Nybörjare och Aquatic Nature kar?

#1 - 31 juli 2008 11:11
Jag har en liten grabb som är överförtjust i fiskar och akvarium...

Dragit mig lite för att köpa ett då jag tycker det verkar lite "jobbigt". Nu var vi på A6 i jönköping i helgen och jag fick syn på ett snyggt kar från Aquatic Nature.

Såg ut ungefär så här: http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=8877&thumb=1&d=1195323342

Min fråga nu. Hur mkt jobb är det med en sådant här akvarium? Kan jag blanda fiskar hyfsat friskt så lill killen tycker det är kul? Låter de mkt? Han ska ha det i sitt rum.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 31 juli 2008 11:48
Jag har själv några 37 liters AN-Evolution akvarier http://www.aquatic-nature.be/2eng_evolution.html hemma och de funkar alldeles utmärkt och filtret är väldigt bra.
Självklart sätter dock akvariets storlek en klar begränsning över vilka fiskar man kan ha i akvariet eftersom åtmintone 95% av alla arter skall ha större akvarier.
Men det finns ju ändå en hel del att välja mellan.
#3 - 31 juli 2008 12:06
Tänk på att det är lättare att sköta om och få balans ett större akvarium. Desutom blir det roligare eftersom man kan ha fler fiskar och att får automatiskt fler att välja mellan. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 31 juli 2008 12:25
Naugthy skrev:

1/ Tänk på att det är lättare att sköta om och få balans ett större akvarium.

2/ Desutom blir det roligare eftersom man kan ha fler fiskar och att får automatiskt fler att välja mellan. :)

1/ I och för sig är det så i största allmänhet, men just dessa akvarium (och en del andra) har ett extremt bra filter. Filterytan i detta lilla akvarium motsvarar säkert filterytan i 3 vanliga innerfilter - så det är i alla fall bättre att köpa ett akvarium som detta, än att köpa ett 100-liters med 1 vanligt innerfilter.
2/ Håller med
#5 - 31 juli 2008 14:33
Lite rädd för det här med att sköta allt... Hur ofta måste jag byta vatten och rengöra i dessa akvarium :)
#6 - 31 juli 2008 14:34
weijdo skrev:
Jag har en liten grabb som är överförtjust i fiskar och akvarium...

Dragit mig lite för att köpa ett då jag tycker det verkar lite "jobbigt". Nu var vi på A6 i jönköping i helgen och jag fick syn på ett snyggt kar från Aquatic Nature.

Såg ut ungefär så här: http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=8877&thumb=1&d=1195323342

Min fråga nu. Hur mkt jobb är det med en sådant här akvarium? Kan jag blanda fiskar hyfsat friskt så lill killen tycker det är kul? Låter de mkt? Han ska ha det i sitt rum.
jag har modellen mindre och det är väldigt lättskött! jag bytte filtersvampen en till en grövre blå (finns att köpa i zooaffären som de kapar i önskas storlek) och bytte också filtervadden till grov svamp, fick då 1,6L filtervolym i ett 27L akvarie och filtret är helt underhållsfritt (förutom pumen som bör rengöras ett par ggr/år) karet byter jag en del av vattnet varje vecka och rengör rutorna nång gång i månaden! Aldrig några problem med alger eller döda fiskar, det håller sig superstabilt;) bytte dock pumpen till en eheim compact 300 för jag tyckte den som följde med var ganska dålig! http://www.pwss.se/product.php?productid=4491&cat=288&page=1
#7 - 3 augusti 2008 17:06
Står mellan detta och ett Cocoon akvarium på 37 eller 42 liter.

Vad ska jag välja...? Tycker Cocoon ser lite "finare" ut då fiskarna syns bättre.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 3 augusti 2008 17:10
weijdo skrev:
Står mellan detta och ett Cocoon akvarium på 37 eller 42 liter.

Vad ska jag välja...? Tycker Cocoon ser lite "finare" ut då fiskarna syns bättre.

Evolution har ett klart effektivare filtersystem och även bättre belysning
#9 - 4 augusti 2008 21:46
Evolution har ett klart effektivare filtersystem och även bättre belysning

har själv två cocoon roliga lite av en blickfångare än ett akvarium .funkar bra om man byter vatten ofta och matar lagom .och inte har för mycket fisk .kan vara bättre filter men det kan man fixa om man vill :). Mina kar har funkat för mej .prova karet du kan alltid köpa större sen och jag vet att du kommer vilja det.hahaha

Annons