Nybörjarna på 54 liter =)

#1 - 15 maj 2011 20:40
Tjena tjena!

Börjar med lite bakgrund - har alltid gillat akvarium. Ända sen jag var liten så ville jag ha fiskar..
Nu äntligen! Nu är jag snart 22år gammal o igår köpte jag o min flickvän ett "litet" akvarium, vi tyckte de kändes rätt stort faktiskt.. Tog ut de i garaget o tvätta de lite o sen fyllde vi de med vatten - tror vi fick i runt 30liter vatten i de..
Idag var vi där ute o kolla o de va tätt o fint, hällde ur vattnet o tog in de o körde ytterligare en tvätt o putsa upp sakerna som följt med (ett litet skelett huvud, en "sten" med lite hål i, och en dålig plastväxt)
Vi tänkte ut hur vi skulle ha sakerna o sen körde vi ner till djuraffären i centrum o skulle köpa lite fiskar och sand.

Vi va glada o på bra humör när vi kom dit, bestämde oss för o börja med nått lätt, litet o fint..
Letade o sen bad vi om hjälp..

Då fick vi reda på att sanden skulle tvättas först, vattnet skulle få stå en vecka o man skulle ha nått sånt här neutraliseringsmedel i också..
Tror vi hamnade runt en 350kr eller nått sånt..

Jag tittade på nya kompletta akvarium istället, hittade ett "sjukt fint"(tyckte jag) Jewel korall 60(tropical:P)..
Allt var mer eller mindre med, en ny bra pump - doppvärmare, belysning(De var en typ vanlig lampa i de andra akvariumet vi hade köpt)..
Kostade 650 pengar och med sand så hamnade vi på ett pris på c:a 900kr.. Så jag slog till på det
Och då fick vi en hel del sand över också =)

kom hem, följde manualen till punkt o pricka, tvätta sand, tvätta pumpen o stoppa ner den, o ner med värmaren, ner med våra "gamla" saker vi hade fått, i med massa vatten och igång med allt..

jag som är ovan tycker de känns konstigt att pumpen ska vara helt under vatten - inga bubblor?
Alla har ju sett hitta nemo - de behövs bubblor! :P
Är de rätt att de ska vara utan bubblor? :P

jag har kanske gjort nått dumt, men jag satte våran sten framför "utblåset" så vinklas strålen lite uppåt och ger vågor o de känns bättre..

Men ändå, jag googla o hitta detta forumet..
Läst lite o blev *smått* ledsen igen :P

c:a 1 växt per fisk bland annat..
Så nu ska vi köpa växter också..

Ska även fixa lite "gömställen" till de små liven..

Och sen skulle man inte köpa så många fiskar i början, börja smått o sen lite fler, o sen ännu fler..

Man lär sig nått nytt hela tiden!

Men frågor jag har änsålänge,

Behövs de inga bubblor? pumpen är helt dränkt o jag tycker de känns konstigt, jag förstår inte hur man kan syresätta vattnet på detta viset...

Hur varmt ska man ha i akvariumet? termometern är just nu inställd på c:a 24 grader om jag inte minns fel och en liten termometer jag lagt i visar att vattnet håller c:a 20-21 grader nu..

Vad för fiskar bör man börja med? räknas en mal som en fisk?(har för mig jag läste om att man ska ha typ 4 fiskar till o börja med, 4 fiskar o en mal eller bara 3+1? eller ska man vänta med en mal?)
#2 - 15 maj 2011 20:51
Pumpen ska vara helt under vattenytan ja :) Sålänge vattenytan krusas så syresätts vattnet tillräckligt.

Tempen beror på vilka fiskar du tänkt dig, men 24 grader är ganska lagom för de flesta fiskar

En mal räknas som en fisk ja ;) Vilka fiskar du ska börja med beror också på vilka fiskar du ska ha, men några som är ganska lätta och tillräckligt små för ett 54 l akvarie
#3 - 15 maj 2011 21:34
Platy är en bra fisk att börja med till så små akvarier (och omåttligt tråkiga i mina ögon, men smaken är som baken som man säger) och riktigt snygga i nybörjares ögon..
En annan fisk (som förvisso kanske inte finns överallt men som är snygg och inte blir så stor) är kolglödstetra, dessa kan du börja med en liten grupp på 5-6 stycken om du vill.. :)
Det där med en växt per fisk har jag personligen aldrig hållt mig till och ändå alltid lyckats fixa och hålla balans i akvariet..

Fråga gärna på om vad det nu kan tänkas vara du undrar över.. :)
#4 - 17 maj 2011 17:47
Sådär ja..
2 dagar senare..

Redan samma kväll vi köpt akvariumet och fyllt de med vattnet så precis innan jag gick o la mig slutade lampan på värmarn lysa - då hade de nått 24grader..

Vi har läst lite mer o ändrade till 26 grader, mest för att de går ju snabbare o sänka temperaturen än att höja :)

Redan dagen efter(igår) var vattnet rätt så klart o vi blev riktigt nyfikna på att köpa fiskar..
Idag svängde vi in till Malmö o besökte Arken zoo, som känns liiite mer seriösa än den lokala affären vi har, men jag vill låta de vara osagt änsålänge..
Säljaren började med o fråga om vi hade växter - vilket vi inte hade..
Då blev de att vi fick köpa ett par växter först - sen ska vi ha dom i 1 vecka innan vi ska ha fisk..
Sen skulle vi ha lite fina medel till det, "kolnäring för växter" och "näringsämnen extra komplett"..

Vi skulle ha easystart också för o få igång bakterierna.. Alla produkter från "easylife".

Teststickor rekomenderade han faktiskt också - vilket jag förstår...
Så vi köpte några med 5 tests in 1 stickor..

Så vi gick därifrån med en liten fin påse med 3 medel, stickor, 4 växter & en liten håv till framtiden =)

Måste erkänna som nybörjare att de va mycket dyrare o ha lite fisk än jag trodde..
1700kr har vi lagt änsålänge o då har vi inga fiskar o inga gömmor(förutom våra små fina växter förståss)
Men snart så =)
#5 - 17 maj 2011 18:11
känns som jag kom undan riktigt billigt när jag köpte mian akvarier för ca nått år sen... 2000:- för 2st 220l akvarium med ställning, ljusramp, 3 värmare och pump... fick även med ett 75l akvarium med glödlamps ramp och en gammal fluval pump på köpet.

fick även med massa vego fisk mat för ciklider
#6 - 17 maj 2011 18:23
Fiskar skulle ni ha kunnat sätta i samtidigt som växter, att vattnet först ska stå en vecka är en gammal myt :)
Bakteriekultur gör ingen nytta om det inte finns några fiskar i karet som kan bajsa (bajset = bakteriernas mat om man tar det riktigt enkelt. Utan mat bildas/överlever inga bakterier)

Teststickor är tyvärr inte så värst exakta, vill man verkligen veta hur det står till med vattenvärdena borde man ha dropptester - men de är ju sen ganska mycket dyrare. Jag själv har ph-test som dropptest och resten stickor.
#7 - 17 maj 2011 18:24
ett par fiskar kan man köpa på en gång! finns ingen som helst anledning till att vänta en vecka. detta är en myt. när ni väl köper fiskar så köp då max 2-3 st. sen får de gå i karet i en månad utan att ni köper fler fiskar. detta för att få igång den oerhört viktiga bakterieprocessen i filtret ( pumpen) köper man för många fiskar på engång så blir vattnet snabbt giftigt då det inte finns några goa bakterier som kan ta hand om fiskarnas avföring o överbliven mat etc..

bubblor behöver fiskar inte alls. personligen är jag emot bubblor i akvarium. bara ytan rör på sig så är syresättningen fullt tillräcklig. samt att bubblor driver ut koldioxid ur vattnet och då dör dina växter. så skippa bubblor säger jag.

teststickor kan väl vara bra att ha, men många tycker de är opålitliga. dropptester är mycket mycket bättre, men oxå dyrare.

alltid roligt med nya akvarister :D

läs gärna den här tråden. massa nyttig och framför allt viktig info för nya akvarister!
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#8 - 17 maj 2011 18:25
amen vafaaan mli!

hannes vs mli: 46-37
#9 - 17 maj 2011 18:26
hannesc skrev:
amen vafaaan mli!

hannes vs mli: 46-37

AHahahahahah! :D

Men, ja. Läs länken hannes gav. Mycket nyttig info :)
#10 - 17 maj 2011 18:42
vill bara tillägga, om du inte har några fiskar i karet så är det inte lönt att du tillsätter bakteriekulturen som du köpte. som skrivits innan så dör bara bakterierna i den eftersom de inte har något att bryta ner. men när ni har köpt fisk så är det (tycker jag, vet att många är emot) bra att ha i bakteriekultur för då får man från början en bra start med bakterier och då minimeras risken att få skadliga ämnen i vattnet.
#11 - 17 maj 2011 18:47
håller med freddi
#12 - 17 maj 2011 18:53
Håller helt med Freddi och Hannes :) Sen undrar jag om det är Easylife FFM (fluid filtermedium) som ni köpt? Har funnits en del intressanta diskussioner om det "bara" är ett vattenberedningsmedel eller om det är flytande bakteriekultur. Jag tror på det första, och att det liksom skulle vara flytande "filtermaterial" som ger en bra grogrund för bakterier. Hursomhelst har jag tyckt väldigt bra om det :) Har använt det i både räk- och yngelkar och efter att jag började med det så började även räklingarna (räkornas bebisar) överleva :p

EDIT: Aha, såg nu att det var Easystart :)
#13 - 17 maj 2011 18:59
Åååh, va härligt..

Men vad är en bra start?
Jag vet inte varför men jag är typ helt förtjust i malar, tycker dom är fräcka på nått vis :P
(o med mal tänker jag på dom som brukar sitta mot rutan/gruset, och suger i sig massa partiklar o rengör(de är vad min mamma lärt mig xD))
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8d/Bristlenose_Catfish_700.jpg/220px-Bristlenose_Catfish_700.jpg

Är de *bra* o börja med en sån eller vanliga fiskar är mer lämpade o börja med?
#14 - 17 maj 2011 19:01
ne inte så jättebajsande fiskar i början. malar skitar ner rätt ordentligt. men platy är bra, eller guppy eller molly kanske.

du tänker nog på en hederlig ancistrusmal. finns otaliga mängder olika malar. bara kolla i artbeskrivnnig för nån som passar ert kar.
#15 - 17 maj 2011 19:02
Jag skulle ta och leta runt bland projekttrådarna här nu och försöka hitta något liknande man vill uppnå. När när hittat något som faller i smaken kan ni länka dit här i tråden och få tips på hur man uppnår något liknande. Allt blir så mycket enklare om man gör rätt från början! :)

Att gå in på artsökningen här på sidan och skriva i storlek på karet, svårighetsgrad och liknande ger många matnyttiga fakta om passande fiskar och en jäkla massa inspiration! Det finns mycket kul göra med och en outömlig potential i ett tomt 54 liters.
#16 - 17 maj 2011 19:04
Beror ju helt på vad ni vill ha :) Alla de som Hannes nämner är levandefödare, alltså de föder levande ungar, och ger i regel MYCKET yngel (vilket ju brukar vara trevligt för nybörjare :) )
#17 - 17 maj 2011 19:04
hannesc skrev:
ne inte så jättebajsande fiskar i början. malar skitar ner rätt ordentligt. men platy är bra, eller guppy eller molly kanske.

du tänker nog på en hederlig ancistrusmal. finns otaliga mängder olika malar. bara kolla i artbeskrivnnig för nån som passar ert kar.

Håller med, bättre att starta rejält lugnt första gången.
#18 - 17 maj 2011 19:07
Aha, Darkie ger sig in i snabbskrivartävlingen ;)

Men ja, bra tips! :) Nackdelen med levandefödare är att folk kan tröttna på dem ganska snabbt. Ett bra bas-akvarium kan annars vara ett litet SA - med ett par av någon trevlig dvärgciklid, några pansarmalar och kanske någon tetra
Ett litet asien - kampfiskhane (+ ev honor), några rasboror och kanske kuhliiålar.

54 l är annars nästan för litet för en vanlig ancistrus.
#19 - 17 maj 2011 19:21
Japp, forumets långsammaste skrivare ger sig in i en snabbhatsfajt där tant Agda 87år hade gjort bättre ifrån sig. ;)

Det finns passande malar (t ex http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=774&SOK=1) men ta dessa när karet gått minst en månad, gärna lite till, med ett litet gäng inkörsfiskar.

Grundregeler att komma ihåg inom akvaristiken är bl a:
- Skynda långsamt, tålamod!
- Läs på och planera om det är något som är nytt.
- Alla kar är olika och fungerar därför olika.
- Fiskar, misstag sker och saker går åt skogen. Tänk på att man bygger upp ett helt "ekosystem" och därför får man inte bli förkrossad om något går fel.

Ps. Reglerna har jag inte hunnit lära mig än på ett och ett halvt år. Fråga bara de på forumet. :p
#20 - 17 maj 2011 19:24
Ja, det absolut viktigaste är att ha tålamod. Och det finns inget svårare, speciellt inte när man skaffar sitt första kar och helst ville ha det färdigt med all fisk och inredning i förrgår :p Men låt det ta tid, fråga så fort du undrar något och läs på mycket på egen hand så kommer det att gå fint :)
#21 - 17 maj 2011 19:26
Miliimli skrev:
Ja, det absolut viktigaste är att ha tålamod. Och det finns inget svårare, speciellt inte när man skaffar sitt första kar och helst ville ha det färdigt med all fisk och inredning i förrgår :p Men låt det ta tid, fråga så fort du undrar något och läs på mycket på egen hand så kommer det att gå fint :)

Exakt, det lönar sig också ekonomiskt att veta hur saker fungerar och varför. :p
#22 - 18 maj 2011 17:16
vi köpte oss lite fiskar idag..

Så får vi se hur de går :P

De blev 3 guppys.. ska vara 2 honor o 1 hane.. och en Dalmatinermolly
Men jag börjar bli misstänksam.. För 2 utav dom är "tillsammans" hela tiden.. dom simmar rätt fort o typ känns rätt så stressade - jag vet ju inte hur de ska vara, men dom simmar rätt så fort o mollyn simmar från sida till sida hela tiden o varje gång hon kommer i närheten utav två guppisar så blir den också rent sprallig :o

Jag är nästan rädd för att vi fått två hanar o en hona...
de händer nämligen att de simmar fram till varandra o typ nyfsar o då flyr den andra...
tror inte jag sett om de gett sig på nån fena, men tror inte det...
#23 - 18 maj 2011 17:47
Så länge de har gömställen (höga växter, rötter, annan inredning etc) så ska det gå bra. :)
Mata mycket försiktigt och köp inga mer fiskar på en månad så ska det gå finemang!
#24 - 18 maj 2011 18:59
man ser lätt skillnad på hannar o honor bland levandefödande. (dvs guppy, platy, molly etc) hannars analfena ser ut som en pinne ( eller nått annat om man har lite fantasi)
#25 - 18 maj 2011 19:04
Vi har provat använda en sticka o mäta värdena...

NO 2, och NO 3 var låga..

GH förstod jag inte ens hur jag skulle avläsa... :S

KH var på nått som heter 20°d

Ph toppade mätaren - som går till 8.4
#26 - 18 maj 2011 19:18
hmm. ph är lite högt. no3 ska vara noll!
#27 - 20 maj 2011 21:55
hannesc skrev:
hmm. ph är lite högt. no3 ska vara noll!

Du menar väl nitrit(no2) ska vara noll. nitrat är inte speciellt giftigt och finns ju i kranvattnet t.o.m.
#28 - 20 maj 2011 22:19
Om det är samma stickor som jag använde en gång i tiden (tror det var Tetra Multi) så är de fullständigt meningslösa. För mig visade de alltid pH utanför skalan och ert KH på 20* låter otroligt.
#29 - 30 maj 2011 20:35
nu börjar vi bli rejält oroliga..

Allt har liksom kännts bra, visst - ph värdet var lite högt men de kändes som det sjönk väldigt sakta hela tiden, o tillslut var vi nere vid c:a 8 iallafall, och de klarar guppys o vår silvermolly av(enligt min flickvän som kollat upp :P)

Men nu har vi fått vårt nästa problem! Nitriten stack iväg!!!!

no3 ligger på typ 25mg/l och no2 ligger nånstans mellan 1-5mg/l

GH har börjat sjunka de med o ligger närmare ">6°d"

KH låg runt 15

PH var som sagt runt 8 nu..

Jag kan erkänna att jag bytat ut lite vatten.. vid 2 tillfällen har jag bytat ut c:a 6l vatten, och vid ett 3'e bytade jag ut strax över 10l...
Mest för att försöka få ner värdena, men efter jag läst runt lite känns de nog nästan som de varit dumt gjort.. :(
#30 - 30 maj 2011 20:46
om jag ska berätta va de är vi tillsätter o när/hur så är det maten, TetraMin - jag ger c:a 3-5flakes som jag strimlar ner varje morgon..

Easylife "profito" som ska vara till växterna, en gång i veckan - söndag ger jag det.. 1ml/10liter..

Easylife "Easycarbo" som också är till växterna, en gång om dagen(ger jag strax innan fiskarna får sin mat på morgonen... dumt kanske?) 1ml/50liter

Easylife "easystart"(bacterial combi system) 10ml/50liter dag 1, dag 7, dag 14(också söndagar)
och jag har faktiskt räknat ut så när jag bytade ut t.ex. 10l så tog jag c:a 2ml o hällde i samtidigt..
Om det är rätt eller fel vet jag inte... Men de vet säkerligen ni.

Usch va de känns som jag gjort många fel..
Trodde fiskar skulle vara lättare än en plätt o göra.. Svenssons uppfattning är ju ett akvarium, vatten, utsmyckning efter smak, bubblor för o ge syre och mata lite då o då..
Allt är ju fel.. :P haha

Men skam den som ger sig.. jag ska lyckas!
#31 - 31 maj 2011 15:43
Hur verkar fiskarna må? Rör de sig som vanligt, äter och inte panikar runt i karet är det lugnt. Ni mätte med stickor väl? Då får man ta det med en nypa salt men det är en fingervisning åtminståne. Ni har säkert inte gjort något fel, det är bara vattenkemi så ni kan ta det lugnt. Det är just fö det här som man väljer tåliga inkörningsfiskar. :)

Att ni fått nitrit är inget konstigt (det är en del av uppstarten) men ni kan byta en hyfsad mängd vatten ganska tätt nu och låta bli att mata i någon/några dagar. Det finn många läror hur man löser detta på bästa sätt men jag skulle köra på detta.

Att proppa i fler snabbväxande växter minskar ofta både ammonium och nitraten nu till en början. www.plantswap.se är ett bra ställe att lägga upp en annons så skickar någon en drös enkla växter till en billig penning. Om man sedan inte vill ha alla dessa kan man rensa ur i efterhand. Se det lite som ett billigt och naturligt vattenberedningsmedel.
#32 - 31 maj 2011 16:55
fiskarna verkar må bra :P
Dom rör på sig jättemycket o bråkar lite ibland..

De "roliga", om man nu vill se de så, är att jag idag upptäckte nått väldigt litet svart som simma framför en liten snäcka vi har i akvariet, de visade sig vara ett yngel :)
O vi hittade minst 2 till..

Helt svarta ser dom ut o vara o runt 1cm, eller strax under...

Kör ett litet större vattenbyte imorron då..

vad bör jag tänka på? ska jag stänga av pumpen så den inte tar nån skada?
Ska man ersätta med kallt vatten eller ska jag försöka få vatten runt samma temperatur som de är i akvariumet redan?
#33 - 31 maj 2011 19:18
Vad kul! Klarar sig ynglen så är det nog ingen större fara med tanke på hur känsliga småttingar kan vara.

Pumpen kan vara igång så länge den inte börjar pumpa luft och värmaren så länge den hålls under vatten. Men där gör du precis som du vill, tänk bara på att inte dröja för länge med att sätta igång den och framförallt att komma ihåg at starta den överhuvudtaget. :P
Vattenbyten finns också många skolor kring. Bäst är väl att fylla upp kallvatten i hinkar och låta dessa få rumstemperatur. Men jag tar ca 25*C direkt ur kranen och vissa andra kör med kallvatten direkt.
#34 - 8 juni 2011 21:23
Då va de ett par dagar sen sist..

Byta ungefär hälften av vattnet i akvariumet och fyllde på med nytt iskallt vatten..
Alla har överlevt, nitriten sjönk men ph gick upp till strax över 8 men har nu börjat sakta sjunka lite igen(tycker färgen ändras liite för varje gång iallafall)

O angående ynglen så trodde vi först de va guppy.. För den ena vi har är en liten tjockis, o den andra honan började bli tjock den med - o plötsligt en dag var den smal igen o då hittade vi dessa yngel kort därefter...

Men det sjuka nu är att våra yngel ser ut som vår dalmatinermolly..
En är ljus, en är lite dalmatiner färgad o en är svart..
O nu är de kanske runt 13mm långa..
O vår Molly har börjat bli agressiv mot de andra men lämnar ynglen i fred..

Har numera vid matning börjat använda håven för att hålla koll på så att våra guppysar får mat, för mollyn var på dom hela tiden förut o åt nog nästan upp 90% utav all maten jag kastade ner i akvariet varje dag/varannan dag..

Sen börjar en del av våra växter se rätt dumma ut utan några blad :P
Ligger en del blad på botten - vad ska man göra åt detta? Finns de nån bra fisk man kan köpa o tillägga kanske som äter upp? :P
#35 - 9 juni 2011 00:37
Vad bra! :)

Kör på några snäckor så har du bottenstädare. Det kan vara så att växterna mest bara acklimatiserar sig just nu.
#36 - 28 juni 2011 21:52
det har hänt lite saker..

om vi börjar med att vi körde in till Arken Zoo i malmö igen, dom kändes mest seriösa från början tyckte jag då de tydligen alltid sa "jag är inte så kunnig, men han den där kan jättemycket - ni får ta de med honom" o så fick vi hjälp utav honom o han verkar ju jättekunnig =)
Men de fanns inga djur som kunde äta upp löv eller annat som lossnat från växter, och de fanns inga djur som levde på o äta växter alls som vi kunde skaffa..
De vi skulle göra va o köra ner(och han visade i ett akvarium) håven o veva runt som en idiot o få upp allt.. Fine - de har jag läst här att man också kan o ska göra.. =)

För någon vecka sen gick vår ena guppy hona bort, hon syntes knappt i akvariumet, o när hon väl syntes så var hon riktigt långsam o ibland gick de andra fiskarna fram o naffsa på henne..
Vi fiskade upp henne i håven o la den på akvariumet med själva nätet kvar i vattnet så hon var skyddad från de andra och ändå kvar i liksom.. men de blev inget bättre o tillslut la vi henne i en liten burk o bytade vatten med mycket små mellanrum..
Gick iväg för o handla o kom tillbaka o fastän de bara gick en halvtimme hade hon gått bort.. =(

Dagen efter körde vi ner o handla en ny guppy, och en silvermolly, hona.. :)

ett par dagar till gick o vi körde iväg o köpte en liten gibbiceps på 3cm o 3 platy fiskar, en hane o 2 honor..

någonstans där i dagarna upptäckte vi fler yngel - verkar vara guppy yngel o började då läsa lite o förstå att vissa guppys kan ju bli rätt svaga efter de fött och det är väl kanske inte helt omöjligt att vår ena födde o sen gick bort? :(

Men sen har allt funkat perfa.. inga problem överhuvudtaget förutom att växterna "lossnar"... vissa växter lossnar från sina rötter, nere vid grusen lossnar de o sen flyter upp till ytan...
Trycker jag ner dom i gruset o de mår bra efter det igen.. :S

Ja, okej, helt perfekt är de kanske inte.. De är världens BB vi lyckats få, vi har ju som sagt våra 3 yngel vi starkt misstänker vara molly-yngel, de är runt 2-3cm stora just nu och är framme jättemycket..
sen har vi nog en 4-5 andra yngel, troligtvis guppy då ju, som är påväg o komma över 1cm och sen vet jag inte hur många små yngel de finns nu, och i förrigår födde vår ena guppy, och den andra föder vilken dag som helst nu också - de har däremot fått sitta i en sån "flytande låda i akvariumet"-sak.. så de som hon födde i förrigår ligger på botten i den och de andra som kommer närsomhelst kommer få stanna där med.. (min flickvän vill ha en afrikansk klogroda - den lär ju kunna äta ihjäl sig om vi stoppar ner den i boxen :P)

Och idag fick jag min önskan igenom, en till gibbiceps, på c:a 6cm.. Jag vet att de kan bli enormt stora så att jag lär väl bara få behålla den nån månad innan de är dags o lämna ifrån, men jag tycker dom är så enormt vackra!

Jag längtar till vi flyttar hemifrån o får mer plats, då har vi bestämt att vi ska skaffa ett akvarium runt 500liter(eller mer ;)) o "de é najs!"
#37 - 28 juni 2011 22:44
Låter helt okej alltihop! Det enda jag undrar är vem som ska ta emot Gibbisarna?
#38 - 29 juni 2011 10:31
Valens zoo, där vi köpt de flesta fiskarna, har sagt att de tar emot allt - så länge de kan sälja dom vidare..

Som vi frågade angående guppy-yngel, om de tog emot såna - inte förräns de mer eller mindre var redo att säljas vidare(tyvärr)..
#39 - 29 juni 2011 13:43
Jag började med kampfisk (Berra), sen lade jag i tetror och kuhliiål.
Nu har jag även siamesisk algätare och en ancistrus och har haft fisk i en månad ungefär

Detaljerad lista nedanför

Annons