Nyckelhålciklider

#1 - 28 mars 2006 20:14
God kväll där ute...

Finns här någon som vet lite om dessa fina ciklider....jag har två stycken, och jag "tror" att det är en hane och en hona. En är större och fenorna större, gissar att det är hanen.

Jag har haft dom ca 1 år, och undrar varför det inte blir små yngel...är det något jag måste tänka på..?

Ni gör mig så glad för alla små ord.....natti

Nina
#2 - 28 mars 2006 20:26
Nyckelhålscikliden är en av mina favoritciklider. Hur beter de sig mot varandra? Om du ser att de imponerar på varandra, alltså spänner ut fenorna och gälmembranen, så bör det vara ett par. Jag har haft mitt par i kanske ett halvår, och de har lekt en gång. Mitt förra par hade jag i ca 5-6 år innan jag gav bort dem, och de lekte regelbundet, men tyvärr blev det aldrig några yngel. Jag funderar på om det kan ha med pH och så att göra, att äggen inte kläcks.

Studera dem och se hur de beter sig. De är svåra att se könsskillnad på, men som du säger så ska hanen vara lite större, och ha lite längre fenor. Men även honan har ganska långa vimpelliknande fenor, till skillnad från honor av många andra arter. Så det kan vara svårt att se om man inte har en hane och en hona att jämföra med. Men om den ena ser lite större ut, och är längre i kroppen, samt har lite längre fenspetsar, så bör det vara en hane och en hona.
#3 - 28 mars 2006 20:37
Hej och tack för att du svarade så fort...
jag måste säga att dom verkar inte bry sig om varandra..det är lite konstigt tycker jag. Fenorna är ganska så olika. På den som är större är även fenorna lite längre som en vimpel..Dom kanske inte tycker om varandra?

Vad tycker du jag ska göra?

[quote=Micke_A]Nyckelhålscikliden är en av mina favoritciklider. Hur beter de
sig mot varandra? Om du ser att de imponerar på varandra, alltså spänner ut fenorna och gälmembranen, så bör det vara ett par. Jag har haft mitt par i kanske ett halvår, och de har lekt en gång. Mitt förra par hade jag i ca 5-6 år innan jag gav bort dem, och de lekte regelbundet, men tyvärr blev det aldrig några yngel. Jag funderar på om det kan ha med pH och så att göra, att äggen inte kläcks.

Studera dem och se hur de beter sig. De är svåra att se könsskillnad på, men som du säger så ska hanen vara lite större, och ha lite längre fenor. Men även honan har ganska långa vimpelliknande fenor, till skillnad från honor av många andra arter. Så det kan vara svårt att se om man inte har en hane och en hona att jämföra med. Men om den ena ser lite större ut, och är längre i kroppen, samt har lite längre fenspetsar, så bör det vara en hane och en hona.[/quote]
#4 - 28 mars 2006 21:06
Ja, det kan kanske helt enkelt vara så att de inte är intresserade av varandra. Men det kan också vara samma kön. Jag skulle nog köpa några till, eftersom de är svåra att könsbestämma, och då ökar nog också chansen att man får ett bra par som kommer överens och vaktar äggen och ynglen bra.

Här är en bild på mitt förra par, där det kanske syns en viss skillnad.

Annons