Nyckelhålsciklider och småfisk ?

#1 - 21 juni 2005 16:21
Är det någon som har erfarenhet av att ha nyckelhålsciklider tillsammans med mindre fiskar och vet om småfiskarna blir mat eller klarar sig ?

Jag har nämligen ett antal nyckelhålsciklider mellan 5-7cm stora och funderar på att lägga ned min guppyodling och flytta över kvarvarande guppys till akvariet där nyckelhålscikliderna finns. Guppyna är mellan 1.5-2.5cm stora.
#2 - 21 juni 2005 16:37
Nu är inte jag någon expert på nyckelhålsciklider men de ska ju tydligen vara väldigt lugna och är de dessutom så små så skulle jag inte tro att det är något som helst problem.
Jag är som sagt ingen expert men det är vad jag tror.
#3 - 22 juni 2005 06:34
[QUOTE=erland]Är det någon som har erfarenhet av att ha nyckelhålsciklider tillsammans med mindre fiskar och vet om småfiskarna blir mat eller klarar sig ?

Jag har nämligen ett antal nyckelhålsciklider mellan 5-7cm stora och funderar på att lägga ned min guppyodling och flytta över kvarvarande guppys till akvariet där nyckelhålscikliderna finns. Guppyna är mellan 1.5-2.5cm stora.[/QUOTE]

du ska inte flytta över guppy odlingen och dem andra för det blir bara en smaskig middag till dina nyckel hål .. nyckelhålen är viserligen lugna och fredliga men också en rovfisk som lätt äter upp små fisk om den får chansen.. så ha inte nyckelhål och guppy i samma akvarium ..!
#4 - 23 juni 2005 15:22
Ifall någon är intresserad så kan jag meddela att det blev precis som eken_eklund beskriver, jag testade stoppa ned några av guppyna och de blev dödade relativt snabbt och sedan sakta uppätna av nyckelhålscikliderna.
#5 - 24 juni 2005 12:59
Cooolt...hehe....sköj o se fiskar käka levande foder ju :p !!

Min senaste kull guppys har precis blivit skalaremat.
Hade lite överflöd på guppyfronten så skalarerna fick kalasa på 45 små nufödda yngel. ( har typ 200 till på uppväxt )

// Matte
#6 - 2 juli 2005 22:49
Utgå från att allt som går in i munnen på en fisk (oavsett art) kommer bli uppätet tills motsatsen är bevisad. Ibland är munnen tre gånger större än man tror!

Annons