Nyckelhålsciklider

#1 - 31 mars 2011 15:39
Hej, jag funderar på att skaffa mig ett par nyckelhålsciklider till mitt 125l men jag läste att de lätt blir skrämda och stressade av mycke rörelse runt om akvariet.. Nån som har lite erfarenheter som dom vill dela me sig av om nyckelhålen?? Jag har inte speciellt mycke i akvariet ust nu så de går lätt att anpassa akvariet lite om de skulle va så...

Eller om ni har några andra tips på sydamerikanska ciklider som skulle passa i mitt lilla, och med min räka... Jag har redan testat me fjärilsciklider och dom dog bara:/

Sen undrar jag om de skulle va okej att ha räkor i samma akvarie tillsammans me cikliderna, eller om dom skulle bli mat :/ ??

Tack :)
#2 - 31 mars 2011 16:16
Jag kan inte svara om nyckelhålen äter räkor men kan dela med mig lite erfarenhet !
Jag har haft nyckelhål i snart 1 år och dem är inte lättskrämda mina är inte det.. dem kanske gömmer sig ifall man springer mot akvariumet eller gör en hastig rörelse framför karet annars är dem icke lättskrämda !
Jag har dem med 10st neontetror och ett par fjärilar, dem har det jätte bra med fjärilarna även om nyckelhålen är mycket större, mina är 6cm och 9cm stora alltså inte än riktigt könsmogna så jag har inget lek erfarenhet. Ha mycket växter, rötter och stenar :)
#3 - 31 mars 2011 17:10
Ja de va ju skönt att höra att dom inte är så skygga/lättskrämda.. Vill ju inte ha en fisk som bara gömmer sig hela tiden.. Måste dom ha gömställen som alla andra ciklider eller? Ja jag är inte så erfaren på akvarier så jag lär ju inte försöka få dom att leka (trots att jag konstat hoppas på att mina fiskar ska göra de endå, i vanliga karet utan att ynglena blir uppätna:S ) Nån som har något annat kul om nyckelciklider? är de någon fart i dom? gör dom konstiga saker elelr bara allmännt är kul att kolla på?
#4 - 31 mars 2011 19:07
Alltså nästan alla större fiskar spec ciklider ska ju ha gömställen där dem kan känna sig trygga... SÅ ja som alla andra ciklider, vissa behöver mer o vissa mindre :)
#5 - 31 mars 2011 19:11
okiidokii, tänkte de va bäst att kolla :)

Hur stora är dom ungefär nar man köper dom?
Hur fort växer dom?
Hur stora blr dom? (ja vet att de står i beskrivningen här på sidan, men jag mena erfarenhetsmässigt)
#6 - 1 april 2011 12:41
Nyckelhålscikliden är en av mina favoritciklider, enligt min erfarenhet är de framåt och nyfikna, och blir väldigt vackra, både hanen och honan får långa vimpelliknande fenspetsar, som går bakom stjärtfenan. Vare sig de jag haft nu, eller tidigare, har varit skygga. Jag hade ett par för ett antal år se´n, som norpade räkbitar framför nosen på en muräna, och slogs med en Geophagus brasiliensishane. Mitt nuvarande par har lyckats föda upp ett litet gäng ungar i ett sällskapskar, med bl.a några hungriga Megalechis picta som dammsög botten. Nu går de med bl.a nämnda M. picta, Parkinsons regnbågsfisk, boliviansk fjäril, palett, blå ciklid, och fyra blå antennmalar. Ett gäng banjomalar ligger och sover i sanden också. I detta sällskap hävdar de sig bra.

Hur stora de är när man köper dem varierar, men oftast inte så stora, 4-5 cm kanske. De växer ganska fort. Har sett nyckelhål som kanske varit runt 15 cm (dålig på ögonmått), de största hanar jag haft har kanske varit drygt 10 cm.
#7 - 1 april 2011 14:06
Ja men de låter ju iaf som en trevlig fisk att ha :) Men frågan om de skulle va och nafsa på min räka kvarstår, nån som vart em om att nyckelhålsciklider har gjort nått sånt?

Hade tänkt skaffa nå fler räkor men om de skulle va så att nyckelhålen skulle va nafsare så startar jag nog upp en räkvas istället.. Men det är bra iaf at dom får lite storlek, fjärilarna va ju så himla små :S
#8 - 3 april 2011 13:40
Jag har också Nyckelhål och har haft dem i ungefär ett år. Mina är tyvärr väldigt lättskrämda och skygga. Håller på att försöka arbeta fram en teori om varför och det här är vad jag tror: Jag har fiskar som är naturligt lite mer känsliga och lättskrämda än sina artfränder. Vårt golv fortplantar rörelser väldigt bra, och de känner väldigt tydligt när man rör sig i vardagsrummet. Och sedan, mitt akvarie är tättplanterat, men utan att ha några riktigt bra gömställen numera (har haft problem med mina svärdsplantor som tidigare bildat jättefina gömställen). Detta i kombination gör dem alltså väldigt lättskrämda och skygga. Har precis givit bort tre av mina sex nyckelhål till min kompis (dalmatin här på zoopet) och hoppas att de ska trivas bättre där :) Tror att nyckeln till lek på mina nyckelhål (vitsigt, hihi ;)) är att helt enkelt försöka få till fler gömställen.

Rekommenderar dem i alla fall varmt, de är helt underbara och väldigt vackra trots att de är bruna och "tråkiga" i sina färger :)

Ang. storleken så var mina 3-4 cm när de kom för ett år sedan och ca 5-7 cm nu. Tror dock att jag är lite väl snål med matningen.
#9 - 3 april 2011 14:12
Jag köpte 4st nyckelhålsciklider till mitt 240l för fyra veckor sedan. De gick där tillsammans med 25 svarta neoner och ett par ancistrus. Såg inte mycket av dem de första två veckorna... Efter tre veckor släppte jag ner två stora skalarer och 4 bolivianska fjärlisciklider. Nu blev det lite mer liv och rörelse i akvariet! Där är gott om gömställen och en hel del växter. Några dagar senare så äter nyckelhålscikliderna nästan ur handen. Min erfarenhet är alltså att de kan vara väldigt skygga tills de vant sig. Kanske bidrog också de andra något tuffare cikliderna till att gjuta mod i fjärilarna? (Eller också bidrog hungerkänslorna...) Mycket fina är de i alla fall!
#10 - 3 april 2011 14:28
Vimsa: ja men de kan säkert stämma, min skäggmun gör exakt så.. Så fort nån går runt i rummet så sticker den direkt och gömmer sig, när de är stilla så kommer den fram och börja jobba. Så de kanske är samma grej, med vibbarna.. Man får hoppas på personligheter när fiskarna har "tråkigare" färger, så jag håller tummarna :)

JockePQ: Jag ska göra om mitt akvarium och då får jag väl se till att inreda med mycke växter och gämställen redan från början så nyckelhålern förhoppningsvis trivs och känner sig säkra relativt fort:)
#11 - 3 april 2011 14:44
Satsa på att försöka få till det så att det är omöjligt att få syn på Nyckelhålen om de vill. För ju fler gömställen de har desto mindre tid tillbringar de där, är min uppfattning :) Lycka till! Köp gärna 4-5 stycken om de är små, för det är väldigt svårt att se skillnad på könen när de är små och man vill ju oftast ha ett lekpar så småningom ;) Får du ett lekpar kan du ju om du vill sälja de andra.
#12 - 3 april 2011 14:53
Ja de skulle man ju iofs kunna göra.. Mina problem nu är bara att skrapa ihop nog me pengar för allt.. frustrerande för man vill ju alltid fixa allt med en gång ;) Men jag ska absolut prova på nyckelhålcikliderna.. Tack för tipsen och erfarenheterna :)

Annons