Nybörjare - Tyst filter

#1 - 18 mars 2005 10:00
Hej!

Jag är helt nybörjare i akvariehobbyn (inte inte äns börjat!) och har nu efter många års "sneglande" på akvarier och läsning i böcker i ämnet har jag bestämt mig (fattat mod) för att skaffa ett kar. Jag har väl mognat... ;)

Jag har läst mycket nyttiga saker här på zoopet.com och som vanligt med husdjurssidor är det forumet som bjuder på mest intressant läsning. Personer med deras praktiska erfarenhet av hobbyn. Jag har även läst i böcker om skötsel, fiskar och växter och jag känner verkligen att intresset för akvarium växt. Men... när man väl får svar på en fråga som kommer det ju en ny som sagt... och så fortsätter det! Nu har jag fastnat i "Val-av-filtertyp-träsket".

Jag bor i en 1:a. Avståndet mellan platsen där jag tänkt placera akvariet och min säng är ca 1 m. D v s jag har vissa krav på att filtret skall vara tyst för att jag inte skall störas på natten. Gärna HELT tyst för att hårddra kraven lite. Jag gissar att detta inte är fullt uppnåeligt, men jag är intresserad av känna till några filtertyper (ytterfilter och innerfilter) som med stor sannolikhet är bland de tystaste på marknaden.

Har använt sökfunktionen och läst av forumet i 2 dagar nu och jag har redan ett par alternativ som jag hört "gott" om. Det gäller Eheim Professional 2224 och Eheim Classic 2217. Tilläggas skall att priset självklart har betydelse (ju billigare desto bättre!) men jag är utan tvekan beredd att lägga en extra slant för att slippa ligga sömnlös på nätterna.

Akvariet jag hade tänkt starta är sydamerikanskt (tetror, några "algätare" och växter från sydamerika) och jag hade tänkt att det skulle vara ett ca 200-liters kar. Vilket TYST filter hade ni rekomenderat till detta projekt? Jag har i o f s bara här kollat upp ytterfilter men jag gråter inte om någon kan erbjuda ett tyst innerfilter (även om jag också läst om ytterfiltrets fördelar). Tilläggas kan att jag tänkt skaffa en tillhörande akvariemöbel för att "städa undan" filtret och slangar/sladdar om det nu blir ett ytterfilter.

För er som är intresserade så har jag spanat in akvarierna och tillbehören på Hornbach i Göteborg där jag bor och för mig som nybörjare känns det "tryggt" att ha allt på en och samma plats (naivt kanske... ;)). De känns billiga i pris men känner ni andra till billigare ställen (gärna i närheten av GBG) så skriv gärna om dessa!

Mvh
Fullblodsnyböjaren Mikael_C
#2 - 18 mars 2005 10:14
Om du har ett ytterfilter som dessutom står i nån form av skåp så kan jag nästan lova att du inte kommer att höra nåt. Jag har själv en gammal Eheim Classic, och ska jag höra nåt från den så får jag sätta örat 10 cm ifrån. Det är bara när man gjort den ren som det rasslar lite innan luften kommer ut.
#3 - 18 mars 2005 10:18
Jag delar också Mohlins åsikt. Eheim yttrefilter är väldigt tysta.
#4 - 18 mars 2005 10:42
Innerfilter är också tysta. Jag har innerfilter i mina kar.
#5 - 18 mars 2005 10:44
Eheim Ecco är det tystaste filtret jag har haft, och det mest prisvärda http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=77649&item=4364728880&rd=1
#6 - 18 mars 2005 10:45
Har ett eheim 2217 o ett 2252, inget av dem hörs nåt alls.
#7 - 18 mars 2005 11:35
Mitt 2217 susar på rätt så tyst, hörs ett svagt sus när det är helt tyst här, men har du filtert instängt bör det vara väldigt tyst! Mitt filter är från Väst-tyskland, så det har några år på nacken (och är tyst). Se bara till att inte packa det för hårt med tex filtervadd, då låter det en hel del.
#8 - 18 mars 2005 11:56
Tack för alla snabba svar! :)

Ok, då så. Det låter betryggande med ljudet. Eheim verkar som sagt bäst... hm... Jag skall kolla upp de olika modellerna och snacka lite med butikernas personal om vilken modell som passar bäst för ett 200-liters akvarium.

PS: Kom på att den här tråden kanske skulle passat bättre under "Mitt första akvarium" d v s nybörjartråden. Hoppas admin. har överseende med mitt nybörjarmisstag :)

Tack alla återigen!
Mvh
Mikael
#9 - 18 mars 2005 12:39
Kolla in 2215, 2217 (komplettera med dubbelkranar) eller 2226 el. 2228.
#10 - 18 mars 2005 13:05
har en snudd på antik eheim tillverkad i väst tyskland.
det är ett innerfilter.
hörs en del om jag sätter upp med med sugpropparna mot glaset men har jag den hängandes i sladden så är den näst intill ohörbar.
#11 - 18 mars 2005 17:28
Väldigt få pumpar låter i sig, det kan hända att en del innerfilter (äldre? - har inget nytt, så vad vet jag, av de jag har e där bara ett riktigt gammalt Fluval2 som vibrerar yterst lite.) vibrerar, så att de ger skrammel i sitt plastfäste, vad det gäller ytterfilter, brukar de inte skramla nämnvärt, förens det är hög tid att bytta impelern. (detta scenario skulle för all del även låta i ett inerfilter, men kommer sanolikt dränkas i vattnet)

B!
#12 - 18 mars 2005 17:32
jo innerfiltret jag har vibrerar en del det finns säkert reservdelar till den för den delen som rör sej samt det dne sitter på är lätt att ta ut och plocka isär men ibland är det bättre att skaffa nytt vilket jag ska.
min eheim e så gammal så sladden har hårdnat så mycket så det är bara en tidsfråga innan den spricker och det kan bli väldigt "shokerande" att upptäcka ;)
tråkigt för pumpen i sej själv har många år kvar på nacken.
#13 - 18 mars 2005 17:41
kolla gärna på filtrena på hornbash, men köp inte där, dom é ju TOKDYRA.,,,,

nepp..

www.aquaristic.net

frakt, 19 evro + PF om man betalar på det sättet-..
#14 - 18 mars 2005 19:12
Jag har fortfarande inte hittat några pumpar/filter som jag tycker är tillräckligt tysta, men för Eheims del är det huvudsakligen vibrationer, med följande resonans i täckglas och lampor. Det slipper man med ytterfilter, å andra sidan kan kåpor, slangar och annat komma i resonans.

Kan nämna att jag har/har haft Eheims innerfilter 2048,2252 (klart mest vibrationer),2108,2110,2112 (tystast av innerfiltren), pumphuvud 1046 plus ett par gamla innnerfiltermodeller som jag inte vet vad de heter. De Eheimytterfilter (ett par st 2213 och ett mycket gammalt) jag använt har ungefär samma ljudnivå som innerfiltren.

Har dessutom provat några slamrande bestar från Hydor, TetraTec, Fluval (blev i och för rätt ok efter impellerbyte) mfl, de är inget att rekommendera för den som är rädd för ljud.
#15 - 18 mars 2005 20:18
Jag har 2 Fluval 403'or som inte går att höra om man inte har helt tyst i rummet, de står inte i nått skåp, med det kommer det med... jag skulle säga "de är helt tysta, men stängde av allt som låter o lyssna en stund, och jo, det finns ett susande ljud, smög bort till pumparna, och jorå, de e de.. det är inte äns högt nog för att jag ska störa mig på det, när jag är ända frame vid dem... Men in i ett skåp med dem, så får du ha hur bra hörsel du vill, de hörs aldrig... Förens det e tid o skaffa nya impellers då asså. Vid det laget är det antagligen billigare med nya pumpar dock, då X03 serien gått ur sortmentet, och X04 raporteras i alla fall av en del, som mer högljud, och generelt presterar sämre.

B!
#16 - 18 mars 2005 21:28
Mitt Hydor R05II innerfilter är extremt tyst, liksom även den större modellen R10II som jag också provat. Kravet är dock att man sänker ned hela filtret i vattnet.
Lucas_no1
#17 - 19 mars 2005 08:26
Jag har flera filter både Eheims 2215 och fluval 204 filter.

Jag tycker eftersom jag har alla igång så kan jag höra skillnaden att dom låter allihopa men på olika sätt.

Eheims kan bubbla och fräsa mycket länge efter uppstart och det kan pågå i flera dagar så det är en sak att tänka på om man ska sova i samma rum.
Sen är det små plåtklipps som kan börja vibrera ibland.
Annars är det mycket tyst.

Jag har haft fluval filter i sovrummet ca 1 meter från sängen och då i ett underskåp med en enkel frigolit låda som jag ställde filtret i, i skåpet.
Då var det faktiskt helt ljudlöst.
Fluvalen behöver du inte heller skaffa massa saker till för det är redan monterat vattenlås och pumhävert på filtret så det känns modernare tycker jag.

Hälsningar Lucas
#18 - 19 mars 2005 13:43
Med risk att bli utskrattad så måste jag säga att mitt Am-Top ytterfilter är hur tyst som helst, som tur är så syns ju cirkulationen i karet annars kan man ju tro att filtret stannat :p
#19 - 21 mars 2005 09:41
Hej!

Tack för alla svar! :)

Ok... så om jag fattat der rätt så är alltså Eheim de tystare på marknaden fast kan alltså fräsa och hosta lite i uppstarten? Sen ser jag i o f s att alla har olika erfarenheter av de olika märkena... men att Eheim får MEST beröm för sin tysthet.

Vad gäller ljudnivån så gör det inget om det "susar i säven" tyst på nätterna bara det inte är ett högt brummande som sätter igång :) Jag har inte svårt att sova till "konstanta" tystare ljud men plöstliga eller höga ljud har vi väl alla svårt att sova till. Har en granne som då och då står för den mer extrema ljudfaunan redan så jag får min dos av det så det räcker redan... :mad:

Det verkar dock luta åt ett ytterfilter för min del. Det känns som om det ändå är tystast just p g a "vibraktion-ljud-riskerna" som ett innerfilter verkar ha en tendens att innebära i större utsträckning (grundat på det jag nu läst här på zoopets forum). Det känns också som alternativen till att ev. isolera ljudet med frigolit eller skumgummi runt filtret är större med ett ytterfilter än om man har ett innerfilter. Det är bara min tanke... [?] Någon som har erfarenhet av att isolera filtret mot vibrationsljud?

Mvh
Mikael
#20 - 21 mars 2005 13:12
Jag (mina filter) har inga vibrationsljud som behöver dämpas bort, varken ytter eller innerfilter.
Tror inte du behöver oroa dig för några störande ljud från filtren vare sig du väljer ytter eller innerfilter.

Annons