Nyckelhål - ensamt par eller sällskap?

#1 - 19 januari 2012 21:04
Har alltså totalt 5 nycklar i mitt kar på 200l, och de två största bestämde sig för ett tag sedan att bilda par. De har lekt ett gäng gånger, utan att lyckas hålla äggen kvar mer än 1,5-2 dygn visserligen, men de är mer och mer ilskna av sig, både vid leken såklart, och även mellan. Det är de tre artfränderna som främst verkar trigga dem, de andra fiskarna i karet verkar de inte alls bry sig lika mycket om. Tycker synd om de tre ynglingarna som inte kan vara någonstans i karet utan att bli jagade. Ingen har fått några skador, men det ser ganska stressat ut ibland.

Karet innehåller mycket växter och gömställen bakom/under rötter, så de har lite att gömma sig i, men karet är ju ändå inte så värst stort, så det är alltid någon som är i vägen, verkar det som.

Vore det bäst att lämna bort de tre ungdomarna, och låta paret äga hela karet för sig själva, eller kan det vara bra att de har sällskap av artfränder trots bråken? Eller är det bara att plåga de tre singlarna? Skulle gärna ha kvar alla fem eftersom det är mina favoritfiskar och jag är fäst vid dem, men börjar ju tycka att det ser jobbigt ut...
#2 - 20 januari 2012 12:18
Jag tror att de tre överblivna stör paret en del, och de blir ju såklart också stressade av att bli jagade hela tiden. Se´n är det ju svårt att veta varför de aldrig lyckas, det kan ju vara så att det är just de tre andras närvaro stör dem, och då kan det ju hjälpa att byta in de tre. Men det kan ju finnas andra anledningar, som att de helt enkelt har svårt att få kläm på det. Har du en nattlampa tänd på nätterna? Nattaktiva fiskar?

Håller annars med om att det är riktigt fina fiskar, en av mina favoritciklider också :)
#3 - 21 januari 2012 19:49
Tror nog att det till stor del är att de är unga och oerfarna än. Har haft lampa åt dem de senaste gångerna, och då verkade de klara det lite bättre, men under natt två börjar de alltid äta upp äggen, och på dagen efter försvinner de sista. Men det kan säkert vara att singlarna distraherar dem onödigt också, att de inte skulle jaga de andra särskilt mycket.
Tack för svaret iaf, ska fundera lite på hur jag ska göra, går ju ingen akut nöd på dem än så länge.

Annons