Nyfiken på discus

#1 - 30 augusti 2006 14:55
Jag och sambon var i djuraffären för att bla köpa nya fiskar idag... Han fick syn på ett par discusar och var fast :p

Ett discuspar i mitt 70-75 l akvarium, dessutom med en massa mindre fiskar, kanske inte är någon höjdare direkt... Däremot har vi ett tag funderat på att skaffa ett större akvarium och i så fall... Då kan man ju göra allting utifrån discusarna om det är så.

Undrar därför; hur stort behöver de? Vad gillar de för växter/inredning? Vad går de ihop med för fiskar? Andra ciklider, scalarer? Kanske inte blir så bra med minsta sorterns neontetror i samma kar...
Hittat en del info här som jag ska sätta mig och läsa igenom mer noggrannt nu, men vill veta allt :)

De vi tyckte bäst om på djuraffären hette Blue Diamond, är det någon skillnad i storlek mellan olika discusar?

Med oss hem fick vi ett gäng fiskar iaf, så nu ser det lite mer bebott ut :)
#2 - 30 augusti 2006 15:50
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=498 Lite info om storlek på akvarium m.m.

Ungdiskus kan gå i något mindre akvarieum, men vill du att de skall växa till sig lite bättre är ett större akvarium att rekomendera. Diskus vill ha väl filtrerat vatten, så därför skulle jag rekomendera att lägga pengar på ett riktigt ordentligt ytterfilter med stor volym. Tänk på att diskus vill ha det varmare i vattnet än vad många andra fiskar vill. Dessutom krävs det mer omsorg av diskusen. Regelbundna vattenbyten (kanske runt 30% 1ggr/vecka eller mer beroende på hur mycket du matar och rester av maten ligger kvar), matning helst 3ggr om dagen med varierande kost. Inredning är väll lite olika vad man tycker. Rötter är ju en fördel och lite tåliga växter kan du med ha. Sällskap till diskus kan det gå med skalarer, olika främst större tetror och malar. Pansarmalar är helt otomordentliga att ha med diskus då de rensar rent på icke uppätet foder.

//Camilla
#3 - 30 augusti 2006 18:13
Oxå nyfiken på diskusar :)

Min lille hund mimmi är oxå nyfiken på dom nyköpta vf diskusarna som husse kom hem med ikväll.
#4 - 30 augusti 2006 19:44
Jag var med inne i zoo affären idag och dom hade presis fått hem såna här Discusar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=499 dom hade även blåa, så det blir nog att köpa 2 av varje, kommer bli mycket fint med lite färggranna fiskar i akvariet.

Har haft discus förut mycket fina fiskar...
#5 - 30 augusti 2006 20:57
Hmm, var det Heckel du såg i affären. Det är väl i såna fall en annan art(?) än de vanliga diskusarna, så jag skulle nog inte blandat Heckel med vanliga. Jag har hört att Heckel dessutom är lite svårare... Eller?
#6 - 31 augusti 2006 09:22
DRD lägg upp bilden på amazonforumet så vinner du månadens bildtävling! :-)
#7 - 31 augusti 2006 13:12
Tack för svaren. Glad jag blir om de passar bra med pansarmalar, har velat skaffa sånna men insett att det kanske inte riktigt får plats i mitt...
#8 - 13 september 2006 15:36
Funderingarna fortsätter...

Skulle vilja ha några discusar (hur många är lagom?), skalarer (samma där, hur många blir bra?), ett stim pansarmalar och nån sugmal (namn på sånna kan jag inte ett dugg om :p). Kanske några mindre tetror eller liknande också.

Låter det bra? Känns som om det blir ganska mycket fisk... Har läst att 250 l är bra för diskus, men kanske ska vara större iom att jag vill ha fler arter?

Förresten, hur går det med ovanstående arter med levandefödare och/eller gurami? Kampfiskar?

Massa frågor men annars får man ju inte veta ntå...
#9 - 21 september 2006 11:59
Puttar upp lite, vill gärna ha svar :)
#10 - 21 september 2006 16:03
För mina Diskus räknar jag ungefär en fullvuxen diskus/50 liter vatten. Så i ett 250 litersakvarium skulle jag ha max 4 diskus och ett par Ansictrus som tar hand om algerna och 6 st pansarmalar som tar hand om överbliven mat som hamnar på botten!
#11 - 22 september 2006 18:29
drd skrev:
Min lille hund mimmi är oxå nyfiken på dom nyköpta vf diskusarna som husse kom hem med ikväll.

Fan va bra! :D Lycka till!

Annons