Min erfarenhet av att skaffa en hane som är mindre än honan, när det egentligen ska vara tvärtom, är att honan inte tar hanen på allvar, och är aggressiv mot honom. Har ingen erfarenhet av det hos just nyckelhål, men hos chokladciklider, och Geophagus brasiliensis. Chokladciklidhonan tror jag t.o.m bet ihjäl den mindre hanen efter leken.
Det bästa sättet att få ett par, och ett bra par dessutom, är att köpa ca 6 stycken, och låta dem välja partner själva. Alla individer kommer inte överens, som hos människor. Men har du en vuxen, så kan du titta noga på kroppsformen, och längden på fenorna, för att kanske få en aning om vilket kön det är. Honorna är lite knubbigare än hanarna, och även om de också brukar ha lite förlängda fenor, så är de kortare än hanarnas.
De nyckelhål jag har haft har varit ganska tuffa, och ofta varit de dominanta i karet. Ett par (kanske det på bilden) gav sig inte mot en Geophagus brasiliensishane, förrän han blev lite för stor.
Du skulle kunna flytta paletterna till 60-literskaret, och skaffa nya nyckelhål till 250-literskaret.
På bilden är honan överst.