Hej Patric och välkommen till akvarievärlden :)
[QUOTE=Callidus]Den här uppställningen hade jag tänkt mig:
[LIST=1]
[*]Juwel Rio 240 liter med plan framruta och Juwels egen bokmöbel. Mått 120 * 41 * 55. Tänker från början använda de lysrör som följer med och har köpt till reflektorer. Detta är redan beställt och kommer om nån vecka! :)
[*]Juwels medföljande innerfilter och värmare.
[*]När det gäller bakgrund har jag funderat på aquaels svarta innerbakgrund. Ser den naturtrogen ut? Är det svårt att fästa den? Risk för att fiskar kommer bakom eller att vattnet bakom blir dåligt? Hur nära bakrutan ska den placeras? Förslag på andra snygga bakgrunder som inte kostar massor?[/QUOTE]
Jag vet inte vad det är för lysrör som följer med, men jag kan rekommendera Aquarelle som är bra växtrör. Ett lika bra rör är Aquastar.
Jag tycker faktiskt inte att Aquaels svarta bakgrund ser så naturtrogen ut. Själv har jag en plansch med en bild på en brunaktig stenvägg bakom glaset som jag tycker ser mer naturtrogen ut. Vattnet blir inte dåligt bakom en innerbakgrund men det finns risk att fiskar hamnar bakom ja.
[QUOTE=Callidus][*]Engelsk sjösten i botten. Hur många kilo behöver jag köpa? Behöver jag ha frigolit eller något annat under? Var köper man i så fall det? Fäster man frigoliten med silicon, den flyter väl?[/QUOTE]
Varför just engelsk sjösten? Har du sett alternativen? Personligen tycker jag att rådasand är mycket snyggare. Du behöver inte ha frigolit på botten om du inte tänker ha stora tunga stenar i akvariet. Men i fall du har tunga stenar behöver du inte silikona fast frigoliten för att den hålls nere av både stenarna och sanden. Då lägger man stenarna direkt på frigoliten innan man fyller på med sand. I fall du ska använda frigolit se till att den inte är behandlad med antimögelmedel som är giftigt för fiskarna.
[QUOTE=Callidus][*]Växter. Här har jag noll koll och skulle uppskatta förslag. Det viktigaste här är att dom är lättskötta och har lite olika höjd.[/QUOTE]
Om du går till zoopets första sidan och klickar på "Akvarieväxter - artbeskrivningar" på högersidan kan du sen söka på växter med svårighetsgrad 1, 2 eller 3. Sen är det bara att välja dem som tilltalar dig mest.
[QUOTE=Callidus][*]Ett antal rötter så att fiskarna har någonstans att gömma sig. Vad bör man ha mer? Stenar? Grottor?[/QUOTE]
Rötter och/eller stenar är bra. Det beror lite på vilken miljö fiskarna kommer ifrån.
[QUOTE=Callidus][*]Fiskar! Skalar vill jag ha, tycker dom är väldigt vackra. Har oxå fastnat för fjärilciklid. Vet inte hur många jag ska ha av varje. Förslag på andra fiskar som passar med dessa? Jag vill oxå ha något algätande. Kan ni rekommendera någon typ av mal som inte växer sig jättestor[/QUOTE]
Hmm, jag vill inte göra dig besviken men akvariet är något för litet för scalarer även om det är bra höjd på det. Enligt rekommendationerna bör de ha minst 275 liter. Fjärilsciklider är väldigt fina, dock även rätt känsliga och kanske inte de bästa fiskarna att börja med. Bolivianska fjärilsciklider däremot är mycket tåligare och nästan lika fina. De brukar se ganska bleka ut i affären, men när de kommer till en schysst miljö och färgar ut blir de väldigt fina. I ett 240 liters skulle du nog kunna ha 2 par bolivianer.
Den vanligaste algätaren är ancistrusen, men de blir relativt stora. Om du får tag på pitbull plecos (parotocinclus jumbo/LDA25) så är de små trevliga stimfiskar som äter alger. I så fall får du ha 5-6 stycken eftersom de är stimfiskar. Sötvattens algätande räkor är också väldigt duktiga algätare.
Ser att du är inne på Sydamerikanska fiskar och då är ett stim tetror nästan ett måste. Det finns många olika arter, så det är bara att kolla upp lite olika arter som tilltalar dig och läsa på om dem, så får du en idé om vilka som skulle kunna trivas i ditt akvarium.
Andra trevliga sydamerikaner är pansarmalar, men de vill ha fin sand på botten. Det finns många olika arter. Jag skulle rekommendera en art som inte blir större i 5, max 6 centimeter. En relativt liten art som är lättskött är Corydoras trilineatus (säljs ofta under namnet julii). Även dessa är stimfiskar, så minst 6 individer bör man ha.
Lycka till! Och tänk på att starta upp akvariet långsamt med bara några få fiskar för att undvika giftiga ammoniak-och/eller nitritspikar under de första 4-6 veckorna.