Nyckelhålslek och var är malen!

#1 - 2 september 2007 16:59
Så har våra nyckehålsciklider(Cleithracara maronii) hittat en avskild plats i det stora sällskapsakvariumet för att genomföra sin första lek. Det tog ett tag innan vi upptäckte att det var på gång. Som en bonus såg vi något annat. För en vecka sedan inhandlades en fantastiskt vacker vildfångad mal i Zoo-butiken. Efter att den släppts ned i burken har den varit osynlig trots ihärdigt "letande"! Döm därför min förvåning när jag kollade på den bifogade bilden av nyckelhålscikliden. Där är ju malen! Ha! Tack vara blixten blev han avslöjad!

PS! Någon som vågar sig på en gissning: Vad är det för mal?
#2 - 2 september 2007 17:23
Har malen gula prickar eller vita ? Ser lite beiga ut på bilden men om den har gula så är det med störst säkerhet en s.k golden nugget.
Finns ett antal såna med olika L-nummer, t.ex L177 och L081.
#3 - 2 september 2007 17:27
- Prickarna är väldigt gula. Jag jämförde med Baryancistrus sp. "L081" men det stämde inte riktigt. Är själv en klåpare på att komma ihåg latinska namn på mina fiskar. Dax att börja skriva upp på lappar... (blir återigen att kolla med zoo-butiken vad den hette - nu igen - suck!) Har självklart gått igenom hela listan på malar i Zoopets arkiv utan att hitta något som passar perfekt. Men å andra sidan. Detta är en ickefisk då den inte syns :)
#4 - 2 september 2007 17:30
om du vill ha svar på denna fråga bör du kanske lägga den under kategorin malar
#5 - 2 september 2007 19:48
Eprex skrev:
om du vill ha svar på denna fråga bör du kanske lägga den under kategorin malar

Jo jag vet, men, det var ju egentligen att mina nyckelhålare lekt som var det roliga...malfrågan slank bara med :) Tycker det är lite pinsamt att man inte vet vilken fisk man har...
#6 - 2 september 2007 20:24
Ett stort grattis till leken! :) (hälsa nycklarna ;))

Bilden fångar verkligen en av de roligaste och skönaste tingesten med akvariefiskar, romskötande föräldrar! :) Usch vad man blir rörd av bilden.. måste vara någon tid på dygnet.. [:o]

/Fredrik
#7 - 3 september 2007 18:03
drd skrev:
Har malen gula prickar eller vita ? Ser lite beiga ut på bilden men om den har gula så är det med störst säkerhet en s.k golden nugget.

Finns ett antal såna med olika L-nummer, t.ex L177 och L081.

Tjossan! Tillbaka hos Zoobutiken kollade jag upp det latinska namnet igen på denna vackra mal : Leporacanthicus Galaxias L - 007. Är det konstigt om man inte kommer ihåg ett sådant latinskt namn! Tur då att den kallas "vampyrpleco" :)
#8 - 3 september 2007 18:22
hej
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=327 lite info om malen
gratis till leken jag har åkså ett par nycklar som jag hoppas få lek på hur stora är dina?
#9 - 4 september 2007 20:53
alcar skrev:
hej

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=327 lite info om malen

gratis till leken jag har åkså ett par nycklar som jag hoppas få lek på hur stora är dina?

Mina Nycklar är nog inte utvuxna ännu. Jag uppskattar storleken till 6cm. Är iofs lite osäker på hur stora de kan bli i akvarium. Det som är utmärkande med dem är deras försiktighet. De är alltid sist fram till maten och jag undrar ibland om de överhuvudtaget får något i magen:) De simmar i mitt 600-liters sällskapsakvarium men hittar ofta gömslen där de håller till. Roliga och charmiga små ciklider. Ibland träffar de på mitt Fjärilsciklidpar och moppsar upp sig lite men oftast undviker de direkt konfrontation...

Malen är en annan femma. Överlägset den vackraste fisken i burken - men - jag ser den aldrig :)

Annons