Nybörjarfrågor om Pmdd...

#1 - 26 juni 2006 21:11
Hej hej!
Har just beställt 4 "portsionsförpackningar" av pmdd på hemsidan deras hemsida, efter jag läst igenom allt lät detta jätte bra för mitt akvarium på 300 liter, där växterna inte alls mår bra... [:o]
Trots att jag läst på, fattar jag fortfarande inte alls vad man ska göra med dessa?? Får man 3 olika påsar med pulver i, eller e de någon slags vätska?
Ska man blanda ihop de och isåfall hur? Om någon kan förklara MYCKET tydligt skulle det sitta fint :p....

Och en till fråga, hur länge räcker en sådan där "portion" ?? Jag fattar nämligen ingenting...[8)]

:D Tacksam för kunniga svar! :D
#2 - 26 juni 2006 21:39
Så här står det på påsarna:
Påsarna blandas i varsin 500 ml flaska med vatten. Dosering 10 ml/100 liter en gång i veckan från varje flaska. Farligt att förtära.

Det är en påse för varje pulver. Du tar alltså sen 10 ml från var o en av flaskorna och häller i nån bytta/skål, sen ned i akvariet.
#3 - 26 juni 2006 22:06
[quote=svea]Du tar alltså sen 10 ml från var o en av flaskorna och häller i nån bytta/skål, sen ned i akvariet.[/quote]
Du tar 30 ml från varje flaska till ditt 300 liters akvarie. Sedan är det bara att räkna ut hur länge en portion räcker, ca 16 veckor.
#4 - 27 juni 2006 07:26
Hej,

förstår din oro. Tänkte precis samma sak när jag fick mitt.

Du får allt i ett paket om 3 mindre påsar (pulver) som ska blandas ut med 500 ml vatten. Enklast gör du om du tar 3 PET-flaskor som du spolar ur, har du inga köp.

När du fått allt är det bara att blanda och eftersom du har 300 liter kommer åtgången att bli 30 ml från varje flaska.

Enklaste sättet att mäta är att gå till apotektet och be om en medicin/docerings-kopp/mugg som oftast medföljer flytande mediciner, fråga efter en 30ml.

När du har allt och PMDD fått stå till sig ca 1 dygn (alltid bra) så är det bara att gödsla på i samband med din vanliga byten. Det står att man ska byta ca 50% innan man gödslar men tycker att det går lika bra med det normala 30 %.

Fiskarna märker inget av det heller, jag var orolig att det inte stod någonting om fiskarna och trodde först att det bara gällde växt-akvarium

lycka till !
#5 - 27 juni 2006 07:40
Om man är rädd om sina fiskar kan man ta ett glas vatten och hälla gödningen i innan man häller innehållet i glaset i akvariet. Jag gör inte det utan viftar undan fiskarna och sprider ut gödningen. Någon gång har mina guppy simmat rakt in i molnet med pmdd men de verkar inte bry sig. Det borde inte vara så bra för dem...
#6 - 27 juni 2006 08:07
Tack tack för alla jätte bra svar!! :D

Om jag har förstått rätt är det bara att hälla t.ex en av påsarna ner i 500 ml vatten i en flaska???
Sen har man 3 stycken olika flaskor och sedan vid vattenbyte häller man ner 30 ml från varje flaska ner i akvariet???? Var det rätt så ?? [:I]
#7 - 27 juni 2006 08:23
Jupp, helt rätt!
#8 - 27 juni 2006 08:24
helt rätt
#9 - 27 juni 2006 08:24
[quote=Glimsan]Tack tack för alla jätte bra svar!! :D

Om jag har förstått rätt är det bara att hälla t.ex en av påsarna ner i 500 ml vatten i en flaska???
Sen har man 3 stycken olika flaskor och sedan vid vattenbyte häller man ner 30 ml från varje flaska ner i akvariet???? Var det rätt så ?? [:I][/quote]

Helt rätt, fast i flaskan som du skall tillsätta NutriSI i borde du nog först tillsätta nån/några milliliter/kryddmått av Citronsyra (finns i kryddhyllan i en vanlig mataffär).

Någon annan kan säkert fylla på med info om hur mycket det skall vara ?
#10 - 27 juni 2006 09:40
[quote=Krax] Någon gång har mina guppy simmat rakt in i molnet med pmdd men de verkar inte bry sig. Det borde inte vara så bra för dem...[/quote]

körsbärsräkor blir påverkade, kraftigt stressade.

[quote=oveb]Helt rätt, fast i flaskan som du skall tillsätta NutriSI i borde du nog först tillsätta nån/några milliliter/kryddmått av Citronsyra (finns i kryddhyllan i en vanlig mataffär).

Någon annan kan säkert fylla på med info om hur mycket det skall vara ?[/quote]
500ml batteri/destillerat/avjoniserat vatten och 1-2tsk citronsyra.
körde med 1.5tsk själv och verkar ha funkat bra.
#11 - 27 juni 2006 09:58
Varför ska man fylla på med citronsyra?
#12 - 27 juni 2006 10:00
citronsyran sänker ph vilket gör att chelateringen tar bättre.
#13 - 27 juni 2006 13:10
Hej Hej! här kommer ännu en nybörjare med frågor..
jag håller på att läsa till mej lite fakta nu innan jag får det 200 liters akvariumet som jag kanske har på G. :) Och så hittade jag denna tråden och läste men jag har lite frågor:
Är det inte farligt för fiskarna att hälla i citroncyra i vattnet så att det sänker ph-värdet i vattnet?,för en del fiskar ska ju ha ett speciella ph värden om jag fattan rätt?
/Frågvis ;)
Hur redigerar man ph värdet till det rätta innan man häller i fiskarna?
#14 - 27 juni 2006 13:15
[QUOTE=Emelie1]Är det inte farligt för fiskarna att hälla i citroncyra i vattnet så att det sänker ph-värdet i vattnet?,för en del fiskar ska ju ha ett speciella ph värden om jag fattan rätt? [/QUOTE]
Nja, du häller det ju inte i akvariet utan i flaskan med gödningen... När du sedan häller gödning (med citronsyra) i akvariet så är det så lite (enstaka 10-tal milliliter) att det inte påverkar, om du sköter dina vattenbyten...
#15 - 27 juni 2006 13:18
[QUOTE=Glimsan]Tack tack för alla jätte bra svar!! :D

Sen har man 3 stycken olika flaskor och sedan vid vattenbyte häller man ner 30 ml från varje flaska ner i akvariet???? Var det rätt så ?? [:I][/QUOTE]

Hejsan

Nu har jag inte beställt påsar från PMDD.se och vet därför inte hur mycket som finns i påsarna, men jag kan nästan garantera att du får mäta upp hur mycket som du skall blanda ut flaskorna med för att få rätt konsentration när du sedan doserar från flaskorna. ( alltså INTE slå i hela påsen i flaskan )
MVH Jimmy
#16 - 27 juni 2006 13:53
Okej.. förlåt att jag frågar så konstiga frågor men som sagt jag är nybörjare.. Vadå hälla syran i gödningen? I burken med mat lr? Fattar inte riktigt :S
#17 - 27 juni 2006 13:56
[quote=Kharn]Hejsan

Nu har jag inte beställt påsar från PMDD.se och vet därför inte hur mycket som finns i påsarna, men jag kan nästan garantera att du får mäta upp hur mycket som du skall blanda ut flaskorna med för att få rätt konsentration när du sedan doserar från flaskorna. ( alltså INTE slå i hela påsen i flaskan )
MVH Jimmy[/quote]

Men jag läste ngn stans i tråden att man skulle blanda alla påsarna med varsin flaska med 500 ml vatten i. eller har jag fel?[:o]
#18 - 27 juni 2006 14:09
[quote=Emelie1]Okej.. förlåt att jag frågar så konstiga frågor men som sagt jag är nybörjare.. Vadå hälla syran i gödningen? I burken med mat lr? Fattar inte riktigt :S[/quote]
Gödningen är till för växterna och har inte med maten att göra. Du ska hälla allt i de tre påsarna från pmdd i varsin halvlitersflaska. Citronsyra är överkurs och inte nödvändigt.
#19 - 27 juni 2006 15:36
[quote=Krax]Citronsyra är överkurs och inte nödvändigt.[/quote]

Heh, många anser att pmdd är överkurs så citroncyra måste ju då bli över[COLOR=black]överkurs :)[/COLOR]
#20 - 27 juni 2006 15:46
[quote=Kharn]Hejsan

MVH Jimmy[/quote]
Det är doserat till 500 ml i varje påse så det kan inte bli fel. Du ska alltså slå hela påsen i flaskan.
#21 - 27 juni 2006 16:23
[QUOTE=ansjo]Det är doserat till 500 ml i varje påse så det kan inte bli fel. Du ska alltså slå hela påsen i flaskan.[/QUOTE]

Som jag sa jag har ingen anning om hur stora påsarna är men om det är doserat till 500 ml så måste det vara väldans små påsar hehe
#22 - 27 juni 2006 16:34
Hej

Jag va precis inne och kollade på PMDD.se och jag hadde fel angående påsarnas storlek hehe.

om jag inte tar fel så kostar det 45 spänn för 39,1 gramm KN03 ??
samt 158 spänn för 4 portionsförpackningar stämmer detta ?

Jimmy
#23 - 27 juni 2006 16:37
[quote=Kharn]om jag inte tar fel så kostar det 45 spänn för 39,1 gramm KN03 ??
samt 158 spänn för 4 portionsförpackningar stämmer detta ?[/quote]45 kr för 39,1 g KNO3, 3,8 g KH2PO4 och 7,7 g Nutrisi.
158 för fyra sådana paket.
#24 - 27 juni 2006 16:44
[QUOTE=Tangoman]45 kr för 39,1 g KNO3, 3,8 g KH2PO4 och 7,7 g Nutrisi.
158 för fyra sådana paket.[/QUOTE]

oki.. lol... det är ju skitdyrt.
Med dom priserna så får vi nog döpa om det från PMDD ( poor mans dosing drops ) till något annat.
Jäkligt bra affärside fanken att man var dum nog att inte tänka på det själva.

Jimmy
#25 - 27 juni 2006 20:39
[quote=Kharn]oki.. lol... det är ju skitdyrt.[/quote]

en annan köpte ju från granholmarna så man har ju för 5-15 år till innan förste påsen tar slut.
en av påsarna skulle räcka 72år med standarddosen men så som ja doserar 300-350år
#26 - 27 juni 2006 21:17
[QUOTE=Raven]en annan köpte ju från granholmarna så man har ju för 5-15 år till innan förste påsen tar slut.[/QUOTE]
Säckarna på 25 kg från econova räcker nog ett tag dom också...

Med kilopriset som shopen på pmdd.se tar så skulle en sådan säck kosta över 16500:- Lyckligvis betalade jag inte riktigt så mycket... :D
#27 - 27 juni 2006 21:18
skulle ja köpa 25kilos säckar skulle ja ha så de räcker ett par tusen år och mer ändå så känns LITE onödigt ;)
#28 - 28 juni 2006 21:49
Okek okej.. :) tacå så mkt för svaren om pdmm :P Det är inte lätt att var nybörjare;)
#29 - 28 juni 2006 21:52
Frågar man inte så får man inga svar...
#30 - 29 juni 2006 06:43
[quote=Kharn]oki.. lol... det är ju skitdyrt.
Med dom priserna så får vi nog döpa om det från PMDD ( poor mans dosing drops ) till något annat.

Jimmy[/quote]
Ja det är svindyrt om man jämför med var storpack kostar. Men jag tycker att det är billigt om man tänker på vad man får. Fina växter i ett år för bara 45 spänn.

Jag betalar gärna 45 kr för en bra affärsidé.
#31 - 29 juni 2006 07:20
enkelt är det oxå...man behöver inte väga å mäta pulvret utan bara blanda till det och sedan är det klart för användning....
#32 - 29 juni 2006 08:42
hmmm... jag köper mina 500g påsar för 60 spänn... kolla med brams.
#33 - 29 juni 2006 13:16
[QUOTE=Krax]Ja det är svindyrt om man jämför med var storpack kostar. Men jag tycker att det är billigt om man tänker på vad man får. Fina växter i ett år för bara 45 spänn.

Jag betalar gärna 45 kr för en bra affärsidé.[/QUOTE]

jag kan lova dig att 45 spänn inte räcker ett år för mig.

Jag blandar ca 120 ml KN03 i en 1,5 liters flaska som jag sedan doserar 164 ml av varannan dag ..så för mig hadde det nog varit billigare att köpa Tropicas färdiga produkter än PMDD från PMDD.Se.

Jag tror att en säck med KNO3 går på runt 250 spänn för 25 kilo ,, så 45 kronor för det lilla man får är imho otroligt dyrt även om det är uppvägt i små fina portionsförpackningar.

Men folk får naturligtvis handla var dom vill men det förändrar ingenting.

Jimmy
#34 - 29 juni 2006 14:13
[quote=Kharn]oki.. lol... det är ju skitdyrt.

Jimmy[/quote]

Jag har tänkt på det, men inte kommit mig för, men det finns inget som säger att du eller jag inte får börja sälja pmdd via nätet, eller på annat sätt, det är bara det att pmdd.se-adressen är upptagen, som du ser finns det utrymme att sänka priset och ändå ha vinst.

För mig skulle en portion från pmdd.se räcka kanske ett par veckor, känns inte relevant med det priset för mig.
#35 - 29 juni 2006 14:16

doserar 164 ml av varannan dag ..så för mig hadde det nog varit billigare att köpa Tropicas färdiga produkter än PMDD från PMDD.Se.

En 500 ml TMG-flaska skulle räcka till 3 doseringar, dvs du skulle blåst 160-190 spänn på en vecka?

Jag tror att en säck med KNO3 går på runt 250 spänn för 25 kilo ,, så 45 kronor för det lilla man får är imho otroligt dyrt även om det är uppvägt i små fina portionsförpackningar.

Jag ser hellre att någon säljer PMDD med marginaler så försäljningen inte läggs ner som Hjortgatanszoo/Granholmarna.

Så jäkla kul tror jag inte det är att väga, förpacka, förpacka igen och trava till posten med paket var och varannan dag. Hellre någon annan än jag iaf.

Jag hoppas det är riktigt jäkla lönsamt så Tangoman tycker är kul att hålla på med det i förlängningen.
#36 - 29 juni 2006 14:20
En annan aspekt är att det tar ca 1 sekund för mig att skriva http://www.pmdd.se jämfört med att skaffa emballage och skicka PMDD till alla nybörjare som vill testa.

Blir man biten så sitter man där sen ändå med 25 kg kaliumnitrat, kaliumfosfat, kaliumsulfat, magnesiumsulfat, kalciumklorid och 10 kg NutriSi. Ofrånkomligt. Econova måste undra...
#37 - 29 juni 2006 14:20
[quote=Kharn]Som jag sa jag har ingen anning om hur stora påsarna är men om det är doserat till 500 ml så måste det vara väldans små påsar hehe[/quote]

Eftersom det inte står 500 ml av vad så kan man misstolka om man vill, ganska uppenbart för alla att det var 500 ml stamlösning?
#38 - 29 juni 2006 16:35
[QUOTE=defdac]En 500 ml TMG-flaska skulle räcka till 3 doseringar, dvs du skulle blåst 160-190 spänn på en vecka?.[/QUOTE]

Nu var det inte TMG jag menade utan deras nya gödningar som jag för den delen inte har en anning om vad den kostar ,,men jag köper 5 liter TMG för 599kr nere i Malmö. ( dessutom så va det med lite ironi )
Jag sa att för min del räcker det inte med 45 spänn per år jag doserar mycket mycker mer än så , och då är det långt ifrån billigt!

[QUOTE=defdac]Jag ser hellre att någon säljer PMDD med marginaler så försäljningen inte läggs ner som Hjortgatanszoo/Granholmarna.[/QUOTE]

hehe jag sa inget om att någon borde lägga ner någonting jag sa att det va dyrt vilket du säkerligen håller med om innerst inne.
Jag fick mångdubbelt upp när jag handlade från Jocke ( tror jag han hette )
Vidare så tycker jag att det är en jävligt bra affärside.

[QUOTE=defdac]
Så jäkla kul tror jag inte det är att väga, förpacka, förpacka igen och trava till posten med paket var och varannan dag. Hellre någon annan än jag iaf
Jag hoppas det är riktigt jäkla lönsamt så Tangoman tycker är kul att hålla på med det i förlängningen.[/QUOTE]

Det kan mycket väl hända att det inte är kul men det förändrar inget alls.
Men det är upp till var och en att handla var dom vill.

Jag har valt att köpa i säckar så jag behöver inte bekymra mig om Hjortgatan eller granholmarna finns eller ej.

Jag hoppas inte att Tangoman tar illa vid sig då jag inte menat något illa , jag reagerade på priserna och det håller jag nog fast vid :)

MVH Jimmy
#39 - 29 juni 2006 16:55
Kan man alltså lita på att varje påse innehåller pulver för 500 ml vatten, även om påsarna inte är köpta fråm PMDD direkt utan från en lokal zoohandlare? Påsarna kommer ändå från samma ställe eller?

Apropå ingenting- visst känns det lite märkligt att åka hem från butiken med några små påsar med vitt pulver :) . Hade man gått genom tullen med det hade de väl fått något att klura på.........
#40 - 29 juni 2006 17:08
Det är klart som korvspad att pmdd.se är en bra företeelse, och att dom kronor i vinst som eventuellt blir över efter förpackningar porto och webb-hotell är väl honom väl unt, förstår inte riktigt hur man kan klaga på priserna när man köper TMG. Hoppas att han tjänar bra på det!
#41 - 29 juni 2006 17:19
[QUOTE=Björken]Kan man alltså lita på att varje påse innehåller pulver för 500 ml vatten, även om påsarna inte är köpta fråm PMDD direkt utan från en lokal zoohandlare? Påsarna kommer ändå från samma ställe eller?[/QUOTE]
Nej, det sitter inte någon tomte centralt och förpackar dessa påsar åt pmdd.se och alla andra försälningställen.
#42 - 29 juni 2006 17:23
[quote=petnym]Nej, det sitter inte någon tomte centralt och förpackar dessa påsar åt pmdd.se och alla andra försälningställen.[/quote]

Ok, det kan ju vara bra att veta.....
Jag har doseringen för makroämnena klar för mig, men inte för resten. Om någon kan doseringen för dessa vore jag tacksam över att få reda på det.... gärna i tsk eller krm per 500 ml, om det är möjligt :p .
#43 - 29 juni 2006 17:50
http://www.pmdd.se/calc.asp
her kan du "lära" lite mer
mvh janne
#44 - 29 juni 2006 18:08
[QUOTE=Erik...]Det är klart som korvspad att pmdd.se är en bra företeelse, och att dom kronor i vinst som eventuellt blir över efter förpackningar porto och webb-hotell är väl honom väl unt, förstår inte riktigt hur man kan klaga på priserna när man köper TMG. Hoppas att han tjänar bra på det![/QUOTE]

Jag missunnar ingen något.. att jag köper TMG har inte ett skit med saken att göra.
Anledningen till att jag köper TMG är att i mitt tycke så fungerar det mycket bättre än NutriSI

Anledningen (tror jag ) till att dom flesta köper PMDD och inte exempelvis Seachems produkter ( om dom varit tillgängliga lätt ) är att priset är lägre.

Om en säck med KN03 som går att köpa för 250 spänn kan säljas för runt 16500 kr så är det ju helt fantastiskt.
Om folk vill betala så får dom väl göra det! och för sista gången jag klagade inte! Jag påpekade att det var dyrt med en viss ironi . ( samt att jag blev väldigt förvånad med tanke på vad man har kunnat köpa det för innan )

Problemet är att det går tydligen inte att ha den åsikten här när det gäller PMDD men om det hadde varit någon annan produkt så hadde det nog varit lungt.

Om du tycker att 4 teskedar KN03 för 45 spänn är prisvärt så grattis,, jag väljer nog mina 25kg för 250 spänn.

Jimmy
#45 - 29 juni 2006 20:09
[quote=Kharn]Om en säck med KN03 som går att köpa för 250 spänn kan säljas för runt 16500 kr så är det ju helt fantastiskt.[/quote]
Ja då kan vi vara överens om att det inte är varan man betalar för utan tjänsten att få det i förvägda påsar med rätt näringsämnen hem i brevlådan.

Portot är 11 kr för ett sånt brev skulle jag gissa. Återstår 36 kr och så drar vi bort några kronor för emballage och innehåll. 33 kr. För att driva ett företag måste man dra in pengar till sin lön, arbetsgivaravgifter, pension osv. Mindre än 250 kr per arbetad timme är väldigt svårt att få det att gå runt på. Det betyder att han måste väga, packa och posta varje beställning på 7 och en halv minut. Han får antagligen inte beställningar varje dag så det blir små tidsvinster med att posta många åt gången.

Jag tycker fortfarande att det är en prisvärd tjänst.
#46 - 30 juni 2006 03:15
[QUOTE=Krax]Ja då kan vi vara överens om att det inte är varan man betalar för utan tjänsten att få det i förvägda påsar med rätt näringsämnen hem i brevlådan.

Portot är 11 kr för ett sånt brev skulle jag gissa. Återstår 36 kr och så drar vi bort några kronor för emballage och innehåll. 33 kr. För att driva ett företag måste man dra in pengar till sin lön, arbetsgivaravgifter, pension osv. Mindre än 250 kr per arbetad timme är väldigt svårt att få det att gå runt på. Det betyder att han måste väga, packa och posta varje beställning på 7 och en halv minut. Han får antagligen inte beställningar varje dag så det blir små tidsvinster med att posta många åt gången.

Jag tycker fortfarande att det är en prisvärd tjänst.[/QUOTE]

För din del som använder gödning för 45 spänn per år så ar det säkert det.

Detta är priserna brams erbjuder (om det fortfarande gäller vet jag ej .)

Kno3 500g 30:-
Kh2po4 250g 50:-
Nutrisi 250g 80:-
K2so4 500g 30:-
Mgso4 500g 30:-

men det är klart då får du ju använda dig av ml måtten istället för att hälla i påsen direkt ;)
#47 - 30 juni 2006 09:16
Ytterligare problem med att slumpa bort halvkilovis med PMDD-ingridenser som t ex Brams gör är att det kostar betydligt mer i porto och efter 25-50 ivägskickade halvkilo-kilo-kuvert så måste han åter bege sig till Econova/leverantör för att släpa hem mer. Mer slit för mindre pengar låter som en väldigt dålig idé om man ska kunna behålla hobbygnistan.

Ju mer man räknar på det desto mer rimliga tycker jag Tangomans priser är, speciellt för dom som bara vill prova på och att Tangomans förpacketerade påsar effektivt förhindrar tsk/msk/krm-fel som de flesta någon gång gör. För några månader sen doserade jag 1 tsk KH2PO4 istället för 1 krm t ex. Tog fel burk.

Dom som är tillräckligt intresserade kommer alltid komma runt prisproblematik genom att importera och gå ihop med andra. För dom som inte vet om dom är intresserade är 45 spänn som hittat och pmdd.se är den enklaste vägen till många nya växtakvarister som är totalt obetalbart för hela hobbyn.

Annons