Nyckelhålsciklider

#1 - 9 december 2003 21:38
Var förbi en av ortens akvarieaffärer för en dryg vecka sen, i ett av karen simmade ett vuxet par nyckelhålsciklider som någon "bytt in". Vi kunde inte motstå dessa charmtroll utan dom fick följa med hem.

Dom fann sig snabbt tillrätta hemma i en burk med kardinaltetor, ancistrusmalar, etc. Ja, till och med så hemma att dom nu lekt på baksidan av en rot i ena änden av akvariet. Honan står mest där bakom och fläktar/putsar rommen medans hannen slår sina lovar runt reviret och motar bort eventuella nyfikna "inkräktare".

Inte världens mest färggranna fiskar men mycket charmiga och försynta...

/Rikard, Luleå
#2 - 9 december 2003 22:20
Grattis till dina nya nallebjörnar. [:)]
#3 - 15 december 2003 18:57
Nu har det gått ett antal dagar, ynglen käcktes för några dygn sedan och flyttas omkring i karet två eller tre gånger om dagen. Under dagen idag har dom börjat bli frisimmande och matas nu med bosmider.

Ska bli intressant att se om några klarar sig, jag trodde inte att dom skulle klara att bevaka rommen nattetid med tanke på alla Ancistrusmalar, praktbotior, etc. som dom delar akvariet med...

/Rikard
#4 - 15 december 2003 19:12
*sotis* Har 5st små nyckelhålsciklider i mitt kar och jag avgudar dessa ciklider !
Hoppas man får ett par av dom man har annars får du sälja dina till mig :)))))
#5 - 15 december 2003 19:15
Jag har ett par som lekt ett par gånger hos mig och 3 gånger innan de kom till mig. De har inte lyckats att kläcka något än.
#6 - 15 december 2003 19:25
Mitt par, som är ca 6-7 cm har fått till det en gång, det blev frisimmande yngel. Men tyvärr så delar de karet med en Black Ghost...

Annons