nybörjare(RÄKOR)

#1 - 17 september 2008 10:13
Har tänkt att skaffa några fina räkor och jag kan nästan inget om de. tänker ha de i en 30 liter kar som har fyllt den med massa växter nu.(inte så stark ljus) har för tillfället några guppyyngel i karet. kan man ha räkor med guppyyngel? men hälst vill ja ha räkorna tilsammans med en kampfisk hane går det bra??? ......vilka räkor är bra för nybörjare????

Tack för svar!:)
#2 - 17 september 2008 10:30
Körsbärsräkor.

Fullvuxna exemplar kan vara med guppies. De förökar sig fort och de små lär bli uppätna.

Kampfiskar har jag inte stenkoll på men jag kan tänka mig att de utgör ett hot mot även vuxna räkor.
#3 - 17 september 2008 10:50
LoGeek skrev:
Körsbärsräkor.

Fullvuxna exemplar kan vara med guppies. De förökar sig fort och de små lär bli uppätna.

Kampfiskar har jag inte stenkoll på men jag kan tänka mig att de utgör ett hot mot även vuxna räkor.

ok men hur många räkor bör jag ha tillsammans så at de kan trivas??? kan man se skilnaden på deras kön?
#4 - 17 september 2008 10:55
amoramir skrev:
ok men hur många räkor bör jag ha tillsammans så at de kan trivas??? kan man se skilnaden på deras kön?

Honor brukar ha en äggfläck i nacken.
Minst 10 stycken tycker jag då räkor trivs i grupp så att säga.
#5 - 17 september 2008 13:01
Jenny054 skrev:
Honor brukar ha en äggfläck i nacken.

Minst 10 stycken tycker jag då räkor trivs i grupp så att säga.

för de plats allihopa i en 30l kar??? sen räkor e inte så speciellt billiga...det kommer o bli dyrt med 10 med en gång:p
#6 - 17 september 2008 14:36
köp räkorna av någon privatperson,beroende på vad du vill ha för räkor förstår,endlers guppy går utmärkt att ha med dom...men även dom tar räklingar ibland. jag märker dock inte av det direkt i mitt mix kar...vad ska du ha för räkor ?
#7 - 17 september 2008 15:50
Freakmange skrev:
köp räkorna av någon privatperson,beroende på vad du vill ha för räkor förstår,endlers guppy går utmärkt att ha med dom...men även dom tar räklingar ibland. jag märker dock inte av det direkt i mitt mix kar...vad ska du ha för räkor ?

det som är lättast att sköta:)
#8 - 17 september 2008 15:57
cherry och gula är lättsköta
#9 - 17 september 2008 16:42
håller med faring helt =)...jag har mailat dig föresten om din annons faring,vill köpa gula av dig.
#10 - 17 september 2008 18:17
fairing skrev:
cherry och gula är lättsköta

ok...men kan man ha de i en kar som inte har pump eller filter??? karet ska innehålla mycket växter och mycket ljus så att det bildas alger. kan man göra sånt?
#11 - 17 september 2008 19:11
köp ett hangonfilter dom e bra o små.
sök på google eheim hangon
#12 - 18 september 2008 19:37
kan man har räkorna i en kar fullt av växt men utan pumk och filter?
#13 - 19 september 2008 03:19
De behöver cirkulation i vattnet så att syret kommer runt överallt.
Jag har vanliga innerfilter i alla mina kar, just för cirkulationens skull.

Annons