Nybörjare planerar akvarium 130l

#1 - 21 september 2013 08:27
Jag har fått ett 130 liters akvarium med ställning som jag har tänkt att inreda nu när hösten börja komma. Jag är nybörjare så jag har ett par frågor och det kommer nog att dyka upp ett par till innan det är igång....

Idén är att ha ett relativt lättskött och snyggt akvarium. Jag vill ta in lite av den känslan man får av att ha ett välskött akvarium i vardagsrummet (det kommer att stå i en lugn hörna i rummet). Baksidan kommer jag att måla svart och jag vill ha rätt mycket sten i mitten av akvariet som nästan når upp till vattenytan (typ 3/4 om ni förstår). Det blir rätt mycket sten så vattenmängden blir i så fall rätt mycket mindre än 130l. Sen vill jag ha rätt mycket växter. Jag vill ha ett litet stim med småfisk och ett par lite större fiskar.

När det gäller stimmet så hade jag tänkt neontetra. Men kanske skulle jag kunna ta över ett stim med black molly som en bekant har i ett alldeles för litet akvarium. I det akvariet finns dessutom en rätt stor mal.

Vilka fiskar jag har har inte så stor betydelse för mig bara det ser snyggt ut och att dom fungerar bra ihop. Däremot så är det bra om dom klarar temperaturskillnader som man inte behöver värma upp vattnet. Ibland har jag öppet fönster på natten och det kan bli rätt kallt.

Just nu har jag inget täckglas så jag ska försöka hitta lite glas att skära till. Jag har heller inget filter. Jag har en lysrörsramp och jag har hittat men jag vet inte om jag kan hitta rätt storlek på lysrör eftersom de gamla håller på att ta slut. Rampen är till för att montera på tak så det är inte till för akvarium.

Själva akvariet verkar vara ok. Jag har fyllt upp det och haft det så i en halv dag och det läcker inte... och silikonet värkar mjukt.

Ok... nu till några frågor.....