Anser du att det är bra att använda salt i ett malawikar?
Nja, när jag hade malawi (hade då några 100 malawiakvarier) så körde jag perioder både med salt och utan salt och märkte då ingen skillnad. Så det är i alla fall inte nödvändigt
....om att det inte finns några nyttobakterier i sanden och en massa nyttobakterier i vattnet [:)] bl a..
Det finns nyttobakterier överallt i akvariet - såväl i sand som i vatten som i filter. Allra mest i filtret efterom det där finns saker som nyttobakterierna kan fastna på samtidigt som de syresätts genom att vattnet cirkulerar. Det finns mer i sanden än i vattnet eftersom det där finns massvis av saker som nyttobakterierna kan fastna på, men samtidigt så cirkulerar ju inte vattnet där så därför är det flest nyttobakterier i filtret.
en massa kunder som hade fått ett fall i ph pga att bikarbonat inte buffrar, därför skulle man använda riktiga ph-höjande medel, ansåg han.???
Bikarbonat buffrar hyfsat, men det är viktiga är när man använder bikarbonat (och alla andra liknande preparat) att man alltid tillsätter det vid vattenbyten. Dvs inte bara någon gång ibland när man känner för det.
Så i ett malawi- eller tanganyikakar skulle jag använda bikarbonat och se till att sköta vattenbytena - då fungerar det perfekt.
Vet man med sig att man slarvar lite med vattenbytena ibland så rekommenderar jag att man har ett kalkhaltigt grus i akvariet. Kalken buffrar vattnet och gör så att inte pH sjunker under 7,5