Nybörjare på diskus

#1 - 13 augusti 2008 14:18
Blev med diskus igår:). De (4 st) stod och kurade i ett hörn de första timmarna men vågade sig sedan ut på upptäcksfärd. De ser ut att trivas och har ätit ur handen 2 ggr idag. Har läst i forumet så ögonen blöder. En fråga som dyker upp är:

Om det blir tofsalger i akvariet, vad gör man då? Har läst att Siamensis käkar på diskusarna och Amano-räkor klarar ju inte den höga temperaturen.

De går i ett 240-liters inrett kar med sjösten 3-5 mm? och en del växter och rötter. Sällskapet just nu är ett gäng Ancistrus.

Någon som har några bra tips och råd?
#2 - 13 augusti 2008 14:23
Fina :D
#3 - 13 augusti 2008 14:30
Jag <3 discusar. När jag köper stort kar någon gång kommer dom bli första gästerna. =)
#4 - 13 augusti 2008 17:32
Vad gör det med lite toffsisar när du har diskus i karet:)?
#5 - 13 augusti 2008 18:42
Haha, nej det förstås...

Nu på kvällen är de lite tillbakadragna igen och bara två av dem ville smaka på lite räkmix. Blir ju genast orolig eftersom jag aldrig haft eller trott jag skulle våga prova diskus. Ska gå och köra lite vattentester för säkerhets skull.
Ja, visst är de fina. Är alldeles jättekär...
#6 - 13 augusti 2008 18:56
Bry dig inte för mycket nu i början, det kan ta flera veckor innan de känner sig hemma i karet och du ska vara ganska nöjd att de ens har käkat något alla redan:).
Har de inte ätit om ett par veckor skulle jag bli orolig, inte efter några timmar;):p.
#7 - 13 augusti 2008 19:21
Tack, vad skönt! Har förstått att pansarmalar är bra att ha i för att städa upp på botten. Tyvärr var jag dum nog att byta Rådasanden mot sjösten för ett tag sen. Det ska visst inte vara så bra för pansarmalarna, de kan skada skägget på det?
#8 - 13 augusti 2008 20:59
Jag har Engelsk sjösand i mina kar och pansarmalarna mår alldeles utmärkt ändå;). Det viktiga är att sanden inte har vassa kanter, något som den Engelska inte har:).
Bilagor:
#9 - 13 augusti 2008 23:06
Angående Siameserna så är det ju oftast bara lite större äldre fisk som brukar störa Diskusarna. Små Siameser är ju även effektivare när det gäller att käka alger. De stora lata bestarna tar hellre vanligt foder verkar det som...i alla fall i mitt kar. Fast mina stora Siameser verkar vara väluppfostrade....för de rör väldigt sällan diskusarna.
Och räker finns det som klarar temperaturen. Jag har för mig att mina heter Japonica eller nått. En ganska billig räka...men effektiv på alger, och mina har gått i ett Diskuskar i flera år.

/ Göran
#10 - 14 augusti 2008 10:05
Då får det bli ett gäng pansarmalar. Gör nog en liten "sandlåda" åt dem i ett hörn. Någon sort som ni vet trivs att ha det lite varmare? Försöker hålla 27-28 grader, har läst att då klarar diskusarna att bryta ner Stendker-fodret med oxhjärta.
#11 - 14 augusti 2008 10:21
De pansarmalar som klarat den höga temperaturen bäst här hemma är Corydoras Sterbai. De har ju även förökat sig....så trivs gör de nog. En trevlig och pigg mal som jobbar på bra med att hålla rent.
#12 - 14 augusti 2008 10:44
Har kollat på artbeskrivningen och hittat en c113 som ska klara 28 grader. Ska kolla om den finna att få tag i.
Ni som har diskus, har ni annat i karet också? Har sett att en del har tetror bla. Om det blir lek (vilket ju vore skojigt), äter inte tetrorna upp äggen då?
Funderar på att bara ha diskusarna, ancistrus och pansarmalar. Funkar det eller blir det för lugnt så de blir skygga när de bara är 4 st?
#13 - 14 augusti 2008 11:15
I mitt går förrutom 6st Diskusar ett större stim Rödmunstetra och då en flock Corydoras Sterbei och 6st Siameser några Kuhliålar och 4st Pitbulpleco och 2st Otocinclus och 4st Japonicaräkor. Skulle Diskusarna få yngel så blir de ju tyvärr inte så gamla. Men jag har heller inga planer på att dra upp ynglen.
#14 - 14 augusti 2008 11:54
Här har du ett mycket bra hjälpmedel när du kör diskus..: http://www.easylife.nl/

miaz skrev:
Blev med diskus igår:). De (4 st) stod och kurade i ett hörn de första timmarna men vågade sig sedan ut på upptäcksfärd. De ser ut att trivas och har ätit ur handen 2 ggr idag. Har läst i forumet så ögonen blöder. En fråga som dyker upp är:

Om det blir tofsalger i akvariet, vad gör man då? Har läst att Siamensis käkar på diskusarna och Amano-räkor klarar ju inte den höga temperaturen.

De går i ett 240-liters inrett kar med sjösten 3-5 mm? och en del växter och rötter. Sällskapet just nu är ett gäng Ancistrus.

Någon som har några bra tips och råd?
#15 - 14 augusti 2008 12:07
Skulle gärna vilja prova att dra upp ynglen om det blir några.
Nyss fick de ett "tok-ryck" till synes utan anledning och for upp och ner som galningar så vatten skvätte ut trots att de går i ett möbelakvarium med hel överdel/ramp. Nu står de i varsitt hörn, två är väldigt mörka och andas häftigt.
Är det normalt att de skrämmer upp sig sådär och kommer det att bli bättre? Skulle de vara lugnare med lite mer sällskap?
#16 - 14 augusti 2008 14:16
De ser ut att vara hyffsat stora dina diskus, och fler än de fyra i ett 240 behövs inte. Som sagt kan du vänta ett tag innan de känner sig hemma och skulle de fortfarande om ett par veckor stå i ett hörn och vara mörka är det läge för åtgärder:).
#17 - 14 augusti 2008 16:29
Ja, de är nog 8-9 cm iaf. 50 liter per vuxen fisk fick vi höra så det borde ju bli ok. Har skaffat albino-pansarmal idag (aeneues) och diskusarna blev ganska nyfikna på dem.
Tack Anders! :) Hoppas de ska trivas så småningom.
#18 - 17 augusti 2008 20:58
Har också funderingar på diskus, dom är ju så vackra. därför lånar jag tråden lite :)
Har dock varit för feg hittills då vissa säger att det inte är så enkelt att ha dom, men nu må det bära eller brista.
Tänkte bara höra om någon har erfarenhet av att ha diskus tillsammans med scalare, har 2 koi-scalare som jag eventuellt skulle ha i samma akvarium (375L). skulle det funka?
#19 - 17 augusti 2008 21:30
Förr sa man ju att "vanliga" Scalarer och Diskus inte skulle hållas ihop. Tydligen kunde Scalarerna överföra någon sjukdom till Diskusarna...jag tror det var magen det handlade om. Men Altumscalarer skulle fungera bra....då de inte hade den bakterien/parasiten. Men om det bara var "skrock" eller om det verkligen stämde vet jag ju inte då jag aldrig testat vanliga Scalarer eller Diskus ihopa. Men de som sålde och odlade Diskus var ganska enade på den fronten förr. Hur det är idag när det mest är odlad Discus som säljs...och ju som är mindre känsliga än vildfångade vet jag inte.
Men har du tur så dyker det upp någon som sitter inne med kunskap hur det egentligen ligger till.

/ Göran
#20 - 18 augusti 2008 16:53
Jag har alltid scalarer och discus ihop.
#21 - 23 augusti 2008 16:28
miaz skrev:
Då får det bli ett gäng pansarmalar. Gör nog en liten "sandlåda" åt dem i ett hörn. Någon sort som ni vet trivs att ha det lite varmare? Försöker hålla 27-28 grader, har läst att då klarar diskusarna att bryta ner Stendker-fodret med oxhjärta.

27-28c?? Du bör hålla 30c för att diskus skall bryta ner hjärtfoder.Dessutom om du skall fodra med oxhjärta bör du köra ett kalt kar utan sand/grus.Annars kommer sjukdomarna som ett brev på posten förr eller senare.Snarare förr.Fodrar man med denna oxmix är dessutom vattenbyte dagligen att rekommendera
#22 - 23 augusti 2008 20:00
Aj då! Bör man ge annat foder istället om man vill ha dem i ett inrett kar? De gillar iofs vår hemgjorda räkmix och vita mygglarver. Dock garanterade säljaren att de skulle hålla sig friska o fina med det specialfoder vi köpte.
Tycker det ser så tråkigt ut utan något på botten.
#23 - 31 augusti 2008 00:40
Hej Miaz.

Jag skaffade discusciklider för 6-7 månader sedan. Jag valde dem eftersom jag såg på kroppsspråket att de inte gillade varann men att de var olika stora. De var inte djupt aggresiva mot varann utan det var tydligt att det var en hanne & hona. I början var de totalt förskräkta över det nya akvariet & gömde sig bakom mina tätt växande gröna bladplantor.

Jag var tvungen att leta efter dem i olika vinklar & vrår för att se om de levde.
Det gjorde de men de behövde lång tid & trygghet för att våga sig fram ur växterna. Det tror jag är a & o i trygga fiskar att de har naturliga gömställen & när de känner sig trygga så kommer de fram själva.

Nu är de framme som oftast & lägger rom på pumpen synligt men de blir fortfarande livrädda om jag gör hastiga rörelser utanför akvariet vilket man ibland gör. Men de känner sig dock ganska trygga när de känner igen rörelsemönstret hos mig.

Just Discusen som är lite av akvariets formel1 så verkar de vara känsligare än andra ciklider.
#24 - 31 augusti 2008 15:12
Hej!
Du har dem alltså i ett inrett akvarium? Vad kör du för temp och mat? De är som du säger lättskrämda om man går förbi eller gör häftiga rörelser. Mina börjar finna sig tillrätta nu men en av dem är fegare och ibland är det bara tre som kommer och käkar.
Byter vatten en gång i veckan men fick byta efter fem dagar nu eftersom det blivit lite nitrit.
#25 - 31 augusti 2008 20:59
Snackar man om olika foder så kanske jag är motvalls käring med käk och inredda kar;).
Mina fiskar matar jag med mestadels oxhjärta och artemia, 29 grader i karet och stora diskusar som dels tigger mat som de värsta skalarerna och är handmatade:). Har den senaste vecka provat en ny köpt räkmix som verkar vara lysande då fisken är som galen efter den.
#26 - 1 september 2008 11:14
Mina föredrar också att bli handmatade (latmaskar). De tycker som sagt om räkmixen som vi gör själva. Jag har så svårt att förlika mig med att ge oxe till fiskar, det lär ju inte vara nåt de får tag på naturligt...vet dock inte om jag vågar sluta med Stendker-fodret som enligt säljaren var en garanti för att diskusarna skulle må bra.
#27 - 1 september 2008 11:39
Är ditt Stendkerfodret baserat på oxhjärta?
Varierar du bara kosten och fortsätter med din bla räkmix( som jag förmodar inte innehåller något konstigt;)) och kanske på sikt byter ut oxhjärtat mot tex frusen artemia kommer fiskarna inte att må sämre än de skulle gjort annars.
#28 - 1 september 2008 13:13
ansjo skrev:
Snackar man om olika foder så kanske jag är motvalls käring med käk och inredda kar;).

Mina fiskar matar jag med mestadels oxhjärta och artemia, 29 grader i karet och stora diskusar som dels tigger mat som de värsta skalarerna och är handmatade:). Har den senaste vecka provat en ny köpt räkmix som verkar vara lysande då fisken är som galen efter den.

Överensstämmer med mina.

Men mina som kommer från Stendker anser att endast Stendkers frusna foder är mat! I bästa fall smakar dom på annat men äter inte.

Är själv nyfiken på hur mycket Oxhjärta det är i Stendkers foder.

Mitt kar är inrett med mycket växter har 29,4 grader som lägsta natt temperatur vilket går upp till 30 på dagen. Byter 1/3 av vattnet varje vecka.

" target="_blank">
#29 - 1 september 2008 18:54
Inga konstigheter i räkmixen:p. Räkor, ärtor, spirulina, vitaminer och gelatin.
Bra att få tips om artemia, har inte vågat ge dem det. Vita mygg tar de med tvekan men räkmixen är populär. Idag diskuterade jag Stendker-fodret med en kunnig kille och han påstod att utan det skulle diskusarna magra ur och förmodligen bli sjuka...:confused:
#30 - 1 september 2008 18:56
Hmmm...gelatin förresten, det är väl gjort av typ ben från nöt?
#31 - 1 september 2008 19:18
miaz skrev:
Inga konstigheter i räkmixen:p. Räkor, ärtor, spirulina, vitaminer och gelatin.

Bra att få tips om artemia, har inte vågat ge dem det. Vita mygg tar de med tvekan men räkmixen är populär. Idag diskuterade jag Stendker-fodret med en kunnig kille och han påstod att utan det skulle diskusarna magra ur och förmodligen bli sjuka...:confused:

Det låter mer som ett försäljningstrick än ren fakta. Varför skulle just deras mix funka jämfört med någon annan tillverkares efter en viss tillvänjning;)?

Annons