Nybörjare på Tanganyika

#1 - 2 mars 2003 22:28
Hej!

Jag är påväg att köpa ett nytt akvarium. Det är ett fyrkantsakvarium med måtten 55x55x55 = 166liter.
Eftersom jag har mycket hårt kranvatten hade jag tänkt att göra en tanganyika biotop. Inredningen kommer att bestå av mycket fint grus (högst 1mm), någon anubia samt en massa självplockade stenar.

Nu till fiskvalet:
Jag har bestämt mig för någon art snäcklekare. Vilken vet jag ej men det kommer bli någon som iaf är så pass vanlig att man kan få tag på den utan större problem. Men vad ska jag ha för sällskap till dem? Alla artbeskrivningar förutsätter att man har ett rektangulärt akvarium. Jag förstår att man inte kan ha fiskar som tycker om att sträcka ut ordentligt. Men hur är det med fiskar som det står t.ex. 80cm och 80liter? Trivs fisken då i 55cm och 166liter? Tacksam för alla seriösa svar.

//Linus Fröjd
Bilagor:
#2 - 2 mars 2003 22:59
Tja, jag skulle nog bygga upp ett högt stenröse och köpa ngn sorts Julidochromis.
Snäcklekarna kommer i huvudsak att hålla till bland snäckskalen i sanden och Jullarna bland stenen.
Bäst är nog att skaffa dom samtidigt.
#3 - 4 mars 2003 19:13
Hej!

Snäcklekare blir nog Lamprologus multifasciatus om det inte är omöjligt att få tag på i stockholm.
Jullar har jag tänkt på men jag skulle hellre vilja ha princessor om inte de vantrivs i ett akvarium med de måtten.

// Linus Fröjd

Annons