Nybörjare på ytterfilter

#1 - 15 december 2010 09:01
Har tidigare ett miniakvarium med innerfilter, maken kom nu hem med ett 350-l beg tank som tidig julklapp. Köpt begagnat med vidhängande ytterfilter av modell AM-Top at-3336.
Den modellen hade min zoohandlare aaaaaldrig hört talas om?! och tyckte det var bättre att köpa nytt av honom, typ. :mad:
Ni verkar kunna allt här på zoopet: vad packar jag bäst med? Det somm finns nu är tre tomma korgar och en svart "skumgummimatta" på toppen. Tacksam för alla tips och råd!
#2 - 15 december 2010 09:18
I bottenkrogen brukar jag ha "makaroner". Detta för att dela upp och sprida ut vattenströmmen. De fungerar också som substrat för bakterierna.
Sedan ett skikt med någon form av substrat med stor yta. Det finns ett antal sådana man kan köpa. Det funkar säkert också bra med grovporig filtermatta.
Överst lägger jag finporig filtermatta med filtervadd ovanpå.

AM-Top är en Eheimkopia, typ. Billigare, men lite sämre, vilket man märker på t ex plastiga kranar, mm. Men de fungerar helt ok för sitt pris.
#3 - 15 december 2010 13:04
Hade tidigare ett AM-top 3338 som jag var grymt nöjd med.

Jag körde material i följande ordning;
Underst (där vattnet kommer först) biobollar.
Mitten Eheim substrat pro.
Överst filtermatta i två lager med först ppi10 och sedan ppi20.

Skummgummimattan (vilket ord :P ) är förmodligen ett kolfilter som säkert är förbrukat (aktivt kol håller bara en viss tid) så skippa det och ersätt istället.
Beroende på vad för fiskar ni ska ha så kan jag tycka att filtert kan bli i minsta laget då den utskrivna volymen/timme inte stämmer när filtert är fyllt med material. Tänker mer att t.ex. malawiciklider vill ha ordentligt strömt men ska ni ha "vanliga" sällskapsfiskar fungerar det säkert.

Angående Am-top då. Har läst både ris och ros om detta filter och min uppfattning är att det gäller att ha tur och få ett filter som är tätt och tystgående från detta märke. Finns tydligen många "måndagsexemplar" som brummar så pass att folk inte står ut med dem. Men är det begagnat kan man ju hoppas på att det är tystgående då förra ägaren trots allt stått ut med det ;)
#4 - 16 december 2010 08:27
Tack för era svar! Ska genast inhandlas lite filtermatta, bollar, mm! Vad gjorde man utan zoopet....;)
#5 - 16 december 2010 09:20
sarto skrev:
Tack för era svar! Ska genast inhandlas lite filtermatta, bollar, mm! Vad gjorde man utan zoopet....;)

famlar i mörkret ;)
#6 - 16 december 2010 09:35
sarto skrev:
Vad gjorde man utan zoopet....;)

stå naken ute i snön o ser almänt vilsen ut.
#7 - 18 december 2010 23:53
den imaginära bilden på min näthinna hade jag gärna sluppit..
#8 - 19 december 2010 15:44
I den här kylan hade det nog inte varit mycket att se, ändå... ;)

Annons