Nycelhålsciklid - passar den in?

#1 - 25 juli 2011 14:00
Jo, jag har alltså gått och blivit mamma till ett kar på cirka 200 liter (240l enligt yttermått, faktisk vattenfylld volym minus inredning landar på kring 200l), som nu ska få ersätta ett av mina 100-literskar.

Invånare som ska få flytta med är:
3 stora klogrodor
2 kutuburegnbågar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=253&SOK=1 (Som ska utsökas till ett litet stim på 7-8 stycken så småning om var tanken, då de tydligen gillar att vara flera)
(2 platy - ska förmodligen flytta till personen som tar över det överblivna karet, så de blir troligen kortvariga)
3 kuhlii
8-10 äppelsnäckor (har inte helt koll på antalet, så ska bli spännande att se hur många man får upp när det blir flyttdags...)

Till den här biotopsoppan av rang skulle jag alltså på sikt vilja tillsätta nyckelhålsciklider också. Var intresserad redan innan, och då jag fick chansen att se några "live" på Falskogs akvarium igår så blev jag helt såld. Supersöta! Även om sambon tyckte de bara var bruna och tråkiga - han vill ha fiskar med fina färger. :)

Har läst en del om dem nu, och då de verkar rätt fredliga tror jag det ska kunna fungera bra med regnbågarna. I min erfarenhet bryr sig inte fiskar så mycket om grodornas närvaro, så det borde inte heller vara något problem, och ålarna syns ju knappt ändå. Så det jag främst var fundersam över är hur de ska fungera med snäckorna, eftersom jag läste att de tydligen skulle vara rätt duktiga på att äta snäckor? Fast mer eller mindre fullvuxna äpplen kanske inte står på menyn?

Om de nu skulle passa in i gänget, hur många kan det vara lämpligt att skaffa?

Annars är planen att inreda med de tre rätt stora rötter jag har och omge dem med drösvis av växter, samt skaffa flytväxter så de kan få lite mer dämpat ljus...
#2 - 25 juli 2011 14:12
Nyckelhålscikliden är en av mina favoritciklider, verkligen elegant med sina långa, vimpelliknande rygg och analfenor, och varma senapsbruna, gula, svarta, och gråblå färger. Min erfarenhet av dem är att de är pigga, och gärna dominerar ett kar, om inte de andra invånarna är för aggressiva. Paret jag har nu lyckades faktiskt föda upp ett litet gäng yngel på ca 10 stycken i ett sällskapskar. Nu går de ihop med bl.a 6 bolivianska fjärilar, 8 Parkinsons regnbågsfisk, 6 siamensis, 6 scalarer, och ett 20-tal Corydoras panda (som jag tycker matchar nyckelhålen fint i färger och mönster), utan problem. Jag tycker definitivt ni ska skaffa nyckelhål.

Och det med starka färger, det är mer än det som gör en fisk intressant och vacker :)
#3 - 25 juli 2011 14:51
Låter ju som att det skulle fungera bra då! :) Några tankar om hur många jag skulle kunna skaffa?

Ja, jag är helt klart mer intresserad av fiskar med beteende och personlighet som gör dem kul att iaktta och kanske rent av interagera med, än fiskar som bara har fina färger. Fast hans favorit är samtidigt kulfisken, som bara är brun och beige, men som har mest personlighet av alla fiskarna, så han vet nog det innerst inne också. Utseendet är inte allt!
#4 - 25 juli 2011 16:24
Nej, utseendet är ju inte allt :)

Tja, köper du ungfiskar, som är svåra att se könsskillnad på, så skulle jag rekommendera att börja med ungefär 6 stycken, så att de får para ut på egen hand.
#5 - 25 juli 2011 17:32
Kan man ha kvar alla sen när de växter till sig, eller ska man nöja sig med 1-2 par? Och brukar man kunna lämna tillbaka de fiskar som "blir över"? Har ju inte direkt nån annanstans att göra av dem...
#6 - 25 juli 2011 18:08
Du kan förmodligen ha kvar dem, men det bästa är väl att behålla ett eller två par. Det är nog olika från butik till butik om de byter in fiskar, de butiker jag går till gör det, och om en butik säljer ett antal ungfiskar för att det ska bli ett par, så inser de nog att man nog inte kan behålla alla vartefter de växer och parar ut.
#7 - 25 juli 2011 19:04
Får höra efter när det blir dags helt enkelt, men om det är lite standard att göra så borde det inte vara omöjligt, tycker jag. Tackar för svaren! :)

Nu vill jag bara att min bakgrund ska komma i posten så jag får börja med projektet... Ivrig!
#8 - 25 juli 2011 20:18
Jojajustdetja... Har två hyfsat små elefantsnäckor också. Har sett trådar här om folk som har nycklar och äpplen tillsammans, så det borde gå, men kanske är värre med elefanterna?

(Nycklar, äpplen, elefanter... låter ju som allt annat än saker man har i akvarier...)
#9 - 25 juli 2011 21:01
Nej, det hör väl inte till vanligheterna att man har så´nt i akvariet :p (påminner om en gammal historia "jag har en morbror som inte gillar fisk! Jaha? Ja, så han har korv i sitt akvarium!")

Elefanter? Menar du elefantnosfisk? Hmm, det enda jag kan komma på är att de skulle kunna bli nyfikna på snäckornas antenner, och nafsa efter dem i tron att de är maskar, men nyckelhålen är väl inte värre med det än andra fiskar i så fall.
#10 - 26 juli 2011 09:31
Då ska det nog inte vara nåt problem. Alla snäckorna är redan vana vid att bli våldsamt överfallna av klogrodorna då och då, både nafsade efter och runtrullade när grodorna spelar "nosboll" med dem. Man hör rätt ofta hur det smäller mot glaset när de blir omkringputtade av de små grodmarodörerna. :) Misstänker att cikliderna inte är värre än dem, då...

Annons