Nybörjarfrågor

#1 - 25 november 2008 12:00
Hej på er alla akvarister!:p

Jag ska starta upp ett akvarium efter en sisådär 20 års uppehåll... Har kollat runt och läst mycket här inne på forumet, men jag undrar ändå några saker, så här kommer två frågor:

Akvariet är ett Juwel 110 lit. (akvariet är INTE 20 år gammalt:D) men tyvärr så har det spruckit i [COLOR=red]EN[/COLOR] fog:( Detta ska nu åtgärdas[:P]
[COLOR=red]Det jag undrar är om man ska laga ALLA fogar, eller om det räcker med den som är trasig???[/COLOR]

[COLOR=black]Nästa problem: Vad ska akvariet stå på:confused:[/COLOR]

[COLOR=black]Jag funderar på att använda en [COLOR=red]INDO tv-bänk[/COLOR] från mio. [/COLOR][COLOR=red]Är dom tillräckligt stadiga tror ni? [/COLOR]
#2 - 25 november 2008 13:32
Jag hade nöjt mig med att vara väldigt noggrann med att skära bort både den trasiga fogen och en del in på de hela och sedan lägga på ny silikon. Men jag hade nog provfyllt akvariumet under någon dag innan jag ställt in det...man vet aldrig. [:-116]

Jag tror att den där tvbänken håller...den ser rätt stabil ut på de bilder jag har hittat, iallafall.
#3 - 25 november 2008 20:34
ha ialfl en frigolit skiva eller ett liggunderlag som jag har för att inte får omjämnheter under för då spricker det,
#4 - 25 november 2008 22:26
Re: Nybörjarfrågor

Foga om hela akvariet beror nog på hur länge det har stått. :confused:
Har det stått varmt eller i ett kallt utrymme? Själv hade jag ett förvarat i rumstemperatur ett par månader och det tog då ingen skada ev. längre tid typ ett år eller fler så kan det va ide att foga om det.

Vad gäller bänken du nämde så borde den klara ett 110 l kar. [:-88]
#5 - 25 november 2008 22:33
Många ggr står dock karet tomt mer än ett år från att det lämnat fabriken...
#6 - 27 november 2008 10:44
Tack för svar!:)

Självklart ska jag provfylla karet innan jag fyller det på riktigt. Jag ska även ha en frigolitskiva under det.

Värre var det med bänken:( Den var såld:mad:

Nån som har ett BRA förslag på vad man kan ställa akvariet på:confused:

Vill inte bygga själv.
Helst inte ändra heller.
Oxå får den inte kosta en förmögenhet.
Å jag vill inte ha en akvariemöbel, för dom tycker jag är ful[B)]
#7 - 27 november 2008 11:26
ollebull skrev:
Å jag vill inte ha en akvariemöbel, för dom tycker jag är ful[B)]

Bry dig inte om vad akvariemöblerna säger!

Nej men skämt åsido, så finns det väl flera alternativ speciellt nu när akvariet är relativt "litet".

Kanske detta vore något? [COLOR=#0000ff]http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70034191[/COLOR]
#8 - 27 november 2008 17:36
jo, typ en sån byrå har vi redan.. men jag är ju lite rädd för att den ska bångna:confused: trots att inte akvariet är så stort.
#9 - 27 november 2008 20:14
När jag skaffade mitt 130-liters kar för nått år sedan så gick jag runt i några antik/second hand-affärer och kollade på möbler. Hittade massvis med sköna gamla stabila skåp/byråer att ställa det på... Jag behövde inte leta länge innan jag hittade ett helt perfekt skåp för en billig peng.
#10 - 27 november 2008 23:59
Japp, jag ska oxå göra det:)

Annons