Nyckelhåls ciklid

#1 - 10 oktober 2006 18:00
Hej, jag har ett kar på 250l och där i hat jag några paletter och jag hade 5 nyckelhåls ciklider. men nu har alla nyckelhåls cikliderna dött utom en. så jag tyckte synd om den den är i ett hörn och trycket. så jag började idag att städa och fixa till ett annat kar. jag har tänkt mig att ha en annan med motsatta könet. men jag vet inte hur jag ser köns skilnad på dom så jag vet inte vad för annan jag ska köpa.
#2 - 10 oktober 2006 18:44
Du ska köpa fem nya och låta dem växa upp tillsammans så att det bildas ett par. Det _går_ att se skillnad på könsmogna nyckelhålscichlider, men det är inte så lätt.

Paletten är en synnerligen robust fisk och nyckelhålen ganska veka. Om inte alla fiskar kommer fram och äter så kan något vara väldigt fel.
#3 - 11 oktober 2006 15:20
fast eh... problemet med det hela är att jag skullle ju flytta min nyckelhåls ciklid... och köpa 1 ny i motsatta könet för att det enda karet som jag har förutom mitt 350l som mamma vägrar att jag startar upp så är det bara ett 60l...
#4 - 11 oktober 2006 20:14
Flytta nyckelhålscichliden till 60-litersakvariet innan paletterna har mobbat ihjäl den.

Är det ett vuxet nyckelhål - alltså omkring 10 cm TL - så försök könsbestämma den. (leta t ex här på forumet efter hur man könsbestämmer scalare). Försök få tag i en vuxen av motsatt kön, men det kan vara knepigt att få tag i en. Sedan är det också svårt att få dem att acceptera varandra. Om honan är större än hanen kan det gå lite lättare. Var hela tiden beredd på att du måste kunna separera dem om den ena mobbar den andra. Släpp aldrig ner en ensam mindre cichlid till en större ensam cichlid av samma art.

Är det en ungfisk så vidhåller jag att du bör skaffa 3-5 ungfiskar till, även om akvariet bara är på 60 liter. Det är så man får ett par! Mycket växter och tillräckligt med ljus så brukar det gå bra.

Läs på ordentligt om arten.
#5 - 11 oktober 2006 20:39
Min erfarenhet av att skaffa en hane som är mindre än honan, när det egentligen ska vara tvärtom, är att honan inte tar hanen på allvar, och är aggressiv mot honom. Har ingen erfarenhet av det hos just nyckelhål, men hos chokladciklider, och Geophagus brasiliensis. Chokladciklidhonan tror jag t.o.m bet ihjäl den mindre hanen efter leken.

Det bästa sättet att få ett par, och ett bra par dessutom, är att köpa ca 6 stycken, och låta dem välja partner själva. Alla individer kommer inte överens, som hos människor. Men har du en vuxen, så kan du titta noga på kroppsformen, och längden på fenorna, för att kanske få en aning om vilket kön det är. Honorna är lite knubbigare än hanarna, och även om de också brukar ha lite förlängda fenor, så är de kortare än hanarnas.

De nyckelhål jag har haft har varit ganska tuffa, och ofta varit de dominanta i karet. Ett par (kanske det på bilden) gav sig inte mot en Geophagus brasiliensishane, förrän han blev lite för stor.

Du skulle kunna flytta paletterna till 60-literskaret, och skaffa nya nyckelhål till 250-literskaret.

På bilden är honan överst.
#6 - 16 oktober 2006 19:12
Hmm... om jag kanske köper två nya (och jag får hoppas på att dom i affären vet hur man ser skilnad på hona och hane) som är en hona och en hane. så får JAG hoppas på att den jag har är en hona. Av vad du visade på bilden så tror jag att min är en hona. visserligen så är den jag har blivit uppäten på fenorna. så kanske det blir 2 honor och 1 hane.=)så... wish me luck:P

Annons