Nybörjare på Malawi ciklider

#1 - 26 december 2010 18:44
Hejsan
Jag är en nybörjare på Malawi ciklider. Har ett akvarium på 450 L och nu behöver jag er hjälp och råd med att välja ut bra fiskar och hur jag ska inreda det. Hur många fiskar av varje sort är lagom att köpa? idag har jag grus i akvariet kan jag fortsätta med det?
Vad rekommenderar ni för sorts fiskar? Vad ska jag tänka på för att inte göra några nybörjar misstag?
Många frågor är det men jag hoppas på att kunna lära mej snabbt.
Tack på förhand
Mvh

Team Boro
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 december 2010 18:53
Har du läst Zoopets allmänna info om malawiciklider som du kan hitta på denna sida http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=category&category=49

Lycka till med projektet och ett 450 är ju rätt bra storlek på ett malawiakvarium
#3 - 26 december 2010 19:10
Tack för ert svar. Har kikat närmare på länken ni angav och tycker att det är väldgt bra information för mej som nybörjare. Har aven skaffat mej en bok om Malawi ciklider. Men nåt som jag undrar över är kan jag behålla gruset som jag har i akvariet idag? Eller måste jag skaffa sand?
Mvh

Team Boro
#4 - 26 december 2010 23:41
hur stora är kornen?

Vist det gur ju med grruskorn på 3-4 mm. Men dom föredrar sand (typ blästersand) + så ser det mycket snyggare ut. Någe du inte sk mata med är ju mygglarver. Lagom stor grupp är ju runt 10 st individer, men sen beror det ju på vilken art det är.
#5 - 27 december 2010 09:39
Det är engelsk sjö stens grus på 3-4 mm. Om jag byter till sand hur många kg behöver jag till ett akvarium på 450 l? Hur är det med skötseln av sand jämfört med grus?
#6 - 27 december 2010 10:18
ta 2 st säckar med blästersand från jula (kostar 49 kr/25 kg). Du behöver heller inte skölja sanden.

Och jag tycker att det inte direkt är någon skillnad, bara att du inte kan slamsuga sanden, för då suger du upp all sand istället. Men det ser mycket snyggare ut och mer som ett malawikar.
#7 - 27 december 2010 21:16