Nybörjare tar nästa steg med SA biotop.

#1 - 13 november 2007 20:10
Äntligen är det dags att byta upp sig. Har fått sålt mitt gamla 64l sällskapskar och är nu på jakt efter ett som klarar 250-350 liter vatten :).

Detta är tänkt att bli en projekttråd av en nybörjare till andra nybörjare som är redo att ta nästa steg. Skall försöka dokumentera och skriva så mycket som möjligt om denna resa.

Here we go.

Jag har efter en del tankeverksamhet beslutat mig för att starta upp ett Sydamerikanskt biotop kar. Var först och sneglade lite åt asientema men efter lite funderingar skall jag ta det senare i livet när jag besitter lite mera kunskap :D

Det jag vet i dagsläget är att jag skall ha ett kar på ca 250-350 liter. Letar för fullt efter ett begagnat i fint skick för inte allt för dyr peng. Antingen blir det en btn bakgrund eller en egengjordkopia, beror på ekonomin samt om jag känner mig på "fixarhumör" :D

Växter samt bottenmaterial är ännu inte bestämt. Håller på att läsa mig berusad av information just för tillfället för att kunna macha med dom fiskar jag har tänkt.

Fiskar jag har tänkt som det ser ut just nu:

Kardinaltetra:
Ett lagom stim beroende på hur stort karet blir. Kardinaltetran samt rödmunstetran hade jag tänkt fördela jämt för att få två stycken vackra stim. Lutar åt 25-30st i varje stim om det är lagom.

Rödmunstetra:

Se ovan :)

Scalare:
Trevlig art som jag varit intresserad av sedan jag köpte det första karet. Jag köpte även mitt 64l begagnat och då följde det med två scalare. Dock trivdes dom ju verkligen inte i 64l så efter att försökt skänka bort dom utan resultat var jag tvungen avv ha ihjäl dom, klarade inte av att se dom så "oroliga" som dom såg ut att vara i det karet. Synd att dom förra ägarna inte tog reda på information om dom innan dom skaffade dom :(

Iaf hade jag tänkt fyra stycken till 350l, det borde väl fungera?

Kakaduaciklid:

Störtskön fisk som jag sneglat efter ett tag, hehe. Hade tänkt mig 2-3 honor samt en hane.

Det är dom arterna som är spikade till 90%. Skall även tillkomma mal samt någon algätare. Vet dock inte vilka arter som lämpar sig riktigt än. Tips mottages varmt!

Det var alltså min statusrapport för nu. Tar gärna emot tips, förslag och åsikter om mina val än så länge. Gärna rekomendationer på växter då jag inte har jättekoll på det än, men jag läser för fullt. Men lite hjälp på vägen är aldrig fel :)

Uppdateringar

Trevlig kväll!
#2 - 13 november 2007 20:25
Skalarerna kan äta dina tetror så du är medveten om det.
Sen skulle jag valt en sorts tetror och tagit ett stort stimm av dem istället.
Rödmun ska tydligen vara bra på att stimma.
Någon sorts pansarmal kanske? Dessa är också stimfiskar.
Kanske någon bilbuk också som simmar längts upp i akvariet
#3 - 13 november 2007 20:33
Jo, det är jag medveten om :D. Men dom som följde med när jag hade 64l karet lämnade mina tetror i fred, men det kan ju berott på att dom inte trivdes för 5 öre i det karet. Men som du säger kanske det är vettigare att köra på ett stort stim av antingen rödmunnen eller kardinalen. Jag vill helst ha rödmunstetran för jag har hört så mycket om den, att den stimmar så bra osv. Dock så tycker tjejen att den är jätteful så vi får väl se :D

För om man då kör ett stort stim så borde det ju bli ganska bra att kompensera med ett litet stim pansarmalar på 10-15 stycken om det räcker? Hade orange pansarmal i mitt gamla kar och tyckte mycket bra om den. Kanske skulle fungera?
#4 - 13 november 2007 20:39
Ramzon skrev:
Jo, det är jag medveten om :D. Men dom som följde med när jag hade 64l karet lämnade mina tetror i fred, men det kan ju berott på att dom inte trivdes för 5 öre i det karet. Men som du säger kanske det är vettigare att köra på ett stort stim av antingen rödmunnen eller kardinalen. Jag vill helst ha rödmunstetran för jag har hört så mycket om den, att den stimmar så bra osv. Dock så tycker tjejen att den är jätteful så vi får väl se :D

För om man då kör ett stort stim så borde det ju bli ganska bra att kompensera med ett litet stim pansarmalar på 10-15 stycken om det räcker? Hade orange pansarmal i mitt gamla kar och tyckte mycket bra om den. Kanske skulle fungera?

Det är en chansning med tetrorna men det vet du ju om iallfall :)
Ett stimm pansarmalar är fint och kommer nog funka kanon.
Lycka till.
#5 - 13 november 2007 21:06
Ramzon skrev:
Äntligen är det dags att byta upp sig. Har fått sålt mitt gamla 64l sällskapskar och är nu på jakt efter ett som klarar 250-350 liter vatten :).

Ha! Det vet jag var det slutar. Letade själv efter ett i samma storlek, slutade på 540 liter istället. Men det kanske bara är jag.
#6 - 14 november 2007 15:40
någon rasbora kanske är ett alternativ ifall tetrorna inte känns helt 100?
#7 - 14 november 2007 19:29
Tänkte att man kanske byta ut scalarna mot diskus istället? För dom skall väl ändå låta mina tetror vara ifred :D. Kikade lite på rasbora men det är ju en asiatisk art vilket inte passar i mitt Syd Amerika kar :) Tack för tipset dock!

Efter lite förslag och tänkande ser det numera ut såhär:

Rödmunstetra/kardinaltetra, någon av dom.
Diskus/scalare. Kanske tar diskus istället då eftersom att det är en chansning att ta scalarna.
Kakaduaciklid.
Orange pansarmal.

Vad tycks om den uppsättningen?
#8 - 14 november 2007 19:46
Om du vill prova scalarer igen.

Ett sätt att göra det på är att du köper dina tetror (mindre fiskar)
först och låter de gå i akvariet en tid.

Sedan köper du scalarerna dock ej fullvuxna naturligtvis.
Då vänjer de sig vid att tetrorna "tillhör" akvariet.

Men om du börjar med scalarer så är risken stor att de blir mat.
Allt som kommer ned i akvariet är ju oftas mat.
Scalaren är lite av en rovfisk. Så skenet bedrar kan man säga, med tanke på att de är lite lugna.

Själv gjort så många gånger.

Ha d...
#9 - 15 november 2007 09:41
Ramzon skrev:
Tänkte att man kanske byta ut scalarna mot diskus istället? För dom skall väl ändå låta mina tetror vara ifred :D. Kikade lite på rasbora men det är ju en asiatisk art vilket inte passar i mitt Syd Amerika kar :) Tack för tipset dock!

Diskus/scalare. Kanske tar diskus istället då eftersom att det är en chansning att ta scalarna.

Kakaduaciklid.

Orange pansarmal.

Läser och följer den här tråden med intresse!:D

Funderar på algätare, är någon av de fiskar du valt bra algätare? [8)]

Vad gäller växter är det nog bra att ta några snabbväxande i början åtminstone, så du inte får för stort algproblem. Men jag är inte så bra på sorter, utan överlämnar det åt växtexperterna här inne [:-7]. Hade dock Limnophila ett tag i mitt lilla kar för att vinna över algerna, och det fungerade bra tyckte jag. Men mina svärdbärare (eller var det tetrorna?) nafsade för mycket på dem, så jag bytte.
#10 - 15 november 2007 13:39
Ramzon skrev:

Kakaduaciklid.

Orange pansarmal.

visste inte ens att dom var asiatiska hehe, sry:)
#11 - 15 november 2007 13:44
Finns väl en viss risk att diskusarna tar tetror med?
#12 - 15 november 2007 14:13
Oneway skrev:
Finns väl en viss risk att diskusarna tar tetror med?

ja men då får dom vara bra små. Mina var aldrig äns intresserade av mina fullvuxna kardinaltetror.
Men om man har ännu mindre så kanske dom slinker med ;)
#13 - 15 november 2007 19:16
Angående tetraätande diskus så tänkte jag ju först dra igång karet utan fisk, sedan börja med tetror för att sedan köra vidare med resten av fisken. Så tetran bör vara "stor" nog att överleva diskusen :D.

Var inne hos en lokal zooaffär idag och kikade lite på växter, men det gick inget vidare. När jag förklarade för säljaren att jag skulle starta upp ett sydamerika kar med tillhörande fisk så fick jag följande svar.

-Ja, det är ju.... *mummelmummel*. Titta lite och se vad som ser bra ut.

Så jag tänkte kika in hos en "expert" nästa gång istället för att få någon som mummlar ett svar när denne inte vet :D.
#14 - 15 november 2007 19:35
[quote=Ramzon]Växter samt bottenmaterial är ännu inte bestämt. Håller på att läsa mig berusad av information just för tillfället för att kunna macha med dom fiskar jag har tänkt.[/quote]

Hur berusad har du blivit nu då?

[quote=Ramzon]
Var inne hos en lokal zooaffär idag och kikade lite på växter, men det gick inget vidare. När jag förklarade för säljaren att jag skulle starta upp ett sydamerika kar med tillhörande fisk så fick jag följande svar.

-Ja, det är ju.... *mummelmummel*. Titta lite och se vad som ser bra ut.

Så jag tänkte kika in hos en "expert" nästa gång istället för att få någon som mummlar ett svar när denne inte vet :D.[/quote]

Vilka växter anser du ska finnas i ett akvarium med ett tema som ska efterlikna sydamerika? Sydamerika är fasansfullt stort och om man ser till amazonasfloden enbart så finns där en fasligt stor mängd fiskar och växter men alla dessa finns inte på ett och samma ställe... för att få ett riktigt "tema" så lär man begränsa sig till en mycket mindre yta och endast se till vilka växter och djur som finns i det valda området eller välja område efter vilken sorts fisk man vill ha.

Jag förstår säljaren mycket väl om han började mummla och muttra... vill man ha ett speciellt tema så är det endast man själv som kan besitta kunskapen om det tema man har valt... SA är som sagt FASLIGT stort...
#15 - 15 november 2007 19:40
Jo, men någon rekomendation borde man få när man rabblat upp fisksorterna man skall ha. Kommer jag in i en affär så vill jag ju få lite expertishjälp, jag jobbar själv inom handeln och det är väldigt ofta kunder kommer in utan att veta exakt vad dom är ute efter. Då diskuterar man fram och tillbaka med kunden och rekomdenderar olika produkter. Men jag förstår din tanke, SA är stoooort :)
#16 - 15 november 2007 19:59
Om vi håller oss till dom fiskarna du senast har nämnt så hamnar vi ju i alla fall i området av dom norra regionerna och kan väl försöka hitta ett lämpligt område där att utgå ifrån. Har du någon idé eller tanke på lämplig ort att utgå ifrån när det gäller ditt tema?
#17 - 15 november 2007 20:20
Biotoper med fiskar och væxter från samma område ær mycket spænnande!
Du kunde exempelvis vælja Peru och ha Kakaduaciklid (eller någon annan apisto från Peru. Det finns massor av arter dær. Fråga om du ær intresserat i vilka) Pterofyllum altum "Peru" och någon Corydoras panda. Væxter ær svårara. Ofta står det bara vilket kontinent dom ær från, så det ær enklare att skippa væxterna;)

Det finns massor av møjligheter. Fråga om du ær intresserat då ska jag prova att hjælpa:)
#18 - 15 november 2007 20:27
#19 - 15 november 2007 21:09
Efter att ha försökt sätta upp två burkar med ren SA-biotop kan jag tala om mina erfarenheter, inga råd, bara erfarenheter:)

Mitt första var ett 720 på åttitalet och nu på 2000 talet är det ett 400.

1. Skaffa alla fiskar utom de stora först och låt de gå in sig ett par månader.

2. Jag har haft Altum, Discus och Pterophyllum. Altum och Discus är jättehäftiga och hur fina som helst, men Pterophyllum leker regelbundet och har ett intressant förhållande till varandra. De är dessutom tåliga och billiga! Om man vill kan man utöka med någon av de andra senare.

3. Tetror har jag haft i mängder och har fortfarande, tyvärr! När väl Skalarer och dvärgciklider börjar leka och får frisimmande yngel, så sitter man framför rutan och svär ve och förbannelse över dessa f*rbannade tetror som snor yngel. Kan rekommendera ett mindre antal Dolkstyngstetra och ett stim Vinkeltetra i det övre skiktet.

4. Alger, de kommer förr eller senare, för det mesta förr. Det finns ingen effektivare algbekämpare än Siamesisk algätare! Första avsteget från SA. Men nöden har ingen lag!

5. Växter, visst är det fint med Svärdsplantor! Men Vallisneria lär ju finnas i SA? Dessutom blir det lite fattigt utan en lite mer mörkare grön växt, där kommer Cryptocoryne in. Finns inte i SA biotopen, men hur många av de växter som finns i SA biotopen har vi till salu i svedala? Jag är helt övertygad om att det finns en växt som liknar Cryptocoryne i denna biotop, men den har inte hittat hit. Min personliga uppfattning är att jag skapar en miljö som ska likna en SA biotop och då är det tillåtet att ta till växter som vi har tillgängliga. Andra avsteget från ren SA.

Finns säkert många som har synpunkter på detta, men det är helt ok jag har inget facit:D
#20 - 15 november 2007 21:31
Vilken aktivitet det har blivit. Mycket intressant! Det verkar som det bästa är att vika lite från en "ren" SA biotop. Det gör mig ingenting så sett då det bara är mitt andra kar. I mitt gamla kar så följde det med 5st, som dom förr ägarna sa, svarta neontetror. Men när jag haft karet ett tag och aldrig haft några större problem med alger så började jag kika lite på "den svarta neontetran". Vadfan tänkte jag, den är ju inte alls lik den sorten som det påstods vara :D. Det visade sig att det var 5st flyingfox/falsk siamesisk algätare. Hehe. Mycket bra fisk när det gäller att hålla karet rent, och då kan jag ju bara fantisera om hur bra den äkta är :D

Tack för alla kommentarer och tips! Behövs verkligen!
#21 - 15 november 2007 21:45
Otocinclus lær också vara bra algætare och dom ær från SA:)
#22 - 15 november 2007 21:46
Du fuskar c90368:D Allt ska vara Sydamerikansk;)
#23 - 15 november 2007 21:48
Ramzon skrev:
då kan jag ju bara fantisera om hur bra den äkta är :D

Kolla in den här tråden.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110021
#24 - 15 november 2007 21:53
Kjaer skrev:
Du fuskar c90368:D Allt ska vara Sydamerikansk;)

[COLOR=black]Yes, jag fuskar men med hedern i behåll. Än så länge har det inte kommit hem någon SA inspektör och inverterat mina burkar;) Det är jag som ska trivas med dem. Känns det inte bra att ”fuska” ska man definitivt inte göra det.[/COLOR]
#25 - 15 november 2007 21:58
Det var bara ett skæmt. Klart att inte alla fiskar behøver vara från SA om man inte vill:D
#26 - 15 november 2007 22:04
Kjaer skrev:
Det var bara ett skæmt. Klart att inte alla fiskar behøver vara från SA om man inte vill:D

Jasså:confused: Jag trodde att du satt och väntade på SA inspektören;)

Men faktum är att vissa vill ha ren biotop och det är helt ok, men jobbigt.
#27 - 15 november 2007 23:54
hehe.. för typ 7 år sen frågade min sambo vad ja önsakde mig när jag fyllde år, ja svarade fiskar vore ju trvligt. varpå hon åkte iväg till en zoohandlare och köpte en skål + två st scalarer som han sa "skulle trivas som fisken i vattnet" och att dom inte blir så stora. hm... vi som inte ens hade satt foten i en zoobutik vid den tiden. lyckligt vis har den butiken gått i KK

Annons