marcuspajp, du kanske får ta hänsyn till att Sauce inte bor i södra Sverige, levande sten kan vara betydligt dyrare om han ska köpa den lokalt.
Sauce, vet inte hur mycket du har letat information, men de coolaste korallerna är oftast de mest krävande, de kräver bra belysning och de utesluter i princip alla stora fiskar. Och som sagt, kostnaden är extremt beroende på vad du vill ha i burken, ska du ha de knepigaste hårda korallerna kan det bli riktigt dyrt, om du nöjer dig med mjukkoraller, kolonianemoner och liknande av enklare typ och små fiskar kan du komma undan mycket billigare.
Ljus, levande sten och skummare skulle jag inte välja bort.
Ljusfrågan är väl ett av de mer intressanta områdena som kan göra stor skillnad i kostnad, väljer du snygga designer metallhalogener drar kostnaden iväg, köper du MH från en firma som säljer till växthus eller cannabis-odlare kan du få stå ut med mycket fulare armatur(er), men du kan spara många tusenlappar.
Skummare byggde jag själv förut, 400:- pröjsade jag för pumpen, PET-flaskan som utgjorde reaktorn kostade 4kr i utebliven pant :) hade fått betala många sköna tusenlappar för en skummare med samma effekt.