Nyckelhålsciklid

#1 - 30 mars 2005 12:09
[color=#191970]hej,

jag köpte nylgen ett par Cleithracara maronii (Nyckelhålsciklid. De är så fina och inte så skygga nu när de har vant sig att bo hos mig :)simmar runt med varandra helst. Är de nåra andra som har såna fiskar? o hur många??? vad har ni för erfarenhet av fiskarna? kan man ha ett par till eller blir det för många? [/color]
#2 - 30 mars 2005 12:21
Hur stort akvarium har du?

Jag har 6st nycklar,dock i olika akvarium. De är jätte fina och lugna.
#3 - 31 mars 2005 12:28
[QUOTE=Emotional]Hur stort akvarium har du?

Jag har 6st nycklar,dock i olika akvarium. De är jätte fina och lugna.[/QUOTE]

Det är mitt fösta akvarium, 112L fast jag vill ha en större....
#4 - 2 april 2005 18:54
Hanarna kan bli lite arga på varandra men kommer snart att finna sin hierarki.. Har du fler än två så är det lättare att det skapas ett par, dessutom så uppmuntras deras romläggning när de har artfränder i karet...
#5 - 2 april 2005 20:06
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag har 3 st Nycklar hemma hos mig. En stor hane som miste sin "fru" så jag köpte till 2 st mindre som jag tror är honor båda två. En är i alla fall störtkär i hanen. Väldans trevliga fiskar, fast dom tycker inte om när det är för mycket stök utanför rutan, då smiter dom snabbt undan.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Här är en bild på Nicke (jag har döpt honom efter Micke, som jag fick honom av) ;)[/color][/font]
#6 - 6 april 2005 06:33
jag har tre nyckelhålsciklider i ett 375 l kar.. två av dom leker ofta och kör i väg den ensama honan.. har tänkt att köpa en till hane ... det är roligt att se på dom och det är roliga fiskar ibland med..

//
#7 - 6 april 2005 10:20
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru][font=Comic Sans MS][color=red]Här är en bild på Nicke (jag har döpt honom efter Micke, som jag fick honom av) ;)[/color][/font][/QUOTE]

Fin bild på Nicke :) Kul att du döpt honom efter mig :o

Det är som sagt fina fiskar, som inte är särskilt skygga om de får rätt förhållanden. Man kan gärna ha lite mindre fiskar med dem, som "dither fish", för frånvaron av sådana kan nog göra dem nervösa, och misstänka närvaron av ett rovdjur. Men de kan stå på sig, och försvara sig, så länge kombatanten är ungefär lika stor. Mitt nyckelhålspar lät sig inte domineras av min Geophagus brasiliensishane. Tills han växte om dem, vill säga.

MVH Micke
#8 - 7 april 2005 09:45
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru][font=Comic Sans MS][color=red]Jag har 3 st Nycklar hemma hos mig. En stor hane som miste sin "fru" så jag köpte till 2 st mindre som jag tror är honor båda två. En är i alla fall störtkär i hanen. Väldans trevliga fiskar, fast dom tycker inte om när det är för mycket stök utanför rutan, då smiter dom snabbt undan.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Här är en bild på Nicke (jag har döpt honom efter Micke, som jag fick honom av) ;)[/color][/font]
[/QUOTE]

fin nyckel :) o fin sand. vad är det för nåt?? mina nycklar är lite bleka.. jag vet inte varför. De var inte bleka när jag köpte dem...
#9 - 7 april 2005 10:55
[QUOTE=butter-fly]

fin nyckel :) o fin sand. vad är det för nåt?? mina nycklar är lite bleka.. jag vet inte varför. De var inte bleka när jag köpte dem...[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Hanen är ganska mörk medans den ena honan är ganska ljus och den andra har en stor fin teckning på sidan. Det får dom om dom är leksugna.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]En del fiskar blir ju ganska mörka om man har mörk sand oxå.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Sanden är svart Swerock, finns flera bilder både å min zoon och i mitt fotoarkiv.[/color][/font]
#10 - 7 april 2005 11:07
Nyckelhålscikliderna kan ändra färg..

Från ljusbeigegul till nästan svartkamoflerad.. Är fisken lugn och trygg så är den ljus och ju mer stressad den är desto mörkare blir den... Hela fisken blir dock inte svart utan mer fläckvis...

Dessutom så syns "nyckelhålet", alltså den svarta fläcken bakpå tydligare vid lek..
#11 - 7 april 2005 19:14
[QUOTE=Robot]Nyckelhålscikliderna kan ändra färg..
[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Vet du hur det är när dom blir äldre, min hane är ju betydligt mycket äldre än dom små honorna och han är mera jämnt mörk. Han blir dock oxå mera "fläckig" när han blir stressad.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Tänkte att dom kanske blir lite mörkare med åren :)[/color][/font]
#12 - 8 april 2005 14:09
Jag fantomtetor o ett par dvärg ciklider + nåra algätare så mina nycklar är störst :) jag har märkt att de ändrar färg speciellt när de blir rädda. De är jätte fina. Jag kan tänka mig att ha många nycklar om jag skaffar större akvarium :)
#13 - 8 april 2005 14:56
mm dom är skit roliga att kolla på =D jag har tre och två av dom leker och just nu så jagar hanen allt som rörsig =P hehe det ser ganska kul ut ..
#14 - 8 april 2005 17:09
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru][QUOTE=Robot]Nyckelhålscikliderna kan ändra färg..
[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Vet du hur det är när dom blir äldre, min hane är ju betydligt mycket äldre än dom små honorna och han är mera jämnt mörk. Han blir dock oxå mera "fläckig" när han blir stressad.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Tänkte att dom kanske blir lite mörkare med åren :)[/color][/font][/QUOTE]

Det kanske är så. Jag har en som är ungefär 3 cm som alltid är ljus till skillnad från en hona och hane som jag tror är mer eller mindre fullvuxna.. Hanen är väl 7-8 cm lång men jag är inte säker på att de bli så mycket längre i akvarium... Har faktiskt aldrig sett nån...

Nån annan som har kanske?!
#15 - 8 april 2005 17:15
[font=Comic Sans MS][color=red]Min hane är nog dryga 10 cm, ville inte riktigt gå med på att jag skulle mäta honom.;)[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Han är +4 år[/color][/font]
#16 - 8 april 2005 17:30
hehe min hane är ca 2 år och är mellan 5-7cm lång =D sen är han är typ halvt guld färgad med väldigt svarta prickar =D ( beroende på lek) men annars har han en kol svart prick.. som dom andra honorna =D

Annons