Nyckelhålsciklid

#1 - 2 maj 2014 17:55
Mitt par nycklar börjar bli mer synliga och är inte så väldigt försiktiga längre. Men fortfarande ngt blyga.
Det är lite konstigt med den ena. Hen simmar gärna till hörnan där skalarerna alltid står. Detta trots att dom oftast kör bort den. Inte våldsamt, mera som en puff.

Men nyckeln vänder inte o simmar iväg. Ibland bara höjer den nosen och visar "strupen". Ja, ni förstår säkert hur jag menar. Den verkar vilja visa sej underlägsen och beredd att vara vän hellre än bråka.

Det blir inget tjafs mellan dem, de slutar oftast med att skalarer och nyckeln bara simmar åt olika håll efter en liten stund.
Är detta ngt vanlig mellan ciklider av olika slag?
Jag har försökt filma det men inte lyckats.
#2 - 3 maj 2014 14:27
Är det någon här som känner igen beteendet och kan förklara lite om detta?
#3 - 3 maj 2014 15:19
Låter som att den visar dominans tycker jag. Spänner den ut gällocken för att visa sig stor?
#4 - 3 maj 2014 15:19
Enligt din beskrivning, så uppfattar jag det som att du har en ganska så tuff "Nyckelflockledare" som helt enkelt vill kolla av läget lite och att Scalarerna inte finner något "hot" mot den. Dom accepterar helt enkelt varandra så därför simmar dom åt olika håll utan tjafs :).
Allt enligt mig då.

//Inger
#5 - 3 maj 2014 18:07
Kristian: Jag har inte tänkt på det faktiskt, men ska observera dem mer noga.
Inger H. Oki, den kan vara tuff men normalt är den som sagt lite blyg. Men inte så rädd mot skalarerna faktiskt.
Jag tycker det är lite konstigt att den måste fram till skalarerna när det finns gott om plats i akvariet. Men det är väl ett spel dem emellan.
Om det finns skalarrom (ofta!) då får ingen komma i närheten!

Annons