Hej!
Jag är helt nybörjare i akvariehobbyn (inte inte äns börjat!) och har nu efter många års "sneglande" på akvarier och läsning i böcker i ämnet har jag bestämt mig (fattat mod) för att skaffa ett kar. Jag har väl mognat... ;)
Jag har läst mycket nyttiga saker här på zoopet.com och som vanligt med husdjurssidor är det forumet som bjuder på mest intressant läsning. Personer med deras praktiska erfarenhet av hobbyn. Jag har även läst i böcker om skötsel, fiskar och växter och jag känner verkligen att intresset för akvarium växt. Men... när man väl får svar på en fråga som kommer det ju en ny som sagt... och så fortsätter det! Nu har jag fastnat i "Val-av-filtertyp-träsket".
Jag bor i en 1:a. Avståndet mellan platsen där jag tänkt placera akvariet och min säng är ca 1 m. D v s jag har vissa krav på att filtret skall vara tyst för att jag inte skall störas på natten. Gärna HELT tyst för att hårddra kraven lite. Jag gissar att detta inte är fullt uppnåeligt, men jag är intresserad av känna till några filtertyper (ytterfilter och innerfilter) som med stor sannolikhet är bland de tystaste på marknaden.
Har använt sökfunktionen och läst av forumet i 2 dagar nu och jag har redan ett par alternativ som jag hört "gott" om. Det gäller Eheim Professional 2224 och Eheim Classic 2217. Tilläggas skall att priset självklart har betydelse (ju billigare desto bättre!) men jag är utan tvekan beredd att lägga en extra slant för att slippa ligga sömnlös på nätterna.
Akvariet jag hade tänkt starta är sydamerikanskt (tetror, några "algätare" och växter från sydamerika) och jag hade tänkt att det skulle vara ett ca 200-liters kar. Vilket TYST filter hade ni rekomenderat till detta projekt? Jag har i o f s bara här kollat upp ytterfilter men jag gråter inte om någon kan erbjuda ett tyst innerfilter (även om jag också läst om ytterfiltrets fördelar). Tilläggas kan att jag tänkt skaffa en tillhörande akvariemöbel för att "städa undan" filtret och slangar/sladdar om det nu blir ett ytterfilter.
För er som är intresserade så har jag spanat in akvarierna och tillbehören på Hornbach i Göteborg där jag bor och för mig som nybörjare känns det "tryggt" att ha allt på en och samma plats (naivt kanske... ;)). De känns billiga i pris men känner ni andra till billigare ställen (gärna i närheten av GBG) så skriv gärna om dessa!
Mvh
Fullblodsnyböjaren Mikael_C