nybörjare platteciklid. hjälp!

#1 - 22 augusti 2008 14:00
hej! igår köpte jag ett par platteciklider för första gången....de är inte så stora...Honan ser inte ut att må så bra...hennes fenor ser konstiga ut men hon rör på sig och äter bra. är det något fel på henne?????(hon har bra färger)

och min hane har tagit den högra delen av karet till sig själv och låter inte honan komma nära honom

OBS! det e en 110l kar och har massa stenar och växter.
jag vill få de att leka. hur kan jag göra det??? finns det något mer som jag behöver att tänka på??
tack för svar
#2 - 22 augusti 2008 14:05
För att säga mer om honan vill jag gärnqa se en bild om det går att ordna? Du kommer få lek på dem nästan 100 % Säker om det är en hona och en hane. Jag skulle tro att det är svåre att inte få lek på dem Mvh Simon :D:D
#3 - 22 augusti 2008 14:10
jag vet inte hur man kan lägga bilder på den sidan....men jag e nästan säkert att det e en hane o en hona....för hanen e större o inte lika fina färger o honan e rund o har fina färger och i affären sa de att det e en hane o hona
#4 - 22 augusti 2008 14:18
Du kan ju alltid lägga upp bilder på en fotosajt som Flickr eller Photobucket och sen kopiera länken till ditt inlägg.. Måste vara Goldmedlem för att kunna lägga upp bilder direkt i inlägget.
#5 - 22 augusti 2008 14:21
amoramir skrev:
jag vet inte hur man kan lägga bilder på den sidan....men jag e nästan säkert att det e en hane o en hona....för hanen e större o inte lika fina färger o honan e rund o har fina färger och i affären sa de att det e en hane o hona

Okej det låter som en hona och en hane då men jag vet tyvärr inte vad felet är med honan om det nu är något fel :) :P
#6 - 22 augusti 2008 14:41
#7 - 22 augusti 2008 14:46
här har jag bilder på min Plattehona. kolla om det är en hona!!!???
#8 - 22 augusti 2008 17:11
Visst ser det ut som en hona även om hon är något blek. Ser dock inget fel på hennes fenor??
Innan de hittat sin plats i gänget och bildat sitt revir kan det uppstå lite gräl mellan paret. Många gånger är det inte kärlek vid första ögonblicket om man säger så ;)

Hon ser inte så gammal ut heller. Kanske är hon inte könsmogen än. När hon är redo för lek brukar magen bli riktigt mörk lila.
#9 - 22 augusti 2008 17:49
ja paret e väldigt unga. de ser mycket bättre ut idag och deras färger har blivit finare...önska at de gifter sig snart o jag ser deras barn hahahah
#10 - 22 augusti 2008 18:11
Ja, ser ut som en paletthona.
#11 - 22 augusti 2008 18:45
amoramir skrev:
ja paret e väldigt unga. de ser mycket bättre ut idag och deras färger har blivit finare...önska at de gifter sig snart o jag ser deras barn hahahah

Med tålamod kommer du dit :D

Du vet att de är bara vid "kärlek börjar alltid med bråk" och det vill väl säga på lågstadiet om man ska förmänskliga det hela :p
#12 - 22 augusti 2008 18:47
Jag har haft mitt par i 2 veckor nu och dom håller på och gräver i en kruka nu tror du att jag kan få några yngel av dom ändå fast jag har blå ciklider?
på 15cm
Dom har byggt upp ett försvar med sand så ingen blå ciklid kan komma in i grottan:D
Iallafall så har blå cikliderna la ägg för några dagar sen
#13 - 22 augusti 2008 18:52
Baf2 skrev:
Jag har haft mitt par i 2 veckor nu och dom håller på och gräver i en kruka nu tror du att jag kan få några yngel av dom ändå fast jag har blå ciklider?

på 15cm

Dom har byggt upp ett försvar med sand så ingen blå ciklid kan komma in i grottan:D

Iallafall så har blå cikliderna la ägg för några dagar sen

Vet inget om Blåciklider men risken är väl isf när ynglen börjar simma fritt och ta sig ut ur grottan att föräldrarna inte kan hålla Blåcikliderna borta.
#14 - 22 augusti 2008 20:07
det gäller att vänta då. men finns det något speciellt foder som platte gillar? sj matar jag fiskarna mer torr och fryst foder och ibland ärtor till mina guppys. finns det något annat at läga till??? sen jag har inga kruker i karet men som sagt massa med stenar o växter...borde jag skaffa en kanske?
#15 - 22 augusti 2008 20:38
Palettciklider lägger sin rom i taket på grottor eller liknande så ett bo till dem i någon form vore kanske en bra början. Annars hittar de alltid någonstans att fästa sin rom och om inte annat på glaset men ett bo är ju inte för mycket begärt att ge dem ;)

Den mat du redan ger duger alldeles utmärkt och ynglen kommer hitta matrester och alger längs med saker som tex växter, sand och stenar :)
#16 - 19 september 2008 08:32
Nu har jag haft de mer än en månad och inget har hänt. hanen jagar fortfarande honan. de är väldigt bleka undrar varför?? de har nästan ingen färg ibland
#17 - 19 september 2008 08:49
Men om hon inte är könsmogen ännu som det skrevs innan, såär ju inte det så konstigt.

Med ciklider verkar det vara så att om hanen inte får para sig (Honan kan ju inte innan hon är könsmogen) sp jagar han bort honan tills hon kan leka.
#18 - 19 september 2008 08:50
amoramir skrev:
Nu har jag haft de mer än en månad och inget har hänt. hanen jagar fortfarande honan. de är väldigt bleka undrar varför?? de har nästan ingen färg ibland

Har de mycket gömställen och växter?

De är väldigt bra på att ändra färg efter humör och är de bleka hela tiden är det nog något som gör att de inte riktigt trivs.

De kan även ta väldigt lång tid på sig att återhämta sig om de blivit stressade. De kanske inte har återhämtat sig än bara.

Se till så de har en del grottor och växtsnår att gömma sig bland.
Mata med lite olika mat. Tex. fryst, granulat och grönt. Varierad kost är alltid bra.
#19 - 19 september 2008 18:37
gömställen finns tillräckligt...ibland jag ser inte de alls. för at de e fullt me gömställen. men växter har jag inte så mycket.....alltså de verker må bra men jag fattar inte varför hanen jagar o ¨både e bleka
#20 - 21 september 2008 16:16
......

Annons