Nyckelhålsciklider+ rom + ancistrusmalar?

#1 - 26 november 2004 18:48
Hej!

Jag tänkte köpa ett par <font color="purple">nyckelhålsciklider</font id="purple"> till mitt 110-liters, men så läste jag att dom inte klarar att hålla ancistrusmalar borta från rommen och jag som har 2 ancistrusar som jag vill ha kvar. Någon som har haft dom ihop men ändå lyckats få nyckelhålsyngel?

Undrar också om dom kan bo och leka ett i vatten med pH på 7,5 och ca 14 i hårdhet + om de går ihop med räkor av Amanotyp?

Ett alternativ vore kanske <font color="purple">Thomasiciklider/Boliviansk fjärilsciklid</font id="purple">?
Har också varit inne på snäckskalslekaren <font color="purple">N.brevis </font id="purple">som ev. passar bättre till mina vattenvärden, men som verkar vara svår att få tag på i Uppsalatrakten till ett inte allt för högt pris.
Andra förslag?

MVH Ann
#2 - 27 november 2004 09:11
Ingen som har tips/idéer?

MVH Ann
#3 - 27 november 2004 09:40
Ancistrusar kan vara ganska svåra romrövare. De glider in bland rommen på kvällskvisten och ligger där o smaskar. Nyckelhålsciklider ska i för sig vara väldigt bra på att ta hand om sin avkomma men två ancistrusar i ett 110 litersakvarium blir nog svårt för dem.
Vill du ha räkorna ihop med nyckelhålsynglena, eller med vuxna fiskar? Med vuxna fiskar går det inte, de blir bara mat åt nyckelhålscikliderna. Åtminstonne amanoräkor.
Amanoräkor går nog inte att ha med några ciklider, eller med såna som äter grönfoder kanske?
Man ska gärna ha större akvarium än 110 liter för att nyckelhålen ska trivas.
Jag skulle nog köra på bolivianska fjärillsciklid eller brevis arten, tomasiciklider är så hopplöst att få ihop par på (honorna och hanarna är så lika).
Efter lite funderande skulle jag nu välja brevisen, de verkar ha mycket intressant beteende, fast i för sig är nog fjärillscikliderna vackrare.
#4 - 27 november 2004 10:37
Tack för svaret Andreas!
Var nog lite tveksam om akvariet skulle vara stort nog för ett par nyckelhålsciklider (på akvarieaffären trodde dom att jag skulle kunna ha två par!! där) Det får nog bli brevis om jag får tag på några, eller fjärilscikliderna om det duger med vattenvärdena?
Grejar dom att hålla ancistrusen stången tro?

MVH Ann
#5 - 27 november 2004 11:32
Har en L001 tillsammans med Thomasciklider och den har smaskat upp säkert sex omgångar med rom... Den börjar bli fet nu...
#6 - 27 november 2004 18:55
Hmm L001... är den i samma storleksklass som "vanlig" Ancistrus?
Funkar det bättre för fiskarna att vakta rommen om det finns nattlampa?

#7 - 28 november 2004 19:31
Gör grottor åt nyckelhålen som de kan lägga rommen i. Det ökar chansen att de ska kunna skydda sin rom. Jag har nyckelhål i mitt 110 liters med Ancistrus. Mycket snäll och trevlig fisk förresten.
(har iofs inte lyckats få yngel av nyckelhål så kanske ligger det nåt i det du skriver :) )

Lycka till!
#8 - 29 november 2004 19:40
Tack för tipset! Kul att det fungerar i ett 110-liters trots allt. Såg att du hade 5 stycken, men är dom fullvuxna? Snyggt akvarium och snygga Nyckelhål!

MVH Ann
#9 - 30 november 2004 10:05
Nej, de är alla små än så länge. Flyttade över de 2 största häromdagen till mitt 400 liters. Går du efter 1 cm regeln, så förstår jag inte varför du inte skulle kunna ha några nyckelhål i ditt 100 liters? De blir ju max 15 cm och då kan du ju ha ett par iallafall..

Tack för komplimangen ;)

Ha´det!
#10 - 30 november 2004 23:00
Hej

Nyckelhål är öppetlekare, det vill säga de leker öppet på t.ex en sten eller rot. Däremot vill de nog gärna ha rätt skyddat där de leker, med växter eller rötter som skyddar lekplatsen från insyn.

Nyckelhål verkar ta riktigt god tid på sig innan de lär sig hur man gör, jag har fått lek av mina ett antal gånger, men fortfarande inga yngel. Läste om nå´n som hade ett par som hade lekt hur många gånger som helst utan framgång, och så helt plötsligt vaktade de ynglen som de skulle.

MVH Micke
#11 - 1 december 2004 20:28
Johan: Jag tänkte nog mer på akvariets längd (80 cm) än på cm-regeln när jag undrade om de skulle trivas där.

Micke A: Det låter som om det är svårt att få yngel av nyckelhålen. Det är ju det som jag tycker är mest intressant; att se fiskarnas beteende vid yngelvård. Såg på din sida att du har bl.a. gul dvärgciklid, L.dorsiger och boliviansk fjäril. Är det någon av dom som du lyckats få yngel av? Vilken av dom hävdar sig bäst mot ancistrusarna? Finns det några yngel kvar av palettcikliderna eller har dom blivit uppätna?

Mer tips välkomnas
MVH Ann
#12 - 1 december 2004 20:56
Jag fick ett trettiotal yngel från mina nyckelhål. Hade dom i en avskärmning av karet så de andra fiskarna inte kom åt dom.. Tyvärr dog dom en efter en.. De största blev kanske nån centimeter..

Avskärmning av karet: http://www.robsun.com/aquarium/diy_fishnet.shtml
#13 - 1 december 2004 21:13
Hej

aquann: Jag vet inte om de är svåra, eller om jag bara har otur. Jag har inte haft så många nyckelhål innan. Mitt par leker som sagt med jämna mellanrum även om det var ett tag se´n nu. Det kan kanske vara så att de är extra känsliga mot störningar när de leker.

De gula dvärgcikliderna och bolivianerna köpte jag igår, så de har inte hunnit med så mycket än [:)] Dorsigererna har lekt och vaktat ynglen en 3-4 gånger, men ynglen har inte klarat sig. Jag är mer inne på större ciklider, eftersom de ynglen ofta är lättare att föda upp, även om jag inte haft plats att göra det, och större ciklider är ofta tåligare och mer långlivade än dvärgciklider. Skulle nog säga att både dorsiger och boliviansk fjärilsciklid kan få problem att vakta äggen mot en vuxen ancistrus, särskilt om de lagt äggen på ett oskyddat ställe. Mitt lilla dorsigerpar fick dock behålla äggen, men jag såg aldrig ancistrusarna i närheten av dem. De flesta palettynglen är kvar, de är väl drygt ca 25 stycken skulle jag tro, och nå´n månad gamla. Om du vill ha en fredlig ciklid som har bra yngelvård, så kan du testa Herotilapia multispinosa. Jag köpte ett par idag, finns bild på dem på min zoon. De kan ändra färg snabbt, och blir rätt gula.

MVH Micke
#14 - 1 december 2004 21:35
Micke A: Oj var dom alldeles nyinköpta!! Vad snabb du var att lägga ut bilder på dom. Tycker att dorsigerus är fina men har hört att ynglen är väldigt känsliga med vattenvärden + att de bara äter pytteliten föda i början? Kanske var därför dina yngel inte klarade sig. Är inte Herotilapia multispinosa för stora för ett 110-liters? De var också mkt fina.

MVH Ann
#15 - 1 december 2004 23:35
Hej

Ja, det är nog för att de är känsliga. Finns nog bättre ciklider att försöka med om man inte är van vid att föda upp yngel. Archocentrus sajica är en annan vacker och fredlig ciklid med bra yngelvård. Multispinosan blir ungefär lika stor som nyckelhålscikliden, eller i alla fall så stor som nyckelhålscikliden ska kunna bli, det vill säga ca 15 cm.

MVH Micke
#16 - 2 december 2004 21:15
Tack för alla förslag. Får nog ta en funderare + kolla vad som finns att få tag på.

MVH Ann

Annons