Nybörjarfrågor ang växtakvarium

#1 - 26 september 2005 08:38
Hejsan har länge varit lite sugen på att starat upp ett kar med måtten 100 lång, 30cm högt och 45 djupt eller 222 liters växtakvarium
Men allting är som en djungel för mej

Jag skulle hemskt gärna vilja att någon skrev lite om saker som är basic, saker man ska tänka på, utgå ifrån

Jag har en del frågor som jag undrar mest över

Pump : hurdan pump ska man helst ha, ytterfilter eller inner, hur stort bör det vara
Bottenmaterial : vilken sand eller grus är bra, går det köra med blästersand tex
Värmare : Antar att man borde ha doppis också?
Ljuset : Funkar det bra med vanliga rör till fiskar eller är MH att föredra
Tillsattser / Gödning : vilket är enkelt och bra att börja med.

Jag tror ni förstår vad jag är ute efter för slags hjälp och vill veta

Så jag är väldigt tacksam om någon tar sej tid och skriver några rader om detta

Tack på förhand

//Peter
#2 - 26 september 2005 08:55
Pump: Ytterfilter så du dels får färre saker i akvariet och dels kan använda det som CO2-reaktor.
Bottenmaterial: Spelar ingen roll om du ska köra PMDD-vattengödning med perfekta CO2-nivåer.
Värmare: Spelar ingen roll.
Ljuset: Funkar fint med vilka rör som helst. Helst ska du komma över 0.5 watt per liter och vissa rör är roligare om man ska köra bottentäckare t ex Aquarelle/Aquastar/Triton som får dom att krypa bra.
Tillsatser/Gödning: Man blandar ihop en egen gödning "PMDD": http://www.pmdd.se

Skötsel: Se till att lägga dig på en bra CO2 nivå och gör ett stort (>50%) vattenbyte i veckan för att 0-ställa näringsnivåer och fulldospulsa en PMDD-gödningspuls för hela vattenvolymen såfort växterna inte bubblar.
#3 - 26 september 2005 10:53
Defdac : vad skulle du köra med för lysrörs setup i mitt kar
Det är 100 lång 30 högt och 45 djupt..
Hade tänkt köra mestadels låga växter, vill försöka efterlikna ett miniatyrlandskap

Hur många rör?
Vilken sorts rör?
Vilken wattantal på amaturern?

//Peter
#4 - 26 september 2005 17:35
Jag skulle köra med vanlig t8 belysning. Så länge du har plats med det så är det fortfarande det billigaste alternativet. Sätt i så många du behöver för att nå 0,5w/l +-0,1w.

Men innan du funderar för mycket på ljus så måste du fixa co2. Att gasa på med så mycket ljus förutsätter perfekt co2 nivå.

Det finns andra sätt att bygga växtakvarium på också, om du berättar lite mer om dina planer när vi träffas på lördag så kanske jag kan hjälpa dig att välja metod.
MVH
Magnus
#5 - 26 september 2005 18:11
[QUOTE=Tropfrog]Jag skulle köra med vanlig t8 belysning. Så länge du har plats med det så är det fortfarande det billigaste alternativet. Sätt i så många du behöver för att nå 0,5w/l +-0,1w.

Men innan du funderar för mycket på ljus så måste du fixa co2. Att gasa på med så mycket ljus förutsätter perfekt co2 nivå.

Det finns andra sätt att bygga växtakvarium på också, om du berättar lite mer om dina planer när vi träffas på lördag så kanske jag kan hjälpa dig att välja metod.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Okey tjena Magnus föresten, det var inte igår..:)
Jag är väldigt ny på detta så jag vet i stort sett inte ett skit
Men jag är fullt villig att lära mej från början
Har suttit ett tag nu när jag lugnat ner mej med vanlig fisk och blivit biten av växtakvarium

Mina planer är mer eller mindre att försöka forma ett mindre landskap
Alltså mycket lågväxande växter
Eller kanske någon fint formad rot och låta lite olika växter växa runt och kanske ha någora mindre fiskar också.

Du som har pysslat en hel del med det kanske skulle kunna lägga upp ett förslag på setup.
Något som du skulle "börjat" med, så man kan lära sej att få dom växterna man ha till en början att må väl och växa i bra takt
Och sen utöka i lugn takt allt eftersom

Angående på Lördag kan jag inte medverka tyvär
Men det kommer fler båtar som man brukar säga

//Peter
#6 - 30 september 2005 08:36
Fick idag tag på en 110cm 2*30Wramp med dubbla rör i billigt :D
Jag har redan ett 222liters som jag bestämmt mej för att köra växterna i, och där en tillhörande ramp 2*30 med två rör i

Undrar nu om 4 st 30w Aquarelle/Aquastar eller Triton-rör borde täcka upp tillräckligt många W/L, jag är osäkert på hur man räknar ut wall per lite :rolleyes:
Ska jag köra med 4st Aquarelle eller köra någon blandning mellan Aquarelle/Aquastar/Triton

defdac och ni andra, kom nu med förslag och ideèr :D

//Peter
#7 - 30 september 2005 09:05
4 st lysrör á 30 watt blir: 4*30=120w
120 watt i 222 liter blir : 120/222=0,54 w/l

Så om karets storlek stämmer så har du bra med ljus. Men nu har det visat sig att måtten du nämnt innan inte alls ger 222 liter utan snarare 135 liter. Om du har skrivit måtten rätt på karet så kommer du att hamna på nästan 1w/liter. En sån ljusmängd är inte att leka med och bara för den som är mycket van växtakvarist. Men det är klart en utmaning.

Så det du måste göra är att dubbelkolla siffrorna så att vi vet hur stort ditt kar egentligen är.

Jag ser ingen anledning att blanda mellan olika rör. Aquarelle är bra och lätt att hitta. På lampshoppen i växjö säljer de ett annat rör som är mycket likt aquarelle men avsevärt billigare, men jag minns inte namnet. Välj någon av dem.

Nu har du snart rätt på ljuset, men du har fokuserat fel i början, co2 är alltid viktigare än ljus. Du får ett snyggare kar med 2 st 30 wattsrör och co2 än vad du får med 4 st rör utan co2. Så det är hög tid att börja fundera hur du vill få co2 i karet.
MVH
Magnus
#8 - 30 september 2005 09:17
[QUOTE]4 st lysrör á 30 watt blir: 4*30=120w
120 watt i 222 liter blir : 120/222=0,54 w/l

Så om karets storlek stämmer så har du bra med ljus. Men nu har det visat sig att måtten du nämnt innan inte alls ger 222 liter utan snarare 135 liter. Om du har skrivit måtten rätt på karet så kommer du att hamna på nästan 1w/liter. En sån ljusmängd är inte att leka med och bara för den som är mycket van växtakvarist. Men det är klart en utmaning.[QUOTE]
Nja kanske var lite otydlig, i början var det tal om att bygga ett själv, men jag skippar det för jag pallar inte hehe
Så det får bli mitt 222 liters ram som har har sen innan


[QUOTE]
Jag ser ingen anledning att blanda mellan olika rör. Aquarelle är bra och lätt att hitta. På lampshoppen i växjö säljer de ett annat rör som är mycket likt aquarelle men avsevärt billigare, men jag minns inte namnet. Välj någon av dem.[QUOTE]
Okey det vore fint om du kunde komma på namnet på det, eller kan jag ju stick dit och fråga dom, dom kanske vet vilket vi menar då

[QUOTE]
Nu har du snart rätt på ljuset, men du har fokuserat fel i början, co2 är alltid viktigare än ljus. Du får ett snyggare kar med 2 st 30 wattsrör och co2 än vad du får med 4 st rör utan co2. Så det är hög tid att börja fundera hur du vill få co2 i karet.
[QUOTE]

Okey kanske ska köra som du säger, två rör och co2 då :)
Du får gärna skriva vad som krävs för co2 körning lite basic så ska jag läsa på här inne på forumet så länge

Tack änså länge

Mvh Peter
#9 - 30 september 2005 09:17


På lampshoppen i växjö säljer de ett annat rör som är mycket likt aquarelle men avsevärt billigare, men jag minns inte namnet.


Sylvania Aquastar är väldigt vanligt i belysningsaffärer och nästan identisk med Aquarelle. Brukar vara någon hundring billigare per rör.



co2 är alltid viktigare än ljus


Helt klart.
#10 - 30 september 2005 09:18
4 st lysrör á 30 watt blir: 4*30=120w

120 watt i 222 liter blir : 120/222=0,54 w/l



Så om karets storlek stämmer så har du bra med ljus. Men nu har det visat sig att måtten du nämnt innan inte alls ger 222 liter utan snarare 135 liter. Om du har skrivit måtten rätt på karet så kommer du att hamna på nästan 1w/liter. En sån ljusmängd är inte att leka med och bara för den som är mycket van växtakvarist. Men det är klart en utmaning.

Nja kanske var lite otydlig, i början var det tal om att bygga ett själv, men jag skippar det för jag pallar inte hehe
Så det får bli mitt 222 liters ram som har har sen innan




Jag ser ingen anledning att blanda mellan olika rör. Aquarelle är bra och lätt att hitta. På lampshoppen i växjö säljer de ett annat rör som är mycket likt aquarelle men avsevärt billigare, men jag minns inte namnet. Välj någon av dem.

Okey det vore fint om du kunde komma på namnet på det, eller kan jag ju stick dit och fråga dom, dom kanske vet vilket vi menar då



Nu har du snart rätt på ljuset, men du har fokuserat fel i början, co2 är alltid viktigare än ljus. Du får ett snyggare kar med 2 st 30 wattsrör och co2 än vad du får med 4 st rör utan co2. Så det är hög tid att börja fundera hur du vill få co2 i karet.



Okey kanske ska köra som du säger, två rör och co2 då :)
Du får gärna skriva vad som krävs för co2 körning lite basic så ska jag läsa på här inne på forumet så länge

Tack änså länge

Mvh Peter
#11 - 30 september 2005 10:49
Jag har själv haft 4 rör till ett 222 liters och det var precis lagom, så satsa på det! Angående koldioxid så tycker jag att du ska satsa på att köpa en tub (beg brandsläckare från brandfirma, stigarröret borttaget, provtryckt och fylld) regulator, nålventil och magnetventil. Sedan om du ska köra med ytterfilter så har du en utmärkt koldioxidreaktor genom att bara leda in bubblorna i insuget till ytterfiltret.

Komplett co2 anläggning med tub borde hamna någonstans runt 1500:-

En mycket billigare metod som inte ens är hälften så bra och ger dig alger så det står härliga till är mäskmetoden. Alltså en 2liters läskflaska med vatten, jäst och socker i. Det ger oavsett hur du trixar en ojämn tillförsel som växterna hatar och algerna älskar!
#12 - 30 september 2005 11:08
[QUOTE=blackened]Jag har själv haft 4 rör till ett 222 liters och det var precis lagom, så satsa på det! Angående koldioxid så tycker jag att du ska satsa på att köpa en tub (beg brandsläckare från brandfirma, stigarröret borttaget, provtryckt och fylld) regulator, nålventil och magnetventil. Sedan om du ska köra med ytterfilter så har du en utmärkt koldioxidreaktor genom att bara leda in bubblorna i insuget till ytterfiltret.

Komplett co2 anläggning med tub borde hamna någonstans runt 1500:-
[/QUOTE]

Okey ska se vad som finns här på jobbet, vi har rätt mkt sånna prylar.


En mycket billigare metod som inte ens är hälften så bra och ger dig alger så det står härliga till är mäskmetoden. Alltså en 2liters läskflaska med vatten, jäst och socker i. Det ger oavsett hur du trixar en ojämn tillförsel som växterna hatar och algerna älskar!


Nja mäsk vet jag inte om jag vill köra med då, iofs billig.
Vill helst inte att det ska säga " Swopp " så är allt helt grönt och ulligt hehe

Tack iaf..

Mvh Peter
#13 - 30 september 2005 11:18
"Okey ska se vad som finns här på jobbet, vi har rätt mkt sånna prylar."

Härligt, då kanske du kan komma undan lite billgare!



"Nja mäsk vet jag inte om jag vill köra med då, iofs billig.
Vill helst inte att det ska säga " Swopp " så är allt helt grönt och ulligt hehe"

Riktigt så fort går det inte hehe, men det är jäkligt svårt att få snygga algfria blad med mäsk. Jag fick kanonbra tillväxt med mäsk men det var bara de nya bladen som var rena och snygga. Och då fick jag verkligen till gödningen och blev av med alla brister (utom just co2 då).

Med tub och bra med ljus så har du alla förutsättningar att lyckas! När du justerat rätt bubbeltakt på koldioxiden så är det bara att sätta igång med det roliga - gödningen! Sen när du har koll på den är det dags att börja trimma växter vill jag lova. [:O]

Lycka till!
#14 - 30 september 2005 12:00
[QUOTE=blackened]
Med tub och bra med ljus så har du alla förutsättningar att lyckas! När du justerat rätt bubbeltakt på koldioxiden så är det bara att sätta igång med det roliga - gödningen! Sen när du har koll på den är det dags att börja trimma växter vill jag lova. [:O]

Lycka till![/QUOTE]

Känns lite som det är lättare att lyckas med tub och bra ljus än mäsk, rätt eller fel?

Jag är inte rädd för att misslyckas, det är ju det man lär sej av :)
Men vill ju helst inte misslyckas direkt så jag tappar gnistan hehe.

//Peter
#15 - 30 september 2005 12:55
Med tub är det lättare att lyckas än med mäsk, helt riktigt. Men blanda inte in ljuset i samma mening då blir det svårt att svara. När du kommer över 0,2 w/l så blir karet svårare ju mer ljus du har. 0,5w/l är ett riktvärde där man kan få mycket snyggt kar men inte alltför svårt. Börja gärna med två rör och öka ett åt gången när du börjar lära dig hur det fungerar.
MVH
magnus
#16 - 30 september 2005 13:18
[QUOTE=Tropfrog]Med tub är det lättare att lyckas än med mäsk, helt riktigt. Men blanda inte in ljuset i samma mening då blir det svårt att svara. När du kommer över 0,2 w/l så blir karet svårare ju mer ljus du har. 0,5w/l är ett riktvärde där man kan få mycket snyggt kar men inte alltför svårt. Börja gärna med två rör och öka ett åt gången när du börjar lära dig hur det fungerar.
MVH
magnus[/QUOTE]

Okey.
Så hur är det att köra med liter mer ljus och utan co2 och enbart gödning (PMDD)?

Tänkte jag skulle start upp karet nu i helgen så det hinner "köra in" sej lite med filter och helt ny sand, ja den vanliga historian alltså.
Börja lite lungt med några "enkla" växter, 2-3rör och sen lite PMDD.
Och när jag fått det till att funka relativt bra, ta hem co2 och gå ner lite i ljusstyrka

//Peter
#17 - 30 september 2005 16:29
Vid starten av ett växtkar finns det enkla genvägar till att komma igång mycket snabbare. Din stora fiende i ett växtakvarium är ammonium! Ammonium är det ämne som får algerna att blomma så ammonium ska man försöka hålla nere genom att helt enkelt se till att växterna trivs FRÅN BÖRJAN, + att ett inkört filter självklart underlättar det hela. Så all gödning inkl koldioxid från dag ett och sedan så mycket växter som möjligt redan från början är att rekomendera!

Något som brukar rekommenderas är att du blötlägger torv (tillsammans med vatten i en hink nån vecka. Byt vatten i hinken varje dag) och sedan har det under bottenmaterialet. Då får du schysst nedbrytning och lite, lite extra co2 från dag ett.

Så om jag vore du skulle jag ha is i magen och skaffa ALLT innan du kör igång.
#18 - 30 september 2005 16:31
"Så hur är det att köra med liter mer ljus och utan co2 och enbart gödning (PMDD)?"

Inte bra alls. Kol är det absolut viktigaste för växterna! Det spelar ingen roll hur mycket du göder av allt annat + ljus. Tillsätter du inget kol så har du en bromskloss där som gör att växterna inte kan tillgodogöra sig alla annan näring. Då blir det en hel del över till våra kära alger...
#19 - 1 oktober 2005 10:05
[QUOTE=blackened]Vid starten av ett växtkar finns det enkla genvägar till att komma igång mycket snabbare. Din stora fiende i ett växtakvarium är ammonium! Ammonium är det ämne som får algerna att blomma så ammonium ska man försöka hålla nere genom att helt enkelt se till att växterna trivs FRÅN BÖRJAN, + att ett inkört filter självklart underlättar det hela. Så all gödning inkl koldioxid från dag ett och sedan så mycket växter som möjligt redan från början är att rekomendera!

Något som brukar rekommenderas är att du blötlägger torv (tillsammans med vatten i en hink nån vecka. Byt vatten i hinken varje dag) och sedan har det under bottenmaterialet. Då får du schysst nedbrytning och lite, lite extra co2 från dag ett.

Så om jag vore du skulle jag ha is i magen och skaffa ALLT innan du kör igång.[/QUOTE]

Okey då ska jag inte stressa med att starta det förens jag har alla pryttlar hemma

Tack

Mvh Peter
#20 - 6 november 2005 18:21
Nu testar jag mäsk :D
Karet igång och handlade på mej lite ingredienser till mäsk och satte igång och blanda.

Just nu är de bra bubbel på blandningen, 2-3bubblor per sekund. leder in dom i ytterfilret som sprutar ut små små bubblor..

Låter de gå över natten och sen se hu de blir, väntar på lite PMDD prylar med så man kan köra på riktigt hehe

Mvh Peter
#21 - 6 november 2005 19:09
Hua 2-3 bubblor per sekund med ytterfilter blir väldigt potent. Jag skulle t ex aldrig våga skjuta ner 2-3 bubblor per sekund i min 300 litrare över natten.
#22 - 6 november 2005 20:00
[QUOTE=defdac]Hua 2-3 bubblor per sekund med ytterfilter blir väldigt potent. Jag skulle t ex aldrig våga skjuta ner 2-3 bubblor per sekund i min 300 litrare över natten.[/QUOTE]

Inte :o

Kan jag stypa med en nippel över slangen eller bli de för mycket övertryck i flaskorna då ?

Mvh Peter
#23 - 6 november 2005 20:34
[QUOTE=Redbullen]Kan jag stypa med en nippel över slangen eller bli de för mycket övertryck i flaskorna då ?[/QUOTE]

går ju men inget att rekommendera.
i värsta fall exploderar det hela och då kommer det stinka mäsk och du får va glad om du fått bort lukten efter 1 månad.
#24 - 6 november 2005 21:45
ok hur ska jag göra då....
#25 - 6 november 2005 21:47
t-korsning med ventil.
öppen ventil och co2 går ut i luften.
stängd ventil co2 går ner i akvariet.

så gjorde ja när ja körde co2 funka ok.
vill du köra lite mer hightech byter du ut ventilen mot en magnetventil som du kopplar till en timer så blir det hela automatiskt också
#26 - 6 november 2005 23:15
Gjorde mej en liten snabb reaktor ikväll
Ytterfiltret började gurgla för mkt och jag var rädd för att det skulle havirera.

Sökte lite här inne och kom fram till att ta en 0.5 Pet flaska, skära av botten, och sätta dit en bit filtermatta somlock ibotten.
Inne i flaskan la jag i några biobollar för att fördela bubblorna extra.
pumpen är en aquael som jag körde ner slangen i fjuppen uppe på filtret.

Jag blev väldigt nöjd med bubblorna, dom är mycket mindre än dom som jag fick utav att köra de genom ytterfiltret.

Resultatet blev såhär.
http://img26.imageshack.us/img26/1835/reaktor16ci.opt.jpg

Karet som de sitter i ser ut såhär nu, ska eventuellt byta ut lyset emot rör, tror det blir bättre.

Reslutatet ser iallafall ut såhär

http://img235.imageshack.us/img235/9778/reaktor27zf.opt.jpg

jag vet det är dåligt med växter änså länge, hade några i dom andra karet som är rätt så illa däran, så jag vill försöka få dom att repa sej om det går..

Kom gärna med förslag på något som kan förbättras

mvh Peter
#27 - 7 november 2005 08:54
Den nya typen av reaktor ser till att inte stänga in mikrobubblorna och dessutom ha en venturi-loopback så eventuell gasuppbyggnad sugs in i pumpinsuget och spottas ut som mikrobubblor

Det är inte vackert men det löser problemet med gasuppbyggnad i reaktorn och dessutom har det visat sig att mikrobubblorna kan få växerna att växa ännu snabbare, dvs dom gör mer nytta utanför reaktorn än att virvla omkring instängda inne i reaktorn.

Varför mikrobubblor klarar att ge snabbare tillväxt än vid 30 ppm CO2 i vattnet, som forskningen tidigare visat ger absoluta max tillväxten, har debatterats flitigt i flera månader sedan Tom Barr gjort upptäckten.
#28 - 7 november 2005 09:21
En mkt intressant och givande tråd! Tack redbullen och alla andra!

Är själv inne på samma linje men har inte kommit så långt än.
#29 - 7 november 2005 09:54
[QUOTE=MotorShip]En mkt intressant och givande tråd! Tack redbullen och alla andra!

Är själv inne på samma linje men har inte kommit så långt än.[/QUOTE]

Så lite så....bara följa denna tråden om du vill.
Hoppas bara att dom som "vet" orkar svara på mina dumma frågor hehe

Mvh Peter
#30 - 7 november 2005 18:29
[QUOTE=Redbullen][QUOTE=MotorShip]En mkt intressant och givande tråd! Tack redbullen och alla andra!

Är själv inne på samma linje men har inte kommit så långt än.[/QUOTE]

Så lite så....bara följa denna tråden om du vill.
Hoppas bara att dom som "vet" orkar svara på mina dumma frågor hehe

Mvh Peter[/QUOTE]

He he finns det dumma frågor ;)

Oavsett det så kommer jag följa tråden. Å de som vet/kan detta är ju väldigt villiga att hjälpa till vad jag har förstått. Å det känns ju skönt för oss som inte kan, men vill, å få denna hjälp.
#31 - 9 november 2005 20:28
Nu har jag kört i en dos med PMDD och ny laddning mäsk....
Om jag inte är helt blind så har jag en bubbelsträng från ett av bladen på en svärdplanta * Jublar *

Ska låta det gå nu en vecka och se om det blir några resultat :)

Tack Defdac för alla goda råd, jag kommer nog på fler frågor sen

Mvh Peter
#32 - 24 november 2005 14:33
Uppdaterar lite...

I karet växer det på bra
Anubiasen har fått 4 nya stora fina blad, svärdplantora bara väller ut.
Många nya och stora blad, alla gammla alger på dom gammla bladen är som bortblåsta.

Det har kommit vanlig fin och naturlig gröna alger på rot och stenar

Slutade med mäsket för jag var lite rädd för att ta dö på fiskarna (25 neon och 3 fjärilsciklider)
Kör nu enbart med PMDD och TMG

Så så ligger det till

Mvh Peter
#33 - 29 september 2006 16:06
Blev faktiskt lite småsugen på att fixa något liknande, men det lät lite väl invecklat.
#34 - 29 september 2006 19:53
Ska man få det optimalt med mäsk måste man ha flera mäsk-satser, som man kör så de överlappar varandra, annars får man "dipparna". Ska man ha optimla nivåer på dagen måste man stänga av tillförseln på natten, antingen genom att man kopplar bort Co2-slangen eller som bäst med en timerstyrd reaktor, eller en timerstyrd pump som för Co2'n till ytterfiltrets insug.
#35 - 30 september 2006 22:12
Hej,
jag använder en Co2 tub till att fylla 2st diffusionsrör (gamla Tetra Co2-Optimat) = rekomenderas 2st/100l vatten. Akvarium är på 100l. Jag fyller rören 2ggr/dag (ej på natten!). Vet inte om det ger tillräkligt med Co2, har aldrig mätt. Det pratas om Co2 reaktorer - är det skillnad? Hur kan jag koppla ytterfiltter ihop med Co2?
#36 - 1 oktober 2006 07:35
Diffusion går långsamt och ger bara ett väldigt marginellt CO2-tillskott. Därför bubblar man in CO2 i en kammare med virvlande vatten (reaktor) så man kan lösa upp mycket gas snabbt.

Det enklaste är att bara bubbla in CO2 i insuget på ytterfilter och låta den agera reaktor, eller så köper man ett plaströr med biobollar och sätter mellan ytterfiltret och utblåset. En vanlig populär sådan extern reaktor är AquaMedics AM1000:
http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&lr=&q=Aqua+Medic+1000+CO2
och Dupla reaktor 400:
http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&lr=&q=Dupla+%22reaktor+400%22+CO2
och Dupla reaktor S:
http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&lr=&q=%22Dupla+CO2+reaktor+S%22

Här en medlems (Peter Nyman, aka pny) recension på Aqua medic-reaktorn:
http://www.pny.se/akvariedagbok/reaktor1000.html
#37 - 1 oktober 2006 08:14
Kul att det skrivs i min gamla tråd :D

Dock står just det karet jag började med tomt nu, men det ska startas upp igen

Så nu när tråden ligger långt upp i lista kan jag passa på att fråga om PH Controlers

Vilka är bra?
Pålitliga?
.......Sånna saker

//Peter
#38 - 1 oktober 2006 19:20
Tack så mycket för ditt svar,
det tar en stund att gå genom dina tipps. Jag undrade lite varför blev inte Ph lägre än 8 när jag använde Co2. Det är förklaring. Undrar också varför KH ligger på 0 när jag filtrerar över snäckskal!? Kran vatten KH= 1. Jag har börjat med PMDD/vattenbyte 15-20% och det bubblar i vattnet fast jag får sänka PH med Sera PH - (till 7) dagligen. PH stiger över natt till 7,5 - 8 igen. Har lite fisk och stora växter och tofsalger. Karet är flera år gammmal. Vad gör jag för fel?
#39 - 1 oktober 2006 21:37
Idag tog Sera PH - slut då tog jag citronsyra och nu ser jag att vattnet har blivit mjölkigt. Det hände mig innan också men efter att jag börjat filtrera över snäckskal trodde jag att problemet med KH är borta.Har gamla tester kvar (flera år) de kanske är inte OK. Varför funkar PH - och inte citronsyra? Kan Sera PH - hålla KH konstant?
#40 - 2 oktober 2006 14:17
Över natten har vattnet blivit klart igen. Ph ligger på 7,5.
#41 - 3 oktober 2006 12:05
Hej o tack,
Jag har gått genom reaktorer och tillbehör. Jag får skaffa Dupla eller AguaMed.
men innan dess vill jag köra Co2 genom mitt ytterfilter Agua Clear 150 - men det är sådant som hänger på sidan av akvariet. Är detta möjligt o hur kopplar man det ihop med Co2?
#42 - 13 september 2007 17:40
Tidigare i denna tråd så säger Defdac:

"Den nya typen av reaktor ser till att inte stänga in mikrobubblorna och dessutom ha en venturi-loopback så eventuell gasuppbyggnad sugs in i pumpinsuget och spottas ut som mikrobubblor http://www.defblog.se/pictures/picture1611.jpg
Det är inte vackert men det löser problemet med gasuppbyggnad i reaktorn och dessutom har det visat sig att mikrobubblorna kan få växerna att växa ännu snabbare, dvs dom gör mer nytta utanför reaktorn än att virvla omkring instängda inne i reaktorn."

Håller på att läsa in mig på fakta om växtakvarium, men vet inte vad "venturi-loopback" är. Någon som kan ge mig en förklaring?

Söker därtill svar på en fråga som jag inte hittat besvarad någonstans:
Om man skaffar CO2-anläggning för ett akvarium, vad i utrustningen styrs av vilken akvarievolym jag har. Anar att svaret dels är: Stort akvarium= stor CO2-tub (för att slippa fyll den för ofta), dels reaktorns storlek där stort akvarium kräver stor reaktor. Korrekt?

Fler saker som påverkas av akvarievolymen?

Tack på förhand!
Bilagor:
#43 - 13 september 2007 18:12
Håller på att läsa in mig på fakta om växtakvarium, men vet inte vad "venturi-loopback" är.
Det är en extra slang/rör som leder den gas som "fastnar" i reaktorn och som inte löses upp tillbaka till pumpen. Där slås den sönder av impellern och kommer ut som mikrobubblor.

Om man skaffar CO2-anläggning för ett akvarium, vad i utrustningen styrs av vilken akvarievolym jag har
Det är reaktorns storlek/effektivitet. Man måste helt enkelt lösa upp mer koldioxid jämfört med ett mindre kar. Eftersom det går åt mer gas är det som du säger att föredra en större tub.

Fler saker som påverkas av akvarievolymen?
Oftast mer växter som slukar koldioxid ;) Oftast större vattenyta vilket släpper igenom mer koldioxid - framför allt om den är väldigt krusig. Mer ljus och gödning.
Inget av detta är speciellt negativt, det är bara att ta höjd för det.
#44 - 13 september 2007 18:27
Tack, stort tack!

Skaffar CO2 i två kar: Hemma ska jag ha "vanliga akvariefiskar och-växter". På jobbet däremot, ett stort abborrstim (från Mälaren) som vi stoppar i efter att SA-ciklider fått flytta. Kan vi även ha "vattenväxter från Mälaren", eller blir det för varmt med "rumstempererat vann" för Mälarväxter?
#45 - 14 september 2007 07:32
Det finns säkert växter som funkar från Mälaren i rumstemperatur eftersom det finns växter som överlever på sommaren i Mälaren.

En inhemsk växt jag själv provat som jag önskar att jag kunde klara är näckrosmossa, men den verkar inte må bra alls av de högre temperaturer som vi har i akvarier.
#46 - 14 september 2007 10:35
Blev nyfiken på näckrosmossan och hittade denna bilden:
http://defblog.se/picture/1307.html
:)
#47 - 14 september 2007 11:09
Hehe, den här är roligare - kolla nere till vänster, en sten med några sorgliga döda trådar näckrosmossa som jag försöker få liv med ett innerfilter:
http://www.defblog.se/picture/1273.html

Såhär såg den ut när den precis kom ner i akvariet, de gånger jag testat har den bubblat massivt någon/några dagar för att sedan dö:
http://defblog.se/picture/1597.html
#48 - 14 september 2007 11:22
defdac skrev:
Hehe, den här är roligare - kolla nere till vänster, en sten med några sorgliga döda trådar näckrosmossa som jag försöker få liv med ett innerfilter:

http://www.defblog.se/picture/1273.html



Såhär såg den ut när den precis kom ner i akvariet, de gånger jag testat har den bubblat massivt någon/några dagar för att sedan dö:

http://defblog.se/picture/1597.html

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hoppas du lyckas få liv i den, ser ju himlans trevlig ut här: :)[/COLOR][/FONT]
http://www.aquamoss.net/Willow-Moss/Willow-Moss.htm
#49 - 14 september 2007 11:33
Har för mig att Azur eller Harbard snackade om att det måste finnas några olika sorter, varav den vi kan hitta i inhemska sjöar är känslig för höga temperaturer - men att det uppenbarligen finns dom i Asien som lyckas bra med den.
#50 - 14 september 2007 11:51
Mkt synd. Den är riktigt snygg, tack för bilderna.
#51 - 15 september 2007 15:38
Efter att ha kikat på en rad olika växtakvarier -och läst ganska många trådar- har jag förstått att sandens/grusets storlek och djup varierar rikligt. Liksom dess färg, från riktigt ljust, till helt svart. (Dock inget kalkrikt material.)

Styrs valet av estetiska skäl, inte av att vissa kombinationer förbättrar växligheten...?

För att få så effektivt användande av C02-införseln, är tydligen reaktorns förmåga att slå sönder bubblorna och få ut dem i akvariet, det avgörande. Någon av er som kan ge mig råd kring vilken av alla reaktorvarianter jag ska köpa. En, några hundringar hit eller dit är egalt, kvalitet och effektivitet styr mitt köp. Anläggningarna ska användas i två akvarier som är 540 liter (innerfilter), respektive 640 liter (med både inner- och ytterfilter). Vill helst gynna en lokal handlare alternativt köpa via något svenskt (har hittat PWSS) eller brittiska webb-företag eftersom jag finte begriper tyska.

Återigen, tack på förhand.
#52 - 15 september 2007 16:26
Styrs valet av estetiska skäl, inte av att vissa kombinationer förbättrar växligheten...?
Lite både och skulle jag tro. Det är flera zoopetare som just nu försöker övertyga mig på min blogg att mörk botten är snyggare än ljus :) Rent estetiskt alltså och jag har alltid haft lite svårt för de riktigt mörka bottnarna. Jag vet inte varför, men jag gillar när det ljusa bryter av växtligheten och både Oliver Knott och Amano har snygga ljusa burkar:
http://www.flickr.com/photos/xylema/
http://www.plantella.com/

Däremot gillar jag inte rent funktionellt de finkorniga materialen. Jag gillar att ha bra cirkulation i vattnet och likaså kunna ha riktigt bra rörlighet i bottensedimentet. De gånger jag provat finkornigt har det blivit ganska tätt/hårt packat vilket jag tror är en försvårande omständighet för klimatet i burken.

För att få så effektivt användande av C02-införseln, är tydligen reaktorns förmåga att slå sönder bubblorna och få ut dem i akvariet, det avgörande.
Generellt bygger det på att man löser upp gasen, inte slår sönder den. För en tid sedan var det dock många som provade "mist-reaktor" vilket skulle höja effektiviteten ännu mer jämfört med när man löser upp all koldioxid i vattnet. Mikrobubblorna skulle slungas ut i burken och fastna på växternas blad. Jag har sett både positiva och negativa resultat från dessa och på senare tid har det varit ganska tyst om dem så jag gissar att de flesta backar tillbaka till vanlig hederlig reaktormodell.
Jag själv körde länge med en intern reaktor (Bioplast) som fungerade bra (gasen virvlar runt i vattnet tills den är upplöst) men senaste åren löser jag upp all gas i mitt ytterfilter till mitt 540-liters kar.
Jag har ett Eheim som aldrig har protesterat att gasen passerar impellern. Billiga pumpar kanske gör det.
#53 - 15 september 2007 16:41
BluesBoy skrev:
Rent estetiskt alltså och jag har alltid haft lite svårt för de riktigt mörka bottnarna.


Håller -i de flesta fall- med.


BluesBoy skrev:
Jag själv körde länge med en intern reaktor (Bioplast) som fungerade bra (gasen virvlar runt i vattnet tills den är upplöst) men senaste åren löser jag upp all gas i mitt ytterfilter till mitt 540-liters kar.


Vad hette din reaktor och var köpte du den? Varför bytte du?
#54 - 15 september 2007 16:51
Vad hette din reaktor och var köpte du den? Varför bytte du?
Bioplast Pro köpt på nätet från Tyskland. Jag bytte för att slippa ha en behållare i burken. Ytterfiltret hade jag redan.
#55 - 15 september 2007 17:10


Styrs valet av estetiska skäl, inte av att vissa kombinationer förbättrar växligheten...?


Kör man med CO2 och vattengödning så är det nästan bara estetiska själ som avgör, samt hur lättplanterat materialet är.

Kör man lowtech med jordbotten toppat med sandgrus så är det främst kornstorleken man bör se till vara runt 2-3 mm och att man har ungefär lika tjock jorddel som sandgrusdel.
#56 - 15 september 2007 18:04
defdac skrev:
Kör man lowtech med jordbotten toppat med sandgrus så är det främst kornstorleken man bör se till vara runt 2-3 mm och att man har ungefär lika tjock jorddel som sandgrusdel.


Tror inte att jag är beredd för ett steg till lowtech än, vatengödning verkar enklare att starta med. Mina kemikunskaper är förnärvarande lika låga som när jag gick i högstadiet på 60-talet, så jag behöver nog tid att "läsa in mig".

Då tolkar jag dig som att Bioplast Pro, är en reaktor som passar mig. Ville kolla om den fanns hos PWSS, men nätbutiken har tydligen stängt tillfälligt.

Tack för tipset. Andra som har förslag på reaktor?

Har kikat på tyska webbsidor, men språket är värre än swahili. Kring varje reaktor angavs en slags "storlek", 800 l/h osv, 1200l/h. Vad menas? Jag trodde reaktorn var kopplad till CO2-tuben via regulator, nålventil, magnetventil, backventil,och bubbelräknare, inte till filtret.

F-n jag trodde jag hade koll på det där...
#57 - 15 september 2007 20:11
Då tolkar jag dig som att Bioplast Pro, är en reaktor som passar mig.
Bioplasten köpte jag till akvariet jag hade då på 220 liter. Den fungerade även till 540 liter men skulle jag köpa en ny reaktor idag skulle det bli någon kraftigare och som dessutom kan monteras utanför akvariet. T.ex. AquaMedic's stora modell:
http://www.pny.se/akvariedagbok/reaktor1000.html

Kring varje reaktor angavs en slags "storlek", 800 l/h osv, 1200l/h. Vad menas? Jag trodde reaktorn var kopplad till CO2-tuben via regulator, nålventil, magnetventil, backventil,och bubbelräknare, inte till filtret.
Du måste koppla reaktorn till en pump som pumpar igenom ett vattenflöde. Till vattnet i behållaren (reaktorn) matar man CO2 som stängs inne och sakta löses upp. Pumpen kan bestå av t.ex. ett Powerhead, innepump eller ett ytterfilter som man kopplar dess utlopp till reaktorn.

Den här skissen kanske kan hjälpa dig att förstå hur man kopplar in en intern reaktor:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=159

Enbart ytterfilter (som reaktor):
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=162

Kapacitetangivelserna du undrar över anger hur mycket flöde reaktorn kan svälja. Om du har ett stort kar måster du mata på med mycket CO2. Matar du mycket CO2 måste du även ha stor/effektiv reaktor och mycket vattenflöde.
#58 - 16 september 2007 09:02
Återigen varmt tack. Den reaktor du tipsar om har jag läst om och verkar bra. Väljer den när jag väl köper. Tack.

Antag att jag enbart använder mig av ett innerfilter, då ska jag alltså koppla utflödet från filtret, till reaktorn. Ingen risk att reaktorn därmed så småningom fylls med "småskräp" som inte fastnat i filtret? (Man ska kanske räkna med att rengöra även en reaktor då och då?

Om du handlar en tub till ett 500-600-liters akvrium, vilken storlek skulle du då välja om du räknar med att ha "ganska mycket växter"?
#59 - 16 september 2007 10:30
Antag att jag enbart använder mig av ett innerfilter, då ska jag alltså koppla utflödet från filtret, till reaktorn.
AM1000 är konstruerad för anslutning till extern pump men det går kanske att mickla till en anpassning till innerfilter också? Någon som kör med denna reaktor kan säker posta ett inlägg med synpunkter.

Om du handlar en tub till ett 500-600-liters akvrium, vilken storlek skulle du då välja om du räknar med att ha "ganska mycket växter"?
Jag kör med 6-kilos och tycker det är lagom. Jag får fylla på var 5-6:e månad:
http://www.plantswap.se/co2/sum.php
#60 - 16 september 2007 11:20
BluesBoy skrev:


Jag kör med 6-kilos och tycker det är lagom. Jag får fylla på var 5-6:e månad:

http://www.plantswap.se/co2/sum.php


Tack för länken. Såg den på din sida och gjorde då bara en snabbvisit. Mycket informativ ser jag nu.
#61 - 16 september 2007 13:08
Tack för ditt/ert tålamod.

[QUOTE=BluesBoy;1021081] Den här skissen kanske kan hjälpa dig att förstå hur man kopplar in en intern reaktor:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=159 QUOTE]

Om jag gör som på din skiss, hur får jag -på mest effektiva sätt- iväg de mycket små CO2-bubblorna ut i HELA akvariet. De är ju bubblor och tenderar antagligen att stiga uppåt så fort de kommer ut i vattnet. Vilka alternativa lösningar/prylar finns att använda EFTER reaktorn?

På din skiss är reaktorn kopplad till filtrets UTBLÅS. Antag att man istället kopplar det till INSUGET. Det vill säga reaktorns CO2-bubblor sugs in i filtret, "krossas" där och i pumpen, för at sedan blåsas ut i akvariet. Varför, varför inte?
#62 - 16 september 2007 13:33
Tack för ditt/ert tålamod.

BluesBoy skrev:


Den här skissen kanske kan hjälpa dig att förstå hur man kopplar in en intern reaktor:

http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=159



I din skiss är reaktorn kopplad till UTBLÅSET på filtret. Antar att efter reaktorn, så lämnar C02-bubblorna reaktorn via ett "vanligt utblås" som ser ut som utblåset på vilket filter som helst. Räcker detta för att få god upplösning i vattnet och därmed ut CO2 i "hela" akvariet? Eller finns andra prylar/lösningar att sätta på EFTER reaktorn, i syfte att effektivisera spidningen av CO2?

Finns det för- respektive nackdelar med att sätta reaktorn FÖRE ett INNERFILTER, alltså låta CO2:n från reaktorn stiga upp i innerfiltrets filter och via filtrets utblås spridas ut i akvariet?

Känns lite genant med så "tjatiga basic-" frågor, kanske ska byta namn här så man slipper skämmas.
#63 - 16 september 2007 14:07
I din skiss är reaktorn kopplad till UTBLÅSET på filtret. Antar att efter reaktorn, så lämnar C02-bubblorna reaktorn via ett "vanligt utblås" som ser ut som utblåset på vilket filter som helst.
Den typ av reaktor (Bioplast t.ex) bygger på följande princip:
Vattenflödet från pumpens utlopp kopplas till en kran upptill på reaktorbehållaren. Denna kran kan styra flödet (steglöst 0-100%) att gå direkt ut i akvariet eller in i reaktorn för att komma ut genom en öppning i botten.
CO2 leds in i reaktorn och den vill alltid stiga. Om inget vattenflöde justeras in i reaktorn fylls den start av en enda stor gasficka av CO2 (hastighet beroende av bubbeltakt förstås). Om man å andra sidan leder ner ett för stort vattenflöde genom reaktorn följer all CO2 med ut genom hålet i botten *utan* att lösas upp i vattnet. Den går upp till ytan och är därmed förlorad.
Tricket är att balansera vattenflödet mot bubbeltakten så CO2:n liksom virvlar runt inne i reaktorn för att därmed lösas upp (låter mycket krångligare än vad det i praktiken är :) ).
Då förstår du nog att det finns en koppling mellan bubbeltakt, rektorns storlek och vattenflöde (pumpkapacitet).











Annons