Har alltså totalt 5 nycklar i mitt kar på 200l, och de två största bestämde sig för ett tag sedan att bilda par. De har lekt ett gäng gånger, utan att lyckas hålla äggen kvar mer än 1,5-2 dygn visserligen, men de är mer och mer ilskna av sig, både vid leken såklart, och även mellan. Det är de tre artfränderna som främst verkar trigga dem, de andra fiskarna i karet verkar de inte alls bry sig lika mycket om. Tycker synd om de tre ynglingarna som inte kan vara någonstans i karet utan att bli jagade. Ingen har fått några skador, men det ser ganska stressat ut ibland.
Karet innehåller mycket växter och gömställen bakom/under rötter, så de har lite att gömma sig i, men karet är ju ändå inte så värst stort, så det är alltid någon som är i vägen, verkar det som.
Vore det bäst att lämna bort de tre ungdomarna, och låta paret äga hela karet för sig själva, eller kan det vara bra att de har sällskap av artfränder trots bråken? Eller är det bara att plåga de tre singlarna? Skulle gärna ha kvar alla fem eftersom det är mina favoritfiskar och jag är fäst vid dem, men börjar ju tycka att det ser jobbigt ut...