Nybörjarfotograf behöver hjälp...

#1 - 30 mars 2011 04:48
Hej!

Jag har införskaffat en ny kamera som jag nu ska "testköra" i 30 dagar för att se om den är ngt för mig.
Det är en Digital systemkamera SONY NEX-3 E 18-55mm.

Jag undrar hur inställningarna ska vara för att få den bästa bilden där själva objektet alltså fisken i det här fallet framträder klart och tydligt?

Jag har läst hur man kan redigera foton här på zoopet men hur får jag den bästa utgångsbilden?

Tar tacksamt imot andra synpunkter på kameran. Det är ju inget jättebilligt inköp så jag vill veta allt innan jag bestämmer mig:)
#2 - 30 mars 2011 05:27
Det bästa är om du sätter dig ner med en stor snus och testar dig fram. Hur bilden blir beror mycket på ljuset. Omöjligt att säga vilka inställningar du ska köra :/ Vet inte hur mycket inställningar din kamera har, orkar inte kolla.. Trött XD Men bländare, slutartid och ISO är bra att ha koll på: http://www.mappis.se/fotoskolan-blandare-slutartid-iso/
#3 - 30 mars 2011 05:44
Tack för ditt svar och för länken!! :)
#4 - 30 mars 2011 05:51
[ATTACH=CONFIG]43483[/ATTACH]

Denna bild tog jag igår, en bland de första. Jag har även prövat mig fram med redigering.

Jag tycker det ser ok ut då jag är en nybörjare vad gäller fotografering av fiskar och redigering av foto.
Tog även foto på mina Diamanttetra men det fotot blev inte lika brakonturer på, jag vill ju också ha fram deras fina blänk:)

Annons