Nybörjarens frågor!

#1 - 21 december 2006 23:06
Har nu bestämt mig för att börja använda mitt 152l akvarium till fiskar istället för gerbiler! :D Är en ganska så total nybörjare (föräldrarna har haft akvarium länge, men jag litar inte på deras kunskap ;)) så jag tänkte komma med mängder av frågor nu!

Akvariet är som sagt 152l (95*40*40), behöver jag något mer till det än pump (fluval 3+), doppvärmare (bra märke?), lysrör (finns redan), grus/sand, växter och senare även fiskar?
Täckglas finns för tillfället inte, och inte heller hållare till dessa. Går det att måttbeställa såna och kan man sätta dit dessa hållare själv?
Vad är bäst att använda för en nybörjare - grus eller sand? För- och nackdelar?
Bra nybörjarfiskar? Hur många är fiskar är bra att börja med? Gärna guppy!
Växter - är det bara gå efter infon i djuraffärerna och göra som man själv vill?
Eftersom gerbilerna har gnagt lite på silikonet i hörnen gissar jag att det behöver "fyllas på". Kan man göra det själv hemma? Det finns väl speciellt akvarie-silikon om jag fattat det rätt?
Bra affärer i sthlms-området! Gärna norr om :)

Tror att det var allt för tillfället! :D
#2 - 21 december 2006 23:32
Har nu bestämt mig för att börja använda mitt 152l akvarium till fiskar istället för gerbiler! :D Är en ganska så total nybörjare (föräldrarna har haft akvarium länge, men jag litar inte på deras kunskap ;)) så jag tänkte komma med mängder av frågor nu!

Ett himmla bra beslut!
Välkommen till zoopet också:D

Akvariet är som sagt 152l (95*40*40), behöver jag något mer till det än pump (fluval 3+), doppvärmare (bra märke?), lysrör (finns redan), grus/sand, växter och senare även fiskar?

Möjligtvis att du behöver ett starkare filter möjligen fluval 4+ men har ingen aning om vilken storlek som passar ditt akvarium.

Täckglas finns för tillfället inte, och inte heller hållare till dessa. Går det att måttbeställa såna och kan man sätta dit dessa hållare själv?

Täckglas går att beställa hos din glasmästare och "hållare" till glaset går också att beställa där. Silicon kan du köpa på exempelvis coop forum, dom har ett som heter Casco glassilikon och som kostar 75:-/tub

Grus tycker jag är bättre än sand. Spelar inte så stor roll direkt men en nackdel med finkornig sand är att den lätt åker med i slamsugaren när man gör rent.

Guppy, molly, svärdbärare, platy, tetror mfl är bra nybörjarfiskar. Börja med några få fiskar tills akvariet har fått stabila vattenvärden. För mycket fisk i början leder till nitrit som är skadligt och tar död på fiskarna. Fråga i butiken innan du köper fiskarna vilka som går bra med varandra och vad dom ställer för krav på vattnet mm. Dubbelkolla senare tex här på zoopet då många butiker säger att vissa saker funkar utmärkt fast dom egentligen inte gör det.

Växter - är det bara gå efter infon i djuraffärerna och göra som man själv vill?

En del växter är svårare än andra. Tåliga växter är tex anubias, javaormbunke, flytormbunke mfl. Kolla igenom zoopets växtarkiv å fråga om du undrar över någon särskild.

Tänk på att ta bort ullen som växterna står i när du planterar dom i gruset.

Eftersom gerbilerna har gnagt lite på silikonet i hörnen gissar jag att det behöver "fyllas på". Kan man göra det själv hemma? Det finns väl speciellt akvarie-silikon om jag fattat det rätt?

Provfyll akvariet och låt det stå minst en 12h för att se o det läcker. Känns silikonet torrt och gammalt så är det bättre att ta det säkra före det osäkra och silikona om det. Se länk ovan angående silikon :)

Akvarieleasing i sundbyberg [url]www.akvarieleasing.se" target="_blank">http://62.13.72.165/scripts/CUWP_CGI.EXE/GlasSilikon.jpg?directArg=VDC1136706968,GlasSilikon.jpg

Grus tycker jag är bättre än sand. Spelar inte så stor roll direkt men en nackdel med finkornig sand är att den lätt åker med i slamsugaren när man gör rent.

Guppy, molly, svärdbärare, platy, tetror mfl är bra nybörjarfiskar. Börja med några få fiskar tills akvariet har fått stabila vattenvärden. För mycket fisk i början leder till nitrit som är skadligt och tar död på fiskarna. Fråga i butiken innan du köper fiskarna vilka som går bra med varandra och vad dom ställer för krav på vattnet mm. Dubbelkolla senare tex här på zoopet då många butiker säger att vissa saker funkar utmärkt fast dom egentligen inte gör det.

En del växter är svårare än andra. Tåliga växter är tex anubias, javaormbunke, flytormbunke mfl. Kolla igenom zoopets växtarkiv å fråga om du undrar över någon särskild.

Tänk på att ta bort ullen som växterna står i när du planterar dom i gruset.

Provfyll akvariet och låt det stå minst en 12h för att se o det läcker. Känns silikonet torrt och gammalt så är det bättre att ta det säkra före det osäkra och silikona om det. Se länk ovan angående silikon :)

Akvarieleasing i sundbyberg [url]www.akvarieleasing.se

Akvarielagret i bromma www.akvarielagret.se

*Tänk på att ställa akvaiet så det inte lutar. Om det lutar så kan rutor och annat spricka.

*Ha en frigolitskiva under akvariet så det inte står på något som kan få glaset att spricka. (Dock inte nödvändigt om det är ett akvarium med en metallram runt)

*Byt ca 30% vatten varje vecka för att hålla en sån bra kvalitet som möjligt på vattnet

*Låt vattnet i akvariet mogna i 1-2v innan du köper dom första fiskarna.

Dertta är vad jag kommer på såhär långt men har du några frågor så är det bara att fråga på:)

edit: Silikonet är anpassat så det går att använda till akvarium
#3 - 22 december 2006 01:06
StephanieP skrev:
... Täckglas finns för tillfället inte, och inte heller hållare till dessa.
Du behöver kanske ingen täckglas alls. Beror lite på invånaren - fiskar, snäckor eller räkor - är olika. Några hoppar/klättrar gärna ut. Jag har enbart öppna kar - tycker att det är mycket snyggare utan täckglas.

Glenn skrev:
Fråga i butiken innan du köper fiskarna vilka som går bra med varandra och vad dom ställer för krav på vattnet mm. Dubbelkolla senare tex här på zoopet då många butiker säger att vissa saker funkar utmärkt fast dom egentligen inte gör det.
Gillar denna tipsen starkt fast de nämda butiker är dock rätt så seriösa. Om inte annat så håller man på så sätt och vis stora habegäret bättre under kontroll ... :D

Akvarieleasing i sundbyberg www.akvarieleasing.se

Akvarielagret i bromma www.akvarielagret.se
Vill rekommendera även de här två - fast de finns söderut:
Södermalmsakvarieaffär www.sodermalmsakvarieaffar.se och Djurmagazinet i Tyresö. Jättebra utbud på småfiskar där.

*Låt vattnet i akvariet mogna i 1-2v innan du köper dom första fiskarna.
Med filtern på.

Lycka till och välkommen till Zoopet.

Hejhopp. Ralp

OFFTOPIC:
Detta är vad jag kommer på så här långt
Och det var inte lite. :D Imponerand omfattande svar - Glenn.
#4 - 22 december 2006 01:22
[QUOTE=ralp]
Gillar denna tipsen starkt fast de nämda butiker är dock rätt så seriösa. Om inte annat så håller man på så sätt och vis stora habegäret bättre under kontroll ... :D[/QUOTE]

Jo det håller jag med att dom är men tänkte mer på andra butiker och kom på att det kunde mistolkas en del när jag hade skrivit det men orkade inte ändra det:p

[QUOTE=ralp]
OFFTOPIC:
Och det var inte lite. :D Imponerand omfattande svar - Glenn.[/QUOTE]

Oh man tackar[:I] Lite förvånad sj faktist hehe:p
#5 - 22 december 2006 08:36
Hej
Jag har inte mycket att tillägga mer än att kolla bara att du har lysrör som är till för akvarie. Tex ett osram Warmwhite tar inte fram färgerna på fiskarna i vattnet.
#6 - 22 december 2006 09:20
om du vill få ett problemfritt akvarie kan du behöva ett till filter för att få lite mer filtervolym! täckglas behövs om du har fisk som är benägna att hoppa, och om temperaturen skiljer för mycket mellan vattnet och rummet eftersom du då får en stor avdunstning! ska du lägga på silicon i fogarna så använd bara ett silicon som det står angivet akvariesilicon på... på första sidan kan du hitta den mesta av information du behöver för att komma igång;) LYCKA TILL!
#7 - 22 december 2006 14:27
Tack så hemskt mycket för alla svar! :D På lysröret står det "Dala marin" eller nåt. Det fick jag med när jag köpte akvariet (från privatperson). Om man inte har täckglas, stänker det inte lätt upp vatten? Hur högt kan fiskarna hoppa (Guppy, molly, svärdbärare, platy, tetror som ni sa till exempel)?

Vad finns det för malar som passar ett akvarium med den storleken, och som är relativt lätta för nybörjare?
#8 - 22 december 2006 15:00
Angående hoppande fiskar så har jag inte upplevt att guppy hoppar överhuvudtaget, dock svärdbärare vet jag är bra på att hoppa. Så har du svärdbärare är täckglas eller dylikt att rekommendera. Vet dock inte med resterande fiskar.

Mitt bästa tips är: Mata mindre! I början blir det alltid lite för mycket, iallafall för mej

Ett annat bra tips som dock har nämnts tidigare är: Köp inte en fisk du inte vet nånting om.
Det kan t.ex. vara så att fisken är en stimmfisk eller att den vill ha vatten med högt ph och det vill inte dom andra etc etc.
#9 - 22 december 2006 15:30
StephanieP skrev:

Vad finns det för malar som passar ett akvarium med den storleken, och som är relativt lätta för nybörjare?

Du har ancistrus som käkar alger och sedan så kan du komplettera med någon sorts corydoras som äter foderrester:)
#10 - 22 december 2006 16:03
Lägg även frigolit (eller liggunderlag) inuti akvariet på botten. Ifall du läggar i större stenar riskerar du att botten spricker om du inte gör det.

Ta och köp nya lysrör. Kostar ca 100-200 kr/st. Normalt har dom en livslängd på ca ett år. Efter den tiden har dom tappat mycket kraft.
#11 - 22 december 2006 16:59
sparven skrev:
Ett annat bra tips som dock har nämnts tidigare är: Köp inte en fisk du inte vet nånting om.

Nej, det har jag inte heller tänkt :) Det är därför jag frågar allt här först.

Glenn skrev:
Du har ancistrus som käkar alger och sedan så kan du komplettera med någon sorts corydoras som äter foderrester:)

Översätt så att man förstår? :D

Troxeye skrev:
Lägg även frigolit (eller liggunderlag) inuti akvariet på botten. Ifall du läggar i större stenar riskerar du att botten spricker om du inte gör det.

Ta och köp nya lysrör. Kostar ca 100-200 kr/st. Normalt har dom en livslängd på ca ett år. Efter den tiden har dom tappat mycket kraft.

Det med frigoliten på botten lät smart! Går det i så fall att ta vilket liggunderlägg som helst eller?
Vad menar du med att den skulle ha tappat kraft? :confused:
#12 - 22 december 2006 17:07
här är en form av ancistrus:http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
Corydoras:http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301
Det räcker om du lägger en frigolitbit under stenen(beövs bara om den är rikigt stor)
Tappar kraft menas att lysröret tappar effekten med tiden och ljuset blir dåligt för dina växter och man bör byta! (aquarelle är ett bra rör)
#13 - 22 december 2006 17:09
StephanieP skrev:
Översätt så att man förstår? :D

här har du ancistrus: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
här är en variant av alla corydoras: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301

[QUOTE=StephanieP]Vad menar du med att den skulle ha tappat kraft? :confused:[/QUOTE]

Lysrören åldras och tappar i kraft så därför bör man byta ut dom 1 gång om året. Om du inte har några växter så är väl det inte direkt nödvändigt att byta ut så ofta utan då räcker det att göra detta mer sällan. Ett tips är att skriva datum på lyröret med en spritpenna när du sätter in det i armaturen för då har du kolla på när det måste bytas:)
#14 - 22 december 2006 17:10
Ojdå åheim hann svara före mig:p
#15 - 22 december 2006 17:12
:d [:-58] [:-58]
#16 - 22 december 2006 17:19
:mad::mad: haha;)
#17 - 22 december 2006 18:46
Tackar! :D Kommer säkert komma mängder av frågor till, men nu tror jag att det är lungt (några minuter iaf [:-2])!

Annons