Nybörjarfrågor

#1 - 23 november 2007 20:52
Goddagens!
Har på senaste blivit alldeles för sugen på malawiciklider.
Jag har en tom 180litare som ska igång, och har därmed följande frågor:

Vilken inredning?
BTN Slimline + diverse småmoduler och kalkhaltigt grus
eller
Juwel's svarta standardbakgrund, kolsten och svart grus
eller
Juwel's stenbakgrund och kalkhaltigt grus?
(Att köpa en större BTN är inte ekonomiskt försvarbart...)
Tänkte mig att installer filtermatta och ett pumphuvud bakom bakgrunden. Rekommendationer på det?

Vilka arter?
Hongi
Auratus
Demasoni
Rödzebra
Socolofi

Dessa är verkar mest lovande (och är fasligt snygga).
Vilka rekommenderas? Tänkte mig en, eller max två arter.
Hur många av varje, och könsfördelning?

Tillägg:
Bor i Göteborg, och kranvattnet ska då ha pH 8,0 och hårdheten 2,7-3.3.
De flesta malawi verkar vilja ha hårdare vatten, ordnar man detta med kalksten, eller på annat sätt?
Alla andra tips är välkomna, jag räknar med att behöva dom.

//Troll
#2 - 23 november 2007 21:15
Tjena tjena och välkommen till Zoopet! ;)

Kan bara gratulera till ett bra val när du bestämde dig för malawi! Är verkligen roliga krabater! :D

Det här med inredningen är en ganska svår fråga, jag känner rent spontant att det är helt upp till dig själv, vad du föredrar och vad du tror blir snyggast...
Jag har själv ett 180 kar och jag har löst min inredning ganska enkelt men endå ganska snyggt...tycker jag själv...[:o]
Jag har bara en blåfärgad film som jag fäst på utsidan av karet, o sen har jag byggt min "egen" bakgrund av akvarieberg, som i sig är ganska rikt på kalk så man behöver inte bekymra sig för kalkhalten och att vattnet ska vara tillräckligt "hårt"...
Fiskarna trivs och jag trivs! :D

Bjuder på ett par bilder på hur jag gjort...[:o]

Mvh Patrik
#3 - 23 november 2007 21:19
så klart två arter den.. du får välja själv den vilka helst malawiciklider.. o gärna så klart med den nån så utom för den känsligt hos demasoni för den måste över 300l mer uppåt.. min själv jag har 375 liter för tre arter där golden,marygold och socolofi.. du får prata med affäre där eller kolla många dom som har bildar på bakgrund den är många olika där.. jag vet inte själv.. o jag har inte själv den så skall tänka skaffa..
#4 - 24 november 2007 00:44
bjuren skrev:

Kan bara gratulera till ett bra val när du bestämde dig för malawi! Är verkligen roliga krabater! :D

Det här med inredningen är en ganska svår fråga, jag känner rent spontant att det är helt upp till dig själv, vad du föredrar och vad du tror blir snyggast...

Jag har själv ett 180 kar och jag har löst min inredning ganska enkelt men endå ganska snyggt...tycker jag själv...[:o]

Jag har bara en blåfärgad film som jag fäst på utsidan av karet, o sen har jag byggt min "egen" bakgrund av akvarieberg, som i sig är ganska rikt på kalk så man behöver inte bekymra sig för kalkhalten och att vattnet ska vara tillräckligt "hårt"...

Mvh Patrik

fint du har den bild på din akvarium där.. trevlig se där heller..
#5 - 24 november 2007 21:37
så klart två arter den.. du får välja själv den vilka helst malawiciklider.. o gärna så klart med den nån så utom för den känsligt hos demasoni för den måste över 300l mer uppåt.. min själv jag har 375 liter för tre arter där golden,marygold och socolofi.. du får prata med affäre där eller kolla många dom som har bildar på bakgrund den är många olika där.. jag vet inte själv.. o jag har inte själv den så skall tänka skaffa..

Det där hängde jag inte riktigt med på, mer än att demasoni är ett mindre bra val, och att jag bör ha två arter...
#6 - 25 november 2007 01:59
Trollsvans skrev:
Det där hängde jag inte riktigt med på, mer än att demasoni är ett mindre bra val, och att jag bör ha två arter...

jaa du får välja den så klart skall ha två arter av malawi mbuna där så klart i din 180liter så inte fler arter där så inte bra.. men jag gillar inte den demasoni så klart den är så känsligt så den bra ha många mest än 10 st bra med gruppen för den.. men du får välja så klart ..
#7 - 25 november 2007 09:32
Aurauts och demasoni har rykte om sig att vara ganska aggresiva, och demasonin är dessutom ganska känslig för dåligt vatten, så de är nog inte helt lämpliga i ett mindre kar.

Rödzebror kan bli ganska stora, men det finns folk som hävdar att de är rätt snälla och bra att ha i mindre kar.

Hongi och socolofi har jag inga erfarenheter av, men Socolofi passar nog rätt bra, den blir inte jättestor och ska vara snäll. 1-2 hanar och 7-8 honor borde funka bra. Har du två arter är det nog bättre med en hane av varje, och typ 4-5 honor.
#8 - 25 november 2007 09:46
Aurauts och demasoni har rykte om sig att vara ganska aggresiva, och demasonin är dessutom ganska känslig för dåligt vatten, så de är nog inte helt lämpliga i ett mindre kar.

Rödzebror kan bli ganska stora, men det finns folk som hävdar att de är rätt snälla och bra att ha i mindre kar.

Hongi och socolofi har jag inga erfarenheter av, men Socolofi passar nog rätt bra, den blir inte jättestor och ska vara snäll. 1-2 hanar och 7-8 honor borde funka bra. Har du två arter är det nog bättre med en hane av varje, och typ 4-5 honor.

Tack, då vet jag vad jag ska sikta på!

Hur är det med filter/pump? Har för mig jag hört/läst något i stil med att pumpen ska klara 3-4 gånger akvariets volym per timme.
Ungefär hur stor filtervolym behöver man?(om man ska använda filter bakom bakgrunden, eller i en modul)
Eller ska man satsa på en Fluval 4+ ?
#9 - 25 november 2007 10:10
Jag har 8x cirkulation i mitt (2 x Fluval 4) och det funkar rätt bra, fast jag hade velat ha mer filtermaterial i dem. Fluval 4+ är väl samma, fast bättre, så en eller två sådana hade nog funkat utmärkt. nackdelen är att det tar rätt stor plats i karet och är rätt fult.

Ska du ha filter bakom bakgrunden så blir det väl oftast rätt mycket större filtervolym än ett innerfilter hur man än gör. och då är det väl bara att satsa på något powerhead som dra runt drygt 1000 l/h eller mer.
#10 - 25 november 2007 13:29
Jag har 8x cirkulation i mitt (2 x Fluval 4) och det funkar rätt bra, fast jag hade velat ha mer filtermaterial i dem. Fluval 4+ är väl samma, fast bättre, så en eller två sådana hade nog funkat utmärkt. nackdelen är att det tar rätt stor plats i karet och är rätt fult.

Ska du ha filter bakom bakgrunden så blir det väl oftast rätt mycket större filtervolym än ett innerfilter hur man än gör. och då är det väl bara att satsa på något powerhead som dra runt drygt 1000 l/h eller mer.

Hmm, låter som om det får bli filtermatta bakom då...
#11 - 25 november 2007 14:40
bjuren skrev:

Mvh Patrik

fy fan va fint kar du har!..riktigt nice.
#12 - 25 november 2007 16:36
tycker inte du ska köra med svart bakgrund, kör hellre med slimline och någon snygg modul att ha på sidorutan
#13 - 25 november 2007 18:19
fredd skrev:
tycker inte du ska köra med svart bakgrund, kör hellre med slimline och någon snygg modul att ha på sidorutan

Det är nog det som det verkar bli. Såg några bilder på ett par akvarier med svart inredning, och det framhävde fiskarnas färger väldigt bra, men det passar nog bättre till gula och orangea fiskar.. (verkar bli hongi och socolofi för min del, och dom är ju blå).

Vilken färg på slimline passar bäst till blåaktigare fiskar? Den grå eller den rödaktigare?
Och finns det några moduler som passar ihop med slimline rent färgmässigt?
#14 - 25 november 2007 18:31
jag kör med chilumpa tror jag den heter.vi har aldrig fått köpa dom någon mer gång sedan första gången, den har ynglat hela tiden tycker den är snygg me!

//pontulf
#15 - 25 november 2007 22:40

jag håller dig så klart.. jag har själv bara tre arter i mina karet 375 liter.. golden, acei marygold och socolofi.. så¨den passar färg tre där min karet så nöjd jag med det.. jag har haft min kompis den demasoni han är inte nöjd det.. men auratus är tufft så klart som klassisk lombardoi och crabro så klart..

Annons