nybörjare på discus, hjälp!!!

#1 - 21 oktober 2005 09:37
Jag fick hem 4 discus igår kväll. De var pigga o alerta. Ca 8cm. Jag har en burk på 200l, ph 7,3 nitrit 0 30grader. Nu till mitt problem deras mun går i ett de "andas" väldigt häftigt. är det normalt(tror inte det) Vad ska jag göra? Har de för lite syre? De hade samma ph hos förre ägaren. Jag har ett eheim innerfilter som jag satt på lägsta eftersom jag fått rådet att de inte gillar strömt vatten, har även ett aquael innerfilter i för att det ska vara extra rent i akvariet nu i början. Vattenytan cirkulerar. Kan tilläggas att akvariet varit igång länge med andra fiskar. Förutom discusarna bor där nu en pansarmal och två ancistrus. Snälla hjälp mig så jag klarar mina nyköpta vänner. De är inte rädda och de simmar omkring o är nyfikna.
#2 - 21 oktober 2005 10:09
Jag tror att dina diskusar har blivit stressade av flytten och du ska inte mata dom på 2 dagar så dom kommer i kontakt med sin nya omgivning. Jag har själv diskusar sen 3 år tillbaka så jag råder dig att köpa back to nature diskus av dick au den hjälper dig att hitta råd och sånt.Så jag säger lycka till med dina diskusar i framtiden. Mvh Torbjörn
#3 - 21 oktober 2005 11:11
Som heavy skriver så är dom säkert stressade nu när dom ha kommit till nytt ställe.

Man blir lätt lite paranoid när man sitter och tittar på diskusarna och har läst på från alla håll och kanter.. och ser man bara ett litet tecken på att något e fel så får man panik :) Så var jag iallafall.. så jag var pedantisk med vatten byterna. Så jee.. nu har jag cyano i karet :) grattis mig. :)

Men tillbaka till Dig.. jag tror att om du låter bli att mata dom några dagar och e försiktig med att studsa och gå alltförmycket framför akvariet så blir det nog bra

Lycka till.. Discusa e för härliga :)
#4 - 21 oktober 2005 12:10
ni har nog rätt, jag är nog bara paranoid. Tycker ni att jag ska ha släckt el tänt?
#5 - 21 oktober 2005 12:38
Personligen tycker jag du kan ha det tänt.
#6 - 21 oktober 2005 16:20
[QUOTE=Bucket]Personligen tycker jag du kan ha det tänt.[/QUOTE]
men inte 24 tim:D
mvh janne
#7 - 21 oktober 2005 16:36
[QUOTE=janne dansk][QUOTE=Bucket]Personligen tycker jag du kan ha det tänt.[/QUOTE]
mvh janne[/QUOTE]

Inte? :P
#8 - 21 oktober 2005 19:33
[QUOTE=Bucket][QUOTE=janne dansk][QUOTE=Bucket]Personligen tycker jag du kan ha det tänt.[/QUOTE]
mvh janne[/QUOTE]

Inte? :P[/QUOTE]

om man gillar alger så ;)
#9 - 21 oktober 2005 19:42
[QUOTE=Danne_K][QUOTE=Bucket][QUOTE=janne dansk][QUOTE=Bucket]Personligen tycker jag du kan ha det tänt.[/QUOTE]
mvh janne[/QUOTE]

Inte? :P[/QUOTE]

om man gillar alger så ;)[/QUOTE]

Algodling :)

Annons