Nybörjare på saltvatten.

#1 - 20 augusti 2006 08:48
Då jag och förmodligen några fler tycker att saltvattens akvarium är mycket vackrare än sötvattens så är det nog självklart att man någon gång vill ha ett! Men det är både dyrare och jobbigare med saltvatten som jag förstått?
Så nu till min fråga. om vi bortser från kostnaden på själva akvariumet, hur mycket kostar det att köpa allt från start? både nypris och beg pris upskattas, koraller och fisk behöver ni inte räkna med det har jag redan kikat på, men vad behöver man för att få igång ett saltvattenskar? kom med tips! och klarar en halvamatör som mig det? :/
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 augusti 2006 08:55
Det finns ju så många faktorer som spelar in så det är svårt att ange ett pris.

Hur stort akvarium skall du ha?
Vilka koraller skall du ha etc.?

Ett akvarium med ganska få fiskar och lägre stående djur som inte är så ljuskrävande behöver faktiskt inte bli så mycket dyrare än ett sötvatten i samma storlek.

Men ju fler och större fiskar man har ju större krav ställs det på reningsanläggningen.
Ju mer ljuskrävande lägre stående djur man väljer ju bättre (och därmed dyrare) ljus måste man ha osv
#3 - 20 augusti 2006 09:05
isåfall tänkte jag börja med ett 250-375liters med ca 5-10 fiskar i, går det att komma under 3000 utan akvariumet inräknat? tanken är att det ska byggas in i hallen. korallerna har jag redan tittat ut, kommer inte ihpåg namnen på dom här på jobbet, men det skulle landa på ca 1500kr för dom.
#4 - 20 augusti 2006 09:07
Jag har tittat lite på salt och det känns som att största kostnaden är för skummare och levande sten. Det känns som att det är lika bra att skaffa en bra skummare från början, antingen det eller så lägger man de pengarna på vattenbyten istället. Det tvistas mycket om vad som är en bra skummare eller inte, men för ett normalt kar runt 200-250l så kan man räkna med runt 2-3 tusen.

Levande sten verkar folk tycka är lite överskattat nu för tiden, men frågan är om alternativen är så mycket billigare. Det brukar kosta runt 100kr/kg och vad jag har sett genom att studera andras kar så brukar man ha nånstans mellan 1 till 2kg per 10 liter vatten. Ska man fylla ett 720 med levande sten blir det många tusenlappar då..

Då jag inte har nån egentlig erfarenhet av salt utan bara har läst vad andra tycker så avsäger jag mig allt ansvar från det här inlägget ;)
#5 - 20 augusti 2006 09:58
marcuspajp, du kanske får ta hänsyn till att Sauce inte bor i södra Sverige, levande sten kan vara betydligt dyrare om han ska köpa den lokalt.

Sauce, vet inte hur mycket du har letat information, men de coolaste korallerna är oftast de mest krävande, de kräver bra belysning och de utesluter i princip alla stora fiskar. Och som sagt, kostnaden är extremt beroende på vad du vill ha i burken, ska du ha de knepigaste hårda korallerna kan det bli riktigt dyrt, om du nöjer dig med mjukkoraller, kolonianemoner och liknande av enklare typ och små fiskar kan du komma undan mycket billigare.

Ljus, levande sten och skummare skulle jag inte välja bort.

Ljusfrågan är väl ett av de mer intressanta områdena som kan göra stor skillnad i kostnad, väljer du snygga designer metallhalogener drar kostnaden iväg, köper du MH från en firma som säljer till växthus eller cannabis-odlare kan du få stå ut med mycket fulare armatur(er), men du kan spara många tusenlappar.

Skummare byggde jag själv förut, 400:- pröjsade jag för pumpen, PET-flaskan som utgjorde reaktorn kostade 4kr i utebliven pant :) hade fått betala många sköna tusenlappar för en skummare med samma effekt.
#6 - 20 augusti 2006 10:57
Erik...

Du har inte en beskrivning hur du byggde din skummare??
#7 - 20 augusti 2006 12:03
tack för ett väldigt bra svar erik! då hela mumbojumbot ska byggas in så klarar jag med det fulaste tänkbara :) ska surfa runt lite och kika vad det blir för något så återkommer jag säkert med mer frågor när jag har inhandlat karet :)
#8 - 20 augusti 2006 15:46
[QUOTE=Erik...]
Skummare byggde jag själv förut, 400:- pröjsade jag för pumpen, PET-flaskan som utgjorde reaktorn kostade 4kr i utebliven pant :) hade fått betala många sköna tusenlappar för en skummare med samma effekt.[/QUOTE]

Visst fungerar det bra med pet-flaskeskummare till ett mindre kar max 100-150 liter, och då inte direkt hårt belastat. En tumregel man kan räkna på är 1 liter reaktorkammare per 100 liter vatten om man bygger hemma. Köpeskummare är i regel mycket effektivare.
Finns ett billigt märke av skummare som är hyffsat billiga, Terra Nova Beast.
Kirurgfisken i kalmar är återförsäljare av dom i sverige. Dom som använt dessa skummare har varit nöjda med dom.
#9 - 27 augusti 2006 01:29
[QUOTE=Sauce]isåfall tänkte jag börja med ett 250-375liters med ca 5-10 fiskar i, går det att komma under 3000 utan akvariumet inräknat? tanken är att det ska byggas in i hallen. korallerna har jag redan tittat ut, kommer inte ihpåg namnen på dom här på jobbet, men det skulle landa på ca 1500kr för dom.[/QUOTE]

Allt går ju, men generellt sett kommer du säkerligen hamna på ca 4-5ggr den summan...å det utan koraller å fisk.

Själv har jag byggt upp ett 240L-kar. Valde ett färdigt möbelkar i bok från Rubin. Valde en påhängsskummare från Deltec. Sen har jag köpt UV-C, Streamer, MH-armatur och 35 av de 45kg LS jag har i karet, begagnat.
Kalciumreaktor, fosfatfilter, nitratfilter osv har jag inte ens...

Trots detta har jag lite snabbt räknat lagt nånstans mellan 13-15.000kr på mitt kar. Å notera då att större delen av tekniken är begagnad! Därtill har jag lagt runt 2000kr på fisk och runt 500kr på koraller. Sen har jag väl köpt preparat för 1-2000kr.

Det finns en anledning varför många äldre å mer erfarna salvattensakvarister sällan nämner priser och kostnader på guiden...

Det har tidigare gjorts en undersökning på SVG där man via en poll försökt få fram vad ett normalt saltkar kostar. Minns jag rätt fick man in ca 160 olika svar. Snittkostnaden för ett fungerande saltkar låg straxt under 30k om jag inte minns fel.

Man kan slutligen säga såhär: Man KAN komma billigt undan om man handlar begagnat och letar priser utomlands, men man kan lika gärna komma upp i osannorlika belopp om man så vill. Fördelen med saltvatten är att du kan uppgradera dig i det oändliga...inte bara vad gäller akvariestorlek, utan minst lika mycket vad gäller teknikbiten. Å det är väl lite av charmen med saltkar...du kan plöjja ner varenda krona du tjänar i ditt kar...å det kommer alltid finnas nån häftig pryl eller snygg fisk att köpa.
#10 - 27 augusti 2006 09:29
[quote=Tenkare]Erik...

Du har inte en beskrivning hur du byggde din skummare??[/quote]

Jag har inte gjort någon bildbeskrivning, men ett powerhead som pumpar 1500 liter i timmen med diffusor på monterade jag höjdledes mitt på en PET-flaska som jag kapat botten på, strålen riktade jag längs sidan på flaskan för att få en virvel i flaskan. Kollektor har jag byggt av en riktigt grov slang som går upp genom botten i plastburk. Man kan få justera höjder och nivåer litegrann, hur djupt flaskan ska vara nere i akvariet till exempel.
#11 - 7 september 2006 09:20
www.saltvattensguiden.se är ett hett tips att gå in på :)
#12 - 25 september 2006 09:24

Annons