Nyckelhålsciklid

#1 - 9 juni 2013 12:37
Mina nycklar har lagt rom! Det är jättekul eftersom det är allra första gången. De har valt en platt sten i ena hörnan.
Men - hanen verkar inte ett dugg intresserad av att vakta. Han är i mitten av akvariet. Är han redan pappaledig?
Honan står o fläktar troget.
Ni som har dessa trevliga fiskar, hur brukar dom göra, hur sköter dom rommen? Hur stor chans är det att de klarar av att vakta?
Det finns ancistrus, pansarmalarar, skalarer, bolivianer bl a i akvariet.

Finns det något jag kan göra för att förbättra chanserna att dom klarar av vakten?
#2 - 9 juni 2013 13:34
De brukar väl turas om att fläkta rommen, men mest är det nog honan som står där. Se´n när äggen kläcks, så hjälps de åt att flytta ynglen till gropar i sanden. När de blir frisimmande så leds de runt av båda föräldrarna.

Svårt att säga om de kommer att klara att vakta ynglen, det beror väl, förutom sällskapet, lite på akvariets storlek, och inredning. Jag hade ett par som lyckades föda upp ett litet gäng i ett 240-liters sällskapskar, med bl.a några Megalechis picta som simmade runt som bulldozers på botten, och det tyckte jag var rätt skickligt gjort av paret.
#3 - 9 juni 2013 13:52
Tack för svar! Det låter ju hoppfullt att de är så pass tuffa ändå. Så söta dom ser ut!
Det vore onekligen kul om det kunde lyckas.
Karet är på 200 liter och fiskarna är så som jag skrev innan. Det finns rätt mycket växter, stenar, krukor, rötter och dyl.
Det kanske inte går första gången, men med lite träning så.
#4 - 9 juni 2013 16:43
Jaha, då var det lilla roliga över! Den stora malen tog sej ett skrovmål. Det blev ca 8 korn kvar.
De stackars nycklarna står där o letar efter rommen! Det var ju synd, hade varit lite kul att åtminstone se dem kläckas.
Hur lång tid innan de försöker igen? Vad ska jag tänka på så det går bättre nästa gång?
#5 - 9 juni 2013 18:00
svea skrev:
Jaha, då var det lilla roliga över! Den stora malen tog sej ett skrovmål. Det blev ca 8 korn kvar.

De stackars nycklarna står där o letar efter rommen! Det var ju synd, hade varit lite kul att åtminstone se dem kläckas.

Hur lång tid innan de försöker igen? Vad ska jag tänka på så det går bättre nästa gång?

...inga malar;).
Sedan kan ju föräldrarna käka upp sina tilltänkta avkommor själva också - framförallt om det är första gången dom lägger ägg. Det kan ta några gånger, innan dom liksom "lär" sig hur det ska fungera naturligt:).

//Inger
#6 - 9 juni 2013 18:42
Jag såg att det var Ancistrus!:mad: Buse, han har tidigare käkat upp skalarernas rom. Men det är väldigt tveksamt om jag vill göra mej av med honom. Det känns helt fel. Man får förstås välja, som alltid i livet.
Är det idé att flytta paret?
#7 - 9 juni 2013 18:56
Ja, så är det, man får som du säger välja:).

//Inger
#8 - 10 juni 2013 06:52
Oftast får fiskarna svårt att lyckas med sina yngel i akvarium i sällskap med andra fiskar. Scalarer är bra på att äta mindre fisk. Men inget är omöjligt, ibland går det , ibland går det inte, det är så naturen ser ut....Men av egen erfarenhet brukar de flesta yngel försvinna sakta men säkert på någon vecka.

Vill du vara säker så är yngelakvarium ett tips från mig.
#9 - 10 juni 2013 08:31
Ja, det är nog inte lätt för dem med. Eftersom jag inte har större extraakvarium än 30 liter så blir flytt av paret inget alternativ.
Som jag förstått så har de ynglen hos sej ganska länge, så det skulle bli alldeles för litet i längden.

Annons