wow! den där ''turtletimes'' var ju hel grym där ståg ju nästan allting.
Det inte bara står ;). Man kan fråga också.
Men några generella tips:
Ta inte för små botten stenar till akvariet om du vill ha det. De kommer nog äta en del och kan dö om det fastnar. De äter i princip allt
vad äter skölkdpaddor och hur stort akvarium behöver man.
Finns sköldpaddsmat som säjs, men mata grönsaker och kött. Varierat. Yngre äter mer kött men försök att balansera. Undvik ge för mycket proteiner för det kan ge skal deformationer. Kalcium behövs också när du har en (tablett runt 40kr som den biter på, men sepiaskal e okay, billigare också (se bara till att den går att lägga i vatten med sköldpaddan för sepiaskal är egentligen till pappegojor). Vitamin D är också viktig för en växande sköldpadda, men det kan syntiseras själv om du har UVa/UVb ljus lr har möjlig att sola honom (ej i vinter, eller kalla tider)
kan man bara ha en eller ska man helst ha flera?
En eller flera går bra. Beror på akvariumet, stora kräver mer plats och fler kräver mer plats. Vissa kommer skada varandra medan andra inte gör det. Men sköldpaddor från samma ställe är A och O om du ska skaffa två (känner varandra).
är det ett lätt djur och sköta och hur ska man inreda akvariet?
En landdel av 1/3 av ytan för att sköldpaddan ska komma upp. Alla sköldpaddor behöver land. Det finns två sköldpaddor som lever i vatten, sump och vatten. Båda behöver land, och det ska vara enkel för dem att komma upp.
Akta för att lägga vassa stenar i akvariet, kan skada sköldpaddan.
Inredning av växter är inget som jag kan säga om du kan eller inte som fiskar, vissa sköldpaddor ignorerar dessa (t.e.x min ignorerar fiskarna men äter växterna).
Vad du kommer att behöva:
Ljus (värme för sköldpaddan att sola) beroende hur lång du har den så olika watt tal. Akta så den inte kan ramla ner i vattnet och ljuset ska vara riktad mot landdelen och vara runt 35-40 grader.
UVb lampa är också rekommenderar, kostar en del men för att sköldpaddan ska syntisera vitamin D är det viktigt.
vilken är den bästa nybörjar rasen som inte är för dyr heller?
treknölar kostar runt 200-250.
http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Fact&PAGE=2&ID=146
bor dom i akvariet eller måste man ta ut dom ur det (jag har nämligen katt)
Bor i akvarium och går själva upp i landdelen. Akta för husdjur, t.ex. hundägare har fått sina sköldpaddor helt döda då hunden tror att den är en leksak och biter igenom skalet.
och vad är ett normalt pris är?
Beroende art.
200-300
jag vill inte ha en som jättestor.
Försäljare kommer nog säga att deras sköldpadda som de säljer är en dvärgsköldpadda. Tyvärr så finns inga såna i handeln.
http://www.zoomassan.se/skoldpaddor/skoldpaddor.htm
Men vad jag kan tipsa dig om är:
1. Välj en hane, blir inte så stora
2. Se till att du vet vilken sköldpadda du får
Rödörad och gulbukad blir stora.
Treknöls kan, men blir runt 15 cm.
Den minsta arten är spotted turtle (kan inte det svenska namnet), rekordet för en sån är 15 cm över skalet. Ananrs blir de runt 10-13 cm.
Ôm du bara vill ha sköldpaddan så kan du ha honom i genomskinlig plast box som t.ex. freja i IKEA, de kostar runt 20 kr. Men annars kan du köpa de lite större för 100 L. Men som sagt, plast är inte lika snyggt som glas.