[FONT=sans-serif][SIZE=2]Några nybörjarfunderingar rörande Nitrit och Co2:[/SIZE][/FONT]
[FONT=sans-serif][SIZE=2]Har problem med cyan och tofsalger. När jag hört mig för på forumet har jag fått veta att problemen bottnar i stora svängningar av nitritvärdet i akvariumet, och blivit rekommenderad att dra ned på vattenbytena.[/SIZE][/FONT]
[FONT=sans-serif][SIZE=2]När jag i morse kollade värdet av nitrit i akvariumet var det 0,3 enligt färgskalan. När jag sedan mätte kranvattnet, så var nitritvärdet 0,3 där med. Så uppenbarligen har vi ganska bra vattenförhållanden i vår del av landet, och jag tror inte att det är svängningarna av nitrit som orsaker algproblemen.[/SIZE][/FONT]
[FONT=sans-serif][SIZE=2]När jag sedan mätte Co2 med hjälp av ett test från Tetra, så fick jag värdet 16, som enligt anvisingen är strax över det rekommenderade värdet.[/SIZE][/FONT]
[FONT=sans-serif][SIZE=2]Jag har enbart tre mellanstora javaormbunkar i ett 350liters akvarium, så konkurrensen om syret är inte så stort.[/SIZE][/FONT]
[FONT=sans-serif][SIZE=2]Kan det vara detta som gör att tofsalger och cyan frodas?
[/SIZE][/FONT][FONT=sans-serif][SIZE=2]Kan en lösning vara att försöka få ned värdet av Co2, och hur går jag då bäst till väga?[/SIZE][/FONT]
[FONT=sans-serif][SIZE=2]Kan en lösning vara att ha utsuget för filtret så pass lång ned, att det inte påverkar vattenytan genom att skapa små "vågor" eller rörelser på vattenytan?[/SIZE][/FONT]
[FONT=sans-serif][SIZE=2]När jag har ett så pass högt Co2-värde som jag nu har, finns det då något behov av att tillsätta växtnäring, eller är det enbart av ondo?[/SIZE][/FONT]