Nyckelhålsciklider och Fjärilsciklider

onlyme
#1 - 7 september 2005 23:33
Som ni har läst av rubriken så funderar jag runt dessa två arter.
Hur fungerar de ihop? Jag har redan Nyckelhålsciklider och har tittat på Fjärilsciklider och känner att jag skulle vilja ha några sådana.

Jag har hört att Fjärilsciklider vill vara kung i bar.. ehh.. akvariumet menar jag..(vattenhål som vattenhål typ:p ) och undrar om fjärilarna kommer jaga ihjäl mina småskygga nyckelhål.
Jag hade palettciklider förut men de tvingades jag sälja då de blev agressiva vid yngelvården och stressade upp nyckelhålen inkl. hetsjakt på dem och vill inte att de ska bli drabbade igen.

Någon som har erfarenhet av dessa två arter tillsammans?:)
onlyme
#2 - 9 september 2005 09:00
Det verkar som ingen har erfarenhet av dessa två fiskar tillsammans..

Kan berätta att jag köpte två fjärilar igår och nyckelhålen var väldigt nyfikna på dem. Inga bitningar eller jagande iaf..

Verkar som jag har fått svar på min egen fråga..;)
#3 - 9 september 2005 11:28
[QUOTE=onlyme]Det verkar som ingen har erfarenhet av dessa två fiskar tillsammans..

Kan berätta att jag köpte två fjärilar igår och nyckelhålen var väldigt nyfikna på dem. Inga bitningar eller jagande iaf..

Verkar som jag har fått svar på min egen fråga..;)[/QUOTE]

Det är helt ok..
jag har 4 nyckelhålsciklider tilsammans med förtillfället 2 fjärillsciklider och dom gör inte mycket väsen av sig..
inte dumma med varann eller mot någon annan fisk.. så det går (som du själv har märkt vid detta laget) bara bra :)
#4 - 9 september 2005 12:42
Kan dra en historia jag hörde från en akvaireaffärskille, han hade varit på ett Zoo i Tyskland och sett ett stor kar där dom bla hade pirayor och fjärilsciklider med ungar. Pirayorna försökta norpa åt sig yngel, men fjärilarna jagade bort pirayorna... Sanningshalten säger jag inget om, men i varje historia brukar det finnas en gnutta sanning...
#5 - 9 september 2005 13:32
Hehe, tja, pirayorna kan ha varit pyttesmå. Eller så har det blivit en miss i kommunikationen, och det inte var fjärilsciklider. Jag har hört om en affär som la i små zebraciklider som mat åt pirayor. Några överlevde, bildade par, och började leka. Se´n fick pirayorna på nöten. Den historian tror jag mer på :)

Men fjärilar kan vara ganska tuffa. Jag hade ett fjärilspar ihop med ett par, icke fullvuxna men ändå dubbelt så stora, blåciklider. Fjärilshanen hade gett sig f*n på att blåciklidhanen skulle ha stryk. Han försökte ända tills han fick ett litet sår i sidan. Förmodligen fick blåcikliden nog, och sa till på skarpen. Se´n skötte fjärilshanen sig. Samma med nyckelhål. De par jag har haft har rent allmänt kunnat stå på sig bra, ett par jag hade höll en Geophagus brasiliensishane stången, tills han växte om dem.
onlyme
#6 - 9 september 2005 18:56
Tack för svaren:)

Min fjärilshane är den som är mest skrämd och blir mest förföljd av dubbelt så stora nyckelhål.. Men som jag nu har läst här så verkar det som han en vacker dag kan ge igen för gammal ost:p .

Får hålla koll om det blir kalabalik i karet och i så fall lägga över fjärilarna till mina guppys.

Har också en liten fråga om fjärilens matvanor..Han jag köpte av påstod att de bara åt mygglarver och det är något som INTE kommer innanför min dörr p ga allergirisken med dem. Zoohandlaren sa att man då kunde ge frystorkade mygglarver.. och det är jag lite fundersam om de är lika allergena som de färska(röda mygglarver i synnerhet).:confused:
Mina små nyförvärv äter inte just nu (inte ens artemian gick ner) och vad ska man ge dem om de vägrar käka torrfoder och fryst discusmix?
#7 - 9 september 2005 21:00
Hej,
jag har ett par fjärilsciklider. De äter gladeligen all mat jag släpper ner. Visst får de röda mygglarver några gånger i veckan, men de hugger lika glatt in på det vanliga flingfodret.
Beträffande frystorkade mygglarver har jag för mig att jag läste någonstans att de är ännu mer allergiframkallande än de frysta. Men den uppgiften kan jag inte garantera till 100% att den stämmer.
Dina fjärilars dåliga aptit beror kanske mer på stress från andra fiskar än på den mat du "serverar". Hoppas att det vänder snart!
MVH Jeanette
#8 - 9 september 2005 22:38
Hej
Har själv 3 nyckelhåls ciklider i ett 190l med 6 st bolivianer.
Hade även 4 vanlig fjäril i samma kar men dom dog av ålder för ett tag sen.
Och det fungerade fint mellan nyckelhåls cikliderna och fjärilarna.
Men Bf´arna och nycklisarna vill ha samma revir så det blir lite fighter om revir mellan dom ibland.
Vad gäller maten så åt då mina fjärilar allt jag släppte ner som flingfoder och olika typer av frystmat.

MVH Mattias
onlyme
#9 - 10 september 2005 07:23
Oj.. Om det är så att frystorkat är mer allergiframkallande så är det bara att skippa den idén..tänkte om man kunde slippa och ha "äckliga" mygglarver i frysen tillsammans med sina matvaror..
De kommer nog äta tids nog.. Troligen stressigt med nytt hem och nya invånare.

Det känns skönt att höra att det finns ni som har bra erfarenheter av fjärilar och nyckelhål tillsammans:)
Kommer då att åka till zoo och köpa några till.. Passar på när de har halva priset på fisk där.........

Tack för alla svar jag har fått!
#10 - 10 september 2005 11:02
Det finns ju annat fryst foder som funkar. Jag har slutat med röda mygg nu, inte för att jag är allergisk, utan för att de påstås vara mycket skitiga, och fångas i vatten som är lika rent som "kloakvatten" ungefär. Nu kör jag mest med fryst artemia, men det finns ju mycket annat att välja på också.
#11 - 10 september 2005 14:44
Och så finns det vita mygglarver, svarta mygglarver, mysis (lite större kräftdjur, fjärilsciklidena får kämpa lite och slita sönder maten, vilket i alla fall mina verkar tycka om att få göra ibland), dafnier... Artemia är VÄLDIGT populärt bland mina fiskar :)
/ Iris
onlyme
#12 - 10 september 2005 21:06
Jag gav mina firrar artemia igår och de enda som fattade galoppen var mina nyckelhål och neontetrorna.(deras magar buktade ut i alla hörn.)
Det enda jag vill är att fjärilarna ska börja äta och må bra då jag har hört att det är lite jobb att få dem att överleva..

Jag som redan är allergisk ratar de röda myggen.. Får sno lite mysis ur pojkvännens frys och testa i mitt kar.

Tack för svaren:)

Annons