Nybörjare söker tips på lättskött skaldjur

#1 - 7 augusti 2008 21:01
Ja som rubriken lyder. Tänkte införskaffa mig ett akvarium på kaske 100 l, och tänkte ha någon form utav skaldjur i den. Som nybörjare tänkte jag mig ett sötvattensakvarium, som är relativt billigt i drift.

Vilka roliga djur kan man tänkas ha i den? Kräftor? Hummrar finns väl bara i saltvatten? Annars verkar mantisräkor vara en höjdare. Krabbor? Ja ni får gärna fylla på. Diverse lokala zooaffärer har kanske sina egna specialiteter?

Angående diverse förbud så kan vi ju bortse från dem. Jag ska inte släppa ut dem i havet. Har ni bilder på egna djur får ni gärna posta dem.
Tack på förhand
#2 - 7 augusti 2008 21:05
Här är lite du kan ögna igenom i väntan på bättre svar :)

http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur_avancerad_sok_resultat.php
#3 - 7 augusti 2008 21:27
jafar skrev:
Angående diverse förbud så kan vi ju bortse från dem. Jag ska inte släppa ut dem i havet.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Angående förbud så gäller dom även den som inte tänker släppa ut dom ihavet.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Sedan om man tycker förbud och lagar är onödiga är väl en sak, men dom finns av en anledning och att på ett internetforum uppmana folk att bryta mot dessa regler och lagar tycker inte jag är speciallt lyckat.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dessutom tror jag nog inte sötvattenskräftor trivs så bra i havet ;)[/COLOR][/FONT]
#4 - 7 augusti 2008 22:27
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Angående förbud så gäller dom även den som inte tänker släppa ut dom ihavet.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Sedan om man tycker förbud och lagar är onödiga är väl en sak, men dom finns av en anledning och att på ett internetforum uppmana folk att bryta mot dessa regler och lagar tycker inte jag är speciallt lyckat.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dessutom tror jag nog inte sötvattenskräftor trivs så bra i havet ;)[/COLOR][/FONT]

Jo men jag har inte uppmanat någon till nånting. Men om någon har något bra alternativ kan de gärna tipsa om dom, även om de nu skulle vara olagliga. Så vet jag vad som är olagligt i så fall :)
Bilagor:
#5 - 7 augusti 2008 22:37
Av kräftor är det flodkräfta och signalkräfta som är tillåtna. Men 100L räcker inte åt många. Möjligen 2st med många gömställen. Annars finns det ju räkor och duktiga räkmänniskor på forumet att be om råd.
#6 - 8 augusti 2008 11:20
jafar skrev:
Jo men jag har inte uppmanat någon till nånting. Men om någon har något bra alternativ kan de gärna tipsa om dom, även om de nu skulle vara olagliga. Så vet jag vad som är olagligt i så fall :)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red] Nej, men du vill ha svar om olagliga skaldjur, så då blir det ju indirekt en uppmaning, eller ???[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Bara min synpunkt :)[/COLOR][/FONT]
#7 - 8 augusti 2008 12:42
Körsbärsräka.
Rätt snygg, mycket lättskött, förökar sig så till den grad att om du har andra fiskar så kan du använda dem som foder.
Ganska små visserligen, men de blir ju desto fler.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 8 augusti 2008 13:08
Azur skrev:
Körsbärsräka.

Rätt snygg, mycket lättskött, förökar sig så till den grad att om du har andra fiskar så kan du använda dem som foder.

Ganska små visserligen, men de blir ju desto fler.

Instämmer helt - körsbärsräkan kan definitivt rekommenderas http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=3
#9 - 8 augusti 2008 13:36
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red] Nej, men du vill ha svar om olagliga skaldjur, så då blir det ju indirekt en uppmaning, eller ???[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Bara min synpunkt :)[/COLOR][/FONT]

Nej, nu hittar du på. Jag sa att ni kan tipsa om alla skaldjur, även de som kanske är olagliga.

Tack för alla tips, körsbärskräftan passar definitivt som ett komplement till något större. Men om man bara skulle ha en eller två kräftor, vilken skulle det vara? Gärna så stor som möjligt. Finns det ingen hummerliknande varelse?

Hur ska man sköta kräldjur annars? Tillbehör?

Om vi tar en liten OT-fråga. Saltvattensakvarium, hur kan man sköta ett sådant på billigaste sätt? Kan man inte om man bor nära havet gå och fylla på med lite friskt vatten då och då? Tänkte då främst på att skaffa en hummer.

Tack
#10 - 8 augusti 2008 14:47
Det är ju rätt säsong för att köpa levande Signalkräftor just nu. De är både lagliga och stora.

Stora blå australiska kräftor (Yabbie och Marron) är ett alternativ om du kan hitta dem.

Kallvattens-saltvatten är rätt komplicerat, och stora kräftdjur är dessutom extra svåra att hålla under längre tid (dels kräver de kylning, dels tenderar de att få problem med skalömsningen när de hålls i akvarium).
#11 - 8 augusti 2008 16:15
Om du har körsbärsräkor som "komplement" till "något större" finns det en viss risk att det blir en fråga om komplementfoder.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 8 augusti 2008 17:02
jafar skrev:
Nej, nu hittar du på. Jag sa att ni kan tipsa om alla skaldjur, även de som kanske är olagliga.

Tack för alla tips, körsbärskräftan passar definitivt som ett komplement till något större. Men om man bara skulle ha en eller två kräftor, vilken skulle det vara? Gärna så stor som möjligt. Finns det ingen hummerliknande varelse?

Hur ska man sköta kräldjur annars? Tillbehör?

Om vi tar en liten OT-fråga. Saltvattensakvarium, hur kan man sköta ett sådant på billigaste sätt? Kan man inte om man bor nära havet gå och fylla på med lite friskt vatten då och då? Tänkte då främst på att skaffa en hummer.

Tack

Nu var det som sagt körsbärsräkor du fick tips om och inte körsbärskräftor;).
Vad gäller frågor om kräldjur och saltvatten så hör dom inte hemma i denna kategori
#13 - 8 augusti 2008 19:50
Nu var det som sagt körsbärsräkor du fick tips om och inte körsbärskräftor;).

Vad gäller frågor om kräldjur och saltvatten så hör dom inte hemma i denna kategori

hehe, där var inte många rätt i min text :D

Givetvis, ber om ursäkt.

Hur ska man annars generellt sköta kräftor (signal- och flodkräftor)? Hålla vattnet kallt? Pump? Föda?

En fråga till: Kan man föda upp kräftor om man har ett stort akvarium? Vilka redskap behöver man i så fall?

Tack
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 8 augusti 2008 19:59
#15 - 9 augusti 2008 08:00
En sak är oxå att inte blanda signal och flodkräftor dels är signal tuffare och kräftpestsom dom bär på slår ut flodkräftan. Signalkräftan kan iofs oxå stryka med av pesten om den får stressig miljö
#16 - 9 augusti 2008 11:32
Var de inte de som hände i Sverige när signalkräftan blev inplanterad i våra vatten? Att dom slog ut flodkräftan alltså?
#17 - 9 augusti 2008 12:57
Jajamen, helt rätt.
Det är därför förbjudet, och det av detta goda skäl, strängt förbjudet att använda samma redskap i flodkräftvatten som du använt till signalkräftsfiske.
Men även t. ex kanoter som flyttas mellan olika sjöar kan sprida kräftpesten.

Annons