Nybörjare som behöver hjälp

#1 - 30 september 2012 12:00
Hej!
Jag och min sambo har funderat på att skaffa akvarium och har då kollat runt lite för att lära oss innan det blir dags. Men jag har lite frågor som jag inte kan hitta några direkta svar på, så jag tänkte att ni kanske har svar på dem!

1. Har läst att ett bra nybörjarakvarium är på ungefär 100L men har nu hittat ett 220L till bra pris. Är detta för tufft för en nybörjare eller till och med bättre?

2. Dimensionerna på doppvärmaren förstår vi oss inte riktigt på. Om man ska ha ett 220L kar, är 200W för mycket då? Det ingår en doppvärmare på 200W (jaeger 3607) i det karet vi funderar på att köpa. Vi har ungefär 21 grader inomhus för tillfället. Hur fungerar en doppvärmare? Kan man ställa in en temperatur som man vill att vattnet ska uppnå?

3. Vad är bästa storleken på grus egentligen? Hur får man växterna (vi vill ha relativt mycket växter) att må bra? Kan man köpa de växterna som finns i den lokala zoobutiken? Vi har läst att de ofta kommer från sumpmarker och är svåra att ta hand om...?

4. Har läst lite olika angående uppstartning av akvarium. Ska man hälla i aquasafe eller inte? Och även vid byte av vatten (delbyten?)? Vi tänkte låta karet stå med vatten och växter i c:a 1 vecka innan vi köper de första 5-10 (tetror) fiskarna och planen är att börja med lite "lättare" fiskar såsom kardinaltetra, mollys, guppy, svärdbärare osv.

5. Borde man ha malar och i så fall vilka är bäst för nybörjare som oss?

Har ni några tips på vad vi ska tänka på nu när vi köper kar, doppvärmare, filter osv?

MVH
Swedishfish
#2 - 30 september 2012 13:03
1. Ja ta 222l akveriet är inget svårt alls. Mitt första var ett 280l åttakantigt :)

2. Kring 150w blir säkert bra, jag har 50w & 100w i mina 2 kar. Men jag har 23 grader hemma så det behövs inte mera. De flesta doppvärmare har en termostat i sig så man ställer in de en gång så håller de den tempen. Lita dock inte på att graderingen som de har stämmer.

3. Grus sand tar ni efter tycke och smak. Jag har haft allt från rätt grovt grus(0,5-1cm) till superfin sand (0,1–0,7 mm) växterna som akvariebutiken går alldeles utmärkt att ha. De kan vissna lite just efter ni köpt de om ni har otur men de kommer tillbaka igen. Annars finns ju tradera eller andra sajter.

4. Jag personligen har aldrig använt några startkurer eller annat. Har bara sett till att ta det lugnt med matningen i början och inte ha allt för mycket fiskar i karet och det har gått bra.

5. Malar är ju fina att se på. Men det finns bättre städare om det var det ni var ute efter.

Köpa karet. Se till att det inte är repigt och tänk på att vissa saker är lite dyrare att köpa till om de inte följer med som ljusrampen, filter.
Och se till att inte ta för litet filter.

/David
#3 - 30 september 2012 13:06
En sida med lite akvarieprylar http://www.pwss.se
Biltemas sand. http://biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Sand-175422/
Jula ha också fin sand med liten annan färg har jag hört.

Men begagnat akvarie är ju klart billigast och då brukar det ju följa med lite allt möjligt så det är ju att se vad som behövs helt enkelt :)
#4 - 30 september 2012 13:43
Tack för svaren! Nu vet vi lite mer. Vi undrar även angående bakgrund i akvariet, måste man ha det? Vi kommer ställa karet mot en vit vägg samt ha rötter/växter som fiskarna kan gömma sig i.
#5 - 30 september 2012 13:58
Måste måste ni inte, däremot ser karet bra mycket bättre ut med bakgrund, samt fisken ser oftast även bättre ut med bakgrund:).
#6 - 30 september 2012 15:24
Sv: Nybörjare som behöver hjälp

Kan ju vara snyggt med en mörkblå/svart plansh bakom om man inte vill lägga ut pengar på en bakgrund :-)

/David
#7 - 1 oktober 2012 06:38
Okej! Tack :) Vi får se vad vi väljer att göra med bakgrunden, men låter som om vi ska fixa en ;)

Jag undrar lite över pump och filter. Vi ska troligtvis köpa vårt första kar idag, och då ingick ett eheim aquaball reningsverk (typ 2212020). Jag förstår inte vad det är för skillnad med reningsverk, pump och filter? Eller är det samma sak? Har aldrig hört namnet reningsverk förut utan mina föräldrar snackade alltid om att ha pump samt filter.

Allting (kar, reningsverk, doppvärmare och grus) är begagnat och vi får ett bra pris på det. Gör det någonting om det har stått torrt i 2 år, men fungerat bra i c:a 8 år innan dess? Vi vill inte köpa grisen i säcken...
#8 - 1 oktober 2012 06:54
Normalt sett är Reningsverk och Filter samma sak.

Normalt sett så är det inga problem med att de har stått tomma i 2 år, om de inte stått ute i frostgrader.

När man köper ett beg kar, så är det bra att begära att karet är fyllt med vatten när man kommer och tittar på det,
pump/filter/reningsverk kan gått vara nere i karet och tuffa, så man ser att det fungerar, likaså med rampen,
dvs ligga på karet med ljuset på (men räkna med att du behöver köpa nya rör även om de fungerar just nu,
de tappar fort i effekt), doppvärmaren kan oxå vara igång tycker jag.

Då har man säkerställt så långt man kan att karet är hyfsat OK innan man tar hem det.

Att låta karet stå utan fisk i en vecka spelart ingen som helst roll.

Fisk skall introduceras LÅÅÅÅNGSAMMMT (under en 6-12 veckors period) från den stund tempen i karet är rätt.

Efter diverse kokningar av fisk, så rekommenderar jag aldrig mer än 0,5W/liter i styrka på en doppis.
Dvs till ex 200 liter = 100W doppvärmare. Klart säkrare att ha 2 st 100W istället.

.
#9 - 1 oktober 2012 06:59
Okej! Tack :) Vi får se vad vi väljer att göra med bakgrunden, men låter som om vi ska fixa en ;)

Jag undrar lite över pump och filter. Vi ska troligtvis köpa vårt första kar idag, och då ingick ett eheim aquaball reningsverk (typ 2212020). Jag förstår inte vad det är för skillnad med reningsverk, pump och filter? Eller är det samma sak? Har aldrig hört namnet reningsverk förut utan mina föräldrar snackade alltid om att ha pump samt filter.

Allting (kar, reningsverk, doppvärmare och grus) är begagnat och vi får ett bra pris på det. Gör det någonting om det har stått torrt i 2 år, men fungerat bra i c:a 8 år innan dess? Vi vill inte köpa grisen i säcken...

Reningsverk kallas det ofta i blocket-annonser, det är samma sak som filter i den meningen ni tänker. Pump är ett lite svårare ord då det oftast syftar till samma sak men det kan även betyda annat, till exempel powerheads. De kan fylla lite olika funktioner men generellt så brukas de till filterlösningar.

Mitt senaste akvarium var fyllt senast 2007, silikonet var fint så jag fyllde det rakt av.

Kolla så att det inte är allt för repigt bara..
#10 - 1 oktober 2012 08:32
Okej! Men då förstår jag. Tror ni att en eheim aquaball 2212 kommer räcka till ett 220 liters? Detta är tydligen ett innerfilter och har läst att man borde ha ytterfilter till större kar. Stämmer detta? Vi kommer inte heller fylla karet helt med fiskar, tror jag.

Jag blir även lite orolig ifall doppvärmaren (jaeger 3607, 200W) blir för mycket som Ken sa i sitt inlägg. Borde vi köpa ny doppvärmare till karet?
#11 - 1 oktober 2012 08:40
den snurrar väl ~ 6-700 L/H, vilket borde vara OK för ett 222 liters, lite i underkant i mina ögon,
men om belastningen är liten, så varför inte.

gällandse doppisen, det hör till historien att jag har nog haft en osannolikt stor otur när det gäller doppisar.

det är inte ofta de hänger sig och kokar fisk. men om de gör det....så är det inget roligt.

.
Christer5
#12 - 1 oktober 2012 08:43
Jag skulle nog ha köpt ett ytterfilter till 220 liter:)
#13 - 1 oktober 2012 08:45
Nybörjare som behöver hjälp

Fluval 306 :)
#14 - 1 oktober 2012 10:53
skulle inte rek att köra ytterfilter till en "beginner"

av den enkla anledningen att den kostar förhållandevis ganska mycket.

.
#15 - 1 oktober 2012 11:17
Sv: Nybörjare som behöver hjälp

Går ju att köra med filtret som följde med då det verkar funka. sen senare köpa ett ytterfilter sen då ni vet att ni kommer att fortsätta med akvariet :-)
Är många som slutar med akvariet på sitt första år då de tappat lusten och då är ju filtret en utgift som inte fås tillbaka när de säljer karet..

/David
#16 - 1 oktober 2012 12:04
Okej! Tack så mycket för all hjälp! Ni har verkligen varit hjälpsamma :) Nu ska vi iväg i eftermiddag och hämta hem vårt första akvarium. Det lär ta ett tag innan vi startar upp det och välkomnar hem våra första fiskar (ett stim tetror tänkte vi).

Vi var i den lokala zoobutiken häromdagen och kollade på vad de hade för fiskar inne. Vi såg inga neontetror, men kardinaltetror. Har läst att kardinal är lite mer svårskötta, men ändå relativt lätta att ha hand om jämfört med många andra fiskar. Vad säger ni om det? Går det lika bra att köpa kardinaltetror som neontetror? Vi hade tänkte köpa hem 10 st till att börja med och testa någon vecka innan vi intruducerar några black molly, guppys eller platys.
#17 - 1 oktober 2012 12:17
Ni kan nog börja med 10st skulle jag tro.
#18 - 1 oktober 2012 16:37
2-4 fiskar första månaden

2-4 fiskar månad två

resten av stimmet månad tre

övriga månad 4

LUUUUGN......

Annars kommer nitriten.....med risk för massdöd......

Köp ett nitrittest...dropptest....stickor kan ni elda med så värdelösa är dom.....

Bästa 100 lappen du kan spendera på fisk.....

Nästa 225 som är bäst spenderade är guldmedlemskap här......

LÄÄÄÄSSSS MER INNNAN NNIII KÖÖÖPER FIIIISKKKK.

Tror att ni skulle hitta mer roliga intressanta lätta fiskar än de som är nämda.....

Kardinal eller neon....skitsamma i lätthet....kardinalens fördel....GRYMT snyggare....

Neonens fördel...kostar ju inget alls,,,,,

.

Annons