Nybörjare på Tangaynika! Höja PH med mera...

#1 - 20 mars 2004 16:38
Hej!

Till att börja med... Tangaynika är cooola! =)

Jag vill höja ph/kh i mitt tangaynika akvarium. Just nu: PH 7 och
KH >6. Köpte bikarbonat idag, jag läste någonstans att 30mg/100L är en rekommendation. Kan det stämma? Hur stort vattenbyte bör jag göra innan jag tillsätter bikarbonaten?

Fiskarna verkar må bra, bortsett från att en princessa kliar sig på sidan och pannan ganska ofta! Akvariumet är nystartat (9 dgr) och jag har matat larvigt lite och användt bakteriekultur, aquatan och salt enligt insktruktioner, ändå har jag lite nitrit/nitrat i akvariet. Gjorde 10% vattenbyte, sjönk något men inte helt.

Har ni tips så dela med er! =op

Mitt akvarium:
93L akvarium, 2st princessor (pulcher), 3 st marlieri och 2st små ancistrus. Gott om grottor (lavasten, korallsten, citronskiffer) och snäckor. 1-3mm grus + faxesand. 400L/pump, 27grader i vattnet.

mvh Micke
#2 - 20 mars 2004 17:58
Byt cirka en tredjedel av vattnet och komplettera gärna med kalksten om du har ett mjukt vatten.[:-149]
#3 - 21 mars 2004 12:33
Lägg i kalksten mer behöver du inte göra.

Så har jag det och dom leker.
#4 - 21 mars 2004 12:46
kalksten lär knappast höja pH från 7 till över 8. Det kommer bikarbonat däremot göra utan problem. Jag gör vattenbyte på 50% i mitt tanganyika kar då jag tillsätter bikarbonat. Detta p.g.a. att ammonium blir giftig ammoniak då du höjer pH värdet.

Huruvida jullarna trivs i stora vattenbyten är det dock delade meningar om.

Princessorna lär leka trots ett pH på 7. men de trivs bättre i 8.
#5 - 25 mars 2004 14:05
Hoj ALDRIG Ph vardet om ditt kar inte har fatt alla bakterier det behover an. Vanta en manad eller sa och gor da ett rajalt vatten byte innan. Hoj ALDRIG Ph vardet utan att gora ett vatten byte forst! Varfor ser du i Davides post. Kan bli mass dod pa en timme!

Om ditt akvarium ar nystartat och fiskarna "kliar sig" eller verkar andas haftigt sa gor manga sma vatten byten kanske 5-10% 1-3 ggr om dagen och mata mycket sparsamt (om ens alls) for att undvika risken med en nitrit topp.

Annons