nybörjare på sköldpador

#1 - 20 oktober 2006 17:52
hej. har börjat att fundera på att skaffa sköldpaddor men jag har några frågor innan jag gör det.
vad äter skölkdpaddor och hur stort akvarium behöver man.
kan man bara ha en eller ska man helst ha flera?
är det ett lätt djur och sköta och hur ska man inreda akvariet?
vilken är den bästa nybörjar rasen som inte är för dyr heller?
bor dom i akvariet eller måste man ta ut dom ur det (jag har nämligen katt)
och vad är ett normalt pris är?
jag vill inte ha en som jättestor.
#2 - 21 oktober 2006 07:03
Jag vet inte väldigt mycket om sköldpaddor, men jag gjorde lite efterforskningar när min lillasyster ville skaffa.

En sköldpadda som inte blir så stor, är trekölsskäldpaddan. Max 10-15 cm som fullvuxen. Här omkring där jag bor, Gävleborgslän, kostar den ca 250:-
Man bör vara noga med hygienen efter att ha handskas med sköldpaddor, pg av salmonella risken.
Akvariet bör ha en liten land-del, där de kan klättra upp och sola sig i UV-ljus (som förstärker deras skal).
De skitar ner mycket, så vid matning fick jag tipset om att ta ut dom, och lägga dem i en balja med lite vatten i. Där i baljan skulle jag ge dem maten, och låta dem vara ett tag, förhoppningsvis kommer det lite skit där och matresterna är det bara att slänga bort.

Observera att det är inte information jag fått av erfarenhet, utan information jag läst och frågat mig till av andra som har sköldpaddor.
#3 - 21 oktober 2006 08:33
OBS sköldpaddor kan bli väldigt gamla! säkert minst 10 år, så tänk igenom INNAN du köper.
#4 - 21 oktober 2006 08:39
Det största problemet med sköldpaddor är att de äter allt. DVS allt inklusive det som är gott och direkt onyttigt för dem. I butik har jag hört massor av historier om folk som ger dem fiskbullar, kattmat, fläskkotletter och en massa annan skit med invändningen att de inte vill äta pellets. Det är ett faktum att sköldpaddor ges denna skitmat så kommer de inte att vilja ha pelletsen. MEN de mår avsevärt mycket bättre av att äta sköldpaddsmat än mäniskomat. Så ge din sköldpadda mat som är anpassad för just sköldpaddor och inget annat, då slipper du de flesta sjukdomar och bristproblematik. Ett bra pelleterat foder avsett för sköldpaddor går att få tag i i de flesta välsorterade zoobutiker, äter inte sköldpaddan så vänta, när den blir hungrig äter den det. Fastna inte i skräpmatsfällan.
MVH
Magnus
#5 - 21 oktober 2006 11:44
tack för svaren men dom där ''trekölssköldpddan'' hur stort akvarium behöver man till dom går 50l bra eller är det för litet?
#6 - 21 oktober 2006 23:32
F*fan skrev värsta uppsatsen som bara försvann för jag glömde klicka på kom ihåg mig. :( *ARG*

Skriver om allt imorgon. Jag har en vattensköldpadda så jag kan besvara det mesta men annars är :
http://www.turtletimes.com/Forums/index.php?act=idx

Svaret på allt!!
#7 - 22 oktober 2006 06:06
wow! den där ''turtletimes'' var ju hel grym där ståg ju nästan allting.
#8 - 22 oktober 2006 09:14
wow! den där ''turtletimes'' var ju hel grym där ståg ju nästan allting.

Det inte bara står ;). Man kan fråga också.

Men några generella tips:
Ta inte för små botten stenar till akvariet om du vill ha det. De kommer nog äta en del och kan dö om det fastnar. De äter i princip allt

vad äter skölkdpaddor och hur stort akvarium behöver man.
Finns sköldpaddsmat som säjs, men mata grönsaker och kött. Varierat. Yngre äter mer kött men försök att balansera. Undvik ge för mycket proteiner för det kan ge skal deformationer. Kalcium behövs också när du har en (tablett runt 40kr som den biter på, men sepiaskal e okay, billigare också (se bara till att den går att lägga i vatten med sköldpaddan för sepiaskal är egentligen till pappegojor). Vitamin D är också viktig för en växande sköldpadda, men det kan syntiseras själv om du har UVa/UVb ljus lr har möjlig att sola honom (ej i vinter, eller kalla tider)

kan man bara ha en eller ska man helst ha flera?
En eller flera går bra. Beror på akvariumet, stora kräver mer plats och fler kräver mer plats. Vissa kommer skada varandra medan andra inte gör det. Men sköldpaddor från samma ställe är A och O om du ska skaffa två (känner varandra).

är det ett lätt djur och sköta och hur ska man inreda akvariet?
En landdel av 1/3 av ytan för att sköldpaddan ska komma upp. Alla sköldpaddor behöver land. Det finns två sköldpaddor som lever i vatten, sump och vatten. Båda behöver land, och det ska vara enkel för dem att komma upp.
Akta för att lägga vassa stenar i akvariet, kan skada sköldpaddan.
Inredning av växter är inget som jag kan säga om du kan eller inte som fiskar, vissa sköldpaddor ignorerar dessa (t.e.x min ignorerar fiskarna men äter växterna).
Vad du kommer att behöva:
Ljus (värme för sköldpaddan att sola) beroende hur lång du har den så olika watt tal. Akta så den inte kan ramla ner i vattnet och ljuset ska vara riktad mot landdelen och vara runt 35-40 grader.
UVb lampa är också rekommenderar, kostar en del men för att sköldpaddan ska syntisera vitamin D är det viktigt.

vilken är den bästa nybörjar rasen som inte är för dyr heller?

treknölar kostar runt 200-250.
http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Fact&PAGE=2&ID=146

bor dom i akvariet eller måste man ta ut dom ur det (jag har nämligen katt)
Bor i akvarium och går själva upp i landdelen. Akta för husdjur, t.ex. hundägare har fått sina sköldpaddor helt döda då hunden tror att den är en leksak och biter igenom skalet.

och vad är ett normalt pris är?
Beroende art.
200-300

jag vill inte ha en som jättestor.
Försäljare kommer nog säga att deras sköldpadda som de säljer är en dvärgsköldpadda. Tyvärr så finns inga såna i handeln.

http://www.zoomassan.se/skoldpaddor/skoldpaddor.htm

Men vad jag kan tipsa dig om är:
1. Välj en hane, blir inte så stora
2. Se till att du vet vilken sköldpadda du får

Rödörad och gulbukad blir stora.
Treknöls kan, men blir runt 15 cm.

Den minsta arten är spotted turtle (kan inte det svenska namnet), rekordet för en sån är 15 cm över skalet. Ananrs blir de runt 10-13 cm.

Ôm du bara vill ha sköldpaddan så kan du ha honom i genomskinlig plast box som t.ex. freja i IKEA, de kostar runt 20 kr. Men annars kan du köpa de lite större för 100 L. Men som sagt, plast är inte lika snyggt som glas.
#9 - 24 oktober 2006 15:08
jag kunde inte hitta dom där freja förvarings lådorna
på ikeas hemsida. så jag undrar vart du hittade dom? hur stora är dom också.
#10 - 25 oktober 2006 15:26
är det någon som vet vart man kan köpa Treknöls sköldpaddor i stochholms området?
#11 - 25 oktober 2006 22:37
är det någon som vet vart man kan köpa Treknöls sköldpaddor i stochholms området?

Perfekt! Du bor i stockholm också vilket gör allt mycket enklare för mig.

FREJA plast boxar finns (lr hette de freja, men något med freXX började de med). Tror man inte kan hitta dem i hemsidan men dem finns i IKEA i kungens kurva, har sett dem varje gång jag är där. Finns där förvaring sortimentet ligger. Kostar 19 kr, skaffa två om du ska ha dem för de är inte så tjocka så ha en på den ena (så det blir dubbel väggigt)

Treknölssköldpaddor kan inhandlas:
Huddinge Zoo
http://www.huddingecentrum.se/
Fältöversten (glömt zoo namnet), Karlaplan http://www.faltoverstencentrum.se/
SIMBA i Sickla Köpcentrum
http://www.sickla.se/
Globefish hade några men är inte säker om de va treknöls :(
http://www.globefish.nu/ Du kan ju ringa och fråga

Sen är det bara ringa och fråga.

Om du vill ha ett välbefinnande miljö som är passade för din sköldpadda men som inte kostar skjortan så kan jag rekommendera www.akvariumbutiken.se
och www.cmtropik.se. Det bästa är att du kan hämta grejerna så frakt och sånt kommer inte kosta så mycket.

Du kan nog få ner allt under en 300 kr om du är duktig.

Filter 100 kr
http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_12/innerfilter_1210/?sort=min_price&sort_type=asc&add_brand=&offset=10
Doppvärmare 80kr
http://www.akvariumbutiken.se/vaermare_23/doppvaermare_2310/?add_brand=&sort=min_price%26sort_type%3Dasc
Freja x 2 = 40 kr
2 - 3 plast växter runt 13 kr/st
http://www.akvariumbutiken.se/dekorationer_14/plastvaexter_1414/?add_brand=&sort=min_price%26sort_type%3Dasc

Sen tillverka en egen landdel samt använda en gammal spot light så han kan sola (se till att det inte är för varmt, runt 35 grader -40)
#12 - 26 oktober 2006 04:38
Du kan alltid också kolla på blocket eller andra annonser, det kanske finns någon som vill sälja sin trekölssköldpadda med akvarium och allt. Kan spara en slant på det.
#13 - 26 oktober 2006 15:16
jag hittade dom där lådorna dom hette flaj. men är du säker på att dom räker dom e ju inte så stora, får sköldpaddan plats och mår den bra i det lilla utrymmet?
#14 - 26 oktober 2006 22:43
jag hittade dom där lådorna dom hette flaj. men är du säker på att dom räker dom e ju inte så stora, får sköldpaddan plats och mår den bra i det lilla utrymmet?

Kommer inte ihåg hur stora FLAJ va nu, men det borde räcka. Men se till att ytrummet som finns är 4-6 gånger så stor som sköldpaddans längd och 2-3 ggr så djupt som han kan simma (dvs han kan dyka och simma upp och ner). Har min i flaj och den har ytrumme att simma sida till sida och upp och ner. Om den simma runt fritt så är det okay, ser min simma runt hela tiden och verkar inte trångt. Har t.o.m fiskar med honom.
15 x 4 = 60. Men du kan ju börja med flaj och sen köpa nån större vid behov. Finns ju 100 -150 L om du skulle behöva det senare. Det är grejen med plast lådor, du kan helt enkelt skaffa nya billigare istället för akvarier som kostar en del.
Annars kan du köpa ett begagnat om du inte vill betala dyra pengar, men akvarium är såklart snyggast ;)

http://www.blocket.se/li?q=akvarium&ca=11_s&c=0&w=1

Finns ju annonser som den här:
http://www.blocket.se/vi/9542096.htm?ca=11_s
#15 - 27 oktober 2006 15:28
Det låter ju bra. kan man ha fiskar tillsamans med sköldpaddan utan att det blir problem?
#16 - 27 oktober 2006 15:34
Det låter ju bra. kan man ha fiskar tillsamans med sköldpaddan utan att det blir problem?

Sköldpadda till skoldpadda. Vissa äter fiskarna vissa gör det inte. Min gör det inte och mina kusiners gör inte det heller. Samma sak med växter, vissa äter växterna andra gör inte det.
Men man kan ju alltid testa, jag testade med fisk och det fungerade (kampfisk, platy, otoniclus mal) och sen några vattenväxter som han åt upp :(. Men det är sköldpadda till sköldpadda.
#17 - 28 oktober 2006 06:35
okej, jag tänkte köpa min sköldpadda direkt efter jul någon gång.
#18 - 28 oktober 2006 13:03
såg en typ 5 cm stor treknölssköldpadda för 250 kr är det dyrt eller är det en bra affär? jag har en salamander också kan man ha dom tillsammans eller måste jag gjöra mej av med salamandern?
#19 - 28 oktober 2006 19:25
såg en typ 5 cm stor treknölssköldpadda för 250 kr är det dyrt eller är det en bra affär? jag har en salamander också kan man ha dom tillsammans eller måste jag gjöra mej av med salamandern?

Salamandrar lever ensamma så det är ett nej.....
Treknöls för 250 kr är ett normalt pris. Var såg du den förresten?
#20 - 29 oktober 2006 10:34
jag såg den på kungszoo på kungsholmen nära fridhemsplan.
#21 - 29 oktober 2006 18:18
Okay, tack :D. Kanske ska kolla in stället :D
#22 - 31 oktober 2006 16:50
hur ska jag göra för att få så bra landdel som möjligt? tänkte köpa såna där flaj lådor i helgen.
#23 - 31 oktober 2006 17:24
hur ska jag göra för att få så bra landdel som möjligt? tänkte köpa såna där flaj lådor i helgen.

Om du vill så kan du köpa färdiga som de här:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/reptiltillbehoer-flytbryggor-c-61_684
Eller göra en som jag gjorde.
Tog en mindre plastlåda, vänder den upp och ner så att sköldpaddan kunde gå upp på den. Du kanske vill göra så att han kan gå upp lättare så jag tog en större plast lock och klistrade den under och la dit stenar så han kan klättra upp. Klistrade ihop allt med akvarium silikon och köpte sug proppar och limmade dem i kanterna så att den hålls upp (ger mer utrymme för sköldpaddan att simma under). Du kan lägga 3 proppar och i tre hörn och klistra den på två hörn t.ex. Jag fick med propparna från min filter så du kanske får en med när du köper en (räckte med 2 till min filter, men fick 3 extra).
Men jag kan tänka mig att tillverka en av legobitar om du har några över, eller ta dem och klistra dem på plast lådan som en trappa.
Akrylplast är tydligen bra att arbeta med, hört från andra att det är enkelt att arbeta med.
#24 - 1 november 2006 07:41
okej ska pröva att göra sån där hemgjord landdel annars får jag väl köpa en ny.
men vad ska man ha för lampa måste man en sån där uvljus eller bara en vanlig lampa?
#25 - 1 november 2006 15:34
okej ska pröva att göra sån där hemgjord landdel annars får jag väl köpa en ny.

men vad ska man ha för lampa måste man en sån där uvljus eller bara en vanlig lampa?

En lampa som innehåller Uva och Uvb, som ska vara riktad mot landdelen.
www.guldfisken.se . Finns i den hemsidan ,annars får du kanske beställa och hämta eller frakta från cmtropik.se. Men annars kan du kolla i iguana zoo i rådmans gatan. den enda reptil affären jag vet is tan tyvärr :(
#26 - 3 november 2006 08:13
Planera akvariet väl och se till att få en "hög" vattennivå.

I mitt gamla 150L så hade jag väl en 15cm beroende på att landdelen bara var lite staplade stenar, det funkar så länge som dom är ganska små, men sen blir det värre, Nu har jag 25-30cm beroende på avdunstning-påfyllning, 30cm duger 25 är i minsta laget för min rödörade.
Gärna så stort akvarie som du får plats med, dom gillar att simma, man märker skillnaden på djuren när man flyttat upp dom i storlek på akvariet hur pigga dom blir när de får lite yta :)

Har man ett litet akvarie så kanske man bör se över möjligheten med att ha ett "udda-mått" istället för ett avlångt så man får ett mer liksidigt akvarie.
Mitt gamla var 50cm högt och 65 långt och 50cm brett
Nu har jag 600liter 200 långt x60brett x50 högt istället, varav 40cm är landdel. och 25-30cm vattennivå nästan i minsta laget ändå skulle gärna kunnat vara 10cm högre så vattennivån kom upp motsvarande.
#27 - 7 november 2006 17:41
jag försöker faktiskt hitta såna som är mer liksidiga, men dom flesta är längre än vad dom är höga.
#28 - 9 november 2006 08:31
jag försöker faktiskt hitta såna som är mer liksidiga, men dom flesta är längre än vad dom är höga.

Japp, det är ju inte "standard" mitt var ett gammalt hemmabygge som jag köpte billigt. Personen innan hade haft det som inbyggnadsakvarie.

Skulle jag köpa idag så skulle jag nog köpa ett 720liters, 60x60x200, då kan man ha 40cm vattendjup och en okej simyta.

Ett bra tips förresten, köp typ sidenväxter liknande ormbunkar eller andra "täta" lövväxter. Ta loss växten ur krukan och lägg ner bladverket på botten, sköldpaddorna accepterar detta som "skydd" istället för en grotta och kryper under när dom vill sova. En grotta river dom ju bara när dom börjar få lite storlek alternativt dessutom tar en stor grotta (om man inte intigrerar den med landdelen) stor plats i akvariet.
#29 - 27 november 2006 11:58
Här är svaren.
Sköldpaddor äter: pasta nudlar raggmunkar grönsaker ris korv mm.
Akvariet beror från art till art men 100liter är nödvändigt.
Har man ett stort akvarium kan man ha fler men blanda inte arter men en kartsköldpadda och gulbukad går bra (ha inte två hanar).
Ja sköldpaddor är hyfsat lätta att sköta.
Man inreder med en land del av rötter (köp rötter ta inte ute) eller stenar (kan man ta ute men rengör noga) och tegel.
Kartsköldpaddor är väldigt trevliga men jag vet inte vad de kostar tror runt 200.
Dom kan vara på golvet eller gräs mattan men passa så att paddan inte blir överkörd eller blir tagen av en fågel katt eller hund (de är sköldpaddans fienden) men akta så att paddan inte smiter obs! kliv inte på paddan (som min lärare nästan gjorde).
lycka till.
#30 - 27 november 2006 16:32
äter sköldpaddan det?
#31 - 28 november 2006 06:57
Ömmh, dom äter det säkert, men lämpligheten att ens försöka mata sina sköldpaddor med rester?

Människoföda är för människor, ge sköldpaddorna grönsaker och pellets anpassade för djuret eller föda som motsvarar det dom äter i naturligt tillstånd. Den föda som Anthon räknar upp undantaget grönsakerna anser jag inte är alls rekomendabelt.

Pasta och riset kanske skulle fungera teoretiskt, som bukfylla, några näringsämnen att tala om finns det ju inte.

Korven skulle jag aldrig ge mina djur, dels är korv fet mat, och dessutom så innehåller den kryddor som inte alls ingår i djurets normala föda.

Storleken på rekomenderat akvarie kan man utläsa av L80
Här finns ett utdrag av L80 som berör reptiler:
http://www.odlehemmet.com/caresheets/L80.asp
#32 - 28 november 2006 08:11
Att rekommendera flajboxar till sköldpaddor är väl lite knasigt. Funkar väl bra till en början (om man nu tycker att det är snyggt, vilket jag definitivt inte gör) men vill påstå att inte ens de minsta arterna kan vara i ett sånt litet "akvarium" någon längre tid.

Saxat från Djurkliniken Roslagstull:
Enligt nya djurskyddslagen krävs för en vattensköldpadda på max 20 cm sköldlängd ett akvarium med ytan 60 dm2, och för en sköldpadda på upp till 30 cm en akvarieyta om 100 dm2 – dvs 1 x 1 m! Den rödörade vattensköldpaddan blir som vuxen ofta runt 25 cm lång, och kräver alltså ett mycket rymligt akvarium.

Mer läsning om skötsel av vattensköldpaddor:
http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_vattenskp.htm
#33 - 28 november 2006 08:39
Här är en mer komplett tabell över utrymmeskrav.

sköldpaddans | minsta tillåtna | minsta vattenyta per | minsta
längd | vattenyta | sköldpadda vid | vattendjup
| | grupphållning |
----------------------------------------------------------------------
cm | m2 | m2 | m
upp till 5 | 0,06 | 0,01 | 0,1
6 - 10 | 0,16 | 0,03 | 0,15
11 - 15 | 0,35 | 0,06 | 0,2
16 - 20 | 0,6 | 0,12 | 0,3
21 - 30 | 1,0 | 0,2 | 0,35
31 - 40 | 2,0 | 0,5 | 0,4

För en sköldbadda på 11-15cm innebär det altså ett akvarium på ca 100x40cm med ett vattendjup på minst 20cm.
Dvs ett 160l akvarium skulle passa bra till en sådan stor padda.
#34 - 28 november 2006 16:23
den där tabelen va väl lite kompliserad för mej annars var det väl bra svar jag fick så tack för dom nya svaren.
#35 - 1 december 2006 20:04
Du bör nog försöka förstå tabellen då det är jordbruksverkets rekomendationer på minsta tillåtna yta/volym för att hålla vattensköldpaddor.

Att ha mindre skulle i princip innebära att man gör sig skyldig till djurplågeri.

Lite bilder på något roligare en en flaj-back kanske kan inspirera ;)
(Bortse från de lite tillfälliga slangarna och rören och delar av belysningen, det är inte riktigt klart :D)
#36 - 2 december 2006 07:03
okej då ska väl försöka förstå mej på den. snygga bilder tycker att den sista bilden var ganska rolig.
#37 - 13 februari 2007 07:25
min äter akvariefiskar så om nån i stockholms trakten vill ha en 10 cm stor/liten sköldpadda så säg till :)
#38 - 12 november 2011 16:03
Jag funderar på en sköldpadda, helst en landsköldpadda. Är Treknöl en vatten- eller land padda? :) jag vill ha en som är en vänlig, "nybörjarsköldpadda" som är inte den svårskötligaste om man säger så... kan någon som är lite erfaren svara och ge lite tips på arter och skriva om dem är land-ellér vatten sköldpaddor..? Tack.

Sofia
#39 - 18 november 2011 20:05
dom flesta har svarat på alla frågor redan så det behöver jag inte göra men tänkte inflika om åldern!!! dom blir gamla, väldigt gamla om du har tur/otur.

historia: pappa köpte en rödörad till oss syskon när vi var små, kanske runt 2år, sköldpaddan var då bara en unge typ 1år.
när jag var 20år så valde jag att ta bort sköldpaddan då tiden och intresset inte längre fanns, med andra ord blev sköldpaddan 18år och var fortfarande pigg å kry utan minsta problem å skulle säkert levt många år till om han fått chansen.

så tänk på att dom lever länge å att det inte alltid är så lätt att sälja iväg sköldpaddor om man skulle lessna på dom.

lycka till.

Annons