Hejsan!
Köpte under förra veckan 4 st Nyckelhålsciklider (3-4cm) som jag tänkte låta para ut och sedan behålla 1 par utav då karet jag har ej är så stort (175L). Saken är den att jag även köp kakaduaciklider 1+2.
Kakadua hannen är otroligt ilsken utav sig och väldigt aggresiv till en början endast mot de fiskar som är mindre än honom (pansarmalar samt nyckelhålen) men nu går han även på svärdbärarna.
Kakadua hannen skall bytas ut i veckan mot en ny lite mindre hanne i hopp om mindre aggresivitet.
Men nu till själva frågan, jag har alltså 4 st nyckelhålsciklider varav 1 har blivit lite utstött ur gruppen (minstingen) vilket har lett till att han/hon fått en del stryk utav den ilskna kakaduan. Jag funderar då på om jag skall köpa 1 nyckelhålsciklid till och sätta i samtidigt som den nya kakaduan för att öka på chansen att få ett par utav nyckelhålen när de blir större. Eller om ni tror att det är döfött att sätta i en ny nu när de andra gått in sig? Tänkte att den grupp på 3 aldrig kommer låta den nya komma in i gruppen utan bli utstött tillsammans med minstingen?
Anledningen till varför jag nu funderar på en femte nyckelhålsciklid är eftersom att jag vill ha ett par. Då det är i princip omöjligt att könsbestämma dem i denna storlek kan det ju lika gärna vara 3 hannar som går i gruppen..
Vad tror ni? Tips mottages gärna!