Nybörjare-> vad ska jag välja för ett akvarium till diskus?

#1 - 29 april 2007 15:34
Hej!

Jag har funderat klart jag vill skaffa två diskus fiskar och ligger därför i startgropen med att skaffa ett akvarium.

Jag har liten erfarenhet av diskus sedan tidigare, då det var en god vän som hade stort intresse för just diskus.

Så nu ska jag köpa akvarium och då undrar jag:

*Hur många liter behöver det vara på (fiskarna jag tittat på är ca en decimeter i diameter)

*Sedan undrar jag om det behöver vara en särskild sorts akvarium.
Har t.ex tittat på 8 kantigt akvarium på 120 liter,på Bullet (det minsta),på Aqualantides, samt Juwels 6-kantiga.

Jag har också fått för mig att det absolut måste vara i aluminium eller silver med skåp eller lådor under (tjejer!!!) Men då jag letat på internet så märkte jag att det inte var det lättaste då nästan allt görs i svart/bok.

Finns det någon som har något tips på ett sådant akvarium som jag söker?Tack, Tack på förhand!:)
#2 - 29 april 2007 16:05
cayman vet jag har silverfärgade akverier... du ska ha minst 250L absolut inte mindre!
#3 - 29 april 2007 16:08
och minst 45 cm högt, helst högre.
#4 - 29 april 2007 16:27
Och gärna några fler diskusar så de kan gå i grupp och para ut sig, fast då behäver du även lite större kar, man brukar beräkna ca 50 liter per diskus. Det funkar även med kuber på tex 50x50x50 om du har ett par däri, men det har jag inte sett färdiga möbelkar med de måtten.
Annars finns det en kub på Blocket som är 65x65x65, ganska trevliga mått för några diskusar.

Annons