Nybörjare planerar akvarium 130l

#1 - 21 september 2013 08:27
Jag har fått ett 130 liters akvarium med ställning som jag har tänkt att inreda nu när hösten börja komma. Jag är nybörjare så jag har ett par frågor och det kommer nog att dyka upp ett par till innan det är igång....

Idén är att ha ett relativt lättskött och snyggt akvarium. Jag vill ta in lite av den känslan man får av att ha ett välskött akvarium i vardagsrummet (det kommer att stå i en lugn hörna i rummet). Baksidan kommer jag att måla svart och jag vill ha rätt mycket sten i mitten av akvariet som nästan når upp till vattenytan (typ 3/4 om ni förstår). Det blir rätt mycket sten så vattenmängden blir i så fall rätt mycket mindre än 130l. Sen vill jag ha rätt mycket växter. Jag vill ha ett litet stim med småfisk och ett par lite större fiskar.

När det gäller stimmet så hade jag tänkt neontetra. Men kanske skulle jag kunna ta över ett stim med black molly som en bekant har i ett alldeles för litet akvarium. I det akvariet finns dessutom en rätt stor mal.

Vilka fiskar jag har har inte så stor betydelse för mig bara det ser snyggt ut och att dom fungerar bra ihop. Däremot så är det bra om dom klarar temperaturskillnader som man inte behöver värma upp vattnet. Ibland har jag öppet fönster på natten och det kan bli rätt kallt.

Just nu har jag inget täckglas så jag ska försöka hitta lite glas att skära till. Jag har heller inget filter. Jag har en lysrörsramp och jag har hittat men jag vet inte om jag kan hitta rätt storlek på lysrör eftersom de gamla håller på att ta slut. Rampen är till för att montera på tak så det är inte till för akvarium.

Själva akvariet verkar vara ok. Jag har fyllt upp det och haft det så i en halv dag och det läcker inte... och silikonet värkar mjukt.

Ok... nu till några frågor.....

Akvariet är av den typen som har en stållist på kanterna. Den ska stå på en ställning som är gjord för akvariet. Men själva bottenglaset vilar inte mot någon skiva. Det jag tänker mig är att om jag lägger i en massa sten så tänker jag att det finns en risk att glaset inte klarar det. (Jag tänkte lägga frigolit i bottnen). Samtidigt så är akvariet byggd för att vara på ställningen så det borde inte vara några problem. Så det jag undrar är om det finns en riska att akvariet går sönder?

En fråga till....

Vanliga lysrör är inte till för akvarium och är inte lika bra men fungerar det OK... i alla fall att börja med?... Det är ju lätta att byta längre fram om man skulle vilja men jag vill ha rätt mycket växter nu i börja så det skulle vara synd om dom inte klarade sig så bra.

Nästa fråga...

Vad händer om man kör med ett underdimensionerat filter? Vad jag har förstått så är det bra om man har ett bra filter men kanske att jag kommer över ett litet filter som jag skulle kunna ha till en början.

Dessutom så skulle jag vilja ha lite tips på fiskar och växter. 2-3 lite större och ett litet stim..

Är det något jag missat i min planering? Tänker jag rätt?
#2 - 21 september 2013 09:31
för att svara på dina frågor:

karet håller. du kan nog iaf fylla det till häften med sten utan problem

gör rätt från början tycker jag. köp riktiga rör. som sagt, tråkigt om dina växter inte mår bra från början. har du inte råd att köpa rör så får man vänta med att starta tills man har råd. tålamod är en väldigt viktig egenskap när man pysslar med akvarium

nästa fråga är mer eller mindre samma svar. gör rätt från början. skaffa ett bra filter så blir det bra från början.

är man otålig så är det lätt att karet skiter sig o att man bara får hålla på med att fixa i efterhand osv. jobbigt o kan leda till växt o fiskdöd.

vad är det för W på lysrören?
#3 - 21 september 2013 11:18
hannesc skrev:
för att svara på dina frågor:

karet håller. du kan nog iaf fylla det till häften med sten utan problem

gör rätt från början tycker jag. köp riktiga rör. som sagt, tråkigt om dina växter inte mår bra från början. har du inte råd att köpa rör så får man vänta med att starta tills man har råd. tålamod är en väldigt viktig egenskap när man pysslar med akvarium

nästa fråga är mer eller mindre samma svar. gör rätt från början. skaffa ett bra filter så blir det bra från början.

är man otålig så är det lätt att karet skiter sig o att man bara får hålla på med att fixa i efterhand osv. jobbigt o kan leda till växt o fiskdöd.

vad är det för W på lysrören?

Det ligger nog en poäng i det...

Det jag tänkte på var att komma igång samtidigt som man vinner lite tid för att kunna sätta sig in i vad som är bra. Jag är väl inte otålig men jag vill komma igång med projektet. Jag har hela hösten på mig tänkte jag så jag får börja med att sätta mig in i lysrör och filter.... Men speciellt filter verkar vara vara lite av en vetenskap.

När det gäller att lägga ut mycket pengar så tycker jag väl att det är ok om man lägger på rätt saker.

Hur många W det är på lysrören vet jag inte eftersom jag inte har dom här men jag får kolla upp det.
#4 - 21 september 2013 12:36
Som det låter av beskrivningen av dig baspojken så kanske du ska gå på det som jag ofta ser att akvarieleasingföretag kan göra - Stor stenformation i mitten (lätt porös sten som går bra att bygga på höjden med) och sen sticker in lite anubias bland stenen och ofta lite konstgjorda växter. Fördelen med detta är ju att lyset kan vara minimalt och ger då låg kostnad och låg algtillväxt och låg skötselnivå! Ett bra filter med mycket filtermaterial är ju att fördra.
#5 - 21 september 2013 15:42
åheim skrev:
Som det låter av beskrivningen av dig baspojken så kanske du ska gå på det som jag ofta ser att akvarieleasingföretag kan göra - Stor stenformation i mitten (lätt porös sten som går bra att bygga på höjden med) och sen sticker in lite anubias bland stenen och ofta lite konstgjorda växter. Fördelen med detta är ju att lyset kan vara minimalt och ger då låg kostnad och låg algtillväxt och låg skötselnivå! Ett bra filter med mycket filtermaterial är ju att fördra.

Jo det är nog faktiskt vad jag är ute efter... Sen när växterna börjat ta sig (nån vecka efter) lägger jag i 5-6 neontetror och någon vecka senare ett par till neontetror och sedan ytterligare lite senare så lägger jag ut ett par lite större fiskar som passar...

Jag ska kolla på Anubias... och filter naturligtvis....
#6 - 21 september 2013 16:08
Baspojken skrev:
Jo det är nog faktiskt vad jag är ute efter... Sen när växterna börjat ta sig (nån vecka efter) lägger jag i 5-6 neontetror och någon vecka senare ett par till neontetror och sedan ytterligare lite senare så lägger jag ut ett par lite större fiskar som passar...

Jag ska kolla på Anubias... och filter naturligtvis....
Neontetran är så pass liten och kräver lite mat så där tycker jag du kan starta med hela styrkan på en gång (20-30st) och sen köra in karet drygt 1 månad och sen uttöka med större fisk. Svag belysning är att föredra till neontetran, dem gillar inte att stå i strålkastarljuset utan vill ha det lite dunkelt och gärna lite brunt vatten.
#7 - 24 september 2013 18:53
Vilket filter rekommenderas? Helst prisvärt!

Jag funderar på om man skulle kunna gömma filtret under stenarna som jag placerar i mitten av akvariet. Tänkte om man täcker med platta stenar då. Nu vet jag inte hur det blir med syresättningen om man lägger filtret på bottnen men man kanske kompensera med en luftpump eller något?!.. Vet ej hur det fungerar med syresättning.

Jag skulle kunna tänka mig att ha en filtermatta med pump inbakat i stenröset. Men jag vet inte vilken typ av pump som skulle fungera och om det blir krångligt eller överdrivet dyrt.
#8 - 28 september 2013 09:19
Hur skulle detta filtret fungera?

Aquael Turbo Filter 1500

http://www.pwss.se/product.php?productid=14401&cat=618&page=1

Ska jag beställa? Hyfsat med filtermaterial... Ska vara rätt flexibel.. (kollade på en youtube video på ryska)

(Någon som vet om filtermaterial kommer med på köpet? För mig så verkar det som om det gör....)

Fungerar det med neontetror? (tänker på insug)

Finns det någon annan modell som passar mycket bättre till det jag ska använda den till...?... Annars så beställer jag...
#9 - 28 september 2013 10:09
Aquael turbofiltret är ett kick ass filter, har ett ritigt bra drag och mer och bättre filtrering än övriga innerfilter! 1000L modellen räcker och blir över i ditt 130L. Den har en stor filter svamp och en stor behållare med porösa keramiska ringar. jag har 1000 modellen och jag använder pumpskallen bakom ett bakgrund med filtermatta, det är den tystaste pump jag har kommit över (och jag har en uppsjö av olika pumpar). Ett väldigt prisvärt filter.
#10 - 28 september 2013 14:46
Bra!!! Då får det bli det... Är lite överdimensionerat vilket bara är bra. I början kommer jag att använda det som det är men längre fram så kanske att jag börjar experimenterar med filtermatta. Tydligtvis ska man kunna ha andra saker i behållaren där keramikrören ligger lite beroende på behov. Vet inte om jag kommer att behöva det men det är ju kul att det fungerar om man vill eller behöver. Kul att höra att filtret är tyst, verkligen ett plus!!

Jag har målat baksidan svart nu och så ska jag beställa filter och lite tillbehör ikväll. Sen i veckan kommer jag nog att skära ut glas och fixa belysning. Kommer nog att ta ett par veckor att få i fisk men det är ok för mig så länge bollen är i rullning.

Jag uppdaterar efter hand som frågorna dyker upp...

Tack för svaren så här långt!!
#11 - 28 september 2013 15:17
åheim skrev:
Aquael turbofiltret är ett kick ass filter, har ett ritigt bra drag och mer och bättre filtrering än övriga innerfilter! 1000L modellen räcker och blir över i ditt 130L. Den har en stor filter svamp och en stor behållare med porösa keramiska ringar. jag har 1000 modellen och jag använder pumpskallen bakom ett bakgrund med filtermatta, det är den tystaste pump jag har kommit över (och jag har en uppsjö av olika pumpar). Ett väldigt prisvärt filter.

Jag har ett Aquael turbo 1000 i mitt ena 120 liters och det blir bra drag i karet. Gäller att inte ha för känsliga fiskar.
#12 - 28 september 2013 16:00
henrikl skrev:
Jag har ett Aquael turbo 1000 i mitt ena 120 liters och det blir bra drag i karet. Gäller att inte ha för känsliga fiskar.
Ja det är bra drag i den men den har ju ett flödesreglage så du kan få så mycket som passar eller så sätter du på diffusermunstycket så bromsar den flödet till ca 500L/tim.
#13 - 21 december 2013 03:46
Jag uppdaterar och ställer fler frågor....

Jag har inte kommit så långt.. Har fortfarande inget vatten i akvariet (vilket jag faktiskt är lite stolt över eftersom jag brukar ha lite för brottom när jag drar igång nått projekt :) )....

Jag håller på att "bygga" en sten av cement och frigolit. Den är ihålig så att jag eventuellt längre fram ska kunna använda den till att fylla med filter. Det är en "sten" som ska vara placerad i mitten av akvariet.

Nu är det så att jag hittat en bit trästock som jag tänkte lacka och ha med i inredningen.

Tror ni att det går att bara lacka den med akvaielack och stoppa ner den i akvariet? Jag får natuligtvis se till att den har någon vikt fastmonterad så att den skjunker men det jag undrar är det här med lacken.... En trästock är rätt oregelbunden i sin form så jag tänkte att om jag lägger rätt många lager lack så hoppas jag att barken och allt annat håller sig på plats..... Jag får klart ta bort de som sitter löst först...

Sen undrar jag hur det ser ut i akvariet om man skulle en lackad stock. Man vill inte att det ska se ut som en geléklump p g a all lack...

Vad tror ni.. skulle det kunna fungera?
#14 - 21 december 2013 04:10
Vad är det för träslag?
#15 - 21 december 2013 08:19
(inte bara jag som är morgonpigg :-) )

Det är kastanj är jag rätt säker på. Men den är rätt murken så den måste torka gissar jag på. Sen måste den hålla ihop. Man skulle kanske kunna förstärka vissa ytor med cement som inte syns eller om man målar dessa ytor.

Barken är klart spröd. Skulle vara om man skulle doppa stubben i någon lack som tränger in och fixera fibrerna... Och sen en akvarielack på det...!?

Sent from my LT22i using Tapatalk
#16 - 21 december 2013 08:27
Vet inte hur det funkar med just kastanj, men min tanke var ju att helt enkelt lägga i den utan lack... Du kan kanske blötlägga/rensa den ordentligt innan?

Morgonpigg är jag allt annat än, men jag är inne på dygn nummer två i vaket tillstånd nu. Jag har jobbat sedan 18:40 igår kväll och för tillfället har jag liksom inte tid att sova, får ta itu med det ikväll!
#17 - 27 december 2013 19:59
Ändrade planer... Jag kommer att använda en liten stock (pinne) som är avbarkad istället. Då får man släta ytor. Jag monterar in lite tyngder och lackar med akvarielack.

Jag håller på att "bygga" en sten också av cement och frigolit. Det är projekt bara det.. att få det att likna en sten. Var tänkt att vara klar med akvariet tills nu men det kommer nog ta ett par veckor till...

#18 - 4 februari 2014 05:41
Uppdatering....! (och lite frågor....)

Jag har nu sand, växter och en rot i mitt akvarium. Har fortfarnade inte fiskar. Kommer nog pröva släppa i lite fisk i helgen....

Jag har gjort klart stenen nu (i cement och frigolit). Den blev riktigt bra efter ett tag... Dessutom så är den ihålig så vill jag så kan jag fylla den med filtermaterial....

Är det någon som har erfarenhet av att använda båtlack till akvairebakgrund eller inredning? Det ska gå enligt en beskrivning jag hittade som handlar om att tillverka bakgrunder... Men man måste lacka ur gifterna.... Som jag förstår det så ska bakgrunden (eller i mitt fall stenen...) ligga i vatten och sedan så ska man byta ut vattnet några gånger...

Någon som vet eller våga gissa hur länge den ska ligga i vatten och hur många gånger man ska byta vatten?
#19 - 7 februari 2014 03:50
Ok.. Ingen som vet om båtlack.... Får vänta o se om jag kan använda mitt bygge..

Men jag har en växtfråga som någon kanske kan svara på... Jag har nu ett par plantor med anubias i akvariet. Just nu har jag bara en lågenergilampa som belysning. Jag ska fixa bättre ljus men hade hoppats att jag skulle kunna vänta till nästa månad med det. Kan man skada växterna om dom inte får tillräckligt med ljus under den tiden? Kan man se på växterna om man börjar få problem? ... Som sagt det är anubias vi pratar om och dom ska vara rätt tåliga...

#20 - 9 februari 2014 08:12

Här är en bild på stenen. Jag har nu även ett 60 liters akvarium. Stenen får precis plats i den. Planen är att ha låta stenen vara där ett tag och byta vatten under en period och laka ur gifterna. Sen kommer jag helt enkelt testa att stoppa i en fisk och se om den överlever. (låter grymt men gör jag rätt så ska den klara sig.) som sagt så är stenen ihålig så det finns rätt mycket plats till filtermaterial. Men då kommer jag ha den i de stora karet.

En sak till.... De stora karet är tydligtvis inte 130 liters utan 180. Hade lite tur att jag köpte ett lite större filter som ska fungera bra upp till 250 liter.

Jag har nu släppt i 2 malar och 10-12 Black Molly. Dom har överlevt natten så jag hoppas dom är ok. Dom verkar trivas i alla fall. Jag gav dom rätt mycket tid att vänja sig vid det nya vattnet.

Tyvärr verkar det som att bladen på växterna blir bruna. Ser ut som att bladen torkar ut i kanterna. Har bara haft dom i karet i 1 vecka. Någon som vet vad det beror på? Kan det vara att jag i princip inte har någon belysning?

Jag ska sätta mig in i det här med belysning i veckan tänkte jag. Det ända jag förstått är att man räknar watt/liter vatten och att det helst ska ligga på i alla fall över 0.5.

#21 - 5 juni 2014 18:52
Ingen nitrat!!! :-)B-):-)

Testade nitriten precis. Var övertygad om att jag hade höga värden. Men dom är låga. (ej mätbara med testet) Har dessutom kompletterat med lite mera växter och ett lite stim tetror (tror jag, ska kolla upp namn)

Hoppas dom klara sig. Är av den typen som gillar att simma bland växterna. Passar mig bra eftersom jag har ett litet röse i mitten.

Skickat från min LT22i via Tapatalk
#22 - 6 juni 2014 10:58
Jag vill bara uppdatera. Jag köpte lite fisk och växter igår. Jag är grymt nöjd med stimmet som jag skaffade. Hoppas dom ska trivas. Jag fick dem att äta i morse så dom värkar inte vara överdrivet stressade.

Fisken jag köpte har jag tidigare sett på ett offentligt akvarium. ( Jag är nog ensam om att vilja ha ett arkivarie som ser ut som ett offentligt akvarium :) men dom kan vara rätt snygga och dom är inte så krävande att sköta)

Jag trodde det var en slags tetra men nu när jag kollade upp den i zoopets artbeskrivning så är jag nästan 100% säker på att det är Kilfläcksrasbora. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=52&SOK=1

Ser ut som om jag haft tur eftersom den passar bra med det akvariet som jag har... rätt dämpad belysning, gärna en rot. Det ända jag saknar är flytväxter men det kommer jag att skaffa lite senare.

Växterna jag köpte är Indisk Hygrophila (snabbväxande) och Javaormbunke (långsamväxande)

Jag har nu mollys, kilfläcksrasbora, en mindre mal och en större mal (20 cm från nos till svans). Och som jag skrivit tidigare så är akvariet på 160l inte 130 som jag trodde från början. Jag får se om jag behåller den stora malen. Akvariet är lite i underkant tror jag.

Även om det är rätt vanliga fiskar så tycker jag att det händer rätt mycket. Den stora malen seglar förbi lite då och då och man kan få den att simma upp på ytan så att man kan lägga mat i munnen på den. Den lite mindre malen gillar att gräva i sanden så att det blir små sandmoln. Mollysen leker rätt mycket och förökar sig hela tiden och nu så har jag även ett stim.

Planen för framtiden är att kanske försöka på yngel på
kilfläcksrasborerna. Jag har ett lite 45l akvarie som kanske skulle kunna fungera till detta. Dessutom så vill jag föröka växterna.

Längre fram kommer jag nog att bygga ett akvarium som har ungefär samma storlek som det jag har nu fast utan metallram. Vill ha ett kar som kanske är 30 cm på höjden och kanske 60 på djupet och 120 brett.

Jag har hittat 1 m2 6mm glasskiva på jobbet som jag kanske kan komma över. Men jag skulle behöva mer. Men detta ligger i så fall i framtiden. Jag vill inte köpa glaset utan hoppas kunna komma över det på annat sätt.

Om man överdimensionerar glaset lite så tror jag inte kvaliteten spelar så stor roll, Jag har en svåger som är ingenjör som kan hjälpa mig. Hade tänkt att har det som ett öppet arkivarie med men lysrörsarmatur hängande från taket (som jag har nu).
#23 - 20 juni 2014 08:13
Jag för lite dagbok på denna tråden.

Jag har märkt att fiskarna simmar mycket mera naturligt nu när jag har lite mera växter. Mina Mollys ser alltid ut att vara upptagna hela tiden. Plockar på bladen, rensa sanden, jaga runt och uppvakta honor.

Det gäller även de andra fiskarna. Dom simmar i stim ibland och ibland håller var och en på med sitt. Dom rör sig hela tiden men verkar inte stressade.

Jag har fortfarande inte haft tid att ösa problemet med min för stora mal. (kom fram till i en annan tråd att den behöver betydligt större akvarium) men den har fått lite mera varierad kost.

Det jag saknar är ett par lite mera färgstarka fiskar t ex citrongula eller marinblått eller något.

Skulle också vilja ha räkor om
jag får det att passa med dom andra. Och någon snäcka när jag väl är igång.

Sen som jag skrev ovan så kommer jag längre fram att bygga ett akvarium. Kommer inte kunna släppa den tanken. Kanske med något inbyggt filter. :-)

Ingen bra bild men ser layouten.

Skickat från min LT22i via Tapatalk
#24 - 20 juni 2014 08:28
Tycker bilden är bra. Sedan tycker jag att du visar en riktigt bra känsla för inredning. Jättesnyggt! :)
#25 - 20 juni 2014 09:41
Tack! :)

Det gör mycket om man får in lite växter... (inget jag kommit på själv utan jag läste det någonstans här på forumet :) )

Jag fick tag på en gren ormhassel som jag planterade några små javaormbuskar på. Blev ett bra 3-d djup när den kom in. Är grymt nöjd med den.

En fråga... vad kallas Kilfläcksrasborar för?... Säger man Kilfläckar eller rasborar? Det är ett lite krångligt namn att kalla dom Kilfläcksrasborar. Förstår man vad man menar om man kallar dom Kilfläckar?

Annons