Tjena å välkommen! Hur stort akvarium har du och vilka fiskar har du hunnit skaffa? Något jag ångrar är att jag inte från början satte mig in i vattenkemin och gjorde regelbundna tester, vilket jag nu efter 4 år har kommit till insikt i. Rekommenderar att du köper testprodukter av Sera PH-Test, Sera NO2- (nitrit) och Sera NO3- (nitrat) test. Nitrit/nitrat är väldigt viktigt att hålla koll på, information om detta finns på äldre trådar samt på zoopets sida om vattenkemi. Vidare är det (som jag tycker) viktigt att ett vattenberedningspreparat hemma som tex. Tetra Aqua Safe vilket förenklat sagt förvandlar kranvatten till akvarievatten, binder skadliga tungmetaller, neutraliserar klor samt skyddar fiskarnas slemhinnor. Jag rekommenderar att använda Aqua Safe vid i alla fall varannat vattenbyte. Det är mycket viktigt att få filtermassan i dina motorfilter att snabbt utveckla nyttiga bakterier som käkar upp skadliga bakterier vilka kan orsaka nitritförgiftning i akvariet, för att snabbt få en bra biologisk balans i vattnet brukar jag använda Sera Nitrivec Biostarter (flytande bakterielösning) som jag sprutar i och som sedan sätter sig i filtermassan och skapar ett bra vatten. Detta preparat bryter även ner nitrit och ammonium som blir till giftig ammoniak, och jag har alltid en burk hemma som jag använder då och då vid vattenbyten och nitrittoppar. Slutligen vill jag tipsa om ett bra foder; Tetra Phylll, vilket ger en bra kost även till de fiskar som behöver vegetariskt foder. Dock är detta foder rätt dyrt, så mata tex. bara varannan gång med detta foder. Ja du, hoppas jag inte blev alltför invecklad och skrämde bort dig från akvariehobbyn med allt fackspråk. Lycka till!