Hej!
Jag och min sambo har funderat på att skaffa akvarium och har då kollat runt lite för att lära oss innan det blir dags. Men jag har lite frågor som jag inte kan hitta några direkta svar på, så jag tänkte att ni kanske har svar på dem!
1. Har läst att ett bra nybörjarakvarium är på ungefär 100L men har nu hittat ett 220L till bra pris. Är detta för tufft för en nybörjare eller till och med bättre?
2. Dimensionerna på doppvärmaren förstår vi oss inte riktigt på. Om man ska ha ett 220L kar, är 200W för mycket då? Det ingår en doppvärmare på 200W (jaeger 3607) i det karet vi funderar på att köpa. Vi har ungefär 21 grader inomhus för tillfället. Hur fungerar en doppvärmare? Kan man ställa in en temperatur som man vill att vattnet ska uppnå?
3. Vad är bästa storleken på grus egentligen? Hur får man växterna (vi vill ha relativt mycket växter) att må bra? Kan man köpa de växterna som finns i den lokala zoobutiken? Vi har läst att de ofta kommer från sumpmarker och är svåra att ta hand om...?
4. Har läst lite olika angående uppstartning av akvarium. Ska man hälla i aquasafe eller inte? Och även vid byte av vatten (delbyten?)? Vi tänkte låta karet stå med vatten och växter i c:a 1 vecka innan vi köper de första 5-10 (tetror) fiskarna och planen är att börja med lite "lättare" fiskar såsom kardinaltetra, mollys, guppy, svärdbärare osv.
5. Borde man ha malar och i så fall vilka är bäst för nybörjare som oss?
Har ni några tips på vad vi ska tänka på nu när vi köper kar, doppvärmare, filter osv?
MVH
Swedishfish