Nybörjare som vill ha bra råd ;)

#1 - 3 januari 2007 17:10
Jag funderar starkt på att skaffa fiskar. Jag är hemskt kär i de silvriga mollisarna och undrar om det går bra att ha några stycken tillsammans med en eller två slöjstjärtar, mellanstora sådana. Jag funderar också på om jag kan ha några silverhajar tillsammans med dem då jag har läst att de är fredliga fiskar.

Och om man kan ha åtminstone mollisarna och slöjstjärtarna ihop, hur stort akvarium skall jag då ha om jag, låt oss säga skaffar fem silvriga mollisar och två slöjstjärtar?

Tacksam för alla svar!

/E
#2 - 3 januari 2007 17:20
Mollysarna går att ha i ett 50L akvarium men slöjstjärtarna skulle jag jag ha i ett akvarium på 100 L eller mer. Båda arterna går att ha ihop vad jag vet.
Jag tycker att man skall skaffa så stort akvarium som får plats/man har råd med
för att buffert effekten bli större om det skulle hända något.I zoopets fisk arkiv finns nog båda dina fiskarter med så kolla där för deras utrymmes behov.

PS personligen tycker inte jag att slöjstjärtar är så bra akvariefiskar pga att dem har blivit sönderodlade totalt men det är bara min personliga åsikt
#3 - 10 januari 2007 22:29
SilverSand skrev:
Jag funderar starkt på att skaffa fiskar. Jag är hemskt kär i de silvriga mollisarna och undrar om det går bra att ha några stycken tillsammans med en eller två slöjstjärtar, mellanstora sådana. Jag funderar också på om jag kan ha några silverhajar tillsammans med dem då jag har läst att de är fredliga fiskar.

Och om man kan ha åtminstone mollisarna och slöjstjärtarna ihop, hur stort akvarium skall jag då ha om jag, låt oss säga skaffar fem silvriga mollisar och två slöjstjärtar?

Tacksam för alla svar!

/E

1. Molly är en bra nybörjarfisk och det tycker jag du ska satsa på.
2. Slöjstjärtar är dels som Lamprologus sa, sönderodlade. Men även så tycker de om lite kallare vatten än vad Molly gör och då går det inte.
3. För att ha silverhajar bör du ha ett akvarie på över 200liter medan det går bra med endast 54liter till Molly. Sedan ska du inte räkna med några yngel heller för då silverhajarna växt till sig tar de allt, kanske även vuxna molly i värsta värsta fall.

Bra nybörjarfiskar som går bra ihop och leker(förökar sig) bra:
Guppy, Molly, Platy, Svärdbärare.
Hur stort akvarie har du? I 54liter tycker jag inte du ska mer än 10-15st exl. eventuella malar.
Finns två sorters malar; de som äter alger (så kallade algätare) och de som äter rester på botten. Även om du hittar malar i affärerna som kanske bara är få centimeter långa så kan många bli upp mot 30cm (om inte mer) och affärerna glömmer gärna att berätta det. Tips: skriv upp de latinska namn för de malar affärerna har och sök efter fakta på internet. I 54liter bör du inte ha en mal som är större än 5-6cm.

Jag rekomenderar: Dvärg-pansarmal (Corydoras hastatus). De är bottenlevande restätare och blir inte större än 3-4cm. På så vis kan du ha en flock på 5 st. Affärerna brukar sälja den vanliga metallpansarmallen och den får också plats i 54liter om den bor själv, men; MAN MÅSTE HA MINST 5 ST. Plötsligt var 54liter för litet!

Som algätare rekomenderar jag "Otocinclus affinis" som blir ca 4cm. Även de är flockdjur så tänk på "5-regeln".

NOTERA: Då man har så många malar kan det vara svårt att i små akvarium få maten att räcka till, främst i ett nyuppstartat akvarium. Kompletera då gärna med lite "mal-mat" men var noga med att inte överdosera!!! Tips: Köp ett par malar först och köp till efter en period.

Har du större akvarium kan du ju ha helt andra fiskar så du får gärna säga vad du har så kommer jag med fler råd!

Lycka till!
MVH Henrik Goth
#4 - 21 januari 2007 14:13
tack så mycket för hjälpen!

Jag har inte köpt akvariumet ännu, men jag funderar på ett 100l just nu. Några mollisar samt svärdbärare och någon mal.

/E

Annons