att vattnet är grumligt, och då menar jag inte "tefärgat" av rötter - utan grummel. Det ger med sig efter en tid hoppas jag?! Skruvade upp pumpen från ca 500 liter/minut till maximala 600 liter/minut, ingen omedelbar effekt.
#39 - 14 januari 2011 16:20
Dubeltt!
#40 - 27 februari 2011 18:20
Dags för en uppdatering i form av lite bilder!

Översikt över akvariet
Vänster sida
Höger sida
En av mina tio Smycketetror
Kakaduahonan Evelyn
Kakaduahanen Ansgar
Ansgar igen

Förtuom dessa har jag 8 st Corydoras pygmeus och en Otocinklus. För att inte tala om några red cherry räkor, har sett två sista tiden varav en med rikligt med rom. Oklart om de övriga jag initialt hade har blivit mat till Kakaduorna...
#41 - 27 februari 2011 19:37
Björnen skrev:
Dags för en uppdatering i form av lite bilder!

Översikt över akvariet

Vänster sida

Höger sida

En av mina tio Smycketetror

Kakaduahonan Evelyn

Kakaduahanen Ansgar

Ansgar igen

Förtuom dessa har jag 8 st Corydoras pygmeus och en Otocinklus. För att inte tala om några red cherry räkor, har sett två sista tiden varav en med rikligt med rom. Oklart om de övriga jag initialt hade har blivit mat till Kakaduorna...

Ser riktigt bra ut!
#42 - 6 mars 2011 20:13
Fint kar och jag måste säga att jag är positivt överaskad av bakgrunden, snyggt med så nycket 3d känsla.

En fråga bara, hur är cirkulationen bakom bakgrunden? Det blir inga stillastående vatten någonstans, tänker då främst på rotknölen? Jag har inbillat mig att vattnet tar den mest strömmande vägen mot utloppet vilket då kan göra att vissa filterdelar får en försämrad cirkulation. Detta då om man inte har fördelat filterkuberna jämnt och tättpackat bakom bakgrunden. Funderade själv på att göra så som du har gjort, lite därför jag undrade.

Sen tycker jag som någon ovanför mig tipsade dig om, släng in lite träflisor och lite mindre stenar i olika storlekar så får du lite mer liv i botten. Men, bara ett litet tips till ett snyggt kar. Bifogar en lite bild på mitt kar där jag har lite träflisor och lite olika småsten.

[ATTACH=CONFIG]42819[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]42820[/ATTACH]

Ha det fint!
/Andreas

Annons