Nybörjare som funderar på begagnat akvarium

#1 - 25 januari 2008 10:58
Hej

Förta frågan på forumet för mig...

Har funderat länge på att starta upp ett akvarium och har nu läst på en del... Jag har hittat ett 150x50x50 begagnat med BTN bakrund monterad ljusramp pump osv...

Nu till frågan.
Karet är ca 7-8 år gammalt och enligt ägaren tömt för 2-3 veckor sedan...

- Hur gammalt kan ett kar bli?
- Hur länge kan det stå tomt utan att det blir problem?
- BTN bakrunden har ganska mycket alger på sig... går det att rengöra en sådan eller får man acceptera algerna...

Vill inte köpa ett kar som måste renoveras och en bakrund som inte är något att ha... kan lika gärna köpa nya grejor då...
#2 - 25 januari 2008 11:03
Peter_A_F skrev:
Hej

Förta frågan på forumet för mig...

Har funderat länge på att starta upp ett akvarium och har nu läst på en del... Jag har hittat ett 150x50x50 begagnat med BTN bakrund monterad ljusramp pump osv...

Nu till frågan.

Karet är ca 7-8 år gammalt och enligt ägaren tömt för 2-3 veckor sedan...

- Hur gammalt kan ett kar bli?

- Hur länge kan det stå tomt utan att det blir problem?

- BTN bakrunden har ganska mycket alger på sig... går det att rengöra en sådan eller får man acceptera algerna...

Vill inte köpa ett kar som måste renoveras och en bakrund som inte är något att ha... kan lika gärna köpa nya grejor då...

Hej och välkommen =)

Det som bestämmer hur gamalt ett akvarium kan bli är silkonet.
Om du känner på det så ska det vara mjuk.

Ett akvarium kan stå länge utan att slikonen blir dålig, vad jag har läst så är det bara en myt att slilikonen torkar om karet står tomt.

Var för någon dag sen uppe en tråd om hur man ska rengöra en btn bakgrund, ett tips vara att stryka på "easy carbon" som är ett medel som dödar alger, tydligen hade det vissat sej vara väldigt efektift.

Lycka till!

/mvh
Hampus
#3 - 25 januari 2008 11:07
OK, tack för svaret... gjuter lite mod att våga köpa ett begagnat! Blir mer pengar över till fiskar och tillbehör...

Så sunt förnuft råder... om silkonet känns mjukt och smidigt och inte ser skadat ut så borde det vara OK.

Tack för välkomnandet också!
Bilagor:
#4 - 25 januari 2008 11:22
Vi har köpt ett par akvarium som stått tomma betydligt längre och silikonet är fortfarande fräscht. Så länge det inet finns släpp och fogen är mjuk och följsam så är det inga problem.
7-8 år gammalt lär inte vara något problem, även om det skulle stått tomt i 4 av de åren. Så länge det inte utsatts för belastningar. Och det märker man om man går igenom karet och kollar det.

Vi resonerar som du; begagnat kar ger mer pengar till roliga fiskar att fylla det med! :)
Välkommen hit till Zoopet!
#5 - 25 januari 2008 11:35
Peter_A_F skrev:
OK, tack för svaret... gjuter lite mod att våga köpa ett begagnat! Blir mer pengar över till fiskar och tillbehör...

Så sunt förnuft råder... om silkonet känns mjukt och smidigt och inte ser skadat ut så borde det vara OK.

Tack för välkomnandet också!

hade jag varit som dig så hade jag bett om att få se karet med vatten i sig innan du tar hem det. Även om silikonet ser bra ut, känns mjukt, så finns det inga garantier att det inte läcker någonstans,,,,,,,

det tar kanske 15-20 min att fylla karet med spann.....kanske 30 min att tömma ur det....säg 30 min ståendes utan läckage....kanske 1,5 timme totalt,,,,kan vara värt besväret....

jag har just nu ett gammalt 60 liters igång. det köpte jag 1986, var igång 86-94....sedan har det åkt i lådan över hela världen, stått i varmgarage, kallgarage (ner till minus 25)...ergo ganska misshandlat...drog igång det för 6 månader sedan...som sagt var 13 års vila på det karet....det läcker inte ett dugg....

i höstas köpte jag ett 222 liters som var 4 år gammalt....som enligt säljaren varit igång utan problem fram till 2 veckor innan jag köpte det....fick hem det...läckte som fan vid ena sidorutan.....

så man vet aldrig.....
#6 - 25 januari 2008 11:57
Kensa skrev:
hade jag varit som dig så hade jag bett om att få se karet med vatten i sig innan du tar hem det. Även om silikonet ser bra ut, känns mjukt, så finns det inga garantier att det inte läcker någonstans,,,,,,,

det tar kanske 15-20 min att fylla karet med spann.....kanske 30 min att tömma ur det....säg 30 min ståendes utan läckage....kanske 1,5 timme totalt,,,,kan vara värt besväret....

jag har just nu ett gammalt 60 liters igång. det köpte jag 1986, var igång 86-94....sedan har det åkt i lådan över hela världen, stått i varmgarage, kallgarage (ner till minus 25)...ergo ganska misshandlat...drog igång det för 6 månader sedan...som sagt var 13 års vila på det karet....det läcker inte ett dugg....

i höstas köpte jag ett 222 liters som var 4 år gammalt....som enligt säljaren varit igång utan problem fram till 2 veckor innan jag köpte det....fick hem det...läckte som fan vid ena sidorutan.....

så man vet aldrig.....

Jo säker kan man ju aldrig vara, så bäst är ju om man kan få fylla karet =)
#7 - 25 januari 2008 13:14
Ok, det står tydligen varmt i källarförråd... borde ifs kanske finnas tvättstuga i närheten att hämta vatten i.

Tackar för tipsen hittils, tar gärna emot fler åsikter.
Gällande bakgrunden, vad tror ni om rengörning av den?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 25 januari 2008 16:01
Det är ytterst sällan problem med att silkon skulle släppa eftesom det håller bra mycket längre än så.
Intressantare är i så fall att kolla framrutan så att det inte är för mycket repor - det är främst detta som avgör om akvariet är prisvärt eller inte.
#9 - 27 januari 2008 10:33
Nu börjar frun tycka att det kanske är lite stort... borde vi inte köpa ett mindre...

Det akvariet som jag skall handla begagnat har en BTN Tanganyika och måtten 150x50x50 och då faller det sig naturligt med Tanganykia Ciklider...

Jag har fastnat lite för ciklider eftersom de verkar vara livliga och ha personligheter... frågan är ifall man kan ha så mycket mindre akvarie om man ändå vill ha några olika sorter.
#10 - 27 januari 2008 10:34
Just det ja... om man nu bestämmer sig vilket måste bli snart!!!

Hur mycket väger ett 375 150x50x50???
- Hur många borde man vara för att lyfta runt det, räcker det med två hyfsat starka karlar?
#11 - 27 januari 2008 10:40
Jag och sambon bar det själv från bilen och upp. Kan tippa på att det väger runt 40-50 kilo, så inte så tungt. Men ganska otympligt.. :)
#12 - 27 januari 2008 10:47
Välkommen i "klubben"!

Peter_A_F skrev:
Nu börjar frun tycka att det kanske är lite stort... borde vi inte köpa ett mindre...

Det akvariet som jag skall handla begagnat har en BTN Tanganyika och måtten 150x50x50 och då faller det sig naturligt med Tanganykia Ciklider...

Jag har fastnat lite för ciklider eftersom de verkar vara livliga och ha personligheter... frågan är ifall man kan ha så mycket mindre akvarie om man ändå vill ha några olika sorter.

Efter att ha "klarat" första året som akvarist utan större problem (sägs att 50% av alla som börjar med denna hobby slutar innan första året gått) kan jag bara rekommendera dig att köp inte för litet kar. Jag började med ett 100 liters. Det var nästan dubbelt så stort som jag tänkt från början och i början tyckte jag att det var väldigt stort åxå. Efter ett tag känner man att man skulle vilja ha lite fler sorters firrar i men av naturliga skäl kan man inte det. Mitt nästa kar blir ett i den storleken du skriver om, runt 400-450 liter.
Lycka till att övertala frugan:D
#13 - 27 januari 2008 11:40
Om du absolut inte får lov att fylla karet med vatten hemma hos säljaren ska du nog bli lite misstänksam. Det går att täta men det är tar tid, silikonet kostar och risken finns att du sabbar ett glas när du håller på. Jag fick mitt stålramskar från en kompis som hade det stående i en snödriva. Skar loss rutorna, skrapade rent, rengjorde med t-röd, och silikonade fast rutorna igen. Det blev bra men tog nog 8 timmar och mitt kar är mycket mindre än ditt.
#14 - 27 januari 2008 12:19
Krax skrev:
Om du absolut inte får lov att fylla karet med vatten hemma hos säljaren ska du nog bli lite misstänksam. Det går att täta men det är tar tid, silikonet kostar och risken finns att du sabbar ett glas när du håller på. Jag fick mitt stålramskar från en kompis som hade det stående i en snödriva. Skar loss rutorna, skrapade rent, rengjorde med t-röd, och silikonade fast rutorna igen. Det blev bra men tog nog 8 timmar och mitt kar är mycket mindre än ditt.

Jag har inte frågat... det är nog mer en fråga om jag orkar göra det på plats med inlånad polare som står och väntar. Sedan är det ingen fördel att ha ett kar som halvblött i bilen. Jag gör köpa det med pumpar, lysrörsramp och BTN bakrund för 3500 vilket bara bakrunden kostar... i värsta fall kanske man kan flytta över bakrunden till ett nytt kar.

En fråga till...
Om jag tar hem akvariet och fyller det med vatten på utsidan för att testa... kan det bli problem... med tanke på att det bara är 3-6 grader ute?
#15 - 27 januari 2008 17:54
Det kommer väl inte att bli någon riktig vinter i Göteborg med minusgrader i år...
#16 - 27 januari 2008 18:53
Krax skrev:
Det kommer väl inte att bli någon riktig vinter i Göteborg med minusgrader i år...

Det verkar inte så... nu tänkte jag nog mera på att ha den utanför några timmar/över natten för att se ifall det blir något läcka.

Men hela akvariet lär bli 4-5 grader... kan det bli för stora rörelser ifall man sedan tar in det i 22 grader inomhus.
#17 - 27 januari 2008 20:01
Peter_A_F skrev:
Men hela akvariet lär bli 4-5 grader... kan det bli för stora rörelser ifall man sedan tar in det i 22 grader inomhus.

Det tror inte jag att det blir.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 27 januari 2008 20:41
Fryser vattnet går det åt skogen. Kallt glas är också skörare och speciellt snabba temperaturvariationer gär det skört.
#19 - 28 januari 2008 18:39
OK, nu är jag lycklig (än så länge... har inte fyllt det ännu) ägare av ett 375l akvarium.

Jag har spolat av bakrund och kar men kände inte att det var speciellt viktigt att få det 100% rent eftersom det skall ändå efterlikna äkta berg som sällan är helt rent. :)

Det står på plats efter att jag vägt in bänken. Skall skaffa sand, filtermaterial och lite sten imorgon sen är det dags att fylla upp det!

Jag tackar för alla svar och återkommer med fler frågor under annan rubrik.
#20 - 28 januari 2008 20:40
Grattis! Hoppas att du kommer att tycka att det är lika kul som många av oss andra här.

Annons