Nybörjare undrar en massa

#1 - 4 november 2005 21:22
Har skaffat ett 64-liters akvarium. Det har gått en vecka utan fiskar. Funderar på att köpa nu i helgen. Funderar på guppys och kardinaltetror och ev nån mer sort. Black Molly eller svärbärare. Hur många fiskar ska man lägga i akvariet till en början? Vilka? Ge mig lite tips. Finns det malar som inte blir så stora utan klarar sig i ett akvarium på 64 liter?

Ska ta med vatten till butiken så de får kolla att det är OK. Funderar på det där med nitriten. Om det inte är nitrit i det nu kan det då komma om nån vecka?

Sen har jag lite funderingar om temperaturen. Den ligger på 26-27 grader nu. Verkar som om belysningen värmer upp vattnet. Kan det vara så? När jag tänder den så ligger tempen på ca 25. Om jag vill ha svalare så antar jag att jag får göra ett vattenbyten redan nu. Då kanske jag ska vänta med fiskarna ett tag till. Eller?

Mer växter behövs nog också. Vilka rekommenderar ni? Nåt som är alghämmande och lättskött. Bör jag köpa nån växtnäring?

Jättetacksam för svar är jag också....:)
#2 - 4 november 2005 21:29
Ha en 1/3 av beståndet de vill säga du kan ha högst kanske 2-5fiskar . Köp nitrit test kosatar inte mer änn 100kr och det är värt pengarna.Dom fiskarna du nämner kan du ha du kan nog ha flera olika sorters malar jag har en anictitrus mal i mitt 63L. Har du lagt i nått som gör att bakteriefloran skapas så snabbt som möjligt. ( Ex. Sera nitrivec ) Eller nått likandnde. Det verkar inte vara så hög temp. (26-27) Om du vill ha svalar så kan d göra nått hål där bak på rampen. Snabb växande växter hämnar alg tillväxt. Ex Hornsvärv och vattenpest.

Lycka till.
#3 - 4 november 2005 21:41
Nitrit behöver du absolut inte oroa dig för. Det kan bara bildas om du matar för mycket, har för dålig kapacitet på filtret eller för mycket fisk i.
Alltid bra att köpa några fiskar i taget, och vänta någon vecka eller så innan man köper några fler.
Många börjar med malar, som får "skita ner" lite, så att den nyttiga bakterifloran startas. Det finns även medel, som t ex Nitravec för att påskynda denna process.
När det gäller malar finns det ju många att välja mellan. Min favorit är nog Otocinclus affinis, som dessutom är väldigt duktiga på att hålla rent på alger. En stimfisk, men som funkar bra i ett mindre akvarium pga att de inte blir så stora. Kolla artbeskrivningen här på zoopet.
Ancistrus är ju också vanliga, och ganska lättskötta. Men de växer sig snabbt ganska stora, och blir sämre och sämre på att rensa alger. Behöver ganska mycket fodertabletter och grönsaker för att inte svälta ihjäl.
Det är jätteroligt med fiskar som föder "levande ungar", som guppy, molly och svärdbärare. Men tänk på att de förökar sig något kopiöst. Det blir ganska snabbt fullt i akvariet. Men har man väl kommit igång med sitt akvarium börjar tankarna snart på ett större akvarium iaf.....om man nu blir "biten" dvs.
Du verkar ha tagit det lugnt och läst på ordentligt från början, och låtit akvariet stå utan fisk en vecka - precis som man ska göra. Du har alla förutsättningar för att lyckas med dina fiskar!
#4 - 4 november 2005 21:54
[QUOTE=platy5]Ha en 1/3 av beståndet de vill säga du kan ha högst kanske 2-5fiskar . Köp nitrit test kosatar inte mer änn 100kr och det är värt pengarna.Dom fiskarna du nämner kan du ha du kan nog ha flera olika sorters malar jag har en anictitrus mal i mitt 63L. Har du lagt i nått som gör att bakteriefloran skapas så snabbt som möjligt. ( Ex. Sera nitrivec ) Eller nått likandnde. Det verkar inte vara så hög temp. (26-27) Om du vill ha svalar så kan d göra nått hål där bak på rampen. Snabb växande växter hämnar alg tillväxt. Ex Hornsvärv och vattenpest.

Lycka till.[/QUOTE]

Nu vet inte jag, jag kanske är trött :o . Men 2-5 stycken fiskar eller arter? Tetrorna bör väl helst vara i stim, på ca 10-11 st har jag hört.
Jag har haft i apuasafe och lite ektozon.
#5 - 5 november 2005 00:39
Det menar 2-5 st fiskar, men tänker då på fiskar som blir lite större. Ett stim tetror på 10-15 st är inga problem i ett 64-liters
#6 - 5 november 2005 01:06
[QUOTE=androxe]Det menar 2-5 st fiskar, men tänker då på fiskar som blir lite större. Ett stim tetror på 10-15 st är inga problem i ett 64-liters[/QUOTE]Men sen går det inte i mycket mer efter det.. :)
#7 - 5 november 2005 08:37
[QUOTE=LenaH][QUOTE=platy5]Ha en 1/3 av beståndet de vill säga du kan ha högst kanske 2-5fiskar . Köp nitrit test kosatar inte mer änn 100kr och det är värt pengarna.Dom fiskarna du nämner kan du ha du kan nog ha flera olika sorters malar jag har en anictitrus mal i mitt 63L. Har du lagt i nått som gör att bakteriefloran skapas så snabbt som möjligt. ( Ex. Sera nitrivec ) Eller nått likandnde. Det verkar inte vara så hög temp. (26-27) Om du vill ha svalar så kan d göra nått hål där bak på rampen. Snabb växande växter hämnar alg tillväxt. Ex Hornsvärv och vattenpest.

Lycka till.[/QUOTE]

Nu vet inte jag, jag kanske är trött :o . Men 2-5 stycken fiskar eller arter? Tetrorna bör väl helst vara i stim, på ca 10-11 st har jag hört.
Jag har haft i apuasafe och lite ektozon.[/QUOTE]

Jag menar ibörjan , sen efter 2mån lägg i 15st . Jag har det i mitt 63l:)
#8 - 5 november 2005 08:48
[QUOTE=platy5][QUOTE=LenaH][QUOTE=platy5]Ha en 1/3 av beståndet de vill säga du kan ha högst kanske 2-5fiskar . Köp nitrit test kosatar inte mer änn 100kr och det är värt pengarna.Dom fiskarna du nämner kan du ha du kan nog ha flera olika sorters malar jag har en anictitrus mal i mitt 63L. Har du lagt i nått som gör att bakteriefloran skapas så snabbt som möjligt. ( Ex. Sera nitrivec ) Eller nått likandnde. Det verkar inte vara så hög temp. (26-27) Om du vill ha svalar så kan d göra nått hål där bak på rampen. Snabb växande växter hämnar alg tillväxt. Ex Hornsvärv och vattenpest.

Lycka till.[/QUOTE]

Jag har haft i apuasafe och lite ektozon.[/QUOTE]

Jag menar ibörjan , sen efter 2mån lägg i 15st . Jag har det i mitt 63l:)[/QUOTE]

Okej, du menade så :p
#9 - 5 november 2005 09:07
Platy5!
Hur många fiskar har du i ditt 63 L akvarium? Och vilka arter? Hur många av varje art?
#10 - 5 november 2005 11:24
[QUOTE=heljis][QUOTE=androxe]Det menar 2-5 st fiskar, men tänker då på fiskar som blir lite större. Ett stim tetror på 10-15 st är inga problem i ett 64-liters[/QUOTE]Men sen går det inte i mycket mer efter det.. :)[/QUOTE]

förvisso :$
#11 - 5 november 2005 13:07
[QUOTE=laerni]Platy5!
Hur många fiskar har du i ditt 63 L akvarium? Och vilka arter? Hur många av varje art?[/QUOTE]

Jag har 3guppysar och ett litet yngel som gömmer sig någonstans.6neontetror( 9dog för nåra månader sen)1anictrus mal,2metallpansar malar och 2ballong mollysar. Jag har 17fiskar nu . Har haft runt 30 fast det var ett bra tag sen.

Annons