Nybörjare på Malawi ciklider

#1 - 26 december 2010 18:44
Hejsan
Jag är en nybörjare på Malawi ciklider. Har ett akvarium på 450 L och nu behöver jag er hjälp och råd med att välja ut bra fiskar och hur jag ska inreda det. Hur många fiskar av varje sort är lagom att köpa? idag har jag grus i akvariet kan jag fortsätta med det?
Vad rekommenderar ni för sorts fiskar? Vad ska jag tänka på för att inte göra några nybörjar misstag?
Många frågor är det men jag hoppas på att kunna lära mej snabbt.
Tack på förhand
Mvh

Team Boro
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 december 2010 18:53
Har du läst Zoopets allmänna info om malawiciklider som du kan hitta på denna sida http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=category&category=49

Lycka till med projektet och ett 450 är ju rätt bra storlek på ett malawiakvarium
#3 - 26 december 2010 19:10
Tack för ert svar. Har kikat närmare på länken ni angav och tycker att det är väldgt bra information för mej som nybörjare. Har aven skaffat mej en bok om Malawi ciklider. Men nåt som jag undrar över är kan jag behålla gruset som jag har i akvariet idag? Eller måste jag skaffa sand?
Mvh

Team Boro
#4 - 26 december 2010 23:41
hur stora är kornen?

Vist det gur ju med grruskorn på 3-4 mm. Men dom föredrar sand (typ blästersand) + så ser det mycket snyggare ut. Någe du inte sk mata med är ju mygglarver. Lagom stor grupp är ju runt 10 st individer, men sen beror det ju på vilken art det är.
#5 - 27 december 2010 09:39
Det är engelsk sjö stens grus på 3-4 mm. Om jag byter till sand hur många kg behöver jag till ett akvarium på 450 l? Hur är det med skötseln av sand jämfört med grus?
#6 - 27 december 2010 10:18
ta 2 st säckar med blästersand från jula (kostar 49 kr/25 kg). Du behöver heller inte skölja sanden.

Och jag tycker att det inte direkt är någon skillnad, bara att du inte kan slamsuga sanden, för då suger du upp all sand istället. Men det ser mycket snyggare ut och mer som ett malawikar.
#7 - 27 december 2010 21:16
Tack för alla tips. Ska åka och köpa fiskar imorgon Tisdag. Blir även en del stenar så jag kan bygga upp lite grottor åt dom små liven. Gäller bara och få upp Ph värdet till ca 8,0 - 8,5 tror jag är lagom.
#8 - 27 december 2010 22:16
teamboro skrev:
Tack för alla tips. Ska åka och köpa fiskar imorgon Tisdag. Blir även en del stenar så jag kan bygga upp lite grottor åt dom små liven. Gäller bara och få upp Ph värdet till ca 8,0 - 8,5 tror jag är lagom.

vad hade du tänkt dig för fiskar?
#9 - 29 december 2010 09:45
Det blev följande fiskar:
Melanochromis auratus - 3st
Labidochromis caeruleus - 3st
Protomelas spilonotus - 3st
Pseudotropeus demasoni - 10 st
Märker efter en dag vilken skillnad det är med ett ciklid akvarium jämfört med dom vanliga fiskar jag hade innan. Det är mycket mer liv i det nu.
Några förslag på vad jag kan komplettera med? Har tänkt mej 1-2 sorter till.
#10 - 29 december 2010 09:47
Glömde och fråga, jag har köpt en fisk mat som heter Tetra PRO vegetable. Hur ofta ska jag mata dom? Är det för mycket och mata dom 2 ggr per dag?
#11 - 29 december 2010 13:20
Köp flera auratusar och goldens. Iaf runt 10 st auratusar och golden, typ 4-5 st

Jag brukar köra med en tumregel, 1 art/100 l. Och jag tycker att du har rätt så maxat med arter. Högst en art till isåfall. För om man har för många arter i ett kar kan det lätt bli skit av allting.

Vad det gäller fodret som du köpte, vet jag ingenting om. Men några riktigt bra foder är Räkmix, Tropical malawi flingor eller Tropical Supervit.
#12 - 29 december 2010 19:56
Tack för alla tips. Har precis kollat ph värdet och jag ligger på ca 7,5 i ph värde. Har lagt i nåt som heter Malawi salt som ska få upp ph värdet. Hur lång tid tar det innan ph värdet kommer upp till ca 8 i ph? Ska jag hälla i mer Malawi salt och mäta på nytt eller ska jag avvakta?
#13 - 30 december 2010 18:42
En av auratusarna jag köpte tycker jag ser "blek" ut. Den har inte alls den skarpa gula färgen som övriga har. Har den nån sjukdom? Har försökt hitta nåt i boken om ciklider jag har men tyvärr.
Vad kan det vara?
#14 - 30 december 2010 20:02
10 st Demasoni kan vara lite väl få. De är små mördarmaskiner så du får räkna med ganska stort frånfall i början då de ger sig på och slår ihjäl varrandra, detta ger sig senare när de funnit sina "platser" både i rang och utrymme men du skall vara beredd på det så du slipper undra vad i hela friden som pågår.

Din bleka Auratus kan mycket väl vara en hanne som är på väg att färga ut i dominans-färger, då är de bleka innan de skiftar till svart med silver rand vilket är jättesnyggt.
#15 - 30 december 2010 20:22
Tack för era hjälpande svar. Tycker att ett ciklid akvarium är ett jättelyft och intressant och få lära sej mer om
#16 - 31 december 2010 14:20
Tror att du/ni kommer gilla Malawi, vi började med malawi som första akvarium, efter det har vi testat annat men är nu tillbaks på enbart Malawi då vi tyckte mest om dem, de är både jättedekorativa och har jätteintressant beteende!

En annan bonus är att de ger något att prata om när man har gäster, jättevanligt att de som inte sett vårt kar säger "Oj! Har ni saltvattensakvarium?" varpå man får börja förklara allt om Malawi :P
#17 - 31 december 2010 14:48
Har köpt till 3 Auratus idag ( 1 hanne och 2 honpr) Nu är det maktkamp mellan hannarna och även honorna. Ska bli spännande och följa.
#18 - 8 januari 2011 09:16
Det lutar åt och byta till blästersand i mitt akvarium. Har fått ett tips och skaffa en regn tunna och fylla med lite av akvarievattnet. Nåt mer jag bör tänka på så att inte chocken blir för stor för fiskarna när man släpper ner dom i akvariet?
#19 - 10 januari 2011 18:30
Funderar starkt på och köpa en sort till till mitt akvarium. vad skulle ni rekomendera och köpa? Är så himla svårt och välja sort. Tacksam för alla tips
#20 - 10 januari 2011 18:53
Tycker att fyra arter att börja med är lagom. Skulle snarare råda dig att fylla på av bestånden du redan har. För att malawi ska undvika jaga ihjäl varandra ska de leva i harem , dvs många honor på färre hanar.

Annars är rödzebra är bra start malawi med blå hanar (eller rosa) och oranga/röda honor.

Kör i mitt 310 liters 14 demasoni, 12 rödzebra och 10 auratus så du får lite perspektiv på hur stora grupperna bör vara för att inte en individ ska bli utsatt :) Vill poängtera att de inte är vuxna utan endast ungdjur och räknar med ett visst bortfall, så jag undviker kommentarer att det är för många i karet ;)
#21 - 10 januari 2011 19:53
jag skulle inte köpa flera arter
#22 - 13 januari 2011 18:29
I början matade jag fiskarna 2ggr/dag men har denna vecka gått ner till att måsta dom en gång på morgonen. Anser ni det vara för lite? Eller hur ofta matar ni era fiskar? En del säger 2ggr/dag andra 1 gång. vilket är bäst?
#23 - 14 januari 2011 16:36
Jag matar mina 1 gång per dag och ibland får de vara utan i ett par dagar
#24 - 15 januari 2011 15:18
Nu har jag inhandlat 4 golden. Håller mej till dom sorter jag har. En dum fråga, ni som har gjort räkmix så fryser man in den. Tar ni fram för flera dar och låter det tina sen? Förvarar ni det i kylen? Ja, jag vet en dum fråga. Men frågar man inte så får man inget lära sej
#25 - 15 januari 2011 18:12
Nä, den ska förvaras i frysen hela tiden. Annars blir det bara en påse med sörja. Jag gör inte egen. Har inte lust med att stå och kladda. Jag köper istället
#26 - 22 januari 2011 20:49
Då var det jag igen. En golden suger sej fast i utsuget. Är det ett normalt beteende? När man knackar på rutan så simmar den runt lite innan den suger sej fast igen. Tidigare har jag bara sett detta beteende av en mal
#27 - 23 januari 2011 09:35
Nä, det verkar inte normalt. Låter rätt otroligt. Har du bild eller film?
#28 - 23 januari 2011 09:44
Kan man få se en liten bild kanske? ;)
#29 - 23 januari 2011 17:20
Har en bild nu men är inte guldmedlem så att jag kan lägga in bilden. Men den är fortfarande i utsuget men simmar runt om man närmar sej akvariet eller knackar på glaset
#30 - 27 januari 2011 18:39
Hur mycket Malawi salt ska man lägga i vattnet när man bytte vattnet? Vad händer om man överdoserar? Kommer att hälla i nån matsked bikarbonat nästa gång jag byter vatten för att få upp Ph värdet till ca 8,0
#31 - 27 januari 2011 21:30
Använder varken salt eller bikarnonat. Funkar bra för mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 27 januari 2011 21:51
teamboro skrev:
Hur mycket Malawi salt ska man lägga i vattnet när man bytte vattnet? Vad händer om man överdoserar? Kommer att hälla i nån matsked bikarbonat nästa gång jag byter vatten för att få upp Ph värdet till ca 8,0

Salt behövs inte och om bikarbonat behövs beror ju på vilka vattenvärden man har - dock så skadar det inte även om det inte skulle behövas
#33 - 28 januari 2011 17:54
Tack för tipsen. Håller precis på och byter 1/3 av vattnet. ska Inter lägga i nåt salt denna gång
#34 - 29 januari 2011 11:53
Har gjort vatten test med hjälp av sticka igår och idag efter vattenburet. Ser att jag har nitrit i vattnet, hur får jag bort,ner detta? Kranvattnet innehåller inget nitrit. Vad är orsaken till att man får nitrit i ett akvarium? Tycker själv att jag har bra cirkulation på vattnet.
#35 - 10 februari 2011 17:44
Det tar på mina demasoni hade 10 från början nu 7 kvar. Funderar på att köpa ytterligare 10 st men lite osäker på vad som kommer hända då. Vad är en lagom kull?
#36 - 10 februari 2011 18:12
Man ska egentligen ha 20-30 st av dom. Och så är dom känsliga med foder. Så när dom har börjat käka, byt inte foder. De kraväer också friskt vatten.
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 10 februari 2011 18:34
teamboro skrev:

Du kan lika gärna använda vanligt grovsalt om du nu vill använda salt.

Hur stor effekt bikarbonaten får beror på vilka vattenvärden man har - pH stiger mycket om pH är lågt, men väldigt lite om pH är högt. Dock i ett malawiakvarium kan du knappast överdosera med bikarbonat om du använder den mängden som du anger.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 10 februari 2011 18:35
teamboro skrev:
Har gjort vatten test med hjälp av sticka igår och idag efter vattenburet. Ser att jag har nitrit i vattnet, hur får jag bort,ner detta? Kranvattnet innehåller inget nitrit. Vad är orsaken till att man får nitrit i ett akvarium? Tycker själv att jag har bra cirkulation på vattnet.

Nitrit får man oftast pga övermatning
#39 - 10 februari 2011 18:54
Har minskat på matandet, dom får inte alls lika mycket som dom fick innan. Matar dom 1/dag i två dar sen hoppar jag över en dag. Byter ca 100 l varannan vecka. Har två olika sorters mat som jag turas om med tropical Malawi och Tetra PRO vegetable.
#40 - 11 februari 2011 09:47
Du kan lika gärna använda vanligt grovsalt om du nu vill använda salt.

Hur stor effekt bikarbonaten får beror på vilka vattenvärden man har - pH stiger mycket om pH är lågt, men väldigt lite om pH är högt. Dock i ett malawiakvarium kan du knappast överdosera med bikarbonat om du använder den mängden som du anger.

Anser du att det är bra att använda salt i ett malawikar?

Brukar du ha salt i andra kar där fiskarna trivs med salt?
Men om han har nitrit måste det ju vara bra att fortsätta med salt tills nitriten är borta?!!!

Tittade på kar på Bromma Zoomarknad, min karl och son började prata med en kille som jobbar där. Det slutar med att jag får värsta utlägget om att det inte finns några nyttobakterier i sanden och en massa nyttobakterier i vattnet :) bl a..

En sak till han påstod var att Akarielagret (med nedlåtande ton) instruerar folk att ha bikarbonat i vattnet och att han har haft en massa kunder som hade fått ett fall i ph pga att bikarbonat inte buffrar, därför skulle man använda riktiga ph-höjande medel, ansåg han.???

Man bör nog inte lyssna på något han sa men jag tänkte fråga dig om för och nackdelar med bikarbonat-färdiga medel.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 11 februari 2011 10:02
Katharina skrev:
Anser du att det är bra att använda salt i ett malawikar?

Nja, när jag hade malawi (hade då några 100 malawiakvarier) så körde jag perioder både med salt och utan salt och märkte då ingen skillnad. Så det är i alla fall inte nödvändigt

....om att det inte finns några nyttobakterier i sanden och en massa nyttobakterier i vattnet [:)] bl a..

Det finns nyttobakterier överallt i akvariet - såväl i sand som i vatten som i filter. Allra mest i filtret efterom det där finns saker som nyttobakterierna kan fastna på samtidigt som de syresätts genom att vattnet cirkulerar. Det finns mer i sanden än i vattnet eftersom det där finns massvis av saker som nyttobakterierna kan fastna på, men samtidigt så cirkulerar ju inte vattnet där så därför är det flest nyttobakterier i filtret.

en massa kunder som hade fått ett fall i ph pga att bikarbonat inte buffrar, därför skulle man använda riktiga ph-höjande medel, ansåg han.???

Bikarbonat buffrar hyfsat, men det är viktiga är när man använder bikarbonat (och alla andra liknande preparat) att man alltid tillsätter det vid vattenbyten. Dvs inte bara någon gång ibland när man känner för det.
Så i ett malawi- eller tanganyikakar skulle jag använda bikarbonat och se till att sköta vattenbytena - då fungerar det perfekt.

Vet man med sig att man slarvar lite med vattenbytena ibland så rekommenderar jag att man har ett kalkhaltigt grus i akvariet. Kalken buffrar vattnet och gör så att inte pH sjunker under 7,5
#42 - 11 februari 2011 15:05
Tack för svaret... Bikarbonat är nytt för mig.. :)
#43 - 12 februari 2011 14:56
En teknisk fråga. Har en Fluval FX5 pump som ger 2130 l/h. Är det en pump som är fullt tillräcklig för mitt 450 l akvarium?
#44 - 12 februari 2011 17:11
Ja, det är på gränsen till för lite. Men den bör funka
#45 - 13 februari 2011 09:08
Jag har också forskat i det eftersom jag också ska starta nu.. Jag har läst minst 7 ggr vattenmängden för malawis. I ditt blir det alltså minst ca 3000L i timmen.
Jag har beställt ett 350L Juwel med ett innefilter på 1000L. Men jag skulle alltså ha ca 2500L i timmen så jag tänkte köpa ett ytterfilter också på minst 1500L.
Man skulle ha 7-12 ggr storleken. Så ovanstående är alltså i minsta laget.

Är din pump ett innefilter?

Min erfarenhet är att ytterfilter är mycket bättre för balansen i karet så jag ska absolut ha ett till det nya karet. Men jag tycker att det är en fördel med 2 pumpar så kan man göra rent ett i taget och slippa svängningar.
#46 - 13 februari 2011 10:30
Katharina skrev:
Jag har också forskat i det eftersom jag också ska starta nu.. Jag har läst minst 7 ggr vattenmängden för malawis. I ditt blir det alltså minst ca 3000L i timmen.

Jag har beställt ett 350L Juwel med ett innefilter på 1000L. Men jag skulle alltså ha ca 2500L i timmen så jag tänkte köpa ett ytterfilter också på minst 1500L.

Man skulle ha 7-12 ggr storleken. Så ovanstående är alltså i minsta laget.

Är din pump ett innefilter?

Min erfarenhet är att ytterfilter är mycket bättre för balansen i karet så jag ska absolut ha ett till det nya karet. Men jag tycker att det är en fördel med 2 pumpar så kan man göra rent ett i taget och slippa svängningar.

Nja, minst 5 ggr har jag hört. Och kör med också
#47 - 18 februari 2011 12:55
Idag såg jag ett golden yngel som gömde sej i en hålighet i en sten. Den tittar bra fram när man matar fiskarna. Såg även att en av dom vuxna golden fiskarna plockade upp mat från botten och när kusten var klar så släppte den maten i hålet innan den började om. Ynglet är ca 1 cm. Kan det finnas fler nån annanstans som man inte sett eller har dom blivit fiskmat? Hur gör ni när ni ser att det är yngel i akvariet?
#48 - 18 februari 2011 13:55
Ja, det kan finnas flera.

Jag plockar alltid upp mina ruvande honor. Och om det är yngel som simmar runt bland de vuxna, så få de klara sig själva. Svårt att få tag på dom små om man inte river hela skiten.
#49 - 20 februari 2011 20:07
Hej jag kan råda dig till att skaffa mycket sten och gömställen.
Caeruleus(golden) är en rätt snäll fisk och kan bli problem med aratusen som är en aggresiv fisk.
Demasonin är inte så aggresiv mot andra men mot sin egen art är den jätte svår.
#50 - 20 februari 2011 20:19
Jag odlar bara malawi nu har ca 50 akvarium igång använder aldrig bikarbonat,salt använder jag om jag ser att det är skador på fiskarna så dom inte får några infektioner.
Sen driver jag 90% av mina kar med luft och dom stora över 250L kör jag med innerpumpar och luft.Men har aldrig haft typ 4-7 ggr rening på vattnet, det gäller o ha stora filtermassor och bra vatten,inte strömt det behöver dom inte ha.
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 20 februari 2011 21:39
santa skrev:
Jag odlar bara malawi nu har ca 50 akvarium igång använder aldrig bikarbonat

Fast den infon är ju ointressant om du inte anger vilka pH och KH-värden som ditt kranvatten har.

Om bikarbonat behövs beror ju på vilka värden man har
#52 - 21 februari 2011 17:39
Ja det har du ju helt rätt i.Bor i västerås och där har vi bra malawi vatten :)
#53 - 5 mars 2011 19:07
Har funderat på att skaffa ett yngel akvarium, tyvärr så verkar dom ynglen man fått blivit uppätna. Vad ska jag ha för storlek på akvariet och hur ska jag gå tillväga med det? Ska jag plocka ut honan när hon har spottat ut ynglen eller ska jag låta henne vara kvar ett tag? Hur gör ni med vattnet nytt eller tömmer ni i samma vatten från det större akvariet?
#54 - 8 mars 2011 19:54
När jag var och reste förra veckan så fick barnen en groteskt stor mal av några bekanta. detta monster till fisk har dom slängt i akvariet. Den är säkert 20 cm lång så jag kallar den El grotesco. Idag har 3 st demasoni dött samt att ytterligare en ser lite slö ut. Även en golden hänger vid ytan vilket inte är vanligt. Vad beror detta på? Ödet eller är det malen som skrämmer övriga fiskar. Är lite orolig vad som händer. Det är inget nitrit i akvariet. Matar dom med två olika sorters mat som jag turas om med att ge. Sen får dom räk mix på helgerna.
Detta kanske inte är konstigt för er men en annan känner oro och vill inte misslyckas
#55 - 8 mars 2011 20:09
Hur ser malen ut? Pleco?
#56 - 9 mars 2011 19:24
Vad jag förstår så är demasoni väldigt känsliga med maten. Nåt jag undrar över är kan det ha nån betydelse att man normalt matar fiskarna med flingfoder men på helgerna "lyxar" till det och ger dom räkmix? Det är inga andra fiskar som farit illa. Känns surt när det är 4 demasoni som har dött på 3 dar. Jag är tacksam för alla tips och råd.
#57 - 9 mars 2011 19:42
teamboro skrev:
Vad jag förstår så är demasoni väldigt känsliga med maten. Nåt jag undrar över är kan det ha nån betydelse att man normalt matar fiskarna med flingfoder men på helgerna "lyxar" till det och ger dom räkmix? Det är inga andra fiskar som farit illa. Känns surt när det är 4 demasoni som har dött på 3 dar. Jag är tacksam för alla tips och råd.

När man matar demasoni med ett foder, så ska man inte byta till något annat foder, utan endast köra med det då. Annars kan de dö.
#58 - 9 mars 2011 19:52
Så jag ska hålla mej till flingfodret som jag har gjort hela tiden?
#59 - 11 mars 2011 21:44
Nu så har jag bytt från engelsk sjösten till blästersand. Blev mycket snyggare och tom mina malawisar silar sand nu. Det var ett större projekt än vad jag trodde. Hittade både ett antal yngel tyvärr så har jag inget yngelakvarium så jag fick snällt lägga tillbaka dom. Funderar nu på att skaffa ett yngelakvarium. Hittade även ett par döda demasoni så jag funderar på att utöka antalet genom att köpa ett antal till helgen. Är det en god ide när man precis har gjort ett sånt ingreppni akvariet? Har iofs behållit 210 l av det ursprungliga vattnet så i princip så har jag bara bytt 50% av vattnet
#60 - 20 mars 2011 20:15
En vecka med sand. Vad är mina nya erfarenheter? Känns som det inte blir lika mycket alger i akvariet. Vet inte om det har med byte till sand och göra. Men när jag bytte vatten idag så såg jag inga alger på glaset som jag har gjort tidigare. Känns även som om vattenkvaliten är bättre. Mätte vattnet och det var helt ok. Fiskarna verkar må bättre, silar och gräver i sanden. Måste ha blivit ett lyft för dom.
Min fråga nu är hur suger ni upp skit från botten? Sätter ni nån form av damstrumpa på slangen eller hur gör ni?
#61 - 31 mars 2011 18:25
Har en golden med "påse" under hakan. Tyvärr så lär jag inte få färdigt mitt 200 l akvarium innan hon spottar. Finns det chans att ynglen överlever eller blir det fiskmat av dom?
#62 - 31 mars 2011 20:21
Nu är jag ingen expert på området, men jag tror att en sån här kan funka, gärna större om du hittar.

(Plastväxt) http://www.pwss.se/image.php?productid=10578

teamboro skrev:

Min fråga nu är hur suger ni upp skit från botten?

kanske en petflaska med avklippt botten, på lagom avstånd från sanden.
#63 - 1 april 2011 05:28
Jag tar en vanlig slammsug, fast utan munstycket och sedan håller jag på ett avstånd, så jag suger upp skiten, men inte sanden
#64 - 5 april 2011 18:45
Har startat upp mitt 200 l akvarium nu. Fyllde det med vatten igår så idag införskaffade jag två malar som kommer få stimma runt i ett par veckor innan jag fyller på med en ny sort. Något som jag bör tänka på såhär i början? Hur länge ska man vänta med och göra ett del vatten byte? Ska jag ge malarna nån mat eller klarar dom sej på det akvariet ger vilket kanske inte är så mycket nu i början?
#65 - 6 april 2011 15:05
Jaha då har man fått vita prick sjukan på en prakt bothia. Måste in och köpa medicin till dom små liven. Vad beror detta på? Mätte temperaturen i vattnet ovh det var 27 grader. Nåt annat jag ska göra?
#66 - 6 april 2011 15:15
Jag är inte proffs på just sjukdomar, men kanske det kan vara nitrit eller nitrat? Ren gissning..
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 6 april 2011 16:25
teamboro skrev:
Jaha då har man fått vita prick sjukan på en prakt bothia. Måste in och köpa medicin till dom små liven. Vad beror detta på? Mätte temperaturen i vattnet ovh det var 27 grader. Nåt annat jag ska göra?

Praktbotia är ingen afrikansk ciklid som denna kategori heter - håll er till ämnet
#68 - 6 april 2011 17:20
Jag ber om ursäkt att denna fisk hamnade i detta forum. Men jag ser risken att övriga fiskar som är Malawi fiskarkan råka ut för samma sjukdom.
#69 - 23 april 2011 19:28
Nu ser jag inga fiskar som har vita prickar. Tog ca en vecka och få botian ren. Ingen av Malawisarna drabbades. Nu har vi bytt 70 % av vattnet ett par ggr och börjat mata dom lite smått. Glad över att alla har klarat sej så bra som dom gjorde. Kommer behålla en extra pump som jag satt i för att få lite mer cirkulation på vattenytan.
#70 - 25 april 2011 10:44
Gör så, malawi gillar ju strömt vatten! ;)
#71 - 5 maj 2011 15:00
Känns skönt att nu efter ett par veckor se att alla fiskar fortfarande mår bra. Inga bakslag utan allt verkar fungera som det har gjort tidigare. Har under några veckors tid kört in ett 200 l akvarium. Kom på att jag nog ville ha ett på 300 l istället. Efter inköp så har jag flyttat över pump utan att rengöra, vatten och en del av sanden. Åkte på en sån nitrit topp. Låg på ca 10 på den skalan som mätstickan hade. Efter tre vatten byten och vatten tillsatser så är jag nere på 2. Ska byta vatten idag igen, byter ca 30% åt gången så jag hoppas att det ska va fritt till helgen. Köper inga fiskar innan fler fiskar innan det är klart till 100%. Har 6 golden nu som hade fått gå innan för att köra in akvariet och än sålänge lever alla.
#72 - 5 augusti 2011 21:12
Har en röd zebra hona som ser uppblåst ur. Ett tag höll den sej i bottrndelen men nu simmar den omkring. Det är ingen annan fisk som har detta fenomen. Vad kan detta bero på?

Annons