Nybörjare på Diskus, lite frågor

#1 - 23 oktober 2004 12:18
Tjena !

Jag är har just hittat hit till Zoopet. Bra sida. Jag har en fråga. Jag har precis (igår) fått mina första Diskus (4 st Blue Diamond & 5 Röd Turkos). De vart i släppta enligt konstens alla regler igår i mitt 720 l kar. Sedan dess har de i stort sett stått och tryckt i ett och samma hörn. De blåa har vågat sig ut på någon sväng, men för det mesta står alla under Valisneriana och trycker. Kan detta bero på att de är i ett för dem nytt akvarium, eller kan det ha och göra med hur vattenrörelsen är i karet ??

Mvh Topoz
#2 - 23 oktober 2004 12:21
när ja hade diskusar så gjorde dem exakt lika dant till en början. Om ett par dagar så ska du se att dem kommer simma runt mer och mer i akvariet.

/Glenn
#3 - 23 oktober 2004 13:53
Nu kommer ett sidospår, ursäkta mig!! :-) Men det handlar om diskus i alla fall.
Är själv sugen på diskus men de jag har sett i affärerna verkar alltid ligga vid botten och baktill i akvariet och knappt röra sig alls. Hur är de "hemma", är det mera stillsamma fiskar eller simmar de omkring mycket?
Är de svåra att få att klara sig?
#4 - 23 oktober 2004 14:02
Självklart så rör dem sig men dem är ju inte som en tetra som flyger fram och tillbaka i akvariet utan dem rör sig lugnt. Om man bara sköter vattenbyten, matning och är lite uppmärksam så tycker inte jag att dem är så svåra.

/Glenn
#5 - 23 oktober 2004 15:17
Ursprungligen skickat av Firres

Nu kommer ett sidospår, ursäkta mig!! :-) Men det handlar om diskus i alla fall.

Är själv sugen på diskus men de jag har sett i affärerna verkar alltid ligga vid botten och baktill i akvariet och knappt röra sig alls. Hur är de "hemma", är det mera stillsamma fiskar eller simmar de omkring mycket?

Är de svåra att få att klara sig?

I vilka affärer har du varit och kollat på discus? Ibland kan det vara så att de just kommit till affären, då kan de vara lite skygga.
Mina discusar är hur lugna, simmar omkring och hälsar alltid på en när man kommer hem från helvetet...(skolan)
#6 - 23 oktober 2004 15:49

Mina hälsar inte ! Dom tigger !!

Även om dom ätit minuten innan !

#7 - 23 oktober 2004 16:22
Ursprungligen skickat av oveb

Mina hälsar inte ! Dom tigger !!

Även om dom ätit minuten innan !

Visst, så kan man säga med.[:o)]
#8 - 23 oktober 2004 17:01
Alexander: Har varit och kollat i Boden bl.a.
#9 - 23 oktober 2004 17:05
Ursprungligen skickat av Firres

Alexander: Har varit och kollat i Boden bl.a.

Okey. Då förstår jag.
Var bor du själv? Besök gärna norrbottens akvarieförenings hemsida..:P

Annons